Moni kauppa markkinoi osamaksulla lähes samaan hintaan kuin käteisellä. Esim. Hupsuhalli. Totuus on kuitenkin toinen, osamaksuhinta ei ole alhainen, vaan käteishinta korkea.
Pidättäytymistä helpottaa kun ajattelet että tulosi pienenevät kuukausittain osamaksuerän verran;-)
Vältä osamaksukauppoja.
40
144
Vastaukset
Kuinka aikuisille luulet kirjoittavasi?
H.- Tarkka5
Sinulle, vaippaikäiselle!
- K et K
60 pitäisi tajuta yhtä ja toista kyselemättäkin.
- ällikkä
K et K kirjoitti:
60 pitäisi tajuta yhtä ja toista kyselemättäkin.
Mukava aihe pohdittavaksi tähänaikaan, vai mitä.
- pennit miljoonaksi
Muistini mukaan, emme ole koskaan ostaneet mitään osamaksulla.
- meeriamanda
Siis 60 ikävuosilla tuskin ostamme tai tarvimme osamaksuopetusta, siinä kuin ostoksiakaan.Yleinen käsitys ei tieto.
Opinto- ja asuntolainat olivat ruuhkavuosien rasitteita monellakin, empä senjälkeen edes ajatellut osamaksuja. - olin höynäytettevä.
Erehdyin ostamaan puhelimen kytkykauppaan, oli sama hinta kuin käteisellä. Puhelin on huono, nyt niitä saa tosi halvalla, itse maksaa kituutan vielä pari kuukautta. En ikinä enää.... Kaksi vuotta on pitkä aika tällä iällä.
En tehnyt edes rahan puutteessa, tarjous vain vaikutti houkuttelevalta.- kun tietää
Minä en olisi ikinä mitään saanut ostettua, jos en olisi ostanut osamaksulla. Olen aina tiennyt, että se tulee kalliimmaksi, mutta eipähän mene kerralla. Jo lasten ollessa pieniä (avioero, yksinhuoltaja) piti kaikki ostaa osamaksulla, palkka oli pieni. Mutta sain kaikki maksettua, yhtään maksuhäiriötä ei ole eikä ole ollutkaan.
- Nyt on kaikki
kun tietää kirjoitti:
Minä en olisi ikinä mitään saanut ostettua, jos en olisi ostanut osamaksulla. Olen aina tiennyt, että se tulee kalliimmaksi, mutta eipähän mene kerralla. Jo lasten ollessa pieniä (avioero, yksinhuoltaja) piti kaikki ostaa osamaksulla, palkka oli pieni. Mutta sain kaikki maksettua, yhtään maksuhäiriötä ei ole eikä ole ollutkaan.
" kun tietää "
Sinä puhut totta ja täyttä asiaa. Eron jälkeen olen hankkinut pikkuhiljaa kodinkoneita ja huonekaluja osamaksulla. Nyt kaikki on maksettu.
Keittiön pikkupöydästä ja kahvinkeittimestä aloitin. Täysin tyhjästä,vain television ja 3 vuotta vanhan auton sain mukaani. Nyt on koti kalustettu ja asiat mallillaan.
- Prole!
Näin on tehty. Vältetty osissa maksamista. Maksoin viime viikolla pois asuntolainani joka oli koko laina-ajan lyhentämättä = en maksanut osamaksuja!
Maksoin korot kuukausittain.
Mitään muutakaan osamaksua minulla ei ole ollut. Jos ei ole ollut varaa niin olen ollut ilman. Tjaa, harvan pankkitilillä on niin paljon rahaa, että voi esim. auton ostaa tosta vaan.
- ......
Eihän se muuta tarvi, kuin laittaa polttamattomat tupakkarahat talteen. Niin meillä on tapana.
- pösö pössyttää...
Minulla olis Mersun hinta pankissa, ajan silti vanhalla pösöllä. En ole niin hullu että ostaisin kalliin auton, kuljettaa se halvempikin.
- * * *
pösö pössyttää... kirjoitti:
Minulla olis Mersun hinta pankissa, ajan silti vanhalla pösöllä. En ole niin hullu että ostaisin kalliin auton, kuljettaa se halvempikin.
Mitä iloa on rahasta, jos sitä vain pankissa panttaa?
Me ostetaan kaikkea, mistä tykätään.
Aina käteisellä. Ja aina jääkin tilille. - Pennonen!
On ennakoitavia ja ennakoimattomia tarpeita.
Auton vaihto kuuluu ennakoitaviin joten siihen pystyy varautumaan velkaa tekemättä.
Pitemmän tähtäyksen ennakoimattomiin kuuluu esimerkiksi taloyhtiömme remontit.
Minusta oli mukava kun pystyin maksamaan 40000€:n laskut käteisellä ilman suorituksen vaikutusta normaaliin elämään.
Myös satunnaisten, vaatimattomampien mielitekojen toteutusmahdollisuus tuntuu mukavalle.
Vaikkapa Karibian risteily ja sen jatkona lisäviikko Dominikaaneissa yms.
Ps. Vajaa vuosi tuon remppalaskun jälkeen maksoin yhden 45000€:n kertaerän.
Tässä iässä pieneläkeläisellä on puskurisäästöjä, tai sitten ei! - köyhien hommoo
Säästä se autonhinta ensin, pankit myöntävät lainaa...jos luottokyky on tallessa.
Osamaksulla ostaa vain pärceaukiset. - k/k
Pennonen! kirjoitti:
On ennakoitavia ja ennakoimattomia tarpeita.
Auton vaihto kuuluu ennakoitaviin joten siihen pystyy varautumaan velkaa tekemättä.
Pitemmän tähtäyksen ennakoimattomiin kuuluu esimerkiksi taloyhtiömme remontit.
Minusta oli mukava kun pystyin maksamaan 40000€:n laskut käteisellä ilman suorituksen vaikutusta normaaliin elämään.
Myös satunnaisten, vaatimattomampien mielitekojen toteutusmahdollisuus tuntuu mukavalle.
Vaikkapa Karibian risteily ja sen jatkona lisäviikko Dominikaaneissa yms.
Ps. Vajaa vuosi tuon remppalaskun jälkeen maksoin yhden 45000€:n kertaerän.
Tässä iässä pieneläkeläisellä on puskurisäästöjä, tai sitten ei!Tää pelasti päivän,olen iloinen et on olemassa pieneläkeläisiä joilla menee hyvin.
- Paskan palkka
* * * kirjoitti:
Aina käteisellä. Ja aina jääkin tilille.* * *
Muista kuitenkin, että vastoinkäymisiä voi tulla sinullekin.
Aika tasan ne kuulemma jakautuu.
AVIERO vei minulta lähes kaiken. Kotiäidiltä, joka saa nyt naurettavaa eläkettä. - Paskan palkka
Paskan palkka kirjoitti:
* * *
AVIERO vei minulta lähes kaiken. Kotiäidiltä, joka saa nyt naurettavaa eläkettä.Edit : Avioero
- * * *
Paskan palkka kirjoitti:
* * *
AVIERO vei minulta lähes kaiken. Kotiäidiltä, joka saa nyt naurettavaa eläkettä.@paskan palkka
Kyllä niitä on minulle tullut jo ihan tarpeeksi, muutaman ihmiselämän verran, mutta kun perusta on tukeva, eivät ole olleet ylittämättömiä. - pösö pössyttää.
* * * kirjoitti:
Aina käteisellä. Ja aina jääkin tilille.Minä en arvosta hienoa autoa, peltiä sekin vain on, arvo laskee heti kun ajaa kaupasta ulos. Pääsen vm 2000 olevalla pösöllä ne välimatkat mitä autolla kuljen.
On muutama sijoitusasunto, niiden arvo säilyy, saa myös eläkkeen päälle vähän vuokratuloja. Osaan kyllä tuhlatakin. - Tarkka5
köyhien hommoo kirjoitti:
Säästä se autonhinta ensin, pankit myöntävät lainaa...jos luottokyky on tallessa.
Osamaksulla ostaa vain pärceaukiset.Autopkauppa voi olla poikkeus. Melkein kaikki autot myydään nykyään rahoituksella, joka on edullisempi kuin pankkilaina. Myyjät eivät anna käteisalennusta, koska heidän kannaltaan rahoitussopimus on aivan yhtä hyvä, eli he savat rahansa heti.
- L - L
Tarkka5 kirjoitti:
Autopkauppa voi olla poikkeus. Melkein kaikki autot myydään nykyään rahoituksella, joka on edullisempi kuin pankkilaina. Myyjät eivät anna käteisalennusta, koska heidän kannaltaan rahoitussopimus on aivan yhtä hyvä, eli he savat rahansa heti.
Ei saa käteisalennusta, ei!
Vielä 80-luvun alkupuolella ostin uuden 91000mk:n auton 74000mk:lla.
Ilman vaihtoautoa. Hiertämistähän se oli.
Seuraavan kanssa tyyli olikin toinen.
Ostin ensimmäisen käytetyn 1965 ja senkin käteisellä.
Auto on typerin mahdollinen sijoituskohde joten minulla ei ole koskaan ollut autovelkaa missään muodossa.
Ajan n. 15-vuotta, myyn suoraan jollekin yksityiselle ja ostan tehdasuuden.
Minun tyylilläni eivät kauppiaat vaurastu eikä niitä kovin paljon olisikaan. - sitroen.
pösö pössyttää. kirjoitti:
Minä en arvosta hienoa autoa, peltiä sekin vain on, arvo laskee heti kun ajaa kaupasta ulos. Pääsen vm 2000 olevalla pösöllä ne välimatkat mitä autolla kuljen.
On muutama sijoitusasunto, niiden arvo säilyy, saa myös eläkkeen päälle vähän vuokratuloja. Osaan kyllä tuhlatakin.Minä pääsen 11 v vanhemmalla pösöllä. Ainakin niin kauan, että katsurin meisseli menee pellistä läpi... Varaosien saanti vain takkuaa. Mistähän ne entisöijät osia haalii?
Sijoitusasuntojakin oli ja oppirahat on maksettu korkeimman mukaan.
Saa kadehtiakin joka ei totuutta tiedä. - :( näin on
sitroen. kirjoitti:
Minä pääsen 11 v vanhemmalla pösöllä. Ainakin niin kauan, että katsurin meisseli menee pellistä läpi... Varaosien saanti vain takkuaa. Mistähän ne entisöijät osia haalii?
Sijoitusasuntojakin oli ja oppirahat on maksettu korkeimman mukaan.
Saa kadehtiakin joka ei totuutta tiedä.Ymmärrän sinua 100% sitroen, vuokralaisten suhteen.
Juu, en mäkään rahaa polta! Vois laukasta vaik palovaroittimen :D
- tiinaex...
oon ostanu paljon osamaksulla ja ostan edelleen jos nyt joskus vielä satun tarvitseen jotain tällä hetkellä kaikki kodinkoneet on ehjiä anttilassa ja hobby hallissa varsinkaan ei käteis ja osamaksuhinnan ero ole kun muutaman kympin isommissakin ostoksissa miksi en käyttäis mahdollisuutta harvemmin sitä tulee rahaa säästettyä niin että sitä sit on kun tarvii etelänmatkoja en oo koskaan tehny velaksi jos ei oo ollu rahaa niin en ole sit mennyt raha on tehty käyttöä varten,
- Tarkka5
Sulta meni alkuperäinen pointti ohi. Juuri siitähän varoitettiin että kauppias huijaa osamaksuun vetämällä käteishinnan reilusti ylöspäin.
Otetaanpa esimerkki: Lumia 520 puhelin hupsuhallissa 10x17,55€ , sikakallis kun vertaa esim. Gigantin käteishintaan 129€.
Mutta kun hupsuhalli ilmoittaa käteishinnaksi 159€, ei osamaksu kalliilta tunnukaan ;-) - tiinaex...
Tarkka5 kirjoitti:
Sulta meni alkuperäinen pointti ohi. Juuri siitähän varoitettiin että kauppias huijaa osamaksuun vetämällä käteishinnan reilusti ylöspäin.
Otetaanpa esimerkki: Lumia 520 puhelin hupsuhallissa 10x17,55€ , sikakallis kun vertaa esim. Gigantin käteishintaan 129€.
Mutta kun hupsuhalli ilmoittaa käteishinnaksi 159€, ei osamaksu kalliilta tunnukaan ;-)niin riippuu tietysti mitä ostaa harvemmin sitä tulee ostettua normi hintaisia puhelimia ei tartte ostaa kun saa aina vanhat ja täältä meiltä aina miettii lähteekö ostaan matkaa tulee edesataisin sata kilsaa ja jos tilaa jostain posti tuo veloituksetta kotiin kun sinne on mataa kakskytviis kilsaa kannattaa ajatella se ostamisen helppouskin.
- Tarkka5
tiinaex... kirjoitti:
niin riippuu tietysti mitä ostaa harvemmin sitä tulee ostettua normi hintaisia puhelimia ei tartte ostaa kun saa aina vanhat ja täältä meiltä aina miettii lähteekö ostaan matkaa tulee edesataisin sata kilsaa ja jos tilaa jostain posti tuo veloituksetta kotiin kun sinne on mataa kakskytviis kilsaa kannattaa ajatella se ostamisen helppouskin.
Postimyynnistä voi ja pääsääntöisesti ostetaankin kertamaksulla. Esim. just tuon Gigantin puhelimen tilasin ilmaisella kotiinkuljetuksella ;-)
Hupsuhallille saisi maksaa vielä ekstraa 6,90 ja hakea itse postista. - tiinaex...
Tarkka5 kirjoitti:
Postimyynnistä voi ja pääsääntöisesti ostetaankin kertamaksulla. Esim. just tuon Gigantin puhelimen tilasin ilmaisella kotiinkuljetuksella ;-)
Hupsuhallille saisi maksaa vielä ekstraa 6,90 ja hakea itse postista.meillä ei tartte sitä kotiinkuljetusta tilata myyjältä kun posti kuljettaa ilmaiseksi kotiin kun matka on niin pitkä mää oon tilannu sieltä hupsuhallista sellasia erikois petauspatjoja ja sellasia aluslakanoita jotka on kun pussilakanoita niihin en oo missään muualla törmänny ja aina osamaksulla kun tilaan useempia kerralla.
- Harkiten kuluttava
Koska ennakoimattomia menoja tulee aina säästän pienen summan sitä varten joka kuukausi, näin säästyy joskus järjettömän suuret osamaksukustannukset. Systeemi on toiminut hyvin ja pitänyt talouden hyvässä tasapainossa.
- Laskematon lady
Olenkohan heikko laskemaan koska en halua, että minulla on mitään osamaksulla.
Pidän 7 - 12kk:n eläkkeeni verran vararahastoa ja tässä elämänvaiheessa ei ole näköpiirissä mitään hankintaa joka käteisellä ostaessani tyhjentäisi kassan likimainkaan.
Maksan kaiken mahdollisen luottokorttini maksuaika puolella jossa ei ole korkokuluja.
Korttini raja on noin 6kk:n nettoeläkkeeni suuruinen. - luottoa,,,,,,,,
Laskematon lady kirjoitti:
Olenkohan heikko laskemaan koska en halua, että minulla on mitään osamaksulla.
Pidän 7 - 12kk:n eläkkeeni verran vararahastoa ja tässä elämänvaiheessa ei ole näköpiirissä mitään hankintaa joka käteisellä ostaessani tyhjentäisi kassan likimainkaan.
Maksan kaiken mahdollisen luottokorttini maksuaika puolella jossa ei ole korkokuluja.
Korttini raja on noin 6kk:n nettoeläkkeeni suuruinen.Luottokortilla maksaminenhan on osamaksulla ostamista!?
- eiole.
luottoa,,,,,,,, kirjoitti:
Luottokortilla maksaminenhan on osamaksulla ostamista!?
ei ole!
- L - L
Viimeinen virkkeesi olisi pitänyt olla espanjalaisten ohjenuorana lähimenneisyydessä.
Olemme lähivuosina seuranneet espanjalaisten käsirahavapaata markkinointia.
Ilman käsirahaa, kokonaisuudessaan osamaksulla asuntoja, autoja, viihde-elektroniikkaa, huonekaluja, kodinkoneita, kännyköitä, ym. ym. ym.
Muutamaan vuoteen tv-mainoksissa ei ollut edes kokonaishintaa korosta puhumattakaan.
Kyllä oli helppo ostella.
Nykyään ko. mainoksissa on jossakin kulmassa näkyvissä usein käteisvaihtoehto ja osamaksulla tehdyn ostoksen kokonaishinta ja jopa korko.
Ei taida olla vielä kaikissa.
Uutisista olemme saaneet tiedon jäljistä.
Yksityiset kuluttajat vastaavat omalta osaltaan E:n katastrofista.
Pankkine asuntoja on myynnissä halvalla mutta paikalliseen tapaan näyttää kuuluvan, että häädettävät jättävät asunnon remontoitavaan kuntoon.
Suomalaisten laskutaito ntaitaa olla hieman parempi eikä meillä aivan noin täydellisiä houkuttimia ole ollutkaan.
Luojan kiitos! - bessie*
Aloitukseen
Hintatietoinen voi olla myöskin vertailemalla eri rahoitusvaihtoja. Jos tuntuu, että elämisen laatu nousee aika tavalla jonkun hankinnan myötä, niin eihän ole mitään järkeä siirtää hankintaa ja ruveta säästämään. Aina ei myöskään kannata kajota säästöihin vaikka niitä olisikin, esim. jos on hyvin edullinen rahoitus saatavissa.
Osamaksu on yksi vaihtoehto muiden joukossa. Joskus voi hyvinkin tulla tilaisuus jota ei kannata ohittaa. Mikäli käyttelytilillä ei ole tarpeeksi tai nostoraja tulee vastaan niin ihan hyvin voisin harkita osamaksua, kohtuukorkoista ja varsinkin korotonta. Säästöjen realisointi vie vähimmilläänkin vuorokauden, luottorajan nosto ei mahda alle viikossa onnistua. Niistäkin voi tulla kuluja.- L - L
Luottorajan nosto? Olen joutunut tekemään sen yhden kerran. Espanjasta käsin. Asia oli selvä yhdellä alle 5min puhelinkeskustelulla!
Toinen, eri suuruusluokan järjestely, hoitui samata paikasta myös yhdellä puhelulla mutta sillä täydennyksellä, että palattuani kotiin käyn allekirjoittamassa joitakin papereita.
Kyse oli asunnon ostosta ja rahat olivat tililläni heti tarvitessani.
En tiedä ovatko asiat kovasti muuttuneet.
Viime viikon järjestely vaati yhden keskustelun ja allekirjoitukset. - bessie*
L - L kirjoitti:
Luottorajan nosto? Olen joutunut tekemään sen yhden kerran. Espanjasta käsin. Asia oli selvä yhdellä alle 5min puhelinkeskustelulla!
Toinen, eri suuruusluokan järjestely, hoitui samata paikasta myös yhdellä puhelulla mutta sillä täydennyksellä, että palattuani kotiin käyn allekirjoittamassa joitakin papereita.
Kyse oli asunnon ostosta ja rahat olivat tililläni heti tarvitessani.
En tiedä ovatko asiat kovasti muuttuneet.
Viime viikon järjestely vaati yhden keskustelun ja allekirjoitukset.Vain kerran (muistaakseni) olen minäkin nostanut luottorajaa. Ei ollut mitään erityisempää kiirettä tai tarvetta, joten asioin verkkopankissa. Parin päivän kuluttua oli taas muuta asiaa verkkopankkiin, joten tsekkasin samalla joko on uusi luottoraja. Ei ollut, kyllä siinä viikonloppuineen yli viikko mielestäni meni.
Mutkattomasti minullakin asiat ykköspankkini ja 'oman' ihmisen kanssa hoituu, mutta ei ilman ajanvarauksia (yksi puhelu tai sp-viesti) eikä siis ihan salamannopeasti. Hoituisi varmasti tosi sujuvasti toisissakin pankeissa, etenkin jos rupeaisin kilpailuttamaan.
Senkin olen huomannut jo jokunen vuosi sitten, ettei tämän 'oman' pankkihenkilöni valtuudet riitä samalla tavoin kuin joskus aiemmin, vaikka on urallaan edennyt.
Käsittääkseni lait ovat muuttuneet ja sen sellaista.
- Aina Velaton
Onneksi ei tarvi enää hankkia mitään isompaa... Vain talo, auto tai kallis leikkaus pakottaisi minut hakemaan lainaa.
Kaikki mihin saa lainaa, on ylihinnoitettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä252543- 911014
- 58881
- 66855
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26827Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6807Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37790Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.63772Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75704Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu135688