Terassin lattia 21 * 95 laudasta

Koolaukset

voisko joku antaa vinkin, paljonko tuo 21 mm vahva kyllästetty lauta kestää painoa, eli mille mitoille pitää laittaa alle tukipuita?

10

1389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikeikutaiheilu

      Yleensä terassilauta on 29 miillistä, jolle kk600 koolaus on ihan riittävä. Mutta jos lautasi on noin ohutta, niin laita niskat 30 sentin välein niin luulisi sen riittävän.

      • Koolaukset

        ..vai laittaisko varmuuden vuoksi 10 sentin välein???? Onko jollain oikein tietoa vai pitääkö mennä mutulla?


      • Kyllähän toi
        Koolaukset kirjoitti:

        ..vai laittaisko varmuuden vuoksi 10 sentin välein???? Onko jollain oikein tietoa vai pitääkö mennä mutulla?

        nyt oli ihan oikeaa tietoa. Kaksykköselle 30 cm on hyvä väli. 40 cm saatta riittää jos sallit notkumista jonkin verran. Itse tein juuri 28 millisellä 60 cm koolauksille, hyvin toimii.


      • eiselautavaanserauta
        Koolaukset kirjoitti:

        ..vai laittaisko varmuuden vuoksi 10 sentin välein???? Onko jollain oikein tietoa vai pitääkö mennä mutulla?

        Ei tarvii liioitella vaikkakin minä aina syylistynkin siihen. Esim. keittiön kaappien asennuksessa - tehtaalla sanoivat viiden millin ruuvien riittävän kiinnitykseen hyvin, mutta minähän kaytin 7-millisiä jne... Tosin olen huomannut, että ammattilaisetkin käyttävät liian hentoja tarvikkeita, joita sitten joutuu myöhemmin vaihtamaan - esim. lattialistoituksen ruuvit olivat liian lyhyitä varmaan kiinnitykseen kananpaskaseinään ja jouduin myöhemmin vaihtamaan ne.

        Toivottavasti terassia rakentaessasi olet myös huomioinut kiinnikkeiden laadun - vain rosteria tai haponkestävää niiin johan pysyy ja kestää muutamaa vuotta kauemmin. Liiankin usein olen huomannut varsinkin kesäkalusteiden yhteydessä, että ulkokäyttöön tarkoitettujen kalusteiden kiinnikkeet ovat luokattomia - esim. K-raudan myymän keinun ruuvit ruostuivat muutamassa vuodessa jne... Toki vaihdoin ne kunnollisiin havaittuani ongelman. Pahin pettymys oli Iskun myymien tiikkikalusteiden kiinnikkeet - ruostuivat vuodessa lähes käyttökelvottomiksi. Jotenkin ripoo se, että joutuu itse vaihtamaan kiinnikkeet parempiin vaikka kalusteiden hinta ei ollut mitenkään halpa.

        Joten kiinnitä huomiota kiinnikkeiden laatuun, niin saat tehtyä jotain kestävää.


    • ddffghjklöb

      Turha sitä on alkup. kyselijän viisastella.
      Toi ensimmäinen vastaus minkä sait on ihan asiallinen ja oikea.
      Suosittelen että hommaat paksumpaa lautaa ja teet siitä lattian tai sitten tuo koolausväli 30 cm.

    • kokkeile

      Etkö osaa pistää kahta puuta poikittain yhden laudan alle ja kokeilla sopivaa väliä. Oikea väli on se, jolla lautasi painuu sille astuessasi sen määrän, jonka itse sallit.

      • Edelleen hakusessa

        Kas kun lattia on vielä suunnittelun asteella eikä ole kalikan kalikkaa hommattuna joita voisi mallata. Mutta minulla on omat syyni miksi haluaisin käyttää 21 * 95.

        En kyllä vieläkään usko että 21 milliselle laudalle pitäisi laittaa koolingit 30 sentin välein. Aikaisemmassa kämpässäni terassin lattia oli sitä 28-29 millistä ja siinä oli tukipuu 60 sentin välein. Tuntui kuin siihen olisi voinut ajaa vaikka autolla päälle, siksi jämäkältä se tuntui.

        Kai jostain löytyy jotkut viralliset suositukset tai ohjearvot lautojen taipumasta?


    • kylläsekestää

      Voihan sen noinkin kokeilla, mutta jos kokeilija on viiskytkiloinen ja myöhemmin vierailijaksi saapuukin 150-kiloinen niin mitä laudat sitten kestävätkään.

      Sanoisin, että paksummalla tavaralla 50-60 sentin koolaus on riittävä ja ohuemmalla 30-sentin väli on riittävä.

      Omalla terassillani niskat on noin 50 sentin välein ja terassilauta on 29 millistä. Ei ole notkunut allani ja painan noin 80 kiloa.

      Myöskään vajassani, jonka lattia on samaista 29 millin lautaa ja niskat 150 millin sijasta 70 millin paksuisia erinäisistä syistä (siirtolapuutarhan sääntöjen mukainen lisärakennuksen maksimikorkeus) en ole todennut minkäänsortin painumaa askeltaessani. Niskat on noin 50 sentin välein.

    • komposiitti1

      Itellä on 25 millisestä terassi ja väli viiskyt senttiä... ja hiukan notkuu 100 kilon alla että seuraava terassi on 29 millistä tai sitte neljänkymmenen sentin välillä niskat... että laita nyt vaan kolmenkymmenen välillä... eihän siihen kauhean paljon tavaraa mene lisää.... ja se vituttaa jos huomaa terassi valmistuttua että notkuu...

    • Ei hyy´vää päivää

      Onko matti kukkarossa, eli oletko perseauki.
      Osta vaikka lainarahalla huvä mies paksumpaa lautaa!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1929
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      272
      1448
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1295
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1087
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      66
      1016
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      76
      991
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      163
      955
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      815
    10. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      2
      809
    Aihe