voisko joku antaa vinkin, paljonko tuo 21 mm vahva kyllästetty lauta kestää painoa, eli mille mitoille pitää laittaa alle tukipuita?
Terassin lattia 21 * 95 laudasta
10
1701
Vastaukset
- eikeikutaiheilu
Yleensä terassilauta on 29 miillistä, jolle kk600 koolaus on ihan riittävä. Mutta jos lautasi on noin ohutta, niin laita niskat 30 sentin välein niin luulisi sen riittävän.
- Koolaukset
..vai laittaisko varmuuden vuoksi 10 sentin välein???? Onko jollain oikein tietoa vai pitääkö mennä mutulla?
- Kyllähän toi
Koolaukset kirjoitti:
..vai laittaisko varmuuden vuoksi 10 sentin välein???? Onko jollain oikein tietoa vai pitääkö mennä mutulla?
nyt oli ihan oikeaa tietoa. Kaksykköselle 30 cm on hyvä väli. 40 cm saatta riittää jos sallit notkumista jonkin verran. Itse tein juuri 28 millisellä 60 cm koolauksille, hyvin toimii.
- eiselautavaanserauta
Koolaukset kirjoitti:
Ei tarvii liioitella vaikkakin minä aina syylistynkin siihen. Esim. keittiön kaappien asennuksessa - tehtaalla sanoivat viiden millin ruuvien riittävän kiinnitykseen hyvin, mutta minähän kaytin 7-millisiä jne... Tosin olen huomannut, että ammattilaisetkin käyttävät liian hentoja tarvikkeita, joita sitten joutuu myöhemmin vaihtamaan - esim. lattialistoituksen ruuvit olivat liian lyhyitä varmaan kiinnitykseen kananpaskaseinään ja jouduin myöhemmin vaihtamaan ne.
Toivottavasti terassia rakentaessasi olet myös huomioinut kiinnikkeiden laadun - vain rosteria tai haponkestävää niiin johan pysyy ja kestää muutamaa vuotta kauemmin. Liiankin usein olen huomannut varsinkin kesäkalusteiden yhteydessä, että ulkokäyttöön tarkoitettujen kalusteiden kiinnikkeet ovat luokattomia - esim. K-raudan myymän keinun ruuvit ruostuivat muutamassa vuodessa jne... Toki vaihdoin ne kunnollisiin havaittuani ongelman. Pahin pettymys oli Iskun myymien tiikkikalusteiden kiinnikkeet - ruostuivat vuodessa lähes käyttökelvottomiksi. Jotenkin ripoo se, että joutuu itse vaihtamaan kiinnikkeet parempiin vaikka kalusteiden hinta ei ollut mitenkään halpa.
Joten kiinnitä huomiota kiinnikkeiden laatuun, niin saat tehtyä jotain kestävää.
- ddffghjklöb
Turha sitä on alkup. kyselijän viisastella.
Toi ensimmäinen vastaus minkä sait on ihan asiallinen ja oikea.
Suosittelen että hommaat paksumpaa lautaa ja teet siitä lattian tai sitten tuo koolausväli 30 cm. - kokkeile
Etkö osaa pistää kahta puuta poikittain yhden laudan alle ja kokeilla sopivaa väliä. Oikea väli on se, jolla lautasi painuu sille astuessasi sen määrän, jonka itse sallit.
- Edelleen hakusessa
Kas kun lattia on vielä suunnittelun asteella eikä ole kalikan kalikkaa hommattuna joita voisi mallata. Mutta minulla on omat syyni miksi haluaisin käyttää 21 * 95.
En kyllä vieläkään usko että 21 milliselle laudalle pitäisi laittaa koolingit 30 sentin välein. Aikaisemmassa kämpässäni terassin lattia oli sitä 28-29 millistä ja siinä oli tukipuu 60 sentin välein. Tuntui kuin siihen olisi voinut ajaa vaikka autolla päälle, siksi jämäkältä se tuntui.
Kai jostain löytyy jotkut viralliset suositukset tai ohjearvot lautojen taipumasta?
- kylläsekestää
Voihan sen noinkin kokeilla, mutta jos kokeilija on viiskytkiloinen ja myöhemmin vierailijaksi saapuukin 150-kiloinen niin mitä laudat sitten kestävätkään.
Sanoisin, että paksummalla tavaralla 50-60 sentin koolaus on riittävä ja ohuemmalla 30-sentin väli on riittävä.
Omalla terassillani niskat on noin 50 sentin välein ja terassilauta on 29 millistä. Ei ole notkunut allani ja painan noin 80 kiloa.
Myöskään vajassani, jonka lattia on samaista 29 millin lautaa ja niskat 150 millin sijasta 70 millin paksuisia erinäisistä syistä (siirtolapuutarhan sääntöjen mukainen lisärakennuksen maksimikorkeus) en ole todennut minkäänsortin painumaa askeltaessani. Niskat on noin 50 sentin välein. - komposiitti1
Itellä on 25 millisestä terassi ja väli viiskyt senttiä... ja hiukan notkuu 100 kilon alla että seuraava terassi on 29 millistä tai sitte neljänkymmenen sentin välillä niskat... että laita nyt vaan kolmenkymmenen välillä... eihän siihen kauhean paljon tavaraa mene lisää.... ja se vituttaa jos huomaa terassi valmistuttua että notkuu...
- Ei hyy´vää päivää
Onko matti kukkarossa, eli oletko perseauki.
Osta vaikka lainarahalla huvä mies paksumpaa lautaa!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti8413434Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2322430Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori771996Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks141825- 991528
Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1821450Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos241326- 541186
Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_2231165- 311085