Öljypoltin pätkii....

pakkaset lähestyy...

15v vanha Oilon junior pro1 alkoi nyt ensimmäistä kertaa kenkkuilemaan.
Ensin luulin öljyn vaan loppuneen, ihmetellen kylläkin aikaista loppumista, koska
vuosittain öljyntäyttöväli on ollut lähes sama.
Poltin kyllä käynnistyy ja liekki syttyy... mutta pätkii aina välillä polttimen käydessä
kokoajan. Suutimen olen vaihtanut ja vähän putsaillut muutenkin, mutta jotain muutakin täytyy olla, mutta mitä?

31

8171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämpöä halvalla

      Eiköhän tuo lie jo tiensä päässä koko järjestelmä kun 15v pyörinyt. uutta öljylaitosta ei kannata laittaa ja sähkökattilakin on kallis. puujärjestelmää taas ei työläyden takia öljylämmittäjä pysty hoitamaan.

      Maalämpö lienee paras vaihtoehto tuon saneeraamiseen, joten eikun kyselemään tarjouksia niin saa talveksi lämmityksen kuntoon!

      • Anonyymi

        No eipä todellakaan ole tiensä päässä. Mulla on -91 mallin kattila ja poltin ja hyvin pelaa kun välillä huoltaa ja huoltomies käy säätämässä. Öljyä kun jaksaa ostaa niin hyvä peli on. Sähkön kanssa samoissa hinnoissa menee vuosi kustannuksiltaan.


      • Anonyymi

        "Maalämpö lienee paras vaihtoehto tuon saneeraamiseen, joten eikun kyselemään tarjouksia niin saa talveksi lämmityksen kuntoon!"

        Maalämpömiehillä mikään muu lämmitysjärjestelmä ei koskaan toimi ja kaikki seinien sisällä oleva pitäisi kyörätä kaatikselle. Näihin maalämpöjärjestelmiin ei tule koskaan mitään vikoja sähkökin on kiinteällä hinnalla, että voi pyörittää yötä päivää.


    • 30/30

      Joko magneettiventtiili tai pieni ilmavuoto esim. letkussa tai liitoksessa.

      • jokuvaan098

        Voi myös olla ettei pumppu anna enää ihan samanlaisia paineita kuin uutena. Ehkäpä voisi auttaa jos tarkistuttaisi paineet yms. ammattilaisella.. Mutta toisaalta, kannattaako käyttöikänsä loppuun ajetun polttimen kunnostamiseen juuri rahaa poltella? Käytettyjä saa edullisesti, ja niistä parhaimmat ovat käytännössä katsoen uusia. Itsekin ostin polttimen joltain joka kertoi asentavansa maalämpöpumppuja. Ne polttimet mitä hän myi olisivat menneet roskiin.. Ihan hyvä sivubisnes sinänsä, myydä ilmaiseksi saatuja polttimia pilkkahintaan.

        15 vuodessa poltin alkaa olla joka tavalla loppu, todennäköisesti käyntiäänikin on saanut rinnalleen sellaisen korkeataajuisen metallisen vinkunan, joka johtuu kuivuvista laakereista. Tämä on ihan normaalia ikääntyvälle sähkömoottorille, poistuisi toki jos sinne lisäisi jotain öljyä tai rasvaa.. Mutta mikäli koneessa on sinetöidyt laakerit (kuten lähestulkoot poikkeuksetta sähkömoottoreissa on) ei niihin laakereihin saa öljyä kuin ehkä jollain injektioneulalla. Ja sittenkin täytyisi ensiksi purkaa moottori että pääsee edes näkemään laakerit.

        Toisaalta, moottorin ja muiden mekaanisten osien kunnostus ei välttämättä poltinta pelasta, sillä 20 vuotta vanhan polttimen relekin alkaa olla yhtälailla lopussa. Itsellä juuri hajos ~20 vuotiaasta polttimesta rele. Hyllyssä sattui olemaan muutamia, joista puolet ei sopinut ja loput olivat yhtä hajalla kuin tämäkin. Heitin varastoon kertyneet releet menemään, joskus ne olivat ihan hyviä varaosia, mutta aika oli tehnyt tehtävänsä.

        Nimimerkille "lämpöä halvalla" sanoisin, että ei kannata automaattisesti tuomita öljylämmittäjiä laiskoiksi. Itse olen asunut lähestulkoot koko ikäni öljyllä lämmitetyssä talossa, mutta odotan innolla sitä päivää kun puulla lämpiävä rakennusprojektini valmistuu.. Itseasiassa, jos totta puhutaan, niin uskon että se tekee minun puunpoltosta huomattavasti vähemmän työlästä, sillä puutahan olen poltellut tähänkin asti. Jatkossa puunpoltto painottuu vain enemmän pannuhuoneeseen. Eikä asiallisilla varusteilla puunpoltto ole läheskään niin työlästä kuin jotkut täällä haluavat uskotella. Ei silti, ei sitä öljyyn voi verrata. Eikä maalämpökään huono ole. Kunhan vaan heitän väliin ihan tämmöisen oman mielipiteen.


    • Keskiiässä vasta

      Voihan se suodatin olla tukkeessa. Itse ostan näitä säiliöntyhjennys löpöjä ja toisinaan tulee kiirehdettyä niin ettei sakka ja vesi ehdi laskeentua siirtopöntön pohjalle niin sen hyytelön löytää siitä suodatimesta. Maalämpö puolella taitaa tuotteet olla tiensäpäässä jo 15 vuoden sisällä, kun maalämpö miehellä on sellainen luulo lämmitysjärjestelmien kestävyydestä.

      • jokuvaan098

        Kyllä minun kokemus asiasta on, että 15 vuotta alkaa olemaan aika pitkä aika öljypolttimellekin. Onhan keskiverto poltin ehkä toiminut tuota pidempään..

        Mutta onko sitä sitten hirveästi järkeä tuhlata rahaa vanhaan polttimeen, jonka odotettavissa oleva elinikä alkaa jokatapauksessa olemaan lopuillaan. Käytännön tosiasia on kuitenkin se, että tavallinen suojattu laakeri alkaa olemaan kuiva 15 vuoden käytön jälkeen. Ja tämä pätee käytännössä melkein mihin tahansa laakeriin, poislukien tietenkin ne joita öljytään tai rasvataan säännöllisesti. Eli melkein sähkömoottori kuin sähkömoottori alkaa olemaan ehtoopuolella siinä ~20 vuoden kieppeillä (muutama vuosi menee vielä vinkunaa kuunnellessa). Eikä nyt muillekaan osille enää ihan takuita anneta.

        Sitä kun joutuu vaihtamaan moottoriin laakerit ja magneettiventtiilin, niin voi jo alkaa miettimään että olisiko sittenkin kannattanut ostaa uusi.. Niitä kun saa käytettyinä vain parin vuoden ikäisiäkin, eikä edes maksa paljoa. Viimeistään siinä vaiheessa voi alkaa v*tuttaa kun laukeaa se relekin.

        Mut ihan miten vaan ite tykkää. Minä en hirveästi viitsi vanhojen romujen kanssa puljata.


      • SekkaPuorsa
        jokuvaan098 kirjoitti:

        Kyllä minun kokemus asiasta on, että 15 vuotta alkaa olemaan aika pitkä aika öljypolttimellekin. Onhan keskiverto poltin ehkä toiminut tuota pidempään..

        Mutta onko sitä sitten hirveästi järkeä tuhlata rahaa vanhaan polttimeen, jonka odotettavissa oleva elinikä alkaa jokatapauksessa olemaan lopuillaan. Käytännön tosiasia on kuitenkin se, että tavallinen suojattu laakeri alkaa olemaan kuiva 15 vuoden käytön jälkeen. Ja tämä pätee käytännössä melkein mihin tahansa laakeriin, poislukien tietenkin ne joita öljytään tai rasvataan säännöllisesti. Eli melkein sähkömoottori kuin sähkömoottori alkaa olemaan ehtoopuolella siinä ~20 vuoden kieppeillä (muutama vuosi menee vielä vinkunaa kuunnellessa). Eikä nyt muillekaan osille enää ihan takuita anneta.

        Sitä kun joutuu vaihtamaan moottoriin laakerit ja magneettiventtiilin, niin voi jo alkaa miettimään että olisiko sittenkin kannattanut ostaa uusi.. Niitä kun saa käytettyinä vain parin vuoden ikäisiäkin, eikä edes maksa paljoa. Viimeistään siinä vaiheessa voi alkaa v*tuttaa kun laukeaa se relekin.

        Mut ihan miten vaan ite tykkää. Minä en hirveästi viitsi vanhojen romujen kanssa puljata.

        15 vuotias poltin ei todellakaan ole käyttöikänsä lopussa. Perushuollon jälkeen toimii 10 vuotta sata varmasti. Moottorin laakerointi on puolen tunnin homma, vanhoja ei kannata alkaa rasvailemaan, kun siihen tarvii purkaa samanverran.

        Mitä järkeä on ostaa samanlainen käytetty, kun siihen on tehtävä sama huolto?


      • jokuvaan098
        SekkaPuorsa kirjoitti:

        15 vuotias poltin ei todellakaan ole käyttöikänsä lopussa. Perushuollon jälkeen toimii 10 vuotta sata varmasti. Moottorin laakerointi on puolen tunnin homma, vanhoja ei kannata alkaa rasvailemaan, kun siihen tarvii purkaa samanverran.

        Mitä järkeä on ostaa samanlainen käytetty, kun siihen on tehtävä sama huolto?

        No kuka tässä nyt on samanlaisesta puhunu? Minä puhuin kyllä 10 vuotta tuoreemmasta polttimesta.. Siis luokkaa 1-5 vuotta vanhasta, eli käytännössä katsoen uudesta.

        Ei kuule varmana tartte miettiä mitään laakereiden vaihtoa tai magneettiventtiileitä pitkään aikaan.


      • SekkaPuorsa
        jokuvaan098 kirjoitti:

        No kuka tässä nyt on samanlaisesta puhunu? Minä puhuin kyllä 10 vuotta tuoreemmasta polttimesta.. Siis luokkaa 1-5 vuotta vanhasta, eli käytännössä katsoen uudesta.

        Ei kuule varmana tartte miettiä mitään laakereiden vaihtoa tai magneettiventtiileitä pitkään aikaan.

        Tarkoitin samanlaisella nimenomaan käytettyä eli huollon tarpeessa olevaa. Uudemmissa oiloneissa on pazkemmat moottori laakerit kuin vanhemmissa. Laakerit kun kaikki nykyään tehdään jossain halpamaassa ja rasvaa on niissä lähinnä nimellisesti. Tällöin viisikin vuotta saattaa olla laakereille liikaa. Samoin öljypumppu, jos se on suntecin pazkapumppu, se voi olla jo kaput. Tosin vanhemmistakin löytyy sunteciä.

        Toisin sanoen: käytettyä poltinta ei kannata laittaa summassa paikalleen, ilman täydellistä huoltoa

        Toisin sanoen 2: vanhan polttimen voi samalla vaivalla kunnostaa uuden veroiseksi, murto-osa kustannuksilla


      • jokuvaan098
        SekkaPuorsa kirjoitti:

        Tarkoitin samanlaisella nimenomaan käytettyä eli huollon tarpeessa olevaa. Uudemmissa oiloneissa on pazkemmat moottori laakerit kuin vanhemmissa. Laakerit kun kaikki nykyään tehdään jossain halpamaassa ja rasvaa on niissä lähinnä nimellisesti. Tällöin viisikin vuotta saattaa olla laakereille liikaa. Samoin öljypumppu, jos se on suntecin pazkapumppu, se voi olla jo kaput. Tosin vanhemmistakin löytyy sunteciä.

        Toisin sanoen: käytettyä poltinta ei kannata laittaa summassa paikalleen, ilman täydellistä huoltoa

        Toisin sanoen 2: vanhan polttimen voi samalla vaivalla kunnostaa uuden veroiseksi, murto-osa kustannuksilla

        No nyt meni jo ihme vaahtoamiseksi.. Ensin haukkuu suntecit, ja sitten myöntää että vanhoissakin on niitä... Joo, niin on, ovat toimineet ihan hyvin. Kiitos kysymästä.

        Sitten haukutaankin kaikki laakerit 'jossain halpamaassa tuotetuksi paskaksi, joissa ei ole rasvaa kuin nimellisesti'.. Jos edes uskoisin tuota, voisin kysyä, että mistäs aioit saada sitten parempia vaihtolaakereita? Että hohhoijaa, eipä tässä voi enää paljon muuta sanoa. Ja sitten nuo teinizetat, oikeesti? Mitäs jos antaisit isojen poikien jutella rauhassa?


      • SekkaPuorsa
        jokuvaan098 kirjoitti:

        No nyt meni jo ihme vaahtoamiseksi.. Ensin haukkuu suntecit, ja sitten myöntää että vanhoissakin on niitä... Joo, niin on, ovat toimineet ihan hyvin. Kiitos kysymästä.

        Sitten haukutaankin kaikki laakerit 'jossain halpamaassa tuotetuksi paskaksi, joissa ei ole rasvaa kuin nimellisesti'.. Jos edes uskoisin tuota, voisin kysyä, että mistäs aioit saada sitten parempia vaihtolaakereita? Että hohhoijaa, eipä tässä voi enää paljon muuta sanoa. Ja sitten nuo teinizetat, oikeesti? Mitäs jos antaisit isojen poikien jutella rauhassa?

        No sehän oli vain faktaa ettei suntecillä ole samanlaista kompetenssiä kuin danfossilla. Joten kannattaa varoa sellaisia oiloneita joissa sellainen on. Ei siitä nyt noin tarvi itseensä ottaa, hyvä mies! En minä syyllinen siihen ole, että sinulla näyttää suntecci olevan.

        Jos sinulla olisi mitään käsitystä teollisuuden kunnossapidosta, niin tietäisit heti kun puhutaan halpojen laakereiden laadusta. Mutta selvästikään sinulla ei sellaista ole.

        Eli edelleenkin kannattaa kunnostaa vanha kunnon luotto oiloni, ennenkuin ostaa siihen uudempi halvemmalla tehty rupumalli.

        Teinizetoja käytin kirosanafiltterin pelossa, mutta ei näköjään tarvitse niistä välittää, edellä olevasta vaahtoamisestasi päätellen. Kyllä tässä teini-iästä ollaan jo selvitty ;)


      • jokuvaa098
        SekkaPuorsa kirjoitti:

        No sehän oli vain faktaa ettei suntecillä ole samanlaista kompetenssiä kuin danfossilla. Joten kannattaa varoa sellaisia oiloneita joissa sellainen on. Ei siitä nyt noin tarvi itseensä ottaa, hyvä mies! En minä syyllinen siihen ole, että sinulla näyttää suntecci olevan.

        Jos sinulla olisi mitään käsitystä teollisuuden kunnossapidosta, niin tietäisit heti kun puhutaan halpojen laakereiden laadusta. Mutta selvästikään sinulla ei sellaista ole.

        Eli edelleenkin kannattaa kunnostaa vanha kunnon luotto oiloni, ennenkuin ostaa siihen uudempi halvemmalla tehty rupumalli.

        Teinizetoja käytin kirosanafiltterin pelossa, mutta ei näköjään tarvitse niistä välittää, edellä olevasta vaahtoamisestasi päätellen. Kyllä tässä teini-iästä ollaan jo selvitty ;)

        Etkö oikeasti sitten keksinyt mitään parempaa kuin väittää että minulla olisi Suntec? Hohhoijaa, miten se muka todistaa yhtään mitään, sen enempää uusien kuin vanhojenkaan polttimien toiminnasta. On tullut nähtyä aika montakin poltinta, osassa Suntec, toisissa Danfoss.. Eipä ole juuri tarvinnut pumppuja korjailla/vaihtaa.


      • SekkaPuorsa
        jokuvaa098 kirjoitti:

        Etkö oikeasti sitten keksinyt mitään parempaa kuin väittää että minulla olisi Suntec? Hohhoijaa, miten se muka todistaa yhtään mitään, sen enempää uusien kuin vanhojenkaan polttimien toiminnasta. On tullut nähtyä aika montakin poltinta, osassa Suntec, toisissa Danfoss.. Eipä ole juuri tarvinnut pumppuja korjailla/vaihtaa.

        No sehän on hienoa, että pumppusi ja polttimesi ovat toimineet. Onnittelut siitä. Se ei vain muuta sitä tosiasiaa, että 15 vuotta vanha oiloni kannattaa huoltaa, niin siitä saa luotettavan polttimen pitkäksi aikaa. Eikä suinkaan ostaa päätäpahkaa uutta käytettyä, joka vaatii samanlaisen remontin kuitenkin ennen asennusta.
        Sehän tässä oli jutun pointti, vai täytyykö tästä länkyttää vielä?

        Ja niihin halpoihin laakereihin kannattaa lisätä rasvaa ennen asennusta, niin kestäät isältä pojalle ;)


      • 30/30
        SekkaPuorsa kirjoitti:

        No sehän on hienoa, että pumppusi ja polttimesi ovat toimineet. Onnittelut siitä. Se ei vain muuta sitä tosiasiaa, että 15 vuotta vanha oiloni kannattaa huoltaa, niin siitä saa luotettavan polttimen pitkäksi aikaa. Eikä suinkaan ostaa päätäpahkaa uutta käytettyä, joka vaatii samanlaisen remontin kuitenkin ennen asennusta.
        Sehän tässä oli jutun pointti, vai täytyykö tästä länkyttää vielä?

        Ja niihin halpoihin laakereihin kannattaa lisätä rasvaa ennen asennusta, niin kestäät isältä pojalle ;)

        Puuttumatta enempää keskusteluunne siitä kumpi kestää ja mitä kestää toteaisin että tuo aloittajan mainitsema vika tuskin pumpusta johtuu.


      • jokuvaan098
        SekkaPuorsa kirjoitti:

        No sehän on hienoa, että pumppusi ja polttimesi ovat toimineet. Onnittelut siitä. Se ei vain muuta sitä tosiasiaa, että 15 vuotta vanha oiloni kannattaa huoltaa, niin siitä saa luotettavan polttimen pitkäksi aikaa. Eikä suinkaan ostaa päätäpahkaa uutta käytettyä, joka vaatii samanlaisen remontin kuitenkin ennen asennusta.
        Sehän tässä oli jutun pointti, vai täytyykö tästä länkyttää vielä?

        Ja niihin halpoihin laakereihin kannattaa lisätä rasvaa ennen asennusta, niin kestäät isältä pojalle ;)

        Miksi ihmeessä puhut edelleen minun polttimesta? Kuka on väittänyt että tekisin yhtään mitään päätelmiä pelkästään oman polttimen perusteella? Sinusta en tiedä, mutta minä olen nähnyt vähän enemmänkin pannuhuoneita kuin omani.

        Mutta mussuta sinä vaan niistä "pazkoista halpalaakereista", jos et muuta keksi.


      • joku098
        30/30 kirjoitti:

        Puuttumatta enempää keskusteluunne siitä kumpi kestää ja mitä kestää toteaisin että tuo aloittajan mainitsema vika tuskin pumpusta johtuu.

        Aamen sille.. Pumppuviat ovat muutenkin aika harvinaisia. Sama se mikä pumppu siinä on.


      • SekkaPuorsa
        jokuvaan098 kirjoitti:

        Miksi ihmeessä puhut edelleen minun polttimesta? Kuka on väittänyt että tekisin yhtään mitään päätelmiä pelkästään oman polttimen perusteella? Sinusta en tiedä, mutta minä olen nähnyt vähän enemmänkin pannuhuoneita kuin omani.

        Mutta mussuta sinä vaan niistä "pazkoista halpalaakereista", jos et muuta keksi.

        Ompa tässä luisuttu kauas alkupeäisestä aiheesta...
        Olipa kenen polttimia hyvänsä, niin 15 vuotias poltin ei ole käyttöikänsä lopussa. Se on varmaa. Näinhän sinä tuolla ketjun alkupäässä yritit julistaa alkuperäiselle aloittajalle.

        Tekee sille normaalin huollon ja vaihtaa kriittiset komponentit (vaikka ne ihannoimasi pazkalaakerit) niin poltinta on vielä pitkäksi aikaa. Ja se viisi vuotta vanha voi olla ihan yhtä hyvässä tai huonossa hapessa kuin se 15 vuotiaskin. Eix ni?


      • jokuvaan098
        SekkaPuorsa kirjoitti:

        Ompa tässä luisuttu kauas alkupeäisestä aiheesta...
        Olipa kenen polttimia hyvänsä, niin 15 vuotias poltin ei ole käyttöikänsä lopussa. Se on varmaa. Näinhän sinä tuolla ketjun alkupäässä yritit julistaa alkuperäiselle aloittajalle.

        Tekee sille normaalin huollon ja vaihtaa kriittiset komponentit (vaikka ne ihannoimasi pazkalaakerit) niin poltinta on vielä pitkäksi aikaa. Ja se viisi vuotta vanha voi olla ihan yhtä hyvässä tai huonossa hapessa kuin se 15 vuotiaskin. Eix ni?

        "Olipa kenen polttimia hyvänsä, niin.."

        Pointti olikin siinä, että olen nähnyt enemmän polttimia kuin yhden omassa kellarissa. Tajuatko jo nyt, vai rautalangastako pitää tämäkin vääntää?

        Ja ei, ei ole ihan käyttöikänsä lopussa, mutta taloudellisen käyttöikänsä loppupuolella kuitenkin. Saattaahan joku poltin toimiakin suht nätisti jopa 30 vuotta, käytännössä noihin 30 vuotiaisiin on kyllä kuitenkin vaihdettu suurinpiirtein kaikki mitä voi vaihtaa, ja aikojen saatossa palanut rahaa kahden polttimen edestä. Käytännön tosiasia on vaan se, että 20 vuotiailla polttimilla alkaa esiintyä kaikenlaista vikaa ja häiriötä.

        "Ja se viisi vuotta vanha voi olla ihan yhtä hyvässä tai huonossa hapessa kuin se 15 vuotiaskin. Eix ni?"

        Juu, tottakai.. Siis täysin remontoitu voi olla lähestulkoot uudenveroinen. Tosin, sen remontoiminen siihen pisteeseen taitaa maksaa enemmän kuin ihan uuden ostaminen, tällaisiin tuloksiinhan on ainakin perinteinen varaosahinnoittelu tahtonut johtaa. Se 5 vuotias on vaan niin paljon halvempi kuin nippu varaosia, tai uusi poltin. Ja noista kolmesta se nippu varaosia vaatii lisäksi aika paljon työtäkin, joten sanoisin että se on huonoin vaihtoehto.

        Ja teinixxxit rulezz!!! Eix ni? :D:D:D ROFLMAO


      • oilnozzle in my ass
        jokuvaan098 kirjoitti:

        "Olipa kenen polttimia hyvänsä, niin.."

        Pointti olikin siinä, että olen nähnyt enemmän polttimia kuin yhden omassa kellarissa. Tajuatko jo nyt, vai rautalangastako pitää tämäkin vääntää?

        Ja ei, ei ole ihan käyttöikänsä lopussa, mutta taloudellisen käyttöikänsä loppupuolella kuitenkin. Saattaahan joku poltin toimiakin suht nätisti jopa 30 vuotta, käytännössä noihin 30 vuotiaisiin on kyllä kuitenkin vaihdettu suurinpiirtein kaikki mitä voi vaihtaa, ja aikojen saatossa palanut rahaa kahden polttimen edestä. Käytännön tosiasia on vaan se, että 20 vuotiailla polttimilla alkaa esiintyä kaikenlaista vikaa ja häiriötä.

        "Ja se viisi vuotta vanha voi olla ihan yhtä hyvässä tai huonossa hapessa kuin se 15 vuotiaskin. Eix ni?"

        Juu, tottakai.. Siis täysin remontoitu voi olla lähestulkoot uudenveroinen. Tosin, sen remontoiminen siihen pisteeseen taitaa maksaa enemmän kuin ihan uuden ostaminen, tällaisiin tuloksiinhan on ainakin perinteinen varaosahinnoittelu tahtonut johtaa. Se 5 vuotias on vaan niin paljon halvempi kuin nippu varaosia, tai uusi poltin. Ja noista kolmesta se nippu varaosia vaatii lisäksi aika paljon työtäkin, joten sanoisin että se on huonoin vaihtoehto.

        Ja teinixxxit rulezz!!! Eix ni? :D:D:D ROFLMAO

        Kädettömille kaikki on kallista.


      • noubrainer
        oilnozzle in my ass kirjoitti:

        Kädettömille kaikki on kallista.

        Ja laskutaidottomat pysyvät köyhinä..


      • Anonyymi
        jokuvaan098 kirjoitti:

        "Olipa kenen polttimia hyvänsä, niin.."

        Pointti olikin siinä, että olen nähnyt enemmän polttimia kuin yhden omassa kellarissa. Tajuatko jo nyt, vai rautalangastako pitää tämäkin vääntää?

        Ja ei, ei ole ihan käyttöikänsä lopussa, mutta taloudellisen käyttöikänsä loppupuolella kuitenkin. Saattaahan joku poltin toimiakin suht nätisti jopa 30 vuotta, käytännössä noihin 30 vuotiaisiin on kyllä kuitenkin vaihdettu suurinpiirtein kaikki mitä voi vaihtaa, ja aikojen saatossa palanut rahaa kahden polttimen edestä. Käytännön tosiasia on vaan se, että 20 vuotiailla polttimilla alkaa esiintyä kaikenlaista vikaa ja häiriötä.

        "Ja se viisi vuotta vanha voi olla ihan yhtä hyvässä tai huonossa hapessa kuin se 15 vuotiaskin. Eix ni?"

        Juu, tottakai.. Siis täysin remontoitu voi olla lähestulkoot uudenveroinen. Tosin, sen remontoiminen siihen pisteeseen taitaa maksaa enemmän kuin ihan uuden ostaminen, tällaisiin tuloksiinhan on ainakin perinteinen varaosahinnoittelu tahtonut johtaa. Se 5 vuotias on vaan niin paljon halvempi kuin nippu varaosia, tai uusi poltin. Ja noista kolmesta se nippu varaosia vaatii lisäksi aika paljon työtäkin, joten sanoisin että se on huonoin vaihtoehto.

        Ja teinixxxit rulezz!!! Eix ni? :D:D:D ROFLMAO

        Oma juniorin romu kesti 26 vuotta/ yksi pumppu. Millon ne oppii tekemään ikuisia?


      • Anonyymi
        jokuvaan098 kirjoitti:

        Kyllä minun kokemus asiasta on, että 15 vuotta alkaa olemaan aika pitkä aika öljypolttimellekin. Onhan keskiverto poltin ehkä toiminut tuota pidempään..

        Mutta onko sitä sitten hirveästi järkeä tuhlata rahaa vanhaan polttimeen, jonka odotettavissa oleva elinikä alkaa jokatapauksessa olemaan lopuillaan. Käytännön tosiasia on kuitenkin se, että tavallinen suojattu laakeri alkaa olemaan kuiva 15 vuoden käytön jälkeen. Ja tämä pätee käytännössä melkein mihin tahansa laakeriin, poislukien tietenkin ne joita öljytään tai rasvataan säännöllisesti. Eli melkein sähkömoottori kuin sähkömoottori alkaa olemaan ehtoopuolella siinä ~20 vuoden kieppeillä (muutama vuosi menee vielä vinkunaa kuunnellessa). Eikä nyt muillekaan osille enää ihan takuita anneta.

        Sitä kun joutuu vaihtamaan moottoriin laakerit ja magneettiventtiilin, niin voi jo alkaa miettimään että olisiko sittenkin kannattanut ostaa uusi.. Niitä kun saa käytettyinä vain parin vuoden ikäisiäkin, eikä edes maksa paljoa. Viimeistään siinä vaiheessa voi alkaa v*tuttaa kun laukeaa se relekin.

        Mut ihan miten vaan ite tykkää. Minä en hirveästi viitsi vanhojen romujen kanssa puljata.

        Ei noilla ole mitään käyttöikää. Poltin menee rikki jos se imaisee kurat vuotavasta säiliöstä. 100 000 litraa menee heittämällä. Oilon polttimen moottorin laakerit ovat vaihdettavat mutta kun 25 vuotta käytetyn moottorin purin niin olivat ihan ehdassa rasvassa enkä tehnyt mitään kun ei tarvinnut tehdä mitään. Moottori lähtee irti kahdella ruuvilla ja kun 4 ruuvia avaa lisää se purkautuu. Poltinta on turha irrottaa. Jos on sopivat työkalut, tuon purkaa ja kokoaa puolessa tunnissa. Jos harjoittelisi niin 5 minuutissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei noilla ole mitään käyttöikää. Poltin menee rikki jos se imaisee kurat vuotavasta säiliöstä. 100 000 litraa menee heittämällä. Oilon polttimen moottorin laakerit ovat vaihdettavat mutta kun 25 vuotta käytetyn moottorin purin niin olivat ihan ehdassa rasvassa enkä tehnyt mitään kun ei tarvinnut tehdä mitään. Moottori lähtee irti kahdella ruuvilla ja kun 4 ruuvia avaa lisää se purkautuu. Poltinta on turha irrottaa. Jos on sopivat työkalut, tuon purkaa ja kokoaa puolessa tunnissa. Jos harjoittelisi niin 5 minuutissa.

        Ittellä on 1993 asennettu Oilon Junior. Nyt oli magneettiventtiilin varren päässä oleva pikkuruinen, kulunut O-rengas alkanut tihkua hieman öljyä pumpun päälle. Vaihtamalla loppui.


    • plus miinus 0

      Mutta kun perussuomalainen ei osaa mitään tehdä itse eikä toisaalta ole lupaakaan korjata öljypoltinta niin lopputulos on sitten puoliuusia laitteita kierrätykset täynnä, ja se on sitä viisasta talonpitoa sitten joonkun mielestä !

      eli pöljä kansa on maan päällä.

    • UusiRele

      Rele paskana, meillä kävi samoin, 480€ meni korjaukseen.

      • Relekin pitäisi olla korjattavissa, tosiharrastelijalta.
        Kuvailepa sitä relevikaa - kun kai näit sen vioittuneena edessäsi? Puritko ja tutkitko?


    • Dan Fos

      Eikö noita jo 600€ saa uusia polttimoita? Ei kannata korjata jos ei itse osaa.

    • Anonyymi

      Itsellä poltin toiminut moitteetta. Yksiputkijärjestelmä. Nyt ilmennyt käynti vikaa. Käy ja lähtee normaalisesti käymään. Käy jonkun aikaa ja alkaa pätkiin ja hetken pätkittyään käy taas normaalisesti. Letkun kun laittaa erilliseen kannuun käy normaalisesti ilman häiriöitä. Missähän mahtaa vika olla

      • Anonyymi

        Imuputki tukossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Imuputki tukossa.

        Tai pistereikiä kudosletkussa...kyllä ne perstuvat ,,,oletan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7735
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1945
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1910
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      889
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      802
    Aihe