mites saatais mitattuu männän ja sylinterin välinen välys? jos on kansi irti... ja paljonko noin yleisesti saa olla? vai onko suuriakin eroja välyksissä moottoreiden välillä???
välykset
25
7326
Vastaukset
- Hadzi
Jos männät ovat vielä paikoillaan sylintereissä niin todellista välystä ei voi mitata, koska mittauskohta on männäntapin korkeudella kohtisuorassa sen keskilinjaa.Varmin tapa on käyttää "muki" pois ja mitata vaikka renkaiden päittäisvälys sylinterissä joka sinällään jo kertoo aika paljon moottorin kunnosta.Mäntä kuluu yläosastaa siis renkaitten yläpuoleiselta osaltaan aina huomattavasti enemmän kuin painesivuiltaan josta sen käyntivälys tulee mitata.Välysmitta liuskoilla saa mitattua melko kohtuullisen tarkat arvot kunhan tekee sen oikealla tavalla, siihen on kirjallisuutta saatavilla ja tarkastusmenetelmät ovat yleensä moottorityypeistä riippumatta samanlaisia kun puhutaan vakiomoottoreista joita suurimmassa osassa kinnereistä on.
- entäs
meinaan että saako mäntä heilua ollenkaan sen ollessa paikallaan vai kuin timmisti sen pitää istua? pykälää ei juurikaan ole yläkuolokohdassa jotenka ei pitäisi vielä kovin väljä olla? mutta mäntä liikkuu jonkin verran...eli onko sen oltava ihan timmi vai saako hivenen liikkua?
- Teknikko
entäs kirjoitti:
meinaan että saako mäntä heilua ollenkaan sen ollessa paikallaan vai kuin timmisti sen pitää istua? pykälää ei juurikaan ole yläkuolokohdassa jotenka ei pitäisi vielä kovin väljä olla? mutta mäntä liikkuu jonkin verran...eli onko sen oltava ihan timmi vai saako hivenen liikkua?
Kyl se mäntä saa liikkua hieman yläkuolokohdassa. Iskun keskivaiheilla välys pitäisi olla tiukempi. Sylinterihän kuluu kartiomaiseksi molemmista päistään.
- Miksi näin ?
Teknikko kirjoitti:
Kyl se mäntä saa liikkua hieman yläkuolokohdassa. Iskun keskivaiheilla välys pitäisi olla tiukempi. Sylinterihän kuluu kartiomaiseksi molemmista päistään.
Aika outo väite !
Voisitko selittää, miksi sylinteri kuluu päistään kartiomaiseksi ? Miksi näin ? kirjoitti:
Aika outo väite !
Voisitko selittää, miksi sylinteri kuluu päistään kartiomaiseksi ?Voisin vaan en viitsi.
- Epäilen
sitroen kirjoitti:
Voisin vaan en viitsi.
Olet niin monta kertaa osoittautunut pelkäksi tyhjänkehujaksi, joten tuskin pystyt selittämään yhtään mitään muuta kuin mitä olet "kuullut muilta varmana asiana" ja väliin aina kehasta ittees.
- määkysyn
saako mäntä liikkua sivusuunnas?? siis ilman että on pytty päällä...ku mun pv:n mäntä liikkuu ja pitäis ehkä ostaa uuet kiertokangen yläpäänlaakerit
- ostappa vaan
Siis kiertokangen yläpäänlaakerit, joo....
- suolenpätkä
ihan kunnioitetttavaa lähteä nykypäivänä tekemään koneremonttia noilla tiedoilla, mutta etsi kuitenkin joku muu palsta mistä saa ihan oikeita ja asiallisia neuvoja. Suolessa yleensä vain wattuilllaan ja annetaan typeriä "ohjeita" ja neuvoja.
Kiertokangen yläpäässä on vain männäntappi, ei siis laakareita.
- Toki vaan on
On niitä uivia tappejakin sentään vielä ja
niissä on laakeri kiertokangessa. Toki vaan on kirjoitti:
On niitä uivia tappejakin sentään vielä ja
niissä on laakeri kiertokangessa.Tuota en ole kuullutkaan..
- Toki vaan on
delfin84 kirjoitti:
Tuota en ole kuullutkaan..
No , kokemus karttuu ajan kanssa.
Tuntomerkkeinä on männässä tapin päissä lukkorenkaat ja voitelureikä kiertokangessa.
Tappi putoaa männästä kun lukkorenkaan poistaa, helppo vaihtaa esim mäntä.
Laakerin vaihto vaatii aina hoonauksen oikeaan mittaansa.
Sitten on vielä niitäkin , joissa tappi on männässä kutistusliitoksella ilman lukkorenkaita ja tietysti tarkoittamasi, jossa tappi on kutistusliitoksella kangessa.
Tossa esimerkkikuva muuan sellaisesta.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3137636.jpg - Tuota en ole kuullut
Tuota en ole kuullutkaan.
- 19
Tuossa näkkyy ainakin männänvarsi ja sen takana on ite mäntä mista saap tehtyä hyviä tuhkakuppija sit siinä on vielä putken pätkä ja kippurainen peltiliuska elikkä ihan selvästi kaikki on auton osia.
- 12
sitroen kirjoitti:
En minä vaan näe männänvartta missään. Tiedätköhän itsekään, mikä se sellainen on?
Männänvarsi ja kuninkaspultti siinä ainakii on etkö ole koskaan kunnon konneita nähny eli purkanu kun et männänvartta tunne tai tiiä taijat ollakkii hevosmies.
12 kirjoitti:
Männänvarsi ja kuninkaspultti siinä ainakii on etkö ole koskaan kunnon konneita nähny eli purkanu kun et männänvartta tunne tai tiiä taijat ollakkii hevosmies.
Mistähän olet tuollaiset sanat kuullut, kun et kuulemaasi ymmärrä?
Männänvarsia olen joskus nähnyt ja kuningaspulttien holkkejakin rotsannut vaikka sinulla ei ole hajuakaan siitä, mitä ne ovat.
PS. Mossessa ja Pobedassa ne kuningaspultit oli kyllä toveritappeja...- 36
sitroen kirjoitti:
Mistähän olet tuollaiset sanat kuullut, kun et kuulemaasi ymmärrä?
Männänvarsia olen joskus nähnyt ja kuningaspulttien holkkejakin rotsannut vaikka sinulla ei ole hajuakaan siitä, mitä ne ovat.
PS. Mossessa ja Pobedassa ne kuningaspultit oli kyllä toveritappeja...Taijatpa elää vielä siinä mosse ja popeta ajassa, mutta huvinsa kullakin.
- J. Huimapää
Männänvarsi on se kiiltävä osa mikä liikkuu ulos ja sisään kun syliteriin ohjataan paineellista öljyä. Se toisen suunnan liike voi tapahtua ilman öljyn vaikutustakin.
Sitte jossain männissä käytetään jotain kiertokankea ja se kieppuu männäntapissa ja kampiakselissa ja liikkuu eessuntaas ja se kampiakselin päässä liikkuukin aika huimasti.- 21
Ja vauhtipyörä se vasta vallaton vehje on kunhan sen saa liikkeelle.
- J. Huimapää
21 kirjoitti:
Ja vauhtipyörä se vasta vallaton vehje on kunhan sen saa liikkeelle.
Minusta siitä on vallattomuus varsin kaukana kun ei meinaa liikettä ees huomata, mutt kyll toi mäntäkin kun huimii eessuntaas, on sentäs aika vallatonta menoo. Mutt kyll sen kirtokangen kieppuminen vallan vikkelään ja sitku se viilettää sen kieppumise lisäks viell eessuntaas sen mäännän seuraks, niin se kyll on sentäs aikas vallatonta menoo. Ett on too sun vauhtipyöräs aika tylsä kapine niin paikallas ku vauhissaski.
- 30
Taitaa huimapäällä vaan jakokopan sisällä hihna ja rattaat huutaa hoosiannaa ja pakorööri vispaa kaheksikkoa tattispalan ja hantaakin välillä.
- Mooses Keturi
No voi herramooses. Onhan joskus hauska huomata että täällä on jotain huumoriikin ja ei aina sitä iankaikkista toisten haukkumista.
- 18
huumorinkukka se on maaliman kaunein kukka vaikka tiukkapipoisia se vituttaakin niin sou vat sano Mattikin aikoinaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.1854122Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,993418SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.1002756Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.2992665Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a392356Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv1602111Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,02060Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k291751Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll61594- 441127