Koiran astutus

Pentujen toivossa

Hei!

Olen reilun vuoden vanhan Cavalierin (narttu) omistaja.
Kysyisin teiltä seuraavia, ehkä typerältäkin kuulostavia kysymyksiä...

1) Minkä ikäisenä koiran voi "alimmillaan" astuttaa, siis mikä olis hyvä ikä?

2) Mistä saa tietoja astutusuroksista?

3) Paljonko astutus maksaa ja mikä on suositus pennusta maksaa uroskoiran omistajalle?

Sitten ihan itse toimintaan:

1) Onko omistajan hyvä olla läsnä itse siitostilanteessa, hyvä vai huono?

2) Huvittaa jo itseäkin, mutta pakko kysyä, sattuuko koiraan (eivät varmaan osaa senkään jälkeen puhua:)? Näyttääkö "loukkaantumistaan" isännälle, esim ei katso silmiin, ei syö, ei juo tms? Miten toimia?

3) Miten astutuksen jälkeiset päivät ja viikot pitäisi toimia/olla? Liikunta, ruokavalio?

4) Milloin eläinlääkäriin, pitääkö toimia kuten ihmisen, että käydä utrassa?

Minulla on ollut paljon koiria, mutta ensikertaa olen "näissä puuhissa".
Toivon, että joku jaksaisi nähdä vaivaa ja vastata, jos kokemusta ja asiantuntevaa porukkaa löytyy.
Hyvää loppukesää kaikille karvakuonoille ja heidän omistajilleen!

2

340

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pentujen toivossa
    • le asd

En ole cavoihin hirveästi perehtynyt, mutta nyrkkisääntönä voi pitää, että alle 2-vuotias koira on vielä ihan kakara, joten ensimmäinen pentue olisi hyvä teettää 2-4 vuoden ikäisenä. Cavalierit ovat myös äärimmäisen sairaita, joten en suosittele astuttamista ennen kuin olet vähintään tutkinut onko nartullasi esim. sydämessä vikaa puhumattakaan siitä, että myös uros kannattaa valita harkitusti jo ihan sukurutsankin takia, kun cavoissa on sattuneesta syystä todella paljon matadoriuroksia...

Jos puhutaan oikeasta jalostamisesta niin kannattaa olla suoraan yhteydessä rotujärjestöön sekä käydä vähintään paikallisen kennelpiirin kasvattajakurssit sillä niissä käydään läpi näitä ihan perus asioita sekä tuodaan esille, että tililläkin pitää olla mielettömästi varaa esim. hätäsektioon, madotuksiin, rekkaamisiin, ultriin jne. ennen kuin alkaa pennuista edes haaveilemaan. Myös internetin palstoista saa aika paljon irti, jos jaksaa lukea.

Mikäli aiot tehdä pentueella rahaa niin pentueen arvoa pudottaa jo se, ettei nartullasi ole mitään meriittejä näyttelyistä eikä sitä ole tutkittu. Yleensä normikäytäntö uroksen käytössä on astutusmaksu ~10% jokaisen syntyneen pennun hinnasta. Maksut ja käytännöt vaihtelevat rodun sekä sovitun käytännön mukaan. Voittoahan pentujen teettämisestä ei saa, jos jaksaa laskea kuinka paljon lääkärillä käynnit, rekisteröinnit, matkakulut (astutus, lääkäri, näyttelyt jne), ruokinta, pentupaketit, kennelnimi ja niin edelleen tulevat yhteensä maksamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3151
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2901
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2709
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1807
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      971
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      819
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      812
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      810
    Aihe