Koiran astutus

Pentujen toivossa

Hei!

Olen reilun vuoden vanhan Cavalierin (narttu) omistaja.
Kysyisin teiltä seuraavia, ehkä typerältäkin kuulostavia kysymyksiä...

1) Minkä ikäisenä koiran voi "alimmillaan" astuttaa, siis mikä olis hyvä ikä?

2) Mistä saa tietoja astutusuroksista?

3) Paljonko astutus maksaa ja mikä on suositus pennusta maksaa uroskoiran omistajalle?

Sitten ihan itse toimintaan:

1) Onko omistajan hyvä olla läsnä itse siitostilanteessa, hyvä vai huono?

2) Huvittaa jo itseäkin, mutta pakko kysyä, sattuuko koiraan (eivät varmaan osaa senkään jälkeen puhua:)? Näyttääkö "loukkaantumistaan" isännälle, esim ei katso silmiin, ei syö, ei juo tms? Miten toimia?

3) Miten astutuksen jälkeiset päivät ja viikot pitäisi toimia/olla? Liikunta, ruokavalio?

4) Milloin eläinlääkäriin, pitääkö toimia kuten ihmisen, että käydä utrassa?

Minulla on ollut paljon koiria, mutta ensikertaa olen "näissä puuhissa".
Toivon, että joku jaksaisi nähdä vaivaa ja vastata, jos kokemusta ja asiantuntevaa porukkaa löytyy.
Hyvää loppukesää kaikille karvakuonoille ja heidän omistajilleen!

2

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pentujen toivossa
    • le asd

      En ole cavoihin hirveästi perehtynyt, mutta nyrkkisääntönä voi pitää, että alle 2-vuotias koira on vielä ihan kakara, joten ensimmäinen pentue olisi hyvä teettää 2-4 vuoden ikäisenä. Cavalierit ovat myös äärimmäisen sairaita, joten en suosittele astuttamista ennen kuin olet vähintään tutkinut onko nartullasi esim. sydämessä vikaa puhumattakaan siitä, että myös uros kannattaa valita harkitusti jo ihan sukurutsankin takia, kun cavoissa on sattuneesta syystä todella paljon matadoriuroksia...

      Jos puhutaan oikeasta jalostamisesta niin kannattaa olla suoraan yhteydessä rotujärjestöön sekä käydä vähintään paikallisen kennelpiirin kasvattajakurssit sillä niissä käydään läpi näitä ihan perus asioita sekä tuodaan esille, että tililläkin pitää olla mielettömästi varaa esim. hätäsektioon, madotuksiin, rekkaamisiin, ultriin jne. ennen kuin alkaa pennuista edes haaveilemaan. Myös internetin palstoista saa aika paljon irti, jos jaksaa lukea.

      Mikäli aiot tehdä pentueella rahaa niin pentueen arvoa pudottaa jo se, ettei nartullasi ole mitään meriittejä näyttelyistä eikä sitä ole tutkittu. Yleensä normikäytäntö uroksen käytössä on astutusmaksu ~10% jokaisen syntyneen pennun hinnasta. Maksut ja käytännöt vaihtelevat rodun sekä sovitun käytännön mukaan. Voittoahan pentujen teettämisestä ei saa, jos jaksaa laskea kuinka paljon lääkärillä käynnit, rekisteröinnit, matkakulut (astutus, lääkäri, näyttelyt jne), ruokinta, pentupaketit, kennelnimi ja niin edelleen tulevat yhteensä maksamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2886
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2248
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      23
      1787
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe