mopokolarista selvinnyt

aivovamma?

Mä olen 19v mies ja ajoin mopokolarin kaks vuotta sitte. Vauhtia oli reilu 60, etujarru meni jumiin ja lensin tangon yli lyöden pääni asvalttiin aika pahasti (oli kypärä päässä). Kolarin jälkeen olin sekava ja unelias, mutta en mennyt tajuttomaksi missään vaiheessa. Sitten menin sairaalaan ja minulla todettiin aivotärähdys. Pääni kuvattiin ja siitä ei löytyny mitään vikaa, joten ne laitto mut kotiin. Sekavuutta ja päänsärkyä oli parina päivänä kolarin jälkeen ja sitte oireet hävisivät. Myöhemmin ilmaantui erilaisia oireita, kuten masentuneisuutta, korvien tinnitystä, hajamielisyyttä ja aloitekyvyttömyyttä. Lisäksi tuntuu, että mikään työ ei onnistu enää normaalisti ja kaikki tekeminen vaatii enemmän ajattelua. Toiset ovat huomauttaneet mulle siitä, että teen työni hitaammin ja huonommin kuin ennen ja puheeni on epäselvempää. Olo on jotenkin "tyhmempi". Oireet ovat pysyneet noin vuoden ennallaan. Mä kävin tässä neurologin luona, mutta se käski mennä psykiatrille. Sitten menin psykiatrille ja se määräsi jotain mielialalääkkeitä. En mä kyllä mikään luulosairas hullu oo!

Voiko nämä ongelmat johtua jostakin aivovammasta? Mä olen ihan raitis enkä käytä mitään aineita, joten päihteet ei oo syynä ongelmiin.

Onko joku kokenu kolarin jälkeen samanlaisia ongelmia ja mikä on ollu lopulta diagnoosina?

3

229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä tulevaan

Aika omituinen veto neurologilta passittaa sinut psykiatrille. Kerroithan hänelle onnettomuudestasi?

Itselläni ei ole aivovammaa, mutta miesystävälläni on. Kyllä oireesi nähdäkseni sopisivat aivovammaan. Aivovamma on alidiagnosoitu sairaus. Siihen on saatavissa kuntoutusta, joka parantaa toimintakykyä, joten tärkeää olisi päästä kunnon tutkimuksiin.

Aivotärähdyskin lasketaan lieviin aivovammoihin.

Voisitko mennä toiselle neurologille? Vie mukanasi onnettomuuteesi liittyvät epikriisit ja kirjoita oireita vaikkapa paperille etukäteen. Voit ottaa mukaasi vastaanotolle myös henkilön, joka on tuntenut sinut ennen onnettomuutta ja voi kuvailla sinussa tapahtuneita muutoksia.

• useasti kaatunut

Hei. Itse kun olen useasti pääni lyönyt kovaa on olo kyllä hölmömpi/tyhmempi ja tuntuu että käyn hiukan hitaammin. Minkäs teet, asiasta ei kuitenkaan muut huomauttele..

• pää on herkkä

Mikäli nuo erot entiseen ovat tulleet onnettomuuden jälkeen, niin epäilysi sattavat olla hyvinkin oikeat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      160
      2720
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      201
      1997
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1736
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1648
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1461
    6. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      42
      1457
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      78
      1143
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1060
    9. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      193
      976
    Aihe