Miksi Finnairilla ei ole boeing 747 tai airbus a380 konetta?

Miksi?!!

Otsikko kertoo!

114

9128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • twinjet efficiency

      Siksi koska ko. konetyypeillä ei voitaisi operoida kannattavasti Finnairin reittejä, varsinkaan A380:llä. Molemmat ovat käyttökustannuksiltaan ja matkustaja- kapasiteetiltään Finnairille liian suuria, lisäksi koneiden hankintahinta on luonnollisesti korkea. Ko. konetyyppejä käyttävätkin lähinnä suuret lentoyhtiöt,
      reiteillä joilla matkustajamäärät ovat suuria.

      • Kukko4

        Kukkko tietää Airbus 380 tosijumpojetti , Ainoat reitit Bariisi , ---Dubai ,Pitää olla Euroja paljon taskussa , varmaan turistiluokka yli puolet kalliimpi kuin kilpailijoilla ,,,


      • Kukko4

        Kukko tietää ,,,,, Miksi ei ole Boing 747 - 200-300-400 kukaan kapteeni ei uskalla lentää niillä,,,, ,Nehän ovat romuja,,, Pitäisi olla 777-200 varmimpia koneita ,mutta polttoainetta vievät enemmän ,, Eihän Suomeen Airbus380 voi ajatellakaan syöttö liikenteeseen , virhe oli Finnairilta tilata 350-800 epävarmoja lapsenvikoja ) huonot ostokset onhan takuut,,,,,,,


      • Dildoaostamassa
        Kukko4 kirjoitti:

        Kukko tietää ,,,,, Miksi ei ole Boing 747 - 200-300-400 kukaan kapteeni ei uskalla lentää niillä,,,, ,Nehän ovat romuja,,, Pitäisi olla 777-200 varmimpia koneita ,mutta polttoainetta vievät enemmän ,, Eihän Suomeen Airbus380 voi ajatellakaan syöttö liikenteeseen , virhe oli Finnairilta tilata 350-800 epävarmoja lapsenvikoja ) huonot ostokset onhan takuut,,,,,,,

        350-800. Rakensitko legoista, jani-petteri 7v?


      • Adke
        Kukko4 kirjoitti:

        Kukkko tietää Airbus 380 tosijumpojetti , Ainoat reitit Bariisi , ---Dubai ,Pitää olla Euroja paljon taskussa , varmaan turistiluokka yli puolet kalliimpi kuin kilpailijoilla ,,,

        Tietääkö kukaan. Miks finnairilla ei ole boeing 737


      • MiksiPitäisi
        Adke kirjoitti:

        Tietääkö kukaan. Miks finnairilla ei ole boeing 737

        Miksi pitäisi? Ovat valinneet Airbusin tuotteet mm. että samat lentäjät voivat lentää eri konetyyppejä helpommin.
        Matkustajana en näe mitään väliä onko kone 737 vai A32x/A319.


      • Wvwfkebehf
        Adke kirjoitti:

        Tietääkö kukaan. Miks finnairilla ei ole boeing 737

        Finnairillakin on ollu ei enää


      • Finnnair
        Wvwfkebehf kirjoitti:

        Finnairillakin on ollu ei enää

        Ei oo finskillä 737 sarjaa ollu. 757 on ollu mutta lopetettiin pari voutta sitten


      • 737-210C

      • Anonyymi
        Adke kirjoitti:

        Tietääkö kukaan. Miks finnairilla ei ole boeing 737

        Koska se on kallis ja finnair on liian köyh4


    • tyyytyväinen

      Kyllä A380 lentää lyhempiäkin reittejä kuin Vantaa-Bangkok....ei Finnairilla ole varaa ko malleihin.

    • tuntuis järkevältä

      Muutama taloudellinen lyhyenmatkan kone olisi tarpeen. Nämä jotka kaartaa viron rannikolta takaisin ja laskee polttoaineet mereen voisivat olla pieniä.

    • GE90

      Eikö tuo nyt ole aika ilmiselvää. Sen sijaan sopii kysyä miksi Finnairilla ei ole Boeing 777 koneita.

    • matkustaja X

      Finnair on selvittänyt A380-koneita. Niiden kannattava lentäminen vaatisi, että olisi jatkuvasti täysi kapasiteetti Aasian-lennoilla täynnä. Koneiden on tärkeää olla ilmassa mahdollisimman paljon, siis lähes koko ajan, pois lukien huollot ja tauot.

      Koneiden huollot ja korjaukset sekä lentäjien tyyppikoulutukset menevät konetyypin mukaan, joten Finnairin kaltaisen pienehkön lentoyhtiön kannattaa keskittyä yhteen konevalmistajaan. Airbusilla on kilpailukykyiset koneet sekä lyhyillä ja keskipitkillä (A32xx-sarja) että pidemmillä lennoilla (A330- ja tuleva A350-sarja), joten Boeing-koneiden tuominen rinnalle ei varmaankaan olisi taloudellisesti järkevää.

      • ihme selityksii

        Miten sitten noiden pussien tuominen Boeing-koneidenrinnalle.

        Olis ollu halvemppaa pysyä tutussa merkissä


      • Ennen oli
        ihme selityksii kirjoitti:

        Miten sitten noiden pussien tuominen Boeing-koneidenrinnalle.

        Olis ollu halvemppaa pysyä tutussa merkissä

        Finski käytti ennen MDn koneita, poikkeus ne B757t.


      • mitäs kysyt...
        ihme selityksii kirjoitti:

        Miten sitten noiden pussien tuominen Boeing-koneidenrinnalle.

        Olis ollu halvemppaa pysyä tutussa merkissä

        Joku on kai laskenut, että Airbusit kokonaisuutena paremmat. "Eurooppalainen" tuote jne. Mutta TIETÄÄKÖ joku oikeasti asiasta jotain?


      • eli politiikka
        mitäs kysyt... kirjoitti:

        Joku on kai laskenut, että Airbusit kokonaisuutena paremmat. "Eurooppalainen" tuote jne. Mutta TIETÄÄKÖ joku oikeasti asiasta jotain?

        Finnairin porukka olisi halunnut pysyä jenkeissä, mutta politiikot pakotti Airbusseihin kun oli luvattu jotain osatuotantoa suomeen. Taitaa ne sinne jotain peräsiivekkeen osia tehdä.


      • MD-11 -> 777

        Onko se sitten ollut taloudellista puuhaa kuljettaa matkustajat A330/A340 koneilla ja rahti MD-11F koneilla?


      • en tajua
        MD-11 -> 777 kirjoitti:

        Onko se sitten ollut taloudellista puuhaa kuljettaa matkustajat A330/A340 koneilla ja rahti MD-11F koneilla?

        mitä tuolla nyt on väliä....?


      • Siksi kun
        MD-11 -> 777 kirjoitti:

        Onko se sitten ollut taloudellista puuhaa kuljettaa matkustajat A330/A340 koneilla ja rahti MD-11F koneilla?

        Ne MD11set on vanhoja matkustajakoneita, mitkä käytetään loppuun rahtikäytössä


      • sivusta seurannut
        en tajua kirjoitti:

        mitä tuolla nyt on väliä....?

        Finnair siis säästi omia matkustajakäytöstä poistuneita MD-11 koneitaan ja muutti niitä rahtikoneiksi, koska nykyinen A330/A340 laivasto ei pysty kuljettamaan samaa rahtimäärää mitä MD-11 aikanaan matkustajakäytössä pystyi. Finnairin kaukoliikenteen rahtia on viime vuodet lennätetty siis A330/A340 laivaston lisäksi MD-11 rahtikoneilla. Ja tämähän tuli finskille kalliiksi niinpä kehittelivät tuon NGA yhtiön eikä vieläkään mee hyvin.


      • zkkznnnz
        Siksi kun kirjoitti:

        Ne MD11set on vanhoja matkustajakoneita, mitkä käytetään loppuun rahtikäytössä

        Finnairin MD-11 koneet olivat paikoin modernimpeja kuin A340-sarja. Polttoainetaloudessa ne eivät olleet kovin hyviä.

        Syy miksi md-11 koneista luovuttiin suunniteltua ripeämmin oli varaosien saanti. Finski oli harvoja yhtiöitä jotka operoi MD:llä ja jos koneeseen tuli vika Aasian päässä, varaosia jouduttiin usein lennättämään Suomesta. Sen sijaan a340-sarjan koneita lentää,pilvin pimein ja varaosia löytyy hyvin.

        Euroopassa ei taida enää yksikään yhtiö liikennöidä md-11 koneella kun KLM:niin niistä luopui. Rahtikoneina vielä käytetään.


      • faktat tiskiin
        zkkznnnz kirjoitti:

        Finnairin MD-11 koneet olivat paikoin modernimpeja kuin A340-sarja. Polttoainetaloudessa ne eivät olleet kovin hyviä.

        Syy miksi md-11 koneista luovuttiin suunniteltua ripeämmin oli varaosien saanti. Finski oli harvoja yhtiöitä jotka operoi MD:llä ja jos koneeseen tuli vika Aasian päässä, varaosia jouduttiin usein lennättämään Suomesta. Sen sijaan a340-sarjan koneita lentää,pilvin pimein ja varaosia löytyy hyvin.

        Euroopassa ei taida enää yksikään yhtiö liikennöidä md-11 koneella kun KLM:niin niistä luopui. Rahtikoneina vielä käytetään.

        Kerrotko vielä, että miltä osin MD-11 oli modernimpi kuin A340?


      • Suolihuuhtelussa
        zkkznnnz kirjoitti:

        Finnairin MD-11 koneet olivat paikoin modernimpeja kuin A340-sarja. Polttoainetaloudessa ne eivät olleet kovin hyviä.

        Syy miksi md-11 koneista luovuttiin suunniteltua ripeämmin oli varaosien saanti. Finski oli harvoja yhtiöitä jotka operoi MD:llä ja jos koneeseen tuli vika Aasian päässä, varaosia jouduttiin usein lennättämään Suomesta. Sen sijaan a340-sarjan koneita lentää,pilvin pimein ja varaosia löytyy hyvin.

        Euroopassa ei taida enää yksikään yhtiö liikennöidä md-11 koneella kun KLM:niin niistä luopui. Rahtikoneina vielä käytetään.

        KLM luopui? Mitä olet vetänyt? Käteen vai piriä?


      • Lipsaus

        Matkustaja X

        Finnair ei ole edes pienehkö lentoyhtiö, mutta totta totisesti suomen suurin. Ehkä jopa maailman suurin suomalainen lentoyhtiö.


      • Kukko4
        Lipsaus kirjoitti:

        Matkustaja X

        Finnair ei ole edes pienehkö lentoyhtiö, mutta totta totisesti suomen suurin. Ehkä jopa maailman suurin suomalainen lentoyhtiö.

        Airoflot oli kyllä suurin. Sillä oli yhteenaikaan koneita yhtäpaljon kuin Amerikassa yhteensä koneita, Tätä nykyä sillä on. 5 parhain kalusto koneista ,, Ja varustetaso , siellä jaetaan sandaalit vielä ,ei sukkasillaan tarvita kävellä , parhaimmat eväät vielä ,, Elkää eläkö menneisyydessä )


      • Anonyymi
        eli politiikka kirjoitti:

        Finnairin porukka olisi halunnut pysyä jenkeissä, mutta politiikot pakotti Airbusseihin kun oli luvattu jotain osatuotantoa suomeen. Taitaa ne sinne jotain peräsiivekkeen osia tehdä.

        Laitas jotain linkkiä tuon väitteesi tueksi.


    • kysyn vaan

      Mitä ovat "peräsiivekkeet"?

    • Kallupoju

      Kysypä vain että minkä pirun takia pitäisi edes olla? Onko se nyt niin hienoa että kotimaisella lentoyhtiöllä on kaksikerroksinen kone?Joka tapauksessa Finnair on sen verran pieni lentoyhtiö vaikkakin vuonna 2020 se pyrkii olemaan Aasian lentojen johtava lentoyhtiö ettei kannattaisi ostaa monella sadalla miljoonalla konetta jolla ehkä n. 10 vuodessa tianaa sen saman määrän millä se on ostettu.

      • Se makeimmin nau...

        "Aasian lentojen johtava lentoyhtiö". Meinas mennä kahvit väärään kurkkuun.


    • matkustaja X

      Nimimerkki Lipsaus: "Finnair ei ole edes pienehkö lentoyhtiö, mutta totta totisesti suomen suurin. "

      Finnair on pieni lentoyhtiö näihin KLM:ään, Lufthansaan ja muihin johtaviin kaukolentojen lentoyhtiöihin verrattuna.

      • no voi voi

        Eihän me suomalaiset osata mitään, parempi antaa muiden hoitaa hommat.


    • Totuus tämä

      Finnair ei saisi A380 konetta vaikka siihen varaa olisikin. V. 2020 koko A380 kapasiteetti on jo myyty. Maailman isot lentoyhtiöt tilaa kymmeniä kerralla.

      • ponkari

        efhk kenttä ei riitä finskeille 380 lentoihin, ne termiaalit ja kiitotiet tonneineen.


      • vaatii jatkolentäjiä
        ponkari kirjoitti:

        efhk kenttä ei riitä finskeille 380 lentoihin, ne termiaalit ja kiitotiet tonneineen.

        Kiitotie riittää, mutta A380 vaatii omat terminaaliputket, se lastataan kahteen kerrokseen.

        En tiedä, hahmotatteko te lainkaan matkustajamääriä HEL vs. ulkomaankentät, mutta Lontoossa on kuusi lentoasemaa, jotka palvelee aluetta (Heathrow, Gatwick, City, Luton, Stanstead, Southend), ja isoimmalla noista on koko ajan käytössä 4-5 terminaalia. Yhden sen terminaalin matkustajamäärä on vähän isompi kuin koko Helsinki-Vantaan määrät.

        Finskin uusi pramea kone vetää n. 300 matkustajaa, BA on varustanut A380:n neljällä eri matkustamoluokalla (oliskohan pelkkää bisnesluokkaa lähes sata paikkaa), ja silti siellä on kyydissä 470 matkustajaa. Finskin tyyppisellä sijoittelulla siellä olisi 500-600 ihmistä.

        BA käy ehkä muutenkin vertailukohdaksi Finnairille, kun on samalla tavalla menettänyt loistonsa päivät, mutta sinnittelee. Sillä on likimain 290 konetta, ja se lentää tällä hetkellä 3-5 reittiä isolla Airbussilla, yleensä suurkaupungista (Johannesburg, LA, Hong Kong) toiseen, että saa riittävästi syöttöliikennettä. Finnairilla on ehkä vähän alle 70 konetta. Mistä ihmeestä se repisi tarpeeksi ihmisiä noihin jättikoneisiin, ja millä kalustolla? Flyben "osta nakkisämpylä..oho, ei meillä nyt ollukaan"-halpalennot on tosi epähoukuttava päätös/alku pitkiä matkoja lentäville. BA on säilyttänyt myös Euroopan lennoillaan GT:t, syystä.


      • Kukko4

        Kyllähän se putki nousee korkeammallekin , jos riittää ensimmäiseen kerrokseen kyllä toiseenkin , lisää sorkkia jos hydraalijalka on lyhyt


      • kana4

        lentokentän koko ja ja ne semmoset matkustajaputket on enemmän syy siihen miks niitä a380 koneita ei hankita


    • matkustaja X

      Finnairin uusi ns. bistrolista vaikuttaa ihan hyvältä, jos se yhtään vastaa sitä mitä on markkinoitu.

      Eli että rahalla saa aiempaa laadukkaampaa, mutta jos haluaa vain levätä, nukkua tai katsoa iPadilla leffoja, ei väkisin tyrkytetä sitä inhottavaa muoviin pakattua kolmioleipää.

    • fuewerdsadww3s

      Mä tiedän miksi Finskil ei oo sitä airbus a380-2384847;D. Koska niil ei oo varaa. En tiedä mitään...

      • Ekonomia

        Siellä taitaa olla kuitenkin sellaisia mitkä ymmärtää taloudesta jotain, sen sijaan yksityistalouksissa näyttää olevan paljon niitä mitkä hankkii hienon, ison ja kalliin auton tarpeettomasti, eikä ymmärrä taloudesta mitään.


    • airbus

      Oon matkustanu airbus a380:nellä.

      • ketävittukiinnostaa

        OMG OMG oot jumala nyt mun silmissä


    • airbus

      Nää finnairin ruuat on kyl ihan perseestä suoraan sanottuna...

    • vilo

      jos sinulla on 2 asiakasta.et tarvitse linja-autoa.

    • qaswedfr
    • 0ns8rnm3m

      mitäs järkee tässääsäsäsäki on... SÄKKI!!!!!!!!!!!!!!!

    • saakii

      Kyllä Finnairin ostaa boeing 747 tulevaisuudessa ehkä.....!

      • KetäOstaaEnää

        747jen tilauskirja on käynyt melko ohkaiseksi, taitaa tuotanto loppua hiljalleen...


      • IsoEiAinaKannattava

        2 kpl A380stä vastaa 3 kpl 747kaa ja tulee 20% edukkaammaksi.
        Mutta kun ei ole tarvetta.


      • Kukko4
        KetäOstaaEnää kirjoitti:

        747jen tilauskirja on käynyt melko ohkaiseksi, taitaa tuotanto loppua hiljalleen...

        Kukkko tietäää ,,,, kyllä mitä todennäköisemmin työt loppuvat Boingilta koneista jää 777/300 erbas 747 /300/400 ongelmajätettä ,, Uusin Boin 747/8 vanhanmallinen runko poistuu varmaan käytöstä ,siirtymäaika , ei tilauksia ,, Detlainerit uudet teknisesti susia , Akkuongelmat , Pitäisi kehittää täysin uusikone malli


      • Lifetimes

        747 rahtikoneiksi elinkaaren loppuun. Kuten siellä on nyt MD11 ja 757 tilanne.


      • eiboieng747finskille

        Finnair ei tule missään nimessä hankkimaan yhtään boeing 747 konetta kun ei se edes harkitse boeingin koneita muutenkaan, on muutenkin liian iso matkustajakapasiteetti ja liian korkeat kustannukset verrattuna matkustajamääriin ja muutenkin boeing 747 on kuoleva konemalli


    • 7744221

      Miksi pitäisi olla?

    • airbus

      Koska ne olisivat liian isoja finskille

    • pmpösilö

      Eihän sinullakaan ole mersu merkkistä linja autoa. Omiin ajoihisi.

    • avcheekki

      Taitaahan tuo A380 olla realistisesti ajatellen aivan liian iso Finnairille, varsinkin kun moni muu suurempi yhtiö aikookin luopua noista koneista lähivuosina.

      Tästä kuitenkin juolahti mieleeni ajatus, että mikä mahtaa olla käytetyn A380:n hinta? Olisiko alhaisempi kuin uuden A350:n, vaikka Finnair taisikin koneet vähän halvemmalla saada konetyypin myöhästymisten takia. Onko Finnairilla yhtäkään reittiä, jonka täyttöaste olisi niin korkea (Bangkok?), että parin uuden A350:n vaihtaminen A380:een voisi käydä järkeen?

      Tai jos laskeudutaan pilvilinnoista, niin riittäisikö Finnairille esimerkiksi A321LR joillekin kaukoreiteille, joiden täyttöaste jää A350-koneilla liian alhaiseksi? Kantama taitaa riittää aika pitkälle.

      • Ahlamabadi

        Talvikaudella kiikun kaakun kannattaisiko Bangkokiin A380, kun sinne on 2x A350 lentoja vuorokaudessa ja muualle thaikkulaan muutamana päivänä viikossa, mutta kun huomioi kausivaihtelun ja varakoneen tarpeen sekä erilaisten koneiden vaatimat oheiskuviot, niin ei voi kannattaa millään.

        A321LR ei taas suoralla lennolla pääse aasian tai jenkkilän kohteisiin, eli tulisi välilasku kuten aikanaan B757lla lennettäessä.


      • sappal
        Ahlamabadi kirjoitti:

        Talvikaudella kiikun kaakun kannattaisiko Bangkokiin A380, kun sinne on 2x A350 lentoja vuorokaudessa ja muualle thaikkulaan muutamana päivänä viikossa, mutta kun huomioi kausivaihtelun ja varakoneen tarpeen sekä erilaisten koneiden vaatimat oheiskuviot, niin ei voi kannattaa millään.

        A321LR ei taas suoralla lennolla pääse aasian tai jenkkilän kohteisiin, eli tulisi välilasku kuten aikanaan B757lla lennettäessä.

        757 lensi kylläkin jenkkeihin ilman välilaskuja


      • khylomahdollist
        Ahlamabadi kirjoitti:

        Talvikaudella kiikun kaakun kannattaisiko Bangkokiin A380, kun sinne on 2x A350 lentoja vuorokaudessa ja muualle thaikkulaan muutamana päivänä viikossa, mutta kun huomioi kausivaihtelun ja varakoneen tarpeen sekä erilaisten koneiden vaatimat oheiskuviot, niin ei voi kannattaa millään.

        A321LR ei taas suoralla lennolla pääse aasian tai jenkkilän kohteisiin, eli tulisi välilasku kuten aikanaan B757lla lennettäessä.

        Kyllä tuolla a321LR:llä on mahdollista lentää jenkkeihin kun Norwegiankin niin tekee...


    • onkonäinn

      Lähinnä kummastuttaa, miten Kööpenhaminasta Dubaihin lennetään 615 paikkaisella A380:llä. Onhan se Kastrup selvästi Helsingin asemaa suurempi matkustajamääriltään, mutta silti. Miten tuo voi mitenkään olla kannattava reitti, jos kerran sellaisten pikkukylien kuten Kuala Lumpurin ja Pariisin välinen A380 oli puolityhjä, kun sellaisella ensimmäistä kertaa lensin pari vuotta sitten. Ehkä porukka sitten välttelee edelleen Malaysia Airlinesia (syyttä). Vai täyttääkö muka tanskalaiset Dubain kävijät ja Australiaan tai Kaakkois-Aasiaan jatkavat muka A380:n hyvällä täyttöasteella läpi vuoden?

    • Eetualahurula

      Siksi koska finnair ei tarvi niin isoja koneita finnair ehkä hankkii sellaisen koneen tulevaisuudessa huom ehkä

    • TolkunÄäni

      Ei todellakaan hanki koskaan mitään, järki käteen. Finnair joutuu tulevaisuudessa päinvastoin karsimaan lennostoaan, jahka Norwegian rupeaa laajenemaan Aasiaan päin Tukholmasta ja Kööpenhaminassa. ;-)

      • mahdollisuuksiion

        Kyllä Finnairilla on hyvät laajenemismahdollisuudet varsinkin aasiaan ja talevlla lappiin


      • LukeminenKannattaaAina

        Tolkun Ääni taitaa olla typerys.
        ohessa pari uutista...

        "Nopeasti toimintaansa laajentanut halpalentoyhtiö Norwegian teki 1,4 miljardin Norjan kruunun eli noin 140 miljoonan euron tappion"

        "Finnair teki toisella vuosineljänneksellä 37,5 miljoonan euron vertailukelpoisen liikevoiton"


    • Notääosesyy

      Yksinkertaisesti koska ei riitä tarpeeksi matkustajia eikä varsinkaan kannata hankkia 747:ää koska boeingille pitäisi kouluttaa lentäjät täysin uudestaan eikä se olisi kannattavaa EFHK (nuubeille Helsinki-Vantaa) on liian peini noiden suurten, 2 kerroksisten matkustajakoneiden operoimiseen, kyllä finnairilla olisi varaa, olihan sillä varaa ostaa 18 A359 konettakin

    • VSHK

      Vinnairilla varaa ostaa mitään..........Kaikki uudet koneet on leasingilla hankittuja.

      • Aika_entinen

        Kuten monella rikkaammallakin yhtiöllä on paljon leasattua.
        Sama juttu myös monella kotimaisella muun alan pörssifirmalla, sillä viilataan oman pääomantuoton tunnuslukuja ylöspäin, vaikka viivan alle jää yleensä vähemmän kuin omilla koneilla.

        747 ja A380 alkavat olla konetyyppeinä kohta entisiä suuruuden muistoja.


      • SääliJumboa
        Aika_entinen kirjoitti:

        Kuten monella rikkaammallakin yhtiöllä on paljon leasattua.
        Sama juttu myös monella kotimaisella muun alan pörssifirmalla, sillä viilataan oman pääomantuoton tunnuslukuja ylöspäin, vaikka viivan alle jää yleensä vähemmän kuin omilla koneilla.

        747 ja A380 alkavat olla konetyyppeinä kohta entisiä suuruuden muistoja.

        747 alkaa kyllä kohta olla harvinainen näky matkustajakäytössä, isot yhtiöt ovat hankkiutumassa niistä eroon aikamoista vauhtia. Cathay on jo luopunut omistaan, United ja Delta ovat laittamassa omansa eläkkeelle ihan lähiaikoina ja moni muukin niistä jo luopunut tai luopumassa. Uusi 747-8I näyttäisi sekin lähestulkoon flopanneen, ainakaan Lufthansa ei ole ollut siihen täysin tyytyväinen, muutenkin niitä taitaa olla vain kahdella muulla yhtiöllä. Harmi sinänsä, koska on ihan komea kone. Rahtikoneina noita vielä nähnee vastaisuudessakin.


    • Finskinen

      Finnair lentää talvikaudella 2017 - 2018 viikossa 16 kertaa BKK:hon, A380 olisi järkee käyvä vaihtoehto hankkia tälle reitille, mutta ei sovi finnairin strategiaan. Finnair lentää talvella 2017 - 2018 aamuihin ja iltaisin BKK:hon, näin mahdollistaa kuluttajille paremman mahdollisuuden ottaa paremman lennon joka sopii aikatauluihin.

      Jos olisin finnairin johdossa ehdottomasti hankkisin A350 lisää ja aloittaisin niillä suorat lennot Rovaniemeltä: Kiinaan, Japanin ja Thaimaahan talvikaudella. sekä pari 321 lisää lentämään Rovaniemeltä Kanarialle.

      • Faktaininen

        Ei mitään järkeä A380:ssä Finnairille. Ensinnäkin vain yksi yksilö yhtä konetyyppiä on jo lähtökohtaisesti huono ajatus, niitä tarvitsisi olla useampi kappale kulujen suhteuttamiseksi. Lisäksi Finnairin kysyntä on erittäin kausiluonteista. A380 voisi täyttyä korkeintaan Tokioon kesäisin ja Bangkokiin myöskin vain joinakin kuukausina vuodesta. Valtaosan vuodesta kone lentäisi puolityhjillään.

        O&D kysyntä ei yksinkertaisesti riitä, Helsinki on liian pieni kaupunki ja Suomi liian pieni maa. Lisäksi on ehdottomasti parempi, että on ennemmin kaksi lentoa yhden sijaan, mikä tuo joustoa aikatauluihin. Tämä on Finnairin virallinen kanta. Mielestäni on erittäin hyvä asia, että ensi talvikaudella toinen Finnairin päivittäisistä Bangkokin lennoista lähtee myöhään illalla sen sijaan, että molemmat koneet lähtisivät lähes peräkanaa alkuillasta kuten tähän asti. Lisäksi tämän myötä tulee tarjolle paluulento Bangokista klo 23:55, mikä sopii varmasti monille mainiosti, sillä mikään ei ole rasittavampaa kuin herätä matkan päätteeksi klo 5:00 aikaisen aamulennon takia.

        Mitään reittilentoja on turha havitella Rovaniemeltä mihinkään Aasian maahan. Rovaniemeltä ei todellakaan täyty yksikään laajarunkokone Thaimaahan, kun ei kerran ole chartereitakaan. Ei taida olla edes Göteborgista (Helsingin kokoluokkaa) suoria chartereita Thaimaahan. Sinä jos olisit Finnairin johdossa, niin tulos painuisi rankasti miinukselle.

        Vauramo on sen sijaan sanonut jokusen viikkoa sitten, että jos Lapin turismi vielä piristyy, niin A350-konetta voitaisiin käyttää Helsingin ja Rovaniemen välisillä lennoilla satunnaisesti.


      • Wessu11

        "Jos olisin finnairin johdossa"

        On miljoona syytä mikset ole etkä tule koskaan olemaan.


      • PlusSize
        Faktaininen kirjoitti:

        Ei mitään järkeä A380:ssä Finnairille. Ensinnäkin vain yksi yksilö yhtä konetyyppiä on jo lähtökohtaisesti huono ajatus, niitä tarvitsisi olla useampi kappale kulujen suhteuttamiseksi. Lisäksi Finnairin kysyntä on erittäin kausiluonteista. A380 voisi täyttyä korkeintaan Tokioon kesäisin ja Bangkokiin myöskin vain joinakin kuukausina vuodesta. Valtaosan vuodesta kone lentäisi puolityhjillään.

        O&D kysyntä ei yksinkertaisesti riitä, Helsinki on liian pieni kaupunki ja Suomi liian pieni maa. Lisäksi on ehdottomasti parempi, että on ennemmin kaksi lentoa yhden sijaan, mikä tuo joustoa aikatauluihin. Tämä on Finnairin virallinen kanta. Mielestäni on erittäin hyvä asia, että ensi talvikaudella toinen Finnairin päivittäisistä Bangkokin lennoista lähtee myöhään illalla sen sijaan, että molemmat koneet lähtisivät lähes peräkanaa alkuillasta kuten tähän asti. Lisäksi tämän myötä tulee tarjolle paluulento Bangokista klo 23:55, mikä sopii varmasti monille mainiosti, sillä mikään ei ole rasittavampaa kuin herätä matkan päätteeksi klo 5:00 aikaisen aamulennon takia.

        Mitään reittilentoja on turha havitella Rovaniemeltä mihinkään Aasian maahan. Rovaniemeltä ei todellakaan täyty yksikään laajarunkokone Thaimaahan, kun ei kerran ole chartereitakaan. Ei taida olla edes Göteborgista (Helsingin kokoluokkaa) suoria chartereita Thaimaahan. Sinä jos olisit Finnairin johdossa, niin tulos painuisi rankasti miinukselle.

        Vauramo on sen sijaan sanonut jokusen viikkoa sitten, että jos Lapin turismi vielä piristyy, niin A350-konetta voitaisiin käyttää Helsingin ja Rovaniemen välisillä lennoilla satunnaisesti.

        A380 sijasta A350-1000 olisi järkevämpi, jos olisi tarpeen.


      • HyväKokoOn

        Tuskin nähdään sitäkään. Myöhemmin tänä vuonna toimitettavasta yhdeksännestä koneesta (OH-LWI) lähtien Finnairin tulevissa koneissa on 297 tuolin sijaan yhteensä 336 penkkiä (vähemmän business, enemmän economy). En jaksa uskoa, että Finnairilla tulee koskaan olemaan tarvetta tuota suurempiin koneisiin.

        Suorat lennot Aasian ja Euroopan kakkoskaupunkien välillä lisääntyvät tulevalla vuosikymmenellä, mikä voi iskeä pahasti Finnairiin, jonka ydinstrategia on juuri noiden kaupunkien yhdistäminen. Lisäksi varmasti Venäjäkin lopulta heltyy, ja Norwegian saa ylilentoluvat ja laajennus Aasiaan voi alkaa. Iso osa Finnairin kaukolentojen matkustajista on juuri Skandinaviasta.


      • PlusSize
        HyväKokoOn kirjoitti:

        Tuskin nähdään sitäkään. Myöhemmin tänä vuonna toimitettavasta yhdeksännestä koneesta (OH-LWI) lähtien Finnairin tulevissa koneissa on 297 tuolin sijaan yhteensä 336 penkkiä (vähemmän business, enemmän economy). En jaksa uskoa, että Finnairilla tulee koskaan olemaan tarvetta tuota suurempiin koneisiin.

        Suorat lennot Aasian ja Euroopan kakkoskaupunkien välillä lisääntyvät tulevalla vuosikymmenellä, mikä voi iskeä pahasti Finnairiin, jonka ydinstrategia on juuri noiden kaupunkien yhdistäminen. Lisäksi varmasti Venäjäkin lopulta heltyy, ja Norwegian saa ylilentoluvat ja laajennus Aasiaan voi alkaa. Iso osa Finnairin kaukolentojen matkustajista on juuri Skandinaviasta.

        -1000seen saisi jopa 440 istuinta...


      • Järjen_ääni

        Mikä on aivan liikaa Finnairille.


      • A350-1000
        Järjen_ääni kirjoitti:

        Mikä on aivan liikaa Finnairille.

        -1000set on jo harkinnassa niiden koneiden osalta, mitkä eivät ole valmistumassa tänä vuonna.
        Kesän aikana ratkeaa.


      • Montamutkaamatkassa
        HyväKokoOn kirjoitti:

        Tuskin nähdään sitäkään. Myöhemmin tänä vuonna toimitettavasta yhdeksännestä koneesta (OH-LWI) lähtien Finnairin tulevissa koneissa on 297 tuolin sijaan yhteensä 336 penkkiä (vähemmän business, enemmän economy). En jaksa uskoa, että Finnairilla tulee koskaan olemaan tarvetta tuota suurempiin koneisiin.

        Suorat lennot Aasian ja Euroopan kakkoskaupunkien välillä lisääntyvät tulevalla vuosikymmenellä, mikä voi iskeä pahasti Finnairiin, jonka ydinstrategia on juuri noiden kaupunkien yhdistäminen. Lisäksi varmasti Venäjäkin lopulta heltyy, ja Norwegian saa ylilentoluvat ja laajennus Aasiaan voi alkaa. Iso osa Finnairin kaukolentojen matkustajista on juuri Skandinaviasta.

        Ei se Norwegianin Aasian valloitus pelkästään Venäjästä kiinni ole, pitäisi vielä saada sopimukset tehtyä ja slotit hankituksi niistä kohdemaista ja -kentiltä.


    • Finnair380

      Vois ottaa vähän noita a330t pois ja ottaa tilalle a380 tai 747-8.

      • FinnairA330neo

        Mikä järki? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Aivan turha haaveilla jostakin A380-koneesta Helsinki-Vantaalla. Seiskaneljäseiskoja ei enää valmisteta. Vuosikymmeniä vanhaa tekniikkaa.

        Itse pidän aika todennäköisenä sitä, että Finnair tilaa vuoden 2025 jälkeen toimitettavaksi A330neo-koneita korvaamaan vanhoja A330-koneita, jotka lähentelevät silloin jo kahtaakymmentä vuotta. Finnair tarvitsee myös pienempiä koneita kuin A350, ja A330 on hyvä kone Pohjois-Amerikan kohteille ja Aasian kakkoskaupungeille.


      • 747kasi
        FinnairA330neo kirjoitti:

        Mikä järki? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Aivan turha haaveilla jostakin A380-koneesta Helsinki-Vantaalla. Seiskaneljäseiskoja ei enää valmisteta. Vuosikymmeniä vanhaa tekniikkaa.

        Itse pidän aika todennäköisenä sitä, että Finnair tilaa vuoden 2025 jälkeen toimitettavaksi A330neo-koneita korvaamaan vanhoja A330-koneita, jotka lähentelevät silloin jo kahtaakymmentä vuotta. Finnair tarvitsee myös pienempiä koneita kuin A350, ja A330 on hyvä kone Pohjois-Amerikan kohteille ja Aasian kakkoskaupungeille.

        Kyllä 747-8 vielä valmistetaan, mutta tilauskirjat ovat olleet ohentumaan päin kuten myös A380 tapauksessa.


      • 747FreightOnly

        747 matkustajakoneita ei enää rakenneta. Ole rakennettu vuosiin.


      • HL7644

        Korean Air B747-8i HL7644 toimitettiin lentoyhtiölle elokuun 2017 alussa, siis tänä vuonna.


      • Vuosiako

    • 9V-SKA

      A380 on vielä toimittamatta sata konetta ja tällä vajaan 30 kappaleen vuosituotannolla Toulousessa riittää töitä vajaaksi 4 vuodeksi. Odotan kyllä että lähitulevaisuudessa alkaa uusi tilauskierros. SQ on jo palauttanut 2 vanhinta A380 leasingyhtiölle. EK vanhimmat A380 on noin 9 vuotiaita. Eiköhän tuossa ole ne kaksi yhtiötä jotka varmasti tilaavat A380 lisää tulevaisuudessa.

      • A380BigFatMistake

        Palauttanut, koska leasingsopimus päättyi ja kone osoittautui virhevalinnaksi (sopimusta olisi voinut jatkaa, jos halua olisi ollut).

        Noille A380-koneille ei löydy ostajia edes käytettyjen markkinoilta, vaan ensimmäisiä suunnitellaan jo purettavaksi.


      • VieläTulee

        Singaporella on 4 kpl A380 konetta tilauksessa/toimittamatta.


      • FailOfTheSkies

        Pointti olikin siinä, että uusia tilauksia ei enää tule ja nyt toimitettavaksi tulevien uusin koneiden myötä A380-koneiden määrä lentoyhtiöiden laivastoissa ei juuri kasva kuin Emiratesilla, joka tosin sekin luopuu vanhimmista yksilöistä. Uusilla siis korvataan vanhoja. Kymmenisen vuotta sitten valmistettujen ja 2010-luvun loppupuolella kokoonpantujen koneyksilöiden välillä on merkittävä ero. Ajan myötä on painoa saatu huomattavasti alemmaksi.

        Emirates on ainut syy miksi Airbus koki painetta julkaista A380neo-projektin. VLA-koneiden markkinat ovat täysin tyrehtyneet eikä niillä ole tulevaisuutta.


      • tilauskirja

        Emirates tilasi tammikuussa 36 uutta konetta, IAG harkitsee tällä hetkellä.


    • A6-EUV

      Emiratesin sheikki Al-Maktoum kertoi 100. A380 luovutusjuhlatilaisuudessa muutama päivä sitten, että Emirates toivoo tilaavansa lisää A380 tässä kuussa järjestettävässä Dubain ilmailunäyttelyssä.

    • ehkä.muutama

      Kyllähän finnairille 1-2 kpl A380 konetta luulisi kannattavan Aasian reiteille. Se voisi tuoda asiakkaita muistakin pohjoismaista.

      • A350-1000

        Ei kannata, ne ei taida kannattaa enää kuin Emiratesilla.


    • lennämunlempenilaulu

      A380on toki isompi ja raskaampi. Kuluttaa polttoainetta enemmän.
      Kuka tietää onko myös nopeampi?

      • lennämunlempenilaulu

        Verrattuna A350 koneisiin


    • OH-EMTV

      A380 on muutenkin ollut suuri floppi. Käytännössä se tuottaa ainoastaan, kun kone on täyteen buukattu ja melkein koko ajan ilmassa.

      • bliwpalmolivewc

        Jep. Jo nyt, kymmenisen vuotta valmistumisen jälkeen, ensimmäinen kone on purkutavarana.


      • DC-3XWB

        Niin ja konetta ei voi myydä/muuttaa edes rahtikoneeksi toisin kuin B747 koneille monesti tehdään.
        Ensimmäiset käytöstä poistetut A380 koneet onkin jo purettu osiin.

        "First Commercially Operated A380s to be Dismantled

        In 2007, the first Airbus A380s entered commercial service with Singapore Airlines. Now just 11 years later the first two A380s to fly paying passengers are slated to be dismantled and sold for parts. After trying unsuccessfully to find a lessee for the two aircraft, aircraft owner Dr Peters Group decided that the sum of the parts is greater than the whole."

        https://www.flightradar24.com/blog/first-commercially-operated-a380s-to-be-dismantled/


    • atr.koneet.käyttöön

      Finnairille sopivin koneita olis ATR-72 tyyppiset potkuriturbiinikoneet euroopan reiteille, ja vain muutama isompi kone aasiaan, jenkkeihin yms..

      Finnairilla on jo nyt turhan isoja koneita lyhyille reiteille. 380 ei kannattaisi, jos matkustamo puoli tyhjillään.

    • Lentokonetietäjä

      Ei minun mielestä.

    • järjen_sana

      Voitte lopettaa haaveilut. Airbus lopettaa A380 valmistamisen. Miten olis muutama B737 MAX?

      • Blindflights

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tämä boeingin lopetus finnairilla oli aika tyhmä koska:
      Airbussin vakio tankit ovat pieniä monissa mallaeissa
      Airbussin koneissa ei ole tehoa
      Airbussin koneet painaa aika paljon valmiiksi jiten kun on tehoton kone isompi tankki kuin vakiona painoa syntyy enemmän jolloin ei voi edes tankata täyteen kun on täynnä kone matkustajia ja ruumassa paljon laukkuja jolloin esim kanariansaarilta ei voi lentää suoraan helsinkiin vaan täytyy tehdä välilasku ranskaan...

    • Anonyymi

      Boeing on huono ja epäturvallinen ja mulla on eroa olin Ryanairissa ja siis Boeing 737 Max ja kuin me laskeuduttiin niin tömähti ihan hullun lujaa hulluja meni ihan kroppa rikki

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1483
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1328
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1298
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1164
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1096
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      226
      1023
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      280
      938
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      303
      926
    Aihe