Kissan yli ajaminen

adwfrqf

Viime yönä hämärällä ajellessani noin 80km tuntivauhtia auton eteen juoksi kissa ja tunsin selvän töyssyn oikean renkaan alla. Kuitenkin kun peruutin ja nousin autosta en nähnyt tiellä mitään. Kuulin tosin mouruamista viereisen omakotitalon pihalta. Aikani tilannetta ihmeteltyäni jatkoin matkaa. Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Tuntuu aika uskomattomalta että kissa voisi omin voimin päästä tieltä jouduttuaan yliajetuksi.

58

1622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mousess

5 käsky: älä tapa

• adwfrqf

Autollani on painoa pari tonnia. Kissoillahan on tunnetusti hyvin joustava rakenne kun selviävät kovistakin pudotuksista ilman vammoj,a mutta tuntuu mahdottomalta että kissa suoraan renkaan alle jäätyään olisi enää vähintään kymmenen metrin matkaa päässyt nopeasti liikkumaan. Mietityttää kovasti selvisikö katti säikähdyksellä vai jäikö kitumaan, en kyennyt sitä pimeässä paikantamaan.

• hyi hitto

No ei selvinnyt: Ei sinulle tullut sitten mieleen käydä ojanpientareelta katsomassa!!!

• harmillista

Älä syyllistä asiasta itseäsi,vahinkoja sattuu.Vapaana olevia kissoja jotka tielle juoksevat,ei vaan aina kerkeä väistämään.
        Teit sen mitä siinä tilanteessa voi,pysähdyit ja tarkistit näkyykö kissaa.

Toivotaan että omistaja löysi kissansa,ja otti asiasta opikseen.Tiet ovat kissoille vaarallisia ;/

• at3
        hyi hitto kirjoitti:

No ei selvinnyt: Ei sinulle tullut sitten mieleen käydä ojanpientareelta katsomassa!!!

Kissat ei saa kulkea irrallaan!noin käy kun kissa juoksoo yöt vapaana!

• -.-.-.-.-.-

Vahingollehan ei mitään voi,ja väistääkkään ei kerkeä jos kissa ihan kohdalla tielle ilmestyy.
      Luultavammin kissa loukkaantui,jos huomasit sen auttoon osuvan.
      Kissa saattoi kuitenkin pystyä liikkumaan tapahtuman jälkeen jonkun matkaa,eli sinne pihalle.
      Olen kerran ollut kyydissä tuonlaisessa ikävässä tapauksessa -80 luvulla.Silloin kävi niin ikävästi että kissalta meni selkäranka,eli ei ollut enää pelastettavissa.
      Viereisestä talosta kuljettaja löysi henkilön joka tunnisti kissan,ja lupasi hoitaa sen.Luultavammin lopetti kissan,ei jääty paikalle katsomaan.
      Kurjia tapauksia tuollaiset,omaa kissaani en koskaan jättäisi ulos vapaaksi kulkemaan,vielläkin on muistissa miten ikävästi siinä voi käydä :(.

• tyhmää

Mikähän oli pointtisi kirjoittaa tuo viesti? Se on provo vaan koska siihen ei ole vastausta. Ihmettelet vaan kuinka kissa pääsi puolikuolleena liikkumaan, tuo on sairasta.

• flksdjfowiefjopw

Mitä ihmeellistä puolikuolleena liikkumisessa sinun mielestäsi on?

Liikkuvathan ihmisetkin puolikuolleina tai vielä kuolleempinakin. Etkö ole ikinä kuullut esimerkiksi sodissa haavoittuneista ja heidän tekemisistään?

Hyvin monet eläimet liikkuvat uskomattoman nopeasti siinäkin tilanteessa, että kaksi neljästä jalasta on tohjona. Miksei sitten myös kissa?

Ymmärrä nyt vain sinäkin, että maailma voi olla todella vaarallinen paikka heittieillä juokseville kissoille!

• äly hoi
        flksdjfowiefjopw kirjoitti:

Mitä ihmeellistä puolikuolleena liikkumisessa sinun mielestäsi on?

Liikkuvathan ihmisetkin puolikuolleina tai vielä kuolleempinakin. Etkö ole ikinä kuullut esimerkiksi sodissa haavoittuneista ja heidän tekemisistään?

Hyvin monet eläimet liikkuvat uskomattoman nopeasti siinäkin tilanteessa, että kaksi neljästä jalasta on tohjona. Miksei sitten myös kissa?

Ymmärrä nyt vain sinäkin, että maailma voi olla todella vaarallinen paikka heittieillä juokseville kissoille!

Sinä nimimerkki mikäliesekasotku, ainako on pakko olla jauhamassa paskaa täällä. joka ketjussa olet suunapäänä. Eikö ole elämää muuten???

• get a life
        äly hoi kirjoitti:

Sinä nimimerkki mikäliesekasotku, ainako on pakko olla jauhamassa paskaa täällä. joka ketjussa olet suunapäänä. Eikö ole elämää muuten???

Mikäliesekasotku on luultavasti yksi ja sama provo joka päivystää kieli pitkällä jotta tarttuuko joku syöttiin. Välillä kirjoittaa kissojen puolesta, välillä kissoja vastaan ja on mitä luultavimmin myös multipersoonaksi tunnustautunut free cat.

• i4tp9+ip+42
        äly hoi kirjoitti:

No voivoi sentään, kun sinulla ottaa niin koville.

Usko pois, heitteillä kulkevaa lemmikkieläintä voi kohdata hyvinkin kurja kohtalo.

Esim. sellainen, jossa auto ajaa takajalkojen ja alaselän yli, eikä sitten toimi enää kuin etujalat. Huutohan siinä pääsee, mutta karkuun menee semmoinenkin kissa vielä tosi lujaa.

Mietipä sinä sitä seuraavan kerran, kun päästät lemmikkisi heitteille!

• Free cat

Heitteillejättöä on myös se jos jättää yliajamansa lemmikki- tai metsäneläimen kitumaan tai ei edes vaivaudu tarkistamaan sen kuntoa. Eläimen heitteillejättö on lain mukaan kiellettyä ja rangaistava teko.

http://www.sey.fi/files/1182/Elaimet_ja_liikenne.pdf

• Free cat

Hei haloo, sinä paraskin neropatti!

Onko joku väittänyt muuta? Kuka?

Aloittajahan mitä selvimmin sanoin kertoi peruuttaneensa ja nousseensa autosta selvittääkseen, miten epäillyn yliajon uhriksi joutuneelle eläimelle kävi.

Olisiko hänen sinun mielestäsi pitänyt jäädä ikuisiksi ajoiksi odottamaan sitä, jos mahdollinen yliajon uhri ilmaantuisi vielä uudelleen tapahtumapaikalle?

Mitä?

• 3+12
        Free cat kirjoitti:

Hei haloo, sinä paraskin neropatti!

Onko joku väittänyt muuta? Kuka?

Aloittajahan mitä selvimmin sanoin kertoi peruuttaneensa ja nousseensa autosta selvittääkseen, miten epäillyn yliajon uhriksi joutuneelle eläimelle kävi.

Olisiko hänen sinun mielestäsi pitänyt jäädä ikuisiksi ajoiksi odottamaan sitä, jos mahdollinen yliajon uhri ilmaantuisi vielä uudelleen tapahtumapaikalle?

Mitä?

Miten on, tarkistiko aloittaja kissan kunnon vai ei?

"Kuitenkin kun peruutin ja nousin autosta en nähnyt tiellä mitään. Kuulin tosin mouruamista viereisen omakotitalon pihalta. "

Oman kirjoituksensa mukaan hän ei nähnyt mitään, mutta kuuli kissan mouruavan. Herääkin kysymys, että miksei hän tarkistanut talon pihasta että onko siellä oleva kissa yliajamansa vai joku toinen. Kohteliasta olisi ollut soittaa ovikelloa ja kertoa asiansa talon väelle.

Yleensä on järkevää pitää autossa taskulamppua, mutta ellei sitä ole, on meistä suurimmalla osalla kännykkä jossa todellakin on pieni mutta kohtuutehokas lamppu. Mietinkin tässä sitä, että tutkiko aloittaja tietä useamman metrin alueelta sekä molempia pientareita?

Onneksi itse en ole ajanut kissan enkä koiran päälle, mutta valitettavasti ketun ja jäniksen kyllä. Kettu oli onneksi kuollut, mutta jäniksen joutui mieheni lopettamaan. Onneksi hän oli kyydissä, sillä itselleni kituvankin eläimen tappaminen olisi ollut vähän liikaa vaikkakin pakko tehdä.

Olen kuitenkin löytänyt tieltä parikin kuollutta kissaa joiden kunnon olen tarkistanut ja siirtänyt syrjään ajoradalta jotta ressuparka ei enää autonpyörien alla liiskaantuisi. Näin soisi tehtävän myös luonnon eläimille eikä vain lemmikeille. Olen myös käynyt lähitaloissa kyselemässä että kenen kissa löytämäni mahdollisesti on.

• 24oifp+w39i4r
        3+12 kirjoitti:

"Kuitenkin kun peruutin ja nousin autosta en nähnyt tiellä mitään. Kuulin tosin mouruamista viereisen omakotitalon pihalta. "

Oman kirjoituksensa mukaan hän ei nähnyt mitään, mutta kuuli kissan mouruavan. Herääkin kysymys, että miksei hän tarkistanut talon pihasta että onko siellä oleva kissa yliajamansa vai joku toinen. Kohteliasta olisi ollut soittaa ovikelloa ja kertoa asiansa talon väelle.

Yleensä on järkevää pitää autossa taskulamppua, mutta ellei sitä ole, on meistä suurimmalla osalla kännykkä jossa todellakin on pieni mutta kohtuutehokas lamppu. Mietinkin tässä sitä, että tutkiko aloittaja tietä useamman metrin alueelta sekä molempia pientareita?

Onneksi itse en ole ajanut kissan enkä koiran päälle, mutta valitettavasti ketun ja jäniksen kyllä. Kettu oli onneksi kuollut, mutta jäniksen joutui mieheni lopettamaan. Onneksi hän oli kyydissä, sillä itselleni kituvankin eläimen tappaminen olisi ollut vähän liikaa vaikkakin pakko tehdä.

Olen kuitenkin löytänyt tieltä parikin kuollutta kissaa joiden kunnon olen tarkistanut ja siirtänyt syrjään ajoradalta jotta ressuparka ei enää autonpyörien alla liiskaantuisi. Näin soisi tehtävän myös luonnon eläimille eikä vain lemmikeille. Olen myös käynyt lähitaloissa kyselemässä että kenen kissa löytämäni mahdollisesti on.

Millä perusteella sinun mielestäsi aloittajalla olisi ollut jollain tapaa voimakkaampi velvollisuus reagoida talon pihassa mouruaviin kissoihin, kuin talon väellä itsellään?

Ellei talon väki itse kokenut mouruamista poikkeukselliseksi, miksi aloittajan olisi pitänyt?

Mikäli talon väki ei ollut kotona ja siitä syystä jätti reagoimatta mouruamiseen, kenelle aloittaja olisi tapahtuneesta siinä tapauksessa raportoinut?

Ihan turhaa on yrittää syyllistää viatonta autoilijaa tapauksissa, joissa holtittomien eläinrääkkääjien heitteille jättämät lemmikit joutuvat yliajetuiksi.

Lopeta sinäkin sellainen!

• 28+8
        24oifp+w39i4r kirjoitti:

Millä perusteella sinun mielestäsi aloittajalla olisi ollut jollain tapaa voimakkaampi velvollisuus reagoida talon pihassa mouruaviin kissoihin, kuin talon väellä itsellään?

Ellei talon väki itse kokenut mouruamista poikkeukselliseksi, miksi aloittajan olisi pitänyt?

Mikäli talon väki ei ollut kotona ja siitä syystä jätti reagoimatta mouruamiseen, kenelle aloittaja olisi tapahtuneesta siinä tapauksessa raportoinut?

Ihan turhaa on yrittää syyllistää viatonta autoilijaa tapauksissa, joissa holtittomien eläinrääkkääjien heitteille jättämät lemmikit joutuvat yliajetuiksi.

Lopeta sinäkin sellainen!

Älä taas viitsi nillittää kuin pahainen kakara! Joskus sun kanssa meinaa kyllä mennä hermot, vaikka susta tykkäänkin kuin hullu puurosta :)

Hyvin tiedät mistä tässä nyt on kyse, joten älä ala soutamaan venettä lepikkoon heittäytymällä tyhmäksi kuin tallilyhty.

Kyllä sinä lapsi kulta tiedät että mitä kirjoitin ja mitä tarkoitin, ellet tosiaankin ole niin helvetin tyhmä miltä joskus vaikutat.

Yritetäänpäs ajatella asioita joskus viattomien eläinten kannalta! On ihan turha sokeassa kissanomistajiin kohdistuvassa vihassaan alkaa vihaamaan myös kissoja jotka tarvitsevat suojelumme eivätkä kiusantekoa tai hylkäämistä.

Joskus tulee mieleen että sinä todellakin olet ensisijaisesti kissojen vihaaja kuten monet täällä näin väittävät. Jos olet, niin en minä sinusta enää tykkää enkä huumorilla kirjoituksiasi ota.

Onko sinulla kissaa?

• älyhoihoihoi...
        3+12 kirjoitti:

Haloo,keskellä yötäkin olis sun mielestä hyvä mennä kolkuttelemaan vieraiden oviin.Ei sitäkään hyvää seuraa...jos ei kissa näy,ei voi mitään.
        Ite en ainakaan avaisi ovea,poliisit kutsuis kyllä.
        Aloittaja tarkisti tilanteen riittävän hyvin.

• 5+5
        älyhoihoihoi... kirjoitti:

Haloo,keskellä yötäkin olis sun mielestä hyvä mennä kolkuttelemaan vieraiden oviin.Ei sitäkään hyvää seuraa...jos ei kissa näy,ei voi mitään.
        Ite en ainakaan avaisi ovea,poliisit kutsuis kyllä.
        Aloittaja tarkisti tilanteen riittävän hyvin.

Keskellä yötä?

Toisaalta, jos sulla on asiaa vieraaseen pihaan vaikka keskellä yötä, niin aina parempi ilmoittautua kuin että luullaan varkaaksi tms. ryökäleeksi.

Miten niin keskellä yötä?

• :))))))))))))
        28+8 kirjoitti:

Älä taas viitsi nillittää kuin pahainen kakara! Joskus sun kanssa meinaa kyllä mennä hermot, vaikka susta tykkäänkin kuin hullu puurosta :)

Hyvin tiedät mistä tässä nyt on kyse, joten älä ala soutamaan venettä lepikkoon heittäytymällä tyhmäksi kuin tallilyhty.

Kyllä sinä lapsi kulta tiedät että mitä kirjoitin ja mitä tarkoitin, ellet tosiaankin ole niin helvetin tyhmä miltä joskus vaikutat.

Yritetäänpäs ajatella asioita joskus viattomien eläinten kannalta! On ihan turha sokeassa kissanomistajiin kohdistuvassa vihassaan alkaa vihaamaan myös kissoja jotka tarvitsevat suojelumme eivätkä kiusantekoa tai hylkäämistä.

Joskus tulee mieleen että sinä todellakin olet ensisijaisesti kissojen vihaaja kuten monet täällä näin väittävät. Jos olet, niin en minä sinusta enää tykkää enkä huumorilla kirjoituksiasi ota.

Onko sinulla kissaa?

Minäkin myyn miinuksia. Osta 2 maksa 3!

• 4otj+394it+420i+02i
        28+8 kirjoitti:

Onko sinulla kissaa?

Toistan: LOPETA TURHA VIATTOMIEN AUTOILIJOIDEN SYYLLISTÄMINEN JA TURHA HÖPEREHTIMINEN!

Jos joku kaikesta huolimatta katsoo sopivaksi pitää lemmikkiänsä jatkuvasti heitteillä, on hänen samalla syytä hyväksyä ne riskit, jotka vastuuttomaan käyttäytymiseen liittyvät. Turha niistä on kenenkään nillittää. Edes sinun.

"Yritetäänpäs ajatella asioita joskus viattomien eläinten kannalta! "
        Niin juuri! Mikä ihme siinä voi olla niin vaikeata?

• lukutaitohukassako?
        5+5 kirjoitti:

Keskellä yötä?

Toisaalta, jos sulla on asiaa vieraaseen pihaan vaikka keskellä yötä, niin aina parempi ilmoittautua kuin että luullaan varkaaksi tms. ryökäleeksi.

Aloittajan viestistä pari lainausta:

"adwfrqf 19.8.2013 03:04"
        Viesti on siis kirjoitettu tälle palstalle aamuyöllä 19.8. tänä vuonna.

Ja varsinaisen viestin alku:
        "Viime yönä hämärällä ajellessani noin 80km tuntivauhtia auton eteen juoksi"

Minkä takia tuo keskellä yötä on sinulle niin tärkeä?

Aloittajan mukaan oli yö ja hämärää. Miksi sinä noin raivostuit nimim. älyhoi:n maininnasta keskellä yötä? Osuiko älyhoi-nimimerkki sinuun jotenkin kipeästi?

Vai mikä ahdistaa?

• aloittaja toimi ok
        5+5 kirjoitti:

Keskellä yötä?

Viilaus....aloittaja kirjoitti "viime yönä hämärällä" jne.
        Eli siitä nyt saa sellaisen käsityksen ettei päivä ollut,ja jos on "yönä hämärällä",niin se on "yö" silloin se ajankohta.Eikö? Vai voitko tulkita sen viellä toisinkin,kenties päiväksi jne...
        En menisi kenenkään nurkkiin "yöllä hämärällä",voihan olla ettei kissa ollut edes kyseisestä talosta.
        Ja kissan etsiminen,ei kaikille varmaan uppoa syyksi nurkissa hiippailuun.

Itse en myöskään pidä yöllä nurkissa liikkuvista vieraista,vaikka olisikin vaan kissaa etsimässä.
        Tosin jos joku jonkun kissan meidän nurkista löytää,ja pois vie.Niin siitä vaan,yhtään kissaa kun en omista,niin ihan kaikki saa ottaa mitä löytyy.... :)

aloittaja toimi ok kirjoitti:

Eli siitä nyt saa sellaisen käsityksen ettei päivä ollut,ja jos on "yönä hämärällä",niin se on "yö" silloin se ajankohta.Eikö? Vai voitko tulkita sen viellä toisinkin,kenties päiväksi jne...
        En menisi kenenkään nurkkiin "yöllä hämärällä",voihan olla ettei kissa ollut edes kyseisestä talosta.

Itse en myöskään pidä yöllä nurkissa liikkuvista vieraista,vaikka olisikin vaan kissaa etsimässä.
        Tosin jos joku jonkun kissan meidän nurkista löytää,ja pois vie.Niin siitä vaan,yhtään kissaa kun en omista,niin ihan kaikki saa ottaa mitä löytyy.... :)

Minä ainakin pidän öisin ovet kiinni joten hiipparit ei häiritse.

• 666+6
        4otj+394it+420i+02i kirjoitti:

Toistan: LOPETA TURHA VIATTOMIEN AUTOILIJOIDEN SYYLLISTÄMINEN JA TURHA HÖPEREHTIMINEN!

Jos joku kaikesta huolimatta katsoo sopivaksi pitää lemmikkiänsä jatkuvasti heitteillä, on hänen samalla syytä hyväksyä ne riskit, jotka vastuuttomaan käyttäytymiseen liittyvät. Turha niistä on kenenkään nillittää. Edes sinun.

"Yritetäänpäs ajatella asioita joskus viattomien eläinten kannalta! "
        Niin juuri! Mikä ihme siinä voi olla niin vaikeata?

Siinä asiassa olen samaa mieltä kanssasi että vapaasti ja nimenomaan valvomatta kissojaan ulkoiluttavat syyllistyvät eläimen heitteillejättöön, ja on nimenomaan heidän oma vikansa jos ulkoilun aikana kissalle jotain ikävää sattuu ja sitä ikävää on maailma pullollaan.

Olen kuitenkin myös sitä mieltä, että jos sattuu autollaan vahingoittamaan eläintä olipa se sitten kissa, koira, supikoira, jänis jne. niin totta helvetissä sen vointi täytyy tarkistaa ja tehdä kaikkensa eläintä auttaakseen. Sama täytyy tehdä myös silloin jos näkee tiellä tai tienlaidassa edes mahdollisesti kituvan eläimen vaikkei itse olisi ollut osallisena. Ei kuule siinä tapauksessa ajeta ohi vihellellen kun näkee kissan makaavan tiellä ja tuumita että vastuuton kissanomistaja sai juurikin sitä mitä tilasi, sillä eläintä täytyy sinunkin kohdella inhimillisesti vaikka kissoja selvästi vihaatkin!!

Ai nyt minä jo syyllistän viattomia autoilijoita? Hellanduudelis että sulla on ollut päällä jo aamuvarhain. Päivystätkö täällä 24/7 vai onko sulla apureita? Sivupersoonia sulla ainakin on. Hillutko myös muilla Suoli24 palstoilla? Ehkä koirissa ja muilla lemmikkisivuilla jossa on kiva pikkutyttöjä kiusata?

Niin että oliko sulla sitä kissaa?

• eqofp2oij4p29i
        666+6 kirjoitti:

Siinä asiassa olen samaa mieltä kanssasi että vapaasti ja nimenomaan valvomatta kissojaan ulkoiluttavat syyllistyvät eläimen heitteillejättöön, ja on nimenomaan heidän oma vikansa jos ulkoilun aikana kissalle jotain ikävää sattuu ja sitä ikävää on maailma pullollaan.

Olen kuitenkin myös sitä mieltä, että jos sattuu autollaan vahingoittamaan eläintä olipa se sitten kissa, koira, supikoira, jänis jne. niin totta helvetissä sen vointi täytyy tarkistaa ja tehdä kaikkensa eläintä auttaakseen. Sama täytyy tehdä myös silloin jos näkee tiellä tai tienlaidassa edes mahdollisesti kituvan eläimen vaikkei itse olisi ollut osallisena. Ei kuule siinä tapauksessa ajeta ohi vihellellen kun näkee kissan makaavan tiellä ja tuumita että vastuuton kissanomistaja sai juurikin sitä mitä tilasi, sillä eläintä täytyy sinunkin kohdella inhimillisesti vaikka kissoja selvästi vihaatkin!!

Ai nyt minä jo syyllistän viattomia autoilijoita? Hellanduudelis että sulla on ollut päällä jo aamuvarhain. Päivystätkö täällä 24/7 vai onko sulla apureita? Sivupersoonia sulla ainakin on. Hillutko myös muilla Suoli24 palstoilla? Ehkä koirissa ja muilla lemmikkisivuilla jossa on kiva pikkutyttöjä kiusata?

Niin että oliko sulla sitä kissaa?

Mitä ihmettä sinä oikein jankutat?

Kertomansa mukaan yliajon jälkeen aloittaja pysäytti, peruutti ja tarkisti, löytyikö yliajettua kissaa tieltä.

Ei löytynyt.

Kuten jo toisetkin ovat sinulle yrittäneet selittää, öiseen aikaan vieraiden ja mitä todennäköisimmin kissan heitteillejättöön täysin syyttömien henkilöiden herätteleminen ja häiritseminen ei ole sellainen toimenpide, johon kenelläkään autoilijalla on holtittomien kissanomistajien puolesta mitään velvollisuutta ryhtyä.

Mistä sen muka voi tietää oliko kyseisen talon väellä mitään tekemistä heitteillä kulkeneen ja yliajetun kissapoloisen kanssa.

Lopeta siis tyhjä nillittäminen ja viattomien autoilijoiden syyllistäminen!

Ja ryhdy huolehtimaan kissastasi asiallisesti!

• 69+69
        eqofp2oij4p29i kirjoitti:

Mitä ihmettä sinä oikein jankutat?

Kertomansa mukaan yliajon jälkeen aloittaja pysäytti, peruutti ja tarkisti, löytyikö yliajettua kissaa tieltä.

Ei löytynyt.

Kuten jo toisetkin ovat sinulle yrittäneet selittää, öiseen aikaan vieraiden ja mitä todennäköisimmin kissan heitteillejättöön täysin syyttömien henkilöiden herätteleminen ja häiritseminen ei ole sellainen toimenpide, johon kenelläkään autoilijalla on holtittomien kissanomistajien puolesta mitään velvollisuutta ryhtyä.

Mistä sen muka voi tietää oliko kyseisen talon väellä mitään tekemistä heitteillä kulkeneen ja yliajetun kissapoloisen kanssa.

Lopeta siis tyhjä nillittäminen ja viattomien autoilijoiden syyllistäminen!

Ja ryhdy huolehtimaan kissastasi asiallisesti!

Jäkätijäk!

Tuhannennen kerran: minä huolehdin kissoistani asiallisesti, hoidan niitä paremmin kuin hyvin ja huomaa tämä, ulkoilutan ainoastaan valvotusti! VALVOTUSTI senkin pöljä!

Olen kuitenkin sydämellinen

• midnight501
        aloittaja toimi ok kirjoitti:

Tähän vuodenaikaan keskiyöllä on jo pimeää eikä hämärää. Ap ajeli autollaan hämärässä eli ennen keskiyötä. Hämärässä ei ole pimeää ja näkee aika paljon ilman fikkariakin.

• tarkkana siellä
        midnight501 kirjoitti:

Tähän vuodenaikaan keskiyöllä on jo pimeää eikä hämärää. Ap ajeli autollaan hämärässä eli ennen keskiyötä. Hämärässä ei ole pimeää ja näkee aika paljon ilman fikkariakin.

Pilkunviilajille löytyy töitä,milloin mistäkin sanasta XD

• Free cat
        tarkkana siellä kirjoitti:

Pilkunviilajille löytyy töitä,milloin mistäkin sanasta XD

Provoillekin sattuu lipsahduksia ja aika lailla usein. Siispä he jäävät kiinni ja jos ei muuten, niin kirjoitustyylistään.

• Free roaming
        69+69 kirjoitti:

Jäkätijäk!

Tuhannennen kerran: minä huolehdin kissoistani asiallisesti, hoidan niitä paremmin kuin hyvin ja huomaa tämä, ulkoilutan ainoastaan valvotusti! VALVOTUSTI senkin pöljä!

Alkuperäinen Free cat (Vapaan kissan puolesta) ei valitettavasti pääse, mutta ehkä tarkoitit tässä ketjussa kirjoittelevaa "Free" catia?

Kiitos tarjouksesta kuitenkin, minulla on tähän aikaan vuodesta kiirettä mm. sadonkorjuun ja neljän kissan kanssa. Lisäksi olen lähdössä kalaan, tarkoitus on pyytää siikaa verkoilla ja jotain pientä hyvää kissoille ;-) Ikävää, että sorsastuskausi ehti alkaa, pauke on jatkuvaa.

• Free cat
        Free cat kirjoitti:

Provoillekin sattuu lipsahduksia ja aika lailla usein. Siispä he jäävät kiinni ja jos ei muuten, niin kirjoitustyylistään.

Niin jäävät kiinni. Tämän palstan tarkoitushan on tarkkailla muiden kirjoitustyylejä ja "paljastella" heitä provoiksi. Hyvä, että olet tarkkana.

Kissa saa ulkoilla vapaasti myös taajamassa.

• free shits
        Free cat kirjoitti:

Niimpä,ja joskus sitä toisten herkkäuskoisuutta voi hyödyntää.Kopioimalla muidenkirjoitustyylejä...ha,ha ...XD
        Sekös hämää yhtä jos toistakin ;)

• viisas ja kaunis
        free shits kirjoitti:

Niimpä,ja joskus sitä toisten herkkäuskoisuutta voi hyödyntää.Kopioimalla muidenkirjoitustyylejä...ha,ha ...XD
        Sekös hämää yhtä jos toistakin ;)

Voe mahoton, miten sie oot ovela poika. Mie luulin jo et sie oot anneli auer, mut häähä oliki just oikeuves tännää.

Jos sie oot joku sukulaine kuitennii? Työ ootta nii herttasen olosii, kuin kaks marjaa.

• ojpi8up+0i+på0o
        69+69 kirjoitti:

Jäkätijäk!

"Olen kuitenkin sydämellinen

• o4jktgå32wi4å´02
        midnight501 kirjoitti:

"Tähän vuodenaikaan keskiyöllä on jo pimeää eikä hämärää."
        Älähän unohda, että hämärää on monenlaista!

On hyvin hämärää, jolloin ei ole vielä pimeää, mutta näkeminen ilman keinotekoista valoa on vaikeata. Erityisesti, jos on tullut kirkkaammasta valaistuksesta (esim. noussut autosta) ja silmät eivät ole ehtineet sopeutua hämärään.

Sitten on vähemmän hämärää, jossa näkeminen on vielä sinun kuvailemallasi tavalla mahdollista.

Aloittaja ei tarkemmin määritellyt, minkälaisesta hämärästä hänen tapauksessaan oli kyse, mutta hänen viestinsä kirjoitusajankohdan ( aamuyöllä klo 03.04 ) perusteella on sangen kohtuullista olettaa, että yliajo oli tapahtunut keskiyön jälkeen.

Hämärä on tähän vuodenaikaan myös hyvin erilaista eteläisessä ja pohjoisessa Suomessa. Aloittaja ei kertonut, missä päin maata kuvaamansa vakava onnettomuus oikein tapahtui.

• sohva kissa
        Free cat kirjoitti:

Niin jäävät kiinni. Tämän palstan tarkoitushan on tarkkailla muiden kirjoitustyylejä ja "paljastella" heitä provoiksi. Hyvä, että olet tarkkana.

Kissa saa ulkoilla vapaasti myös taajamassa.

Huvittavaa seurata kun keskustelet taas kerran ITSESI kanssa. heh,heh,hhehehehhehe
        ps.Sulla mitään kissoja oo,luulet vaan,olisivat karanneeet aikoja sitten ,jos olis ollu...

• et ole eläinrakas
        69+69 kirjoitti:

Jäkätijäk!

Kissasi ei siis koskaan ole vapaana kuten sen pitäisi, vaan aina hihnassa?

• kissa ja koira ihminen

Teit mielestäni oikein ei pimeällä tosiaan näe hyvin itsekkin eilen etsin karanneita koiriani monta tuntia yöllä vaikka oli taskulamppukin käytössä niin en löytänyt niitä vaan ne minut nuo ihmiset jotka ovat ajatelleet että teit väärin eivät ilmeisesti ole itse olleet samassa tilanteessa

• ei pimmeeseen ei...

Älkää päästäkö kissojanne pimeällä ulos,minä ajelen silloin töistä kotiin.
      Pyrin väistämään kaikkia eläimiä tiellä,mutta jos kuitenkin käy vahinko.Minä en ole se joka vieraiden nurkkiin yön pimeydessä lähtee hiippailemaan,tai metsiin edes.Oli siellä sitten mitä tahansa,soittelen kyllä mieluusti hätänumeroon.Mutta pimeään,en lähde.
      Pelkään pimeää ;(

• Mirrinmuisto

kissa on hyvinkin voinut jiosta 10-15 metriä vakavasti loukkaantuneena ja kuolla sitten. On kokemusta.Näin kun oma kissani jäi auton alle, säntäsi noin 10 metriä ladon alle ja kun menin perässä, oli kissa kuolemaisillaan ja kuoli noin viiden minuutin sisällä.
      Joku sanoo, että oma vika, mutta kun tie menee tuvan ja navetan välistä ja ovissa kuljetaa, luiskahtaa kattikin joskus jalkovälistä. Silloin oli kesäpäivä, kohdalla noin puolen kilometrin suora ja kissa lumivalkoinen, eikä sen autoilijan mieleenkään tullut hiidastaa talon kohdalla tai seisahtua katsomaan, että miten kövi.

• autoilijaaaa

Kerran naapurin koira oli päässyt emännältään karkuun. Todella lähellä oli ettei kolahtanut. Olisi nimittäin tullut naiselle muutaman tuhannen euron lasku autoni puskurista...

• vdkjiuj4io23g

Hieno että kerkesit väistämään,sitä naapurin koiraa.Omistajan laskuunhan ne kolhut autossa aina menee.
        Koirista sen verran,ettei niitä vapaana meilläpäin oikeastaan koskaan ole.Eli hyvin tarkasti ihmiset niitä pitävät.
        Kissoista ei voi sanoa ihan samaa,tieltä niitä valitettavasti vä'lillä löytyy...

• jorma 10"

Meinasin alkuviikosta aamutuimaan Pohjanmaan lakeuksia ajellessani (rajoitus 100 km/h) ajaa kuoviperheen päälle, kun ilmestyivät yhtäkkiä ojanpientareelle ja päättivät lähteä ylittämään tietä kävellen. Paniikkijarrutuksella auto pysähtyi alle metrin päähän linnuista, jotka ilmeisen säikähtäneinä päättivätkin jatkaa matkaa lentäen. Kaikki irtonainen autossa lensi etulasiin tai jalkotilaan asti, mutta laukut jne. oli onneksi pakattu takakontiin. Takaatulijat ilmeisimmin näkivät lentoon lehahtavat linnut, kun eivät nyrkkiä tai valoja vilkutelleet. Hyvä fiilis jäi kuoviperheen (taisi olla 5 kpl ja nimenomaan kuoveja sekunnin tunnistuksella) eloonjäännin vuoksi.

• Mutta muistakaa...

hyvät kissattomat ja kissan omistajatkin, että talvi kun tulee,tuolla tien päällä ei sitten pikku otuksia,niin suloisia kun ovatkin,voi väistellä.Liukkaalla kun se auto lähtee väistöliikkeen seurauksena niin sanotusti lapasesta,kulkupeli kuskeineen on siellä vieraalla pihapiirillä ja se mouruaja on se kuski!

Kulkeeko se kissasi sen fikkarin kanssa ..etsien?

• iskeetna

Muutama vuosi sitten ajoimme (mies kuskina) vanhalla Turuntiellä kissan päälle.
      Pysähdyimme, kissa makasi tien reunassa liikkumatta, mutta oli elossa.
      Minä panikoiduin, yritin soitella eläinlääkäreitä, poliiseja,ambulansseja, kaikkia. Aika pian paikalle tuli joku tietyöpartio, reipas mies lopetti pahasti loukkaantuneen kissan siististi ja hautasi sen ojanpenkkaan. Kiitos hänelle!
      Tämä tapaus itkettää vieläkin. Ehkä joku jossain vieläkin odottaa kissaansa kotiin?

• inhottaa

Kysymys kuuluukin että miksi KISSAT saavat olla vapaana ja koirat eivät??????????

• Pidäpäs maalla kissaa sisällä. Kyllä kissalle kuuluu oikeus pomppia missä huvittaa.

• puolivillikäs
        kekek-kekek kirjoitti:

Pidäpäs maalla kissaa sisällä. Kyllä kissalle kuuluu oikeus pomppia missä huvittaa.

Se on kuule tämä ikuisuuskysymys, että on se niin väärin, kun miksei koiratkin jne. Nyt kyllä mieleni pahoitin ja päästin Rekun irti ja se puree kaikkia, NIIN, siitäs saitte.
        Erityisesti osa koiranomistajista ei millään ymmärrä, mikä on koiran ja kissan, koiran ja marsun jne., ero.

• Näinkin

Itse ajoin tahallaan kissan pään yli, tapaus oli moottoritiellä.Olin menossa aamusta töihin kun huomasin autojen väistävän jotain.

Hyvin yleistä että tiellä on "raatoja" nyt kuitenkin vielä elossa oleva voimakkaasti sätkivä kissa, liikennevirrasta ja moottoritiestä johtuen en voinut pysähtyä vaan ajoin yli, pääsi ainakin tuskistaan.

• turvallinen vaihtoeh

Me olemme aidanneet takapihan riittävän korkealla verkkoaidalla niin, että kissamme voivat ulkoilla turvallisesti.
        Siellä on myös reilun kokoinen mökki, jossa on lämmin alusta. Kissa pääsee siis sateellakin suojaan ja usein on siellä myös nukkumassa.
        On ihanaa, kun ei enää tarvitse olla kissoista huolissaan. Ne ovat turvassa liikenteeltä, ketuilta sekä muilta vaaroilta.
        Suosittelen lämpimästi :)

• vainaat pois

Jos tieltä löytää kuolleen eläimen se kannattaa heittää kokonaan metsään tai muualle syrjempään tieltä.

Muuten se kerää harakoita ja variksia ynnä muita jotka taas jäävät autojen alle jne. eli sellainen kumuloituva raatoilmiö, ja sitten pian tiellä on lisäksi vaarallinen liukas kohta.

• Lokki

Olen ajanut kerran vuosia vuosia sitten yhden elämäänsä kyllästyneen lokin päälle....Se vaan seisoi siinä tiellä ja vaikka näin jo etäältä että lokkeja on tiellä hidastin vauhtia mutta kaikki muut lähtivät siitä pikku hiljaa pois mutta tämä yksi ei..Vaan kyllä meni yöunet multa moneksi viikkoa,ja kauheat omantunnontuskat siihen päälle vielä...miksi juuri minun auton eteen sen piti jäädä...=/// Sen jälkeen ei ole onneksi sattunut mitään......koputtaa puuta!!!!!!

• vorsichtig!

Luultavasti kävi näin: Kissa hyppä nenä edellä ja törmäsi pyörään tai pölykapseliin. renkaan *alle* ei joutunut. Kissa siis selvisi säikähdyksellä. Kyllä tielle olisi pitänyt jäädä muuten ruhjoutunut kissa.

Itsellä kävi samoin - ajoin tosin pyörällä ja kyseessä oli orava. Väistin ensin yhtä oravaa, mutta toinen orava hyppäsi vielä eteeni ja törmäsi pyörän kumiseen osaan. Näytti että hän olisi jäänyt alle, mutta ei niin ei käynyt. Tujottelimme hämmästyneitnä toisiamme ja sitten orava jatkoi kaverinsa kanssa matkaansa ilmeisin hyväkuntoisena.

• Voi jumalaut... orava on "hän" ja mies sitten varmaan "se"...

Ajoin moottoripyörällä. Tien poskesta juoksi orava tielle. Minä jarrutin. Orava huomasi minut ja kääntyi takaisin sinne, mistä tulikin. Lakkasin jarruttamasta. Seuraavaksi kurre päätti kääntyä vielä toisenkin kerran. Alle jäi tai ainakin osui, koska pienoinen värähdys pyörässä tuntui.

1) Olisiko minun pitänyt tehdä paniikkijarrutus ja riskeerata oma terveyteni tai jonkinmoisen rahan arvoinen ajokkini tuiki tavallisen oravan takia? Valitan, minä tässä kohden rinnastan eläimet ja esineet, ja minun prätkäni on minulle arvokkaampi kuin orava. Kuten yllä kerroin, väistän mielelläni, mutten riskeeraa mitä tahansa oravan takia.

2) Olisiko minun pitänyt ruveta soittelemaan hätäkeskukseen, että nyt makaa nelostiellä kuollut orava, jossakin paikassa, josta en tiedä kuin että Jyväskylästä noin 200 kilsaa pohjoiseen.

Eiköhän korpit hoida hautausurakoinnin.

Mikä on riittävä toimenpide auton alle jääneen eläimen auttamiseksi? Pitäiskö jonkun kurre-orkun takia jäädä ilamyöhällä soittelemaan poliiseille ja eläinlääkäreille? Ymmärrän, että jos jonkun rakas lemmikkieläin jää alle, olisi vallan kohtuullista edes yrittää selvittää, että kenenköhän kissa tai koira kyseessä on. Pistäkää niille otuksille edes pannat ja jotkut nimilaput, josta selviää, kenelle voi ilmiottaa jos vahinko käy. Maaseutu on väärällään puolivillejä katteja. Niin hellyttäviä ja kivoja kuin kissat ovatkin, auton alle jääneen, tuntematon kollinrontin takia ei ruveta maailmoja radaltaan kankeamaan. Sama tietenkin koskee koiria.

Ja ei, minä en ole niitä, jotka ajattelevat, että koiraa pienempää ei väistetä. Kyllä minä väistän, enkä yksin oman terveyteni tai ajoneuvoni vuoksi, vaan välttääkseni tuottamasta tuskaa elävälle olennolle. Kyse on kuitenkin suhteellisuudesta: jos joka myyrän perää alkaa itkeä, ei muuta ehdikään kuin kiertää maanteitä parkumassa kuolleita myyriä.

• lovegame2

sille ei voi mitään jos kissa juoksee eteen, mutta hyvä että edes katsoit näkyisikö sitä. jotkut vain ajavat kissan yli eivätkä edes pysähdy katsomaan. ja minusta kissoja saa kaikin mokomin pitää irti ulkona, niin minä pidän omaanikin. ^^ onhan siinä aina se riski että se jää auton alle, mutta se on sitten omistajan vastuulla.

• 4:n kissan omistaja

Miksi kun kissoista puhutaan niin ihmiset jakautuvat kahteen linjaan? Muilla lemmikkikeskustelupalstoilla aina autetaan ja tuetaan, mutta täällä ihmiset sekoaa aivan totaalisesti :D Onhan se tosi viihdyttävää lukea tuota riitelyä, mutta kyllä siinä itselläkin hermot menee! Itselläni on kissoja ollut 16 vuotta ja mielestäni aloittaja teki aivan oikein kun yritti tarkistaa kissan kunnon! Itse tekisin aivan samoin.

• turva kissalle

Mainostan taas meiillä on hyvä ratkaisu kissan turvalliseen ulkoiluun.
        Aita muistuttaa tuota kuvan aitaa.
        150 cm korkea, hitsatttu, jämäkkä verkko, ettei "silmäkoko" kasva.

Katso kuva linkki:

https://www.netrauta.fi/portal/piha/aidat_ja_portit/verkkoaidat/tolpat/verkkoaidan_tolppa__pyorea__korkeus_230cm

Pihalla on puita, kiviä, luontoa sekä mökki jossa voi lämmitellä.
        Kissat pääsevät myös sisälle takaovesta, niin halutessaan.

Jokaisen koti on erilainen, joten kaikille tämä ratkaisu ei tietenkään sellaisenaan sovellu. Mutta aika monelle kuitenkin.

Turvallista ja elämäniloista kissan elämää kaikille kissoille. :)

• miksipititapahtua

Minun kissani yli ajettiin 3.8.16.
      Se oli vasta 3 vuotias.
      Hirvee kohtalo😭😭
      Todennäköisesti kuoli heti. Silmät ulkona ja veret suusta😭

Tapahtui ylämylly kuorinka matkalla kuopion tiellä. Kuorinka käsämä alueella

Yliajaja... jos satuit lukemaan tämän niin tahdon anteeksi pyynnön koska se lohduttaisi😭 oon ihan raunioina😭
      S. Posti [email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      40
      2989
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      33
      2807
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      48
      2443
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      45
      2111
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      21
      2024
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1790
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      44
      1697
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1550
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1473
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26