Epätoivoinen

...

Keskustelupalsta ei taida olla oikea paikka hakea apua ongelmiin, mutta kysäisenpä silti.

Itse olen kasvanut rottisten kanssa, Mulla ollut myös karhukoira. Ikinä ongelmia ei ole ollut.

Tällä hetkellä mulla 1,5vuotias uros labbis. Koiraa koulutetaan ja olen koiran kanssa käynyt pentukursseista lähtien vaikka minkälaisia kouluja. Tällä hetkellä harrastamme Tokoa.

Mutta mikä tässä koirassa on mennyt pieleen? Olenko surkea kouluttaja vai onko koiran päässä jotain vialla (v'älillä tuntuu siltä)

Kaikkien ihmisten ensireaktio on koirasta "huh onpas sillä energiaa" koira on siis todella energinen. Harrastamme myös aivotyöskentelyä.

Kaikki kouluttajat joita olemme eri harrastuksissa nähneet ovat sanoneet, että koirani on aktiivisin labbis mitä he ovat tavanneet.. ei paljoa lohduta!

Koira on kiltti ja kaikki hyvin ja blaa blaa, mutta ne toisten koirien ohitukset on ihan mahottomia. Koira sählää ja häslää. Innoissaan pomppien menossa moikkaamaan. Koira ei kuule, ei näe mitään. MIKÄÄN mitä teen ei auta. Koira sekoaa täysin. Ei kaikista, mutta niistä joista sekoaa niin huh huh.

Lenkille tai minne vain menemme niin tunti menee niin, että saan hävetä koiraa silmät päästäni... mutta kun koira rauhoittuu ja saa purettua pahimmat energiat niin se on kuin eri koira. Ei vedä, pompi, sählää.

Isälläni on samanikäinen erilinjainen ja värinen labbis. Läheltä tilannetta seurattuani voisin väittää, että koulutan koiraani enemmän kuin hän. Silti hänen koiransa menee toisten koirien ohi edes huomaamatta niitä ja on muutenkin paljon rauhallisempi.

Viimeksi kouluttajamme sanoi, että emme ole tehneet koiran kanssa mitään väärää. Teemme juuri niinkuin pitääkin ja odotuksemme vielä palkitaan ja koirastamme tulee mitä mahtavin.

Usein kuulee sanottavan, että kyllä se siitä rauhottuu 3-4 vuotiaana. Siihen astikko on katottava lenkillä koiraa jota tarvitsee hävetä ekan tunnin verran..

Toko tunneillakkin koira sählää ekan puol tuntia ja sitten rauhoittuu, mutta se puol tuntia on niin raivostuttavaa..

Käyn myös usein eri koirapuistojen ulkopuolella istuttamassa koiraa ja sehän sekoaa ihan täysin alkuun..

Mitä teen väärin?

6

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Vielä, että olen miettinyt auttaisiko koiran kastrointi asiaa..

    • Totta on

      Pitää odottaa sinne 5 v päähän labbis tasoittuu jos on tasoittuakseen kauan se aikaa vie. Käske koira istumaan tai muuten komennat rinnalles ja annat makupaloja kuin meinaa lähteä häsläämään. Ihan tyypillistä nuoren labbiksen sählinkiä hyvä et ole koulutuksessa koirasi kanssa liikuntaahan labbis kaipaa yli kaiken.

    • ...

      Juu makupaloista tai lelusta ei hyötyä silloin kun friikkaa. Seison myös koiran edessä ja yritän kiinnittää huomion minuun. Kaikkeni kyllä niissä tilanteissa teen.

      Ehkä se sitten 5veenä rauhottuu..

      • Ymmärrän

        Meillä on kanssa labbis, narttu, 9 vuotias ja voin kertoa että ei ole rauhoittunut tippaakaan siitä mitä oli pentuna! Koira kouluissa käytiin, koulutettiin kotona yms. Oppi tosi nopeesti kaikkia temppuja ja erittäin fiksu ja ihana sekä ystävällinen koira muuten on mutta ne lenkit... Haluisi niin päästä tutustumaan muihin koiriin, vetää ihan järkyttävästi! Aina joutuu jostain metsän kautta kiertämään jos tulee koira vastaan. Kaikki muut jutut ollaan saatu opetettua ja todella tottelevainen on muuten mutta en ymmärrä mikä siinä lenkissä on ongelmana. Hirveän energinen ja aktiivinen koira ollut aina, useimmat luulevat sen olevan jotain 3 vuotta mutta yllättyvät kuullessaan sen olevan 9v. No nyt on turha alkaa enään uudelleen opettaa, koska vanhat tavat on sille jääneet ja itsekkin tottunut siihen että kierretään metsien yms kautta koiran yllättäessä. Suosittelen että kuitenkin yrität vielä! Se myös auttaa jos itse on ihan rauhallinen ja yrittää jopa pitää hihnaa suht löysällä. Tsemppiä!


      • Totta on
        Ymmärrän kirjoitti:

        Meillä on kanssa labbis, narttu, 9 vuotias ja voin kertoa että ei ole rauhoittunut tippaakaan siitä mitä oli pentuna! Koira kouluissa käytiin, koulutettiin kotona yms. Oppi tosi nopeesti kaikkia temppuja ja erittäin fiksu ja ihana sekä ystävällinen koira muuten on mutta ne lenkit... Haluisi niin päästä tutustumaan muihin koiriin, vetää ihan järkyttävästi! Aina joutuu jostain metsän kautta kiertämään jos tulee koira vastaan. Kaikki muut jutut ollaan saatu opetettua ja todella tottelevainen on muuten mutta en ymmärrä mikä siinä lenkissä on ongelmana. Hirveän energinen ja aktiivinen koira ollut aina, useimmat luulevat sen olevan jotain 3 vuotta mutta yllättyvät kuullessaan sen olevan 9v. No nyt on turha alkaa enään uudelleen opettaa, koska vanhat tavat on sille jääneet ja itsekkin tottunut siihen että kierretään metsien yms kautta koiran yllättäessä. Suosittelen että kuitenkin yrität vielä! Se myös auttaa jos itse on ihan rauhallinen ja yrittää jopa pitää hihnaa suht löysällä. Tsemppiä!

        Oletko koittanut vedonesto valjaita ?


    • labba1

      et kertonut, minkälaisia koulutusharjoitteita olette kokeilleet ohitustilanteisiin? meillä samanlainen räyhä, haluaisi vaan leikkiä joka iikan kanssa koosta ja sukupuolesta riippumatta. meillä auttaa tämä, että tarpeeksi kauan ennen lähestyvää koiraa istutaan selkä tiehen päin, vahva katsekontakti herkkujen avulla, nakki on meillä ykkönen, palkkaa saa varata niin paljon käteen että sitä koira saa melkein koko ohituksen nykertää kädestä. kun ohittava mennyt kunnolla ohi, välitön liikkuminen päinvastaiseen suuntaan. tämä on vähän työlästä, mutta säästää noloilta ja jopa vaarallisilta (kaikki kun ei aina ole leikkituulella) tilanteilta. jos tuntuu, ettei koiran ahneus riitä ja alkaa vilkuilla ohittajaa, ollaan siirrytty vaikka pientareelle. vähitellen koiramme on alkanut päästää lähempää ohi herkkuun keskittyen. olisi sääli että joutuisit leikkauttamaan koirasi aktiivisuuden takia, tämä kun on labbiksella ennemmin hyve varsinkin kun harrastatte. lisäksi kastrointi ei välttämättä edes poista ongelmaa. tietenkin ikäkin saattaa sitten rauhoittaa. tsemiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe