http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=2460607&name=DLFE-20054.pdf&title=Valtioneuvoston%20asetus%20ajoneuvojen%20k%C3%A4yt%C3%B6st%C3%A4%20tiell%C3%A4%20annetun%20asetuksen%20muuttamisesta
Kahlasinpa läpi noita muutoksia asetukseen ajoneuvojen käytöstä tiellä. Tässä jotain huomioita, mitä itse näin täysperäkuljettajana noteerasin:
76 tonnin kokonaismassaan päästään vain telivetoisella autolla! Asetus vaatii yli 68 tonnisiin yhdistelmiin, että vähintään 20 prosenttia yhdistelmän massasta on vetävillä, eli kaikki yli 68 tonniset on oltava vähintään telivetoisia. Akseleita pitää yhdistelmässä olla 9 ja perävaunun massasta vähintään 65 % paripyörien päällä. Tehoa 76 tonnisen veturissa pitää olla vähintään 517 konia.
B-junien ja vasikkayhdistelmien veturina on käytännössä oltava joulu-helmikuun välillä 3-akselinen veturi (tai sitten onspot, hiekoitin tms.), jos meinataan ajaa täysillä painoilla.
Nykyisen kaluston kokonaismassa nousee pääsääntöisesti 64 tonniin. 7-akselisilla siirtymäajalla 30.4.2018 asti, jonka jälkeen palataan vanhaan 60 tonniin. 8-akselisilla (singlepyörät kärryssä) pysyvästi. 2- ja 3- akselisille autoille sallitaan siirtymäajalla 2 tonnia nykyistä suurempi massa eli 2-akseliselle 20 tonnia ja 3-akseliselle 28 tonnia. Siirtymäajalla on myös voimassa alennetut tehovaatimukset. Esim. 76 tonnista saa siirtymäajalla vetää vielä 459 heppaisella vetäjällä. Siirtymäsäännökset koskevat vain ennen 1.11.2013 rekisteröityä kalustoa.
Vanha singlepyöräinen 5-akselinen kärry tai paripyörällinen nelikko 4-akselisen veturin perässä saadaan kokonaismassaa 68 tonnia. Jos nelikkoveturi on telivetoinen, saa 5-akselisen singlepyöräisen kärryn kanssa 69 tonnin kokonaismassan.
Vapaarajan ylittävän ADR-kuorman kanssa suurin sallittu kokonaismassa on edelleen vanha 60 tonnia tai vaihtoehtoisesti 64 tonnia, jos yhdistelmä on vähintään 8-akselinen ja vetäjä vähintään 4-akselinen sekä perävaunussa vähintään 65 prosenttia massasta paripyörillä. Paripyörävaatimus ei koske säiliökuljetuksia.
Uudet mitta- ja massasäädökset 1.10. alkaen. Mitä pitää tietää?
36
8624
Vastaukset
- onneton autokuski
Korjaus vielä tuohon ADR-kohtaan. Eli ADR-kuormassa massa 60 tonnia tai jos vähintään nelikkoveturi ja vähintään 8 akselia niin 68 tonnia paitsi jos ei ole paripyöriä kärryssä niin 64 tonnia. Paripyörävaatimusta ei sovelleta säiliökuljetuksiin.
Kuka prkle näissä enää pysyy mukana.- 8uy218uyd218u218d80
On siinä Åkerman säpäkkäne kun koittaa löytää ne laittomat yhdistelmät. Kannataa nuista kaikkien jotain tietää niin voi ainakin valittaa jos tulee väärä sakko
- mklöä
8uy218uyd218u218d80 kirjoitti:
On siinä Åkerman säpäkkäne kun koittaa löytää ne laittomat yhdistelmät. Kannataa nuista kaikkien jotain tietää niin voi ainakin valittaa jos tulee väärä sakko
Eli kuin paljon on kokonaismassa 6x4 veturi ja 5 aks. ykköspyörä kärri?
- 0808080
mklöä kirjoitti:
Eli kuin paljon on kokonaismassa 6x4 veturi ja 5 aks. ykköspyörä kärri?
64 tn
- Jakelukeisari
Mitenkäs kaksiakselisessa. Kun nykyään rekisteriotteessa lukee, että suurin sallittu kokonaispaino 18 tonnia ja suurin sallittu tekninen kokonaispaino on myöskin tuo 18 tonnia?? Rajoittaako tämä suurin sallittu tekninen kokonaispaino kuitenkin suurimman sallitun siihen 18 tonniin??
Ainakin Volvoissa suurin sallittu kokonaispaino on 18 tonnia ja suurin sallittu tekninen kokonaispaino 20 tonnia, joten tuntuisi järkeenkäyvältä, että vain tällaisessa voisi hyödyntää tuon painonnousun. Miten on??- wjqfjkqerbgk
juuri näin, eli ensin on saatava ajoneuvon valmistajalta vakuutus että rakenteellinen paino riittää jos korotuksia haluaa. jos ei rakenteellinen paino sitä salli tai autoa ei voida muuttaa sallivaksi niin haaveksi jää painon korotukset, mutta tämä on täysin valmistajasta kiinni ja toki tapauskohtaisia jokainen auto.
- 51565645646518198
Jossain autoissa on tuo tekninen paino 20 tonnia jossain 18
esim Axorissa se on 18 tonnia ja DAF:issa 20 tonnia...
Eli daffia saa ajaa 20 tonnisena ilman sen kummempia todistuksia nykyjään
- duppis1
Kuinka pitkiä pitää olla akseli välit 4 ja 5 akselisissa k-autoissa jotta päästään nuppi ajossa 38t ja 42t ? ja pääseekö 8x2 38 tonniin?
- 7t7t87777
Neliakselisen auton äärikseliväli täytyy olla 6.488 m että päästään täyteen 35 tn kokonaispainoon. Ja viisiakselisen ääriakseliväli täytyy olla 8.086 m että päästään 42 tn kokonaispainoon.
yli 44tn yhdistelmät: 60tn 64tn 68tn 76tn
ääriakseliväli 14.3m 15.55m 16.8m 19.3m - Derty
7t7t87777 kirjoitti:
Neliakselisen auton äärikseliväli täytyy olla 6.488 m että päästään täyteen 35 tn kokonaispainoon. Ja viisiakselisen ääriakseliväli täytyy olla 8.086 m että päästään 42 tn kokonaispainoon.
yli 44tn yhdistelmät: 60tn 64tn 68tn 76tn
ääriakseliväli 14.3m 15.55m 16.8m 19.3mOnks toi ääriakseliväli etupyörästä viimeiseen akseliin?
- 7665876597
Derty kirjoitti:
Onks toi ääriakseliväli etupyörästä viimeiseen akseliin?
On
- nostaja
Nostetaas ajankohtaista aihetta...
- nostavainen
Nostan penkistä nyt 100 kiloa, joulukuussa 120 kg.
- Vänkärin Penkki
Etu-vai takapenkistä?
- Dubsonic86
MItenkäs jos alunperin ei tehot riitä k-autossa suurempiin painoihin saako lastuttamalla ja tehodynamometrin todistuksella hyväksyttyä uusia painoja?
- lahotestu
Viiden vuoden siirtymäajallahan hyväksytään muutenkin alemmat tehot. Tais riittää joku 460 kaakkia täysille 76 tonnin painoille ennen marraskuun alkua katsastetuissa. En nyt jaksa kaivaa Finlexistä, mutta sieltä se löytyy. Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä.
- paperi puuttuu
tuskin tehdas antaa siitä sulle mitään paperia
- Dubsonic86
^Eli tehotodistus pitää kuorma-autossa tulla tehtaalta? Kun taas henkilöautoissa riittää tehotodistukseksi minkä tahansa tehodynamometrin lukemat ja suorittajaliikkeen todistus.
- yfyf8fyfyfygg0
Tiedoksi vain että virittäminen on laitonta eikä niistä kannata hirveästi huudella ainakaan katsastuskonttorilla tai joudut hakemaan VTT:ltä uudet päästö todistukset ja auton valmistajalta malliero paperin jolla todistat että sinun viritetty autosi vastaa täysin mallisarjan tehoikkainta autoa ja sen jälkeen sinä voit muutaskatsastaa suuremmille tehoille mutta uskon että sitä ei kannata tehdä elikkä kannattaa olla hiljaa niistä virityksistä
- Dubsonic86
yfyf8fyfyfygg0 kirjoitti:
Tiedoksi vain että virittäminen on laitonta eikä niistä kannata hirveästi huudella ainakaan katsastuskonttorilla tai joudut hakemaan VTT:ltä uudet päästö todistukset ja auton valmistajalta malliero paperin jolla todistat että sinun viritetty autosi vastaa täysin mallisarjan tehoikkainta autoa ja sen jälkeen sinä voit muutaskatsastaa suuremmille tehoille mutta uskon että sitä ei kannata tehdä elikkä kannattaa olla hiljaa niistä virityksistä
^Vähäpäästöisissä henkilöautoissa tuo on juu tarkempaa, mutta tietääkseni vanhemmissa kuorma-autoissa ei ainakaan ollut tehorajaa eli sai virittää vapaasti. En tiedä tarkasti onko jossain vuosimalleista lähtien tullut kieltoja.
- on tarkkaa
Dubsonic86 kirjoitti:
^Vähäpäästöisissä henkilöautoissa tuo on juu tarkempaa, mutta tietääkseni vanhemmissa kuorma-autoissa ei ainakaan ollut tehorajaa eli sai virittää vapaasti. En tiedä tarkasti onko jossain vuosimalleista lähtien tullut kieltoja.
Pitäisi olla jonkinlainen virallinen todistus, että auto täyttää edelleen päästöissä euroluokituksensa. Suomessa ei niin kauheasti tunnu kukaan valvovan, mutta joku vuosi takaperin oli muistaakseni Rahtari-lehdessä juttua, että Tanskassa oli jollain mennyt auto käyttökieltoon ja tullut helvetilliset sakot teholastun takia. Samoihin EU-säädöksiin noi kai meilläkin pohjautuu. Euroluokittamaton kalusto on vielä ihan mekaanisilla systeemeillä, joten niitä ei paljon lastutella. Pumppua voi toki niistä ruuvata.
- Parempi idea
Nuo uudet säännöthän vain sallii enemmän painoa, monessa kuljetuksessa kuitenkin tarvittaisi enemmän tilaa... se 20cm katolla ei paljoa auta
Parempi olisi siis ollut muuttaa lakia niin että kuorma-auton maksimipituus saisi olla 14,5 metriä (sama kuin linja-autoilla) ja nivelrakenteisen kuorma-auton (C-kortilla ajettava) pituus saisi olla 18 metriä
Tästä olisi oikeasti paljon hyötyä, ja lisäksi tämä uudistus olisi vähentänyt rekkojen määrää jonkin verran- äly hoi
Akselimassojen vuoksi kuorma-autoihin on aika mahdoton tehdä vastaavia etuylityksiä kuin linja-autoissa. Moottori ja vaihteisto kun on kuorma-autoissa edessä ja siitä jo tulee etuakselille aikalailla painoa. Kuormatkin ovat vähän eri luokkaa kuin linja-autoissa. Akseliväli kasvaisi kuorma-autoilla väkisinkin linja-autoa isommaksi, jos samat pituudet hyväksyttäisiin. Kääntyvyyksistä tulisi ongelmia. Nivelrakenteestakaan ei juuri iloa ole, kun ei siihen nivelen kohdalle kuitenkaan mitään voi lastata ja tyhjä väli olisi kuorman tukemisen kannalta aika ongelmallinen. Pitkää tavaraa ei sopisi oikein kummallekaan puolen niveltä.
Jos lavametrejä pitää lisää saada, niin aletaan sitten saman tien vetämään b-junaa täysperänveturilla ja dollyllä. 7,5 lavametriä laakista lisää ja yhdistelmällä jotain 34 metriä pituutta. Tavaraa menisi enemmän kuin kahteen puolikkaaseen! Painot voisi nostaa jonnekin 90 tonnin huiteille ihan ykköspyörillä. Saisi oikeasti sitä kuormaa lisää eikä ainoastaan omapainoa kasvatettua.
Uusissa 76-tonnisissa suunnilleen puolet painonlisäyksestä menee omapainoon, kun laki vaatii telivetoa, lisäakseleita ja perävaunun paripyöriä. Melkein saman kantavuuden saa 68 tonninkin kokonaismassalla, jos on 8x2 veturi ja 5-akselinen ykköspyöräinen perävaunu tai 4-akselinen paripyöräinen perävaunu. Jälkimmäisen kanssa saa vieläpä ajaa adr-tavaraakin kantavuuskuormalla. - reg re egt
äly hoi kirjoitti:
Akselimassojen vuoksi kuorma-autoihin on aika mahdoton tehdä vastaavia etuylityksiä kuin linja-autoissa. Moottori ja vaihteisto kun on kuorma-autoissa edessä ja siitä jo tulee etuakselille aikalailla painoa. Kuormatkin ovat vähän eri luokkaa kuin linja-autoissa. Akseliväli kasvaisi kuorma-autoilla väkisinkin linja-autoa isommaksi, jos samat pituudet hyväksyttäisiin. Kääntyvyyksistä tulisi ongelmia. Nivelrakenteestakaan ei juuri iloa ole, kun ei siihen nivelen kohdalle kuitenkaan mitään voi lastata ja tyhjä väli olisi kuorman tukemisen kannalta aika ongelmallinen. Pitkää tavaraa ei sopisi oikein kummallekaan puolen niveltä.
Jos lavametrejä pitää lisää saada, niin aletaan sitten saman tien vetämään b-junaa täysperänveturilla ja dollyllä. 7,5 lavametriä laakista lisää ja yhdistelmällä jotain 34 metriä pituutta. Tavaraa menisi enemmän kuin kahteen puolikkaaseen! Painot voisi nostaa jonnekin 90 tonnin huiteille ihan ykköspyörillä. Saisi oikeasti sitä kuormaa lisää eikä ainoastaan omapainoa kasvatettua.
Uusissa 76-tonnisissa suunnilleen puolet painonlisäyksestä menee omapainoon, kun laki vaatii telivetoa, lisäakseleita ja perävaunun paripyöriä. Melkein saman kantavuuden saa 68 tonninkin kokonaismassalla, jos on 8x2 veturi ja 5-akselinen ykköspyöräinen perävaunu tai 4-akselinen paripyöräinen perävaunu. Jälkimmäisen kanssa saa vieläpä ajaa adr-tavaraakin kantavuuskuormalla.Eihän nykyisellä kalustolla tuota 14,5 metrin kuorma-autoa saisi millään, se vaatisi siis aivan uuden ajan auton...
Johan se huomaa että linja-autoissa on ne etupyörät noin 2-3 metrin äässä etuseinästä jne jne....
ja kyllähän nivelkuorma-auto jakeluajossa voisi olla ihan passeli, meneehän nyt siihen kärryn irroittamiseen ja paikalleen aikaa vähän kuitennki
Ja eikös joku täällä(kin) ole joskus suunnitellut niin että kärryssä olisi ovi myös edessä, ja vetoauton perälauta laskeutuisi sen sisään jos tarvitsee nopeasti lastata tai purkaa koko auto... tästä on kyllä vuosia, vietiä tuskn löytyy enää mistään - äly hoi
reg re egt kirjoitti:
Eihän nykyisellä kalustolla tuota 14,5 metrin kuorma-autoa saisi millään, se vaatisi siis aivan uuden ajan auton...
Johan se huomaa että linja-autoissa on ne etupyörät noin 2-3 metrin äässä etuseinästä jne jne....
ja kyllähän nivelkuorma-auto jakeluajossa voisi olla ihan passeli, meneehän nyt siihen kärryn irroittamiseen ja paikalleen aikaa vähän kuitennki
Ja eikös joku täällä(kin) ole joskus suunnitellut niin että kärryssä olisi ovi myös edessä, ja vetoauton perälauta laskeutuisi sen sisään jos tarvitsee nopeasti lastata tai purkaa koko auto... tästä on kyllä vuosia, vietiä tuskn löytyy enää mistäänNo sitähän juuri yritin kertoa, että etuylitystä ei oikein voi toteuttaa, kun moottori ja vaihteisto on edessä ja tuollaisella etuylityksellä vielä osa kuormastakin tulisi etuakselin etupuolelle. Mitähän mahtaisi olla vetoakselimassa tyhjänä/pari lavaa kuormatilan keulassa? Voisi liikkuminen olla aika surkeaa talvikelillä. Taakse moottoria ei voi rahtiautossa sijoittaa, kun ei mahdu korkeudestaan lavan alle.
Linja-auton maksimipituus muuten nykyään on 15 metriä ja nivelbussin 18,75 metriä eli sama kuin keskiakseliyhdistelmällä. Keskiakseliyhdistelmässä lavametrejä on jotain 15,2. Tollaseen nivelautoon hyödynnettäviä metrejä tuskin saisi sitäkään. Mitä ihmeen etua siitä nivelkuorma-autosta saisi suhteessa puolikkaaseen (pituus 16,5 metriä)? Nivelen kohdalle ei voi lastata, joten tyhjän välin vuoksi siinä pitäisi olla ylimääräinen seinä kuitenkin välissä tukemassa tavaroita eteenpäin ja sen seinän kanssa askartelu on jo ihan yhtä työlästä kuin täysperän katkominen, jossa taas lavametrejäkin on jo 21. Läpilastattavia täysperiä on muuten joskus kokeiltu ja mm. tuosta syystä ne hylättiin. Autonkuljetusautot ovat kyllä tänä päivänäkin läpiajettavia. Lavametrejä ei juurikaan puolikkaan 13,6 metriin tulisi kuitenkaan lisää ja puolikas on kaikenlisäksi sekä nivelkuorma-autoa, että tuollaista pitkää kuorma-autoa ketterämpi liikkumaan. - 545erf56we654f65
äly hoi kirjoitti:
No sitähän juuri yritin kertoa, että etuylitystä ei oikein voi toteuttaa, kun moottori ja vaihteisto on edessä ja tuollaisella etuylityksellä vielä osa kuormastakin tulisi etuakselin etupuolelle. Mitähän mahtaisi olla vetoakselimassa tyhjänä/pari lavaa kuormatilan keulassa? Voisi liikkuminen olla aika surkeaa talvikelillä. Taakse moottoria ei voi rahtiautossa sijoittaa, kun ei mahdu korkeudestaan lavan alle.
Linja-auton maksimipituus muuten nykyään on 15 metriä ja nivelbussin 18,75 metriä eli sama kuin keskiakseliyhdistelmällä. Keskiakseliyhdistelmässä lavametrejä on jotain 15,2. Tollaseen nivelautoon hyödynnettäviä metrejä tuskin saisi sitäkään. Mitä ihmeen etua siitä nivelkuorma-autosta saisi suhteessa puolikkaaseen (pituus 16,5 metriä)? Nivelen kohdalle ei voi lastata, joten tyhjän välin vuoksi siinä pitäisi olla ylimääräinen seinä kuitenkin välissä tukemassa tavaroita eteenpäin ja sen seinän kanssa askartelu on jo ihan yhtä työlästä kuin täysperän katkominen, jossa taas lavametrejäkin on jo 21. Läpilastattavia täysperiä on muuten joskus kokeiltu ja mm. tuosta syystä ne hylättiin. Autonkuljetusautot ovat kyllä tänä päivänäkin läpiajettavia. Lavametrejä ei juurikaan puolikkaan 13,6 metriin tulisi kuitenkaan lisää ja puolikas on kaikenlisäksi sekä nivelkuorma-autoa, että tuollaista pitkää kuorma-autoa ketterämpi liikkumaan."Mitä ihmeen etua siitä nivelkuorma-autosta saisi suhteessa puolikkaaseen (pituus 16,5 metriä)?"
Se etu että sitä saisi ajaa C-kortilla...
Nytkin nivelbussia saa ajaa D kortilla, mutta jos on perässä irttoiettava iso kärry, vaaditaan DE kortti
ja tuo 15 metrin kuorma-auto vaatisi vain uutta "verta" nykyisistä ei siihen ole - äly hoi
545erf56we654f65 kirjoitti:
"Mitä ihmeen etua siitä nivelkuorma-autosta saisi suhteessa puolikkaaseen (pituus 16,5 metriä)?"
Se etu että sitä saisi ajaa C-kortilla...
Nytkin nivelbussia saa ajaa D kortilla, mutta jos on perässä irttoiettava iso kärry, vaaditaan DE kortti
ja tuo 15 metrin kuorma-auto vaatisi vain uutta "verta" nykyisistä ei siihen oleNo mikä etu se on, että pelkällä C-kortilla päästetään suhaamaan tommosien vehkeitten kanssa? Kas kun et samantien ehdota kaksinivelistä 25,25 metristä nivelkuorma-autoa. Sellainenkin on bussipuolella mahdollinen! Nivelbusseilla yleensä ajellaan paikallisliikennettä, eikä siellä pahemmin tarvitse missään ahtaissa paikoissa peruutella. Korkeintaan bussivarikolla riviin. Suurimmassa osassa firmoja tommosella nivelhärvelillä ei edes mahtuisi käymään, kun on niin kankea liikkeissään. Voisin heti nimetä vaikka kuinka monta firmaa, johon ei tommosta nivelkuorma-autoa saisi millään lastauslaituriin, vaikka 25,25 metrisellä täysperällä onnistuu.
Mitä ihmeen uutta verta se 15 metrin kuorma-auto vaatii? Suurin sallittu etuakselimassa taitaa olla 9 tonnia ja tietty osa massasta täytyy kohdistua vetoakselille tyhjänäkin. Linja-autoa vastaavaa etuylitystä ei siis kuorma-autoon voi tehdä, joten pitäisi kasvattaa akseliväliä, ettei takaylityksestä tule liian pitkä. Akseliväliä ei vaan enää oikein voi nykymittoja enempää venyttää, kun ei mahdu enää kulkemaan nykyisen tieverkon risteyksistä.
Jäikö E-inssi läpäisemättä vai miksi olet noin fakkiutunut isompiin kuorma-autoihin? - 5456465484898
äly hoi kirjoitti:
No mikä etu se on, että pelkällä C-kortilla päästetään suhaamaan tommosien vehkeitten kanssa? Kas kun et samantien ehdota kaksinivelistä 25,25 metristä nivelkuorma-autoa. Sellainenkin on bussipuolella mahdollinen! Nivelbusseilla yleensä ajellaan paikallisliikennettä, eikä siellä pahemmin tarvitse missään ahtaissa paikoissa peruutella. Korkeintaan bussivarikolla riviin. Suurimmassa osassa firmoja tommosella nivelhärvelillä ei edes mahtuisi käymään, kun on niin kankea liikkeissään. Voisin heti nimetä vaikka kuinka monta firmaa, johon ei tommosta nivelkuorma-autoa saisi millään lastauslaituriin, vaikka 25,25 metrisellä täysperällä onnistuu.
Mitä ihmeen uutta verta se 15 metrin kuorma-auto vaatii? Suurin sallittu etuakselimassa taitaa olla 9 tonnia ja tietty osa massasta täytyy kohdistua vetoakselille tyhjänäkin. Linja-autoa vastaavaa etuylitystä ei siis kuorma-autoon voi tehdä, joten pitäisi kasvattaa akseliväliä, ettei takaylityksestä tule liian pitkä. Akseliväliä ei vaan enää oikein voi nykymittoja enempää venyttää, kun ei mahdu enää kulkemaan nykyisen tieverkon risteyksistä.
Jäikö E-inssi läpäisemättä vai miksi olet noin fakkiutunut isompiin kuorma-autoihin?Oikeastaan kaksi nivelisiä linja-autoja ei peruuteta juuri koskaan, tallitkin on pitänyt suunitella "läpi ajettaviksi"
Ja etu olisi se, että kaikilla ei ole BECE-korttia... ei sen kummempaa
JA on se 15 metrinen auto ihmeellinen, kun se tietää onko kyydissä lavoja tai sitten matkusajia ;) - äly hoi
5456465484898 kirjoitti:
Oikeastaan kaksi nivelisiä linja-autoja ei peruuteta juuri koskaan, tallitkin on pitänyt suunitella "läpi ajettaviksi"
Ja etu olisi se, että kaikilla ei ole BECE-korttia... ei sen kummempaa
JA on se 15 metrinen auto ihmeellinen, kun se tietää onko kyydissä lavoja tai sitten matkusajia ;)"Ja etu olisi se, että kaikilla ei ole BECE-korttia... ei sen kummempaa"
Eli taisi sulla jäädä se E-inssi läpäisemättä ja hinku olis kova isompien puikkoihin. ;)
"JA on se 15 metrinen auto ihmeellinen, kun se tietää onko kyydissä lavoja tai sitten matkusajia ;)"
Oletko tyhmä vai muuten vain yksinkertainen? Yksi matkustaja painaa keskimäärin jotain 75 kg. Matkustajia ei montaa metrille mahdu. Linja-autossa moottori ja vaihteisto sijaitsevat TAKANA. Etuylitystä siis pystyy tekemään ilman, että etuakselimassa kasvaa liian suureksi. Sen sijaan jos moottori, vaihteisto ja vielä osa kuormastakin on etuakselin etupuolella, alkaa etuakselimassa olemaan ongelma. Nykykalustossa kuormatila alkaa vasta etuakselin takapuolelta eli kuormatilan etuseinää vasten laitetuissa tavaroissakin osa painosta kohdistuu taka-akseleille. - e55456486489498
äly hoi kirjoitti:
"Ja etu olisi se, että kaikilla ei ole BECE-korttia... ei sen kummempaa"
Eli taisi sulla jäädä se E-inssi läpäisemättä ja hinku olis kova isompien puikkoihin. ;)
"JA on se 15 metrinen auto ihmeellinen, kun se tietää onko kyydissä lavoja tai sitten matkusajia ;)"
Oletko tyhmä vai muuten vain yksinkertainen? Yksi matkustaja painaa keskimäärin jotain 75 kg. Matkustajia ei montaa metrille mahdu. Linja-autossa moottori ja vaihteisto sijaitsevat TAKANA. Etuylitystä siis pystyy tekemään ilman, että etuakselimassa kasvaa liian suureksi. Sen sijaan jos moottori, vaihteisto ja vielä osa kuormastakin on etuakselin etupuolella, alkaa etuakselimassa olemaan ongelma. Nykykalustossa kuormatila alkaa vasta etuakselin takapuolelta eli kuormatilan etuseinää vasten laitetuissa tavaroissakin osa painosta kohdistuu taka-akseleille.Niin NYKY kuorma-autot ei tohon 15 mtriin taivu, se vaatisi aivan uutta ajatusmaailmaa...
ja ei ole hinku isompien puikkoon, palkka kun on sama oli alla 3550 kiloinen Sprinter tai 38 tonninen Sisu, TES tuntee vain kuorma-auton ;) - äly hoi
e55456486489498 kirjoitti:
Niin NYKY kuorma-autot ei tohon 15 mtriin taivu, se vaatisi aivan uutta ajatusmaailmaa...
ja ei ole hinku isompien puikkoon, palkka kun on sama oli alla 3550 kiloinen Sprinter tai 38 tonninen Sisu, TES tuntee vain kuorma-auton ;)No selitä nyt suuressa viisaudessasi se ajatusmaailma, miten toi tehdään lain sallimilla akselimassoilla. Jos Kiki nää sun aivoitukset olis niin fiksuja, ne olis jo tehty.
- Kimmo L
äly hoi kirjoitti:
No selitä nyt suuressa viisaudessasi se ajatusmaailma, miten toi tehdään lain sallimilla akselimassoilla. Jos Kiki nää sun aivoitukset olis niin fiksuja, ne olis jo tehty.
Tekemällä kuorma-auto "puhaalta pöydältä" eli jotain aivan uutta...
Esim MB Econic on hyvä esimerkki millainen kuorma-auto saadaan kun tehdään se "Puhtaalta pöydältä"
Antos on myös aika hyvä esimerkki. tosin se nyäyttää ulospäin ihan normi autolta - äly hoi
Kimmo L kirjoitti:
Tekemällä kuorma-auto "puhaalta pöydältä" eli jotain aivan uutta...
Esim MB Econic on hyvä esimerkki millainen kuorma-auto saadaan kun tehdään se "Puhtaalta pöydältä"
Antos on myös aika hyvä esimerkki. tosin se nyäyttää ulospäin ihan normi autoltaNo ei se puhtaalta pöydältä tekeminen fysiikan peruslakeja kumoa. Ihan yläastefysiikassa on käsitelty vipuvoima:
voima x voiman varsi = kuorma x kuorman varsi.
Tosta kun lähdet soveltamaan, miten ylitykset ja niiden päällä olevat massat vaikuttavat akselimassoihin, niin huomaat, että lain täyttävillä akselimassoilla homma ei vaan onnistu, vaikka olisi mitä ajatusmaailmoita ja puhtaita pöytiä. Palataan asiaan sitten jos akkuteknologia pääsee niin pitkälle, että kuorma-autojakin voidaan ajaa sähköllä, jolloin saadaan moottori ja vaihteisto pois haitalta etuakselimassaa kasvattamasta. Akkujahan kyllä mahtuisi lavan alle runkopalkkien viereen vaikka kuinka.
- Ihmettelijä
Olen ihmetellyt noita puuautoilijoita, joiden kaluston kuormatilat on saman pituisia kuin ennenkin, pari akselia on laitettu lisää, että kylläpä se puu alkoi äkisti painamaan jos samalla nippumäärällä ja 20cm korotuksella saadaankin 76 tonnia kokonaispainoksi.
- Saadaan sillä
Puolet siitä painonlisäyksestä hupenee rakenteellisiin vaatimuksiin. Ei kai jollain kuitupuulla ole täysiä pankoja otettu tähänkään asti. Tukkipuulla voi ollakin vaikeuksia saada täydet painot uusilla mitoilla. Tekee se 20 senttiäkin yllättävän paljon kuutioita. Eikö noi puuautojen kuormat yleensä ole 18 metrin mittaisia (2x3m vetäjässä ja 4x3m kärryssä), joten tuleehan siitä jo melkein 9 kuutiota lisää, jos pankojen väli on 2,4 metriä.
- Samassasuossatarvotaan
Onkos tietoa, että pystyykö 19,5 tuuman yksikköpyörillä olevaa vaunua muuttamaan paripyöräiseksi muuta kuin akseleita uusimalla. Toisinsanoen löytyykö sopivia vanteita mistään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1005415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453623Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503225Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512526Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2581572- 861314
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771248
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321243Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1461172