lupa armeejassa

Jarkko18

Menen tänä syksynä kutsuntoihin. Kun kutsuntojen jälkeen menen armeejaan niin kiinnostaisi tietää miten siellä saa aseen kantoluvan? Onko erilaisia testejä ja kokeita jotka sitten määrää millaiseehen aseeseen saa kantoluvan? Eikös kaikki saa siellä rynnäkkökiväärin? Paljonko siellä ammutaan? Ammutaanko liikkuvaan maaliin? Onko harjoituksissa aina aseessa patruunat lippaassa? Jos on niin tuleeko vaara tilanteita ja vahinkoja eli osumia miten usein?

21

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siellä selvittävät

      Kuule kyllä se siellä selviää. Noin innokkaalle se tulee olemaan suuri pettymys.

    • Eipä saa erillisiä

      lupia. Siellä kerrotaan tarkalleen koska ase otetaan mukaan ja koska ei.
      Joo. Kaikki saavat rynkkäriä käyttää.
      Määrä riippuu paljolti paikasta. Jos olet hyvä ampumaan ja pääset valmennusryhmään, niin saat ampua enemmän.
      Eipä juuri liikkuvaan maaliin. Kääntyvään kyllä.
      Ei aina harjoituksissa pateja lippaissa. Jos on, niin yleensä "räkäpäitä".
      Vaaratilanteita, lähinnä kuulon suhteen voi tulla ellei ole varovainen.

    • 985412536685574

      Hieman offtopic, mutta onko armeijassa sattunut sellaisia kuin nuo kouluammuskelut (en löytänyt netistä). Olen itse menossa parin vuoden kuluttua armeijaan ja mietityttää turvallisuus. Jos vastentahtoisesti armeijaan pakotetuille annetaan rynkky käteen, niin vaikuttaa melko otolliselta paikalta ammuskeluun. Olen lukenut noisa itsemurhista armeijassa, mutta mitä jos joku tekeekin laajennetun itsemurhan.

      Muuten olen melko innostunutkin armeijasta.

      • N.Erkki

        Jos et löytänyt netistä yhtään mainintaa, niin voisiko olettaa, että ampumistapauksia ei ole koskaan ollut?
        Luulen, että kutsuntojen jälkeen sinun ei tarvitse enää olla huolissasi asiasta, sillä sinut todennäköisesti todetaan henkisiltä kyvyiltäsi sen verran vaatimattomaksi, että varsinaista palvelusta ei tarvitse suorittaa.


      • 985412536685574
        N.Erkki kirjoitti:

        Jos et löytänyt netistä yhtään mainintaa, niin voisiko olettaa, että ampumistapauksia ei ole koskaan ollut?
        Luulen, että kutsuntojen jälkeen sinun ei tarvitse enää olla huolissasi asiasta, sillä sinut todennäköisesti todetaan henkisiltä kyvyiltäsi sen verran vaatimattomaksi, että varsinaista palvelusta ei tarvitse suorittaa.

        Noh oikeastaan tuo, että "en löytänyt netistä" oli vain myönnytys itselleni ja peitetarina sille, että en jaksanut edes googlettaa asiaa. Tuo asia vain pomppasi mieleeni lukiessani tätä ketjua. Jos et usko niin mieti, miksi olisin sijoittanut armeijaa koskevan kysymyksen aselupa osioon?

        Nyt kumminkin jaksoin googlata ja löysin kuin löysinkin muutaman armeijaammuskelun ulkomailta. Armeijasta on onneksi niin helppo saada vapautus, että se karsii latvalahoja. Mahdollinen se ammuskelu on täällä Suomessakin, mutta en ota siitä stressiä, niin pieni se todennäköisys on.

        Loukkasiko teksitini vakaamustasii? Pahoittelen.


      • N.Erkki
        985412536685574 kirjoitti:

        Noh oikeastaan tuo, että "en löytänyt netistä" oli vain myönnytys itselleni ja peitetarina sille, että en jaksanut edes googlettaa asiaa. Tuo asia vain pomppasi mieleeni lukiessani tätä ketjua. Jos et usko niin mieti, miksi olisin sijoittanut armeijaa koskevan kysymyksen aselupa osioon?

        Nyt kumminkin jaksoin googlata ja löysin kuin löysinkin muutaman armeijaammuskelun ulkomailta. Armeijasta on onneksi niin helppo saada vapautus, että se karsii latvalahoja. Mahdollinen se ammuskelu on täällä Suomessakin, mutta en ota siitä stressiä, niin pieni se todennäköisys on.

        Loukkasiko teksitini vakaamustasii? Pahoittelen.

        Ole huoleti et loukannut vakaumustani. Enemmänkin olen huolissani henkisistä kyvyistäsi ja uusavuttomuuden kasvusta.


      • nghmxmgh

        Nykyään on hyvin vaihtoehtoja: sivari, vankila, vapautus, B-paperit ja eri pituisia palvelusaikoja joista lyhin 6 kk. Eli armeija on loppujen lopuksi riittävän vapaaehtoinen ja jo pelkkä vaihtoehtojen olemassa olo turhentaa minkään "laajennetun itsemurhan" tekoa. Kyllä joku harvoin siellä voi itsensä tappaa mutta joukkomurhan mahdollisuus on häviävän pieni, eikä panoksiakaan usein ole joko ollenkaan tai joku 3 kpl. Armeijassa sitä paitsi on usein kivaa ja monipuolista meininkiä. Joku kotona maatuva hyypiö pää täynnä itsetuhoajatuksia saattaa hyvin virkistyäkin siellä. Ikinä ei olla yksin että jos siellä joku rähinä alkaa niin se on sitten vähintään kymmenen yhtä vastaan.


    • älä huoli

      Vuosien varrella on joku itsensä ampunut siinä ne ampumiset onkin. Kyllä siellä aika hyvin kytätään ja valvoja löytyy heti takaata, kun on kovat pelissä.

    • lol8

      Pitää hommata luvat etukäteen ja oma ase oltava myös mukana.

      Suosittelen M4A1 rynnäkkökivääriä tonne, kätevä, kevyt ja tarkka. Kakkosaseeksi desert eagle

      meet vaa kyttälaitokselle ja sanot että tarvit luvat noihin armeijaa varten

    • Pst.

      Seuraat vain kouluttajien ohjeita tarkasti, niin ei pitäisi tulla ongelmia.
      Armeijassa pääsee tutustumaan ampumiseen sellaisetkin jotka
      eivät muuten harrasta ammuntaa, se on myös tasa arvoista.
      Kuulon ja silmien suojaus kannattaa muistaa.

    • Nalli- tai vesipyssy

      on sinulle sopiva

    • Kuopiostakin

      On ammuttu. Kontiolahdellakin eräs kiusattu toteutti suiciden. Silloin kiväärit olivat telineissä täysin lukitsematta. Yhden patruunan sai aina pöllittyä.

      • Jo 80-luvun alussa

        oli meillä rynkyt telineessä ja teline lukossa. Taitaa olla aika vanha juttu tuo...


      • Rk.62
        Jo 80-luvun alussa kirjoitti:

        oli meillä rynkyt telineessä ja teline lukossa. Taitaa olla aika vanha juttu tuo...

        1980 hen. koht. ase oli jokaisella omassa varustekaapissa, siis tuvassa,

        Uud.JP:ssä.


      • III/1980
        Rk.62 kirjoitti:

        1980 hen. koht. ase oli jokaisella omassa varustekaapissa, siis tuvassa,

        Uud.JP:ssä.

        Miisä komppaniassa palveli? Itse olin 1.JK ja 2.JK sekä RAKissa.


      • Rk.62
        III/1980 kirjoitti:

        Miisä komppaniassa palveli? Itse olin 1.JK ja 2.JK sekä RAKissa.

        I/1980, 1.JK , Pst. Pst. kouluttajana vääpeli Kekkonen, pätevältä vaikutti.

        Alokasaikana oli hyvä että pääsi harjoittelemaan lukon purkamista / kokoamista

        illalla " omalla ajalla " näin sain ko. testin ensimmäisellä kerralla läpi,

        vaatimushan oli 30 sekuntia.


    • Res. Pans. Jäk 2/99

      Oliko tää provo? Jos tommosta kyselet.. Tuskin sä inttiin "pääset" Mutta pääsee sielä ampuun kovillakin. Rynnäkkökiväärit on Valmet/sako tai ak-47.. Konekivääri on BKM. Sitten on käsikranaattia, kevytkertasinkoo raskaskertasinkoo jne. Riippuen aselajista.

      Kannattaa opetella aseen käsittelyä jos vaikka vaarillas on ilmakivääri :D Ja kannattaa opetella juokseen 2600 metriä 12 minuuttiin muuten tulee metäs vaikeeta.

    • en kyl juokse,mut ak

      Juostaanko siällä metsässä useinkin 2600 metriä 12 minsassa? Ja mitä varten? Eikö niillä ole kuorma autoja ja muita kuljetusjuttuja ettei aina tarvii juosta. Jos siellä tollasta on niin on ihan saletti etten minä ainaskaan ala juoksentelemaan monia kilometrejä pitkin metsiäpyssyt ja muut varusteet mukana.

      Onks siellä oikeesti ak-47 rynkkyjäkin? Tiedän niistä kaiken ja varmaan osaisin ampuakin, niit on peleissä paljon.

      • nhyzmghmz

        Ei metsässä mitään kuntotestejä sinänsä tehdä, mutta kuntoa tulee tarvitsemaan muuten vain. Varusteet painaa ja on ylämäkeä ja ryömimistä ja hiihtämistä ja kaikkea. Jos menet erikoisjoukkoihin tai johtajakoulutukseen (auk tai ruk) niin kuntoa tarvii aina enemmän. Kuorma-autot palvelee hyvin. Ne tuo teltat ja safkat ym, joskus miehetkin. En nähnyt noita varsinaisia ak-47 pyssyjä mutta sama kapine periaatteessa se suomen rynkkykin taitaa olla. Sitä jäi vähän ikävä, mielelläni omistaisin yhden.


    • panssari-erkki

      Mä meen kyllä panssari joukkoihin. Panssarissa ei tarvita mitään rynkkyjä vaan ammutaan konarilla tai tykillä. Koulutus on enempi ajelua pantsulla ja tähtäilyä kun sillä tykillä ei ihan joka paikassa voi ampua.
      Tietääks kukaan onko ne talvella lämpösiä?

    • Pst.

      Eikös ainakin ennen ollut niin että panssarivaunu miehistööön ei otettu
      kovin pitkiä henkilöitä, sattuneesta syystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 113
      2353
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2197
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1991
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1374
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe