Lisää tehoa autoon

Mikämikämies

Miten saisi kotikonsteilla autoon lisää tehoa? Olen kuullut vain muutamia huhuja, joihin en ite vielä viitsi uskoa. Tulisiko teiltä ehdotuksia?

10

2920

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuk

      Laitat koneen kylkeen turbon niin se on siinä.

      Wunderbaumit, karvanopat, vapaavirtaussuodattimet, aluspoilerit jne. ei kasvata tehoa!

      • Kromi

        Entäs SUURET pakoputken päät?


    • Kari

      Tyhjennä säästöporsas ja marssi autokauppaan. Valitse tarpeeksi tehokas auto ja osta se.

      • Näin juuri

        Kyllä, ainoa oikea tapa!


      • Mikämikämies

        Ja minä ku luulin että täällä oli tuning porukkaa. Mutta ei näköjään sitten. Kuulin samaa pakoputken säätämisestä että se olisi kasvattanu pikkasen tehoja. Olisin halunnut kuulla vastaavia ehdotuksia, mutta ei.


      • MieS
        Mikämikämies kirjoitti:

        Ja minä ku luulin että täällä oli tuning porukkaa. Mutta ei näköjään sitten. Kuulin samaa pakoputken säätämisestä että se olisi kasvattanu pikkasen tehoja. Olisin halunnut kuulla vastaavia ehdotuksia, mutta ei.

        Tuning ja harrasteautoilu ovat kaksi eri asiaa.
        Vrt. keskenkasvuinen kakara ja kokenut aikuinen,
        tai toisaalta auton arvokkuus...


      • anti-tuunari
        Mikämikämies kirjoitti:

        Ja minä ku luulin että täällä oli tuning porukkaa. Mutta ei näköjään sitten. Kuulin samaa pakoputken säätämisestä että se olisi kasvattanu pikkasen tehoja. Olisin halunnut kuulla vastaavia ehdotuksia, mutta ei.

        Riippuu hieman autosta ja mitä hakee moottorilta.

        Auton virityksessä ratkaisee miten tehoa haetaan eli ruvetaanko kuolaamaan turbosarjan perään vai tuleeko harkintaan remmiahdin vai pysytäänkö vapaasti hengittävissä koneissa.

        Toinen keino on virittää vapaasti hengittävää moottoria puristus suhteella ja kaasunvaihtoa parantamalla tai tehdä niinkuin jenkit eli kasvattaa moottorin iskutilavuus järjettömiin litralukemiin.

        Turbo.

        -käyttövoima tulee pakokaasusta joka pyörittää pakopuolen pesän turbiinsiipiä ja voima välittyy akselin kautta imupesään joka ahtaa ilman palotilaan.
        -vaatii paineistetun kaasutinkotelon ja mielellään ylipaineventtiilin ettei tule räjähdystä ylisuurten paineiden vuoksi.
        -välijäähdytin on turbomoottorin halvin tehon lisääjä, mitä viileämpi ahtoilma sitä suuremmat tehot on mahdollista saada ulos koneesta.
        turbokoneen teko kannattaa ihan suosiolla antaa ammattimaisille virittäjille ellei sitte nole lottovoittaja ja rahalla ei ole mierkitystä.

        Remmiahdin.

        -käyttövoima kampiakselilta
        -ahto nousee tasaisesti kierrosluvun myötä eli ei tule ns. vanhan ajan turbopotkua.
        - yleensä ruuvikompressori typpisiä ahtimia joissa uros ja naaras ruuvit ja ahto tapahtuu aksiaalisesti.
        -kallis joskin tehokas.
        -myös ammattilaisen hommia asennus ja laitto, ellei edelleenkään ole lottovoittaja.

        Vaparin viritys, perinteiset keinot.

        - isompaa kaasutinta tai ruiskun suutinta
        - polttoaine linjan uusinta paremmin virtaavaksi(sähköiset pumput yms)
        - avarampi kansi jolla parempi virtaus
        - isommat venttiilit > parantunut kaasunvaihto ja täytös
        - paremmin virtaavaa ilmansuodatinta(se kromattu filtteri yksinään ei tuo kuin ½ hv eli varsan verran tehoa koneeseen jos sitäkään)
        - isompaa paremmin virtaavaa pakoputkea
        - konekoon poraus isommaksi.
        - vauhtipyörän kevennys > kierrosherkkyys lisääntyy koska massa on vähentynyt.

        Siinä on muutamia alkuun, alan kirjallisuutta siitä miten moottoria viritetään löytyy varmasti kirjastoista.

        Tätä ei koskaan kukaan usko mutta viritys alkaa A I N A jarruista ja alustasta, jaa miksikö muka.....

        No tehosta ei ole hyötyä ilman pitoa, eli se tuuninkiDX:n, 316I:n, tai 2,0l sierran(mitälie autoja aivan sama) 238 tkm ajettu alusta ei löysien jousien ja kuoleentuneiden iskarien ja hapertuneiden puslien vuoksi saa siirretyä kasvaneen tehon tuomaa lisää tien pintaan vaan teho siirtyy näyttävästi savuna luistavan kitkalukon ja rutisevan perämurikan kautta savuna taivaalle ja yhtenä mustana viivana tienpintaan.

        Tietty kaikki on nyt huuli pyöreänä että "olipas siinä tehoa", ja vierestä kun poistuu vakion näköinen vanha 535I tai M-B 250/300 TD tai muu auto eleettömän siististi tehon siirtyessä pitävän lukon ja toimivan alustan ansiosta kahtena lyhyenä juovana tien pintaan niin kommentit on vain että "sepäs lähti nopsasti", kaikki on suhteellista. No joo, raakasti turbotettu ja isolla syötöllä oleva diesel tekee peräänsä savuverhon josta 007:kin olisi kateellinen, voima puhuu eikä se synny tyhjästä.

        Jaa ja miksikö niihin JARRUIHIN olisi muka panostettava muutakin kuin pakollinen punainen miranol-maali satuloihin...... Siinä se vikon kysymys onkin :D.


      • Mikämikämies
        anti-tuunari kirjoitti:

        Riippuu hieman autosta ja mitä hakee moottorilta.

        Auton virityksessä ratkaisee miten tehoa haetaan eli ruvetaanko kuolaamaan turbosarjan perään vai tuleeko harkintaan remmiahdin vai pysytäänkö vapaasti hengittävissä koneissa.

        Toinen keino on virittää vapaasti hengittävää moottoria puristus suhteella ja kaasunvaihtoa parantamalla tai tehdä niinkuin jenkit eli kasvattaa moottorin iskutilavuus järjettömiin litralukemiin.

        Turbo.

        -käyttövoima tulee pakokaasusta joka pyörittää pakopuolen pesän turbiinsiipiä ja voima välittyy akselin kautta imupesään joka ahtaa ilman palotilaan.
        -vaatii paineistetun kaasutinkotelon ja mielellään ylipaineventtiilin ettei tule räjähdystä ylisuurten paineiden vuoksi.
        -välijäähdytin on turbomoottorin halvin tehon lisääjä, mitä viileämpi ahtoilma sitä suuremmat tehot on mahdollista saada ulos koneesta.
        turbokoneen teko kannattaa ihan suosiolla antaa ammattimaisille virittäjille ellei sitte nole lottovoittaja ja rahalla ei ole mierkitystä.

        Remmiahdin.

        -käyttövoima kampiakselilta
        -ahto nousee tasaisesti kierrosluvun myötä eli ei tule ns. vanhan ajan turbopotkua.
        - yleensä ruuvikompressori typpisiä ahtimia joissa uros ja naaras ruuvit ja ahto tapahtuu aksiaalisesti.
        -kallis joskin tehokas.
        -myös ammattilaisen hommia asennus ja laitto, ellei edelleenkään ole lottovoittaja.

        Vaparin viritys, perinteiset keinot.

        - isompaa kaasutinta tai ruiskun suutinta
        - polttoaine linjan uusinta paremmin virtaavaksi(sähköiset pumput yms)
        - avarampi kansi jolla parempi virtaus
        - isommat venttiilit > parantunut kaasunvaihto ja täytös
        - paremmin virtaavaa ilmansuodatinta(se kromattu filtteri yksinään ei tuo kuin ½ hv eli varsan verran tehoa koneeseen jos sitäkään)
        - isompaa paremmin virtaavaa pakoputkea
        - konekoon poraus isommaksi.
        - vauhtipyörän kevennys > kierrosherkkyys lisääntyy koska massa on vähentynyt.

        Siinä on muutamia alkuun, alan kirjallisuutta siitä miten moottoria viritetään löytyy varmasti kirjastoista.

        Tätä ei koskaan kukaan usko mutta viritys alkaa A I N A jarruista ja alustasta, jaa miksikö muka.....

        No tehosta ei ole hyötyä ilman pitoa, eli se tuuninkiDX:n, 316I:n, tai 2,0l sierran(mitälie autoja aivan sama) 238 tkm ajettu alusta ei löysien jousien ja kuoleentuneiden iskarien ja hapertuneiden puslien vuoksi saa siirretyä kasvaneen tehon tuomaa lisää tien pintaan vaan teho siirtyy näyttävästi savuna luistavan kitkalukon ja rutisevan perämurikan kautta savuna taivaalle ja yhtenä mustana viivana tienpintaan.

        Tietty kaikki on nyt huuli pyöreänä että "olipas siinä tehoa", ja vierestä kun poistuu vakion näköinen vanha 535I tai M-B 250/300 TD tai muu auto eleettömän siististi tehon siirtyessä pitävän lukon ja toimivan alustan ansiosta kahtena lyhyenä juovana tien pintaan niin kommentit on vain että "sepäs lähti nopsasti", kaikki on suhteellista. No joo, raakasti turbotettu ja isolla syötöllä oleva diesel tekee peräänsä savuverhon josta 007:kin olisi kateellinen, voima puhuu eikä se synny tyhjästä.

        Jaa ja miksikö niihin JARRUIHIN olisi muka panostettava muutakin kuin pakollinen punainen miranol-maali satuloihin...... Siinä se vikon kysymys onkin :D.

        Vaikka anti-tuunarin vastaus hieman lannisti, niin se ainakin vastasi kaikkiin kysymyksiin ja vähän enemmänkin.

        Tuohon, mitä anti-tuunari listasi, taitaa mennä jo kiitettävästi rahaa. Mutta saas nähdä miten lompakko antaa myöden.


      • anti-tuunari
        Mikämikämies kirjoitti:

        Vaikka anti-tuunarin vastaus hieman lannisti, niin se ainakin vastasi kaikkiin kysymyksiin ja vähän enemmänkin.

        Tuohon, mitä anti-tuunari listasi, taitaa mennä jo kiitettävästi rahaa. Mutta saas nähdä miten lompakko antaa myöden.

        Älä nyt heti nakkaa kirvestä järveen, tee sillä ensin pari mottia halkoja, hyvä mies....

        Tuo viimeinen kommentointiko siitä miten se viritys perinteisesti menee sinut lannisti...
        Yleisesti näkee että ostetaan halpa aihio ja siihen laitetaan rahaa kiinni ja nimenomaan panostetaan VAIN moottorin tehon lisäykseen, kun pitää nimenomaan keskittyä kokonaisuuden toimimiseen eikä vain yhden osa-alueen toimintaan. Rengasvalmistaja pirellin (muistaakseni) slogan "power is nothing without control" kertoo hyvin olennaisen asia, joka pätee myös auton rakentelussa.

        Silloin tällöin alan lehdissäkin välähtää kuvia ja jopa juttuja vanhemista autoista jotka ovat olleet jo vuosien ajan samalla omistajalla ja sitä kautta kehittyneet suorituskykyisiksi ajopeleiksi, tosin tämä on vaatinut sen että omistaja pitää autoa vuosia ja kehittää sitä jatkuvasti, eikä todellakaan laske kuluja mitä auto nielee.

        Eri juttu ovat nämä nykyiset tuuninki autot joita isolla rahalla laitellaan...
        civikistä tahi fookkuksesta ei saa porschea vaikka siihen laittaisi kuinka massiivista korisarjaa ja suurta lintulautaa taakse kiinni....

        Kärsivällisellä miehellä on pitkät hermot ja tosi kärsivällisellä miehellä on nopea auto :D, kyllä se siitä....


    • foma

      jonkun verran lisäheppoja saat kun laitat seokset rikkammalle, ilmaputsari pois (imuäänet paranee:D ) Jos on mahdollisuus niin nokkapyrä pois ja teet siitä säädettävän tai ostat säädettävän nokka-akselin hionta kannen imu- ja pakokanavien avarrus ja palotilojen muokkaminen, imusarjan kanavien avarrus. Vauhtipyörän keventäminen ym.
      On olemassa aika paljon kirjallisuutta aiheesta mm. Virittäjän käsikirja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      24
      2385
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      112
      1987
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1637
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1493
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1437
    6. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1045
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      976
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      929
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      927
    10. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      925
    Aihe