Fingerporilandiako?

Miten on kamut jos otettaisiin viestittelyssä käyttöön itseironia. Opeteltaisiin nauramaan itsellemme.

Mustahuumori on yksi huumorin taitolaji, joka naurattaa ainakin minua. On vain osattava ottaa nasevat napautukset huumorilla. Usein kuitenkin itseemme kohdistuva huumori koetaan loukkauksena ja kiusantekona.

Voi kuinka monet kerrat olen nauranut silmät vesissä täällä päätteellä lukiessani parhaita paloja huumorin sanataiteilijoilta.

Oppia voitaisiin ottaa aluksi Pertti Jarlan käsikirjoittamasta ja piirtämästä Fingerpori strippisarjakuvasta. Fingerpori edustaa kielellistä huumoria, vitsejä ja sanaleikkejä.

”Väännän vitsiä keinolla millä hyvänsä. Tarkoitus ei ole niinkään pohdiskella kuin viisastella.” kirjoittaa Jarla.

Viisastellaan ei pohdiskella.

46

251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "kesä-kurmitsa"

Noh, kiitos nyt taas.
      Pyyhi kyyneleesi.

Musta huumori kuuluu tietysti nimimerkillesikin, vaan tuskin sitä tarkoitat.
      Sinä et kuitenkaan antanut esimerkkiä, teeveilit vain toivoen.
      Jarla kuvaa elämää, joka on poimittu sieltä sun täältä, kehitellen niistä kuvaelman.
      Vain harvalla on aikaa/kykyä nähdä maailmastaan ne "hauskat" puolet.

Minä näen parhaaksi sen, mitä palstalla esiintyy huumorin nimissä.
      Ne välähdykset eivät ole harkittuja, pitkään mietittyjä.
      Useimmilla ihmisillä ei ole studioita.

H.

• Olet oikeassa, useimmilla ihmisillä ei ole studiota.

Studio apartment, studio flat, efficiency, efficiency apartment, bed-sitting room

Minulla on kirkonkylässä kaksio ja lokakuussa mökin pirtiin teen ateljeen, joululahjavalvojaisia varten.

• k/k

Niinhän minä ,alusta asti.

• Tase pappa

Parhaat ideathan pomppaa esiin silloin, kun ihmisellä on idea, kymppi rahaa ja maailman ääri rajana.

• Ajatuskuvioita saa lukemalla. Kun vastaus idea syttyy ja se ei taritse kymppiä eikä maailman ääriä.

• kettujuoksiyli

Olen aina ollut mustan huumorin suurkuluttaja.
      Tällaisessa tuntemattomien piirissä sitä on vain joskus hankala käyttää.
      Tullut huomattua, kuinka itse mukavitsikkäänä sanoo jotain itseä niin naurattaa,
      Joku kauhtuukin takajaloilleen, ja ei mene millään perille.
      Omasta mielentilasta ainakin minulla usein kiinni, ottaako jonkun viestin vitsinä vai kettuiluna.

• Totta, olen huomannut. Naurustani ei tahdo tulla loppua ja joku jossain vetää närkästyksen herneet nenuun.

Kun tuolla yhdessä ketjussa keskustellaan paino-ongelmista ajattelin laittaa sinne omat ongelmani. Olen kuin HK:n lenkki yhtä ja samaa koko pituudelta.

• kurppakurmitsat hei

Jarla on pelkkien sanaleikkien kuvittaja. Ei minkään tason älykkö.

• Kuka kertoi, että ei ole älykkö?

• kurppakurmitsat hei
        korppis kirjoitti:

Kuka kertoi, että ei ole älykkö?

Minä.

Ja sinäkin itse avauksessasi siteeratessasi Jarlaa joka sanoi saman kuin minäkin.

• kurppakurmitsat hei kirjoitti:

Minä.

Ja sinäkin itse avauksessasi siteeratessasi Jarlaa joka sanoi saman kuin minäkin.

Tarkoitatko sanaa viisatella sillä sanalla taitaa olla monta tarkoitusta.

• tarkoituksetonta
        korppis kirjoitti:

Tarkoitatko sanaa viisatella sillä sanalla taitaa olla monta tarkoitusta.

Viisatella ei taida tarkoittaa yhtään mitään.

• tarkoituksetonta kirjoitti:

Viisatella ei taida tarkoittaa yhtään mitään.

Ei niin.

• Sensuuri pelaa .

Tällä palstalla on joku aika sitten toivotettu älykköoireiset hiiteen, halutaan kuulemma juttuja tavallisille pipopäille.

• yksei viisas

Kun oikein keljuilee, niin se on mustaa huumoria, jota tyhmä ei ymmärrä.

• Itse asiassa mustahuumori on vaikea peittää sen kohteelta. Miten kohde reakoi ratkaisee, onko hän ymmärtänyt oikein vai väärin. Mustaan huumoriin pitäisi vastata huumorilla. Silloin vastaanottaja osoittaa älykkyytensä.

• laulupuu.
        korppis kirjoitti:

Itse asiassa mustahuumori on vaikea peittää sen kohteelta. Miten kohde reakoi ratkaisee, onko hän ymmärtänyt oikein vai väärin. Mustaan huumoriin pitäisi vastata huumorilla. Silloin vastaanottaja osoittaa älykkyytensä.

Vaikeaa täällä, jossa usein omasta mielestään erittäin huumorintajuisten viestit eivät ikinä avaudu.
        Musta huumori, huumori yleensäkin, on aikasen hienojakoinen laji, ja jokaisella se pakkaa olemaan omanlaistaan.

Täälläkin eräiden kanssa on erittäin helppo soittaa samaa sielujen sinfoniaa, mutta joidenkin aariat koskevat lähes aina korvaan.

Älykkyys tai älyttömyys tuskin näillä palstoilla pajastuu.

• laulupuu. kirjoitti:

Vaikeaa täällä, jossa usein omasta mielestään erittäin huumorintajuisten viestit eivät ikinä avaudu.
        Musta huumori, huumori yleensäkin, on aikasen hienojakoinen laji, ja jokaisella se pakkaa olemaan omanlaistaan.

Täälläkin eräiden kanssa on erittäin helppo soittaa samaa sielujen sinfoniaa, mutta joidenkin aariat koskevat lähes aina korvaan.

Älykkyys tai älyttömyys tuskin näillä palstoilla pajastuu.

Missä se älykkyys tai älyttömyys sitten paljastuu jos ei täällä?

Tämä on yhteisö jossa joko ollaan viisaita, siltä välin ja ei lainkaan.

• laulupuu.
        korppis kirjoitti:

Missä se älykkyys tai älyttömyys sitten paljastuu jos ei täällä?

Tämä on yhteisö jossa joko ollaan viisaita, siltä välin ja ei lainkaan.

No joo, Wikiviisaus ei ole kovinkaan korkeatasoista. :))

• laulupuu. kirjoitti:

No joo, Wikiviisaus ei ole kovinkaan korkeatasoista. :))

Mielestäni wikiä kantsisi silloin tällöin vilkaista, ennen kuin vastaa jotain älytöntä.

Olin alkuviikosta korvessa ja näin upean linnun ison tummaasävyisen, kellertava koukkunokka, lensi ohitseni hitain siiveniskuin ja kaislikon kohdalla sukelsi veteen nappasi kalan ja meni rantaan aterioimaan.

Ajattelin kalasääksi. Kun palasin ihmisten ilmoille menin googleen ja wikiin ysritin jäljittää kaunista lintua. No, ei ollut kalasääksi ei sinne päinkään jäi arvoitukseksi.

Pitää kysyä velipojilta.

• laulupuu.
        korppis kirjoitti:

Mielestäni wikiä kantsisi silloin tällöin vilkaista, ennen kuin vastaa jotain älytöntä.

Olin alkuviikosta korvessa ja näin upean linnun ison tummaasävyisen, kellertava koukkunokka, lensi ohitseni hitain siiveniskuin ja kaislikon kohdalla sukelsi veteen nappasi kalan ja meni rantaan aterioimaan.

Ajattelin kalasääksi. Kun palasin ihmisten ilmoille menin googleen ja wikiin ysritin jäljittää kaunista lintua. No, ei ollut kalasääksi ei sinne päinkään jäi arvoitukseksi.

Pitää kysyä velipojilta.

Ikiuteliaana ja älykkäänä otan aina uutta tietoa kaikkialta, myös Wikistä.
        Ihanaa, jos kouluaikana olisi tällainen laite ollut.

Merikotkalla on tiettyyn aikaa keltainen nokka, Wiki kertoi.
        Luulin nähneeni kalasääsken poikasen vasta kylillä käydesssäni.
        Se kuitenkin söi veristä lihaa, olisiko ollut maakotkan poikanen?

• laulupuu. kirjoitti:

Ikiuteliaana ja älykkäänä otan aina uutta tietoa kaikkialta, myös Wikistä.
        Ihanaa, jos kouluaikana olisi tällainen laite ollut.

Merikotkalla on tiettyyn aikaa keltainen nokka, Wiki kertoi.
        Luulin nähneeni kalasääsken poikasen vasta kylillä käydesssäni.
        Se kuitenkin söi veristä lihaa, olisiko ollut maakotkan poikanen?

Minun lintuhavainossani on jätettävä merilinnut pois luvuista. Kotka tai haukka sillä kohtasin sen Kainuun korvessa lammen yllä liihoitteli. Harmittaa kun ei tunne lintuja, on minulla Suomen linnut kirja mökillä huomenna tutkin tarkemmin.

• korppis kirjoitti:

Minun lintuhavainossani on jätettävä merilinnut pois luvuista. Kotka tai haukka sillä kohtasin sen Kainuun korvessa lammen yllä liihoitteli. Harmittaa kun ei tunne lintuja, on minulla Suomen linnut kirja mökillä huomenna tutkin tarkemmin.

Oisit kuvannut sen, jos se kerran rannassa söi! On hyvinkin voinut olla merikotka, jos kerran ei kalasääski ollut.

Niitä on Suomessa jonkin verran Lapissa, miksei Korpeenkin ois voinu eksyä.

Haukkalinnuista ei mun tietääkseni muut pyydystä kalaa, kuin kalasääski ja merikotka.

• :,.,,...--..,,
        korppis kirjoitti:

Kylläpäs niitä merikotkia korvestakin löytyy, kysäise vaikkapa lintumiehiltä/-naisilta.

Sinäkö se olit viskonut kanttarelleja metsäautotien varteen?

• minttupuu kirjoitti:

Oisit kuvannut sen, jos se kerran rannassa söi! On hyvinkin voinut olla merikotka, jos kerran ei kalasääski ollut.

Niitä on Suomessa jonkin verran Lapissa, miksei Korpeenkin ois voinu eksyä.

Haukkalinnuista ei mun tietääkseni muut pyydystä kalaa, kuin kalasääski ja merikotka.

En voinut kuvata koska kaislikko suojasi ruokailijaa. Kun se lensi ohi en ehtinyt reakoida vaan ihailin lintua. On minulla useitakin lintuelämyksiä jotka ovat jääneet kuvaamatta, mutta minulla on hyvä kuvamuisti.

Selalin kotkia ja kyllä samanlaiset ikään kuin sormet olivat sen näkemäni linnun siipien päät.

• :,.,,...--..,, kirjoitti:

Kylläpäs niitä merikotkia korvestakin löytyy, kysäise vaikkapa lintumiehiltä/-naisilta.

Sinäkö se olit viskonut kanttarelleja metsäautotien varteen?

En minä metsäautotiellä, kävelin tosin metsässä muka puolukoita katselemassa, ei yhen yhtä, oli poimittu kaikki pois. Kantarelleja en ole ikinä löytänyt vaikka olisin halunnutkin. Vai syyteli joku kantarelleja Lontan metsäautotielle.

• ,..-..,,..-,.
        korppis kirjoitti:

En minä metsäautotiellä, kävelin tosin metsässä muka puolukoita katselemassa, ei yhen yhtä, oli poimittu kaikki pois. Kantarelleja en ole ikinä löytänyt vaikka olisin halunnutkin. Vai syyteli joku kantarelleja Lontan metsäautotielle.

On tainneet tummaihoiset ne puolukat korjata poimureihinsa.

Harvassa ovat puolukat tänä syksynä ja nekin harvat varmaan jo on kerätty hillomarjoiksi. Nykyisin ei luonnonmarjat säily niin kauan että ne saisi kypsinä astioihin kerätyksi.

Poikkesin hiljattain erään metsäautotien varrella ja ihmettelin että joku oli viskellyt kanttarellit sinne. Nekun ovat muutenkin harvinaisia korvessa ja kuivuuden takia käpertyneet kuiviksi. Nuo viskellyt olivat aivan normaalin kokoisia ja varmasti olisivat olleet syömäkelpoisiakin. Kukapa se toisten hylkäämiä enää kehtaa ottaa mukaansa. Harmitti.

• arvaa harmittiko
        ,..-..,,..-,. kirjoitti:

On tainneet tummaihoiset ne puolukat korjata poimureihinsa.

Harvassa ovat puolukat tänä syksynä ja nekin harvat varmaan jo on kerätty hillomarjoiksi. Nykyisin ei luonnonmarjat säily niin kauan että ne saisi kypsinä astioihin kerätyksi.

Poikkesin hiljattain erään metsäautotien varrella ja ihmettelin että joku oli viskellyt kanttarellit sinne. Nekun ovat muutenkin harvinaisia korvessa ja kuivuuden takia käpertyneet kuiviksi. Nuo viskellyt olivat aivan normaalin kokoisia ja varmasti olisivat olleet syömäkelpoisiakin. Kukapa se toisten hylkäämiä enää kehtaa ottaa mukaansa. Harmitti.

Mies toi inspisostoksena kaupasta kantarelleja. Kehui vielä valinneensa parhaimmat.
        Karseita, varmaan jostain Viron päätien varralta poimittuja.
        Itse en olisi valinnut ainuttakaan.
        Kantarellimuhennos meinasi tehdä stopin suolistoon.
        Koskaan luonnossa en ole kantarelleja tavannut, tai sitten jääneet nokanvarteen madonlakkeina.

Harmitti. :))

• Fingerporin kaupungissa asuu monenlaisia persoonia, nyt olisi osajaon aika. Kuka olisi vapaaehtoinen Rivo Reeta (minulla olisi ehdotus) tai Heimo Vesaksi, kuka tuntisi olevansa hämähäkkimies.

• Fingerpori on suosikkejani ja juuri nämä sanaleikit, joissa on samalla asialla ja sanomalla kaksi eri tarkoitusta, ovat siinä parasta antia.

Mitä pitempään olen näillä palstoilla ollut, sitä enemmän minua huvittaa moni tarina ja huumorinpläjäys.
      Joten eiköhän jatketa entiseen malliin, itsestäni nyt aina naurun aihetta löydän ja näyttää siltä, että joskus joku toinenkin sen tekee.

• "Hää puhhuu täällä yöt läppeensä"

"Eikö hänellä ole juttuseuraa tai puhelinta?"

Hiukan muunneltua Heimoa ; )

• ehkä*
        korppis kirjoitti:

"Hää puhhuu täällä yöt läppeensä"

"Eikö hänellä ole juttuseuraa tai puhelinta?"

Hiukan muunneltua Heimoa ; )

Vois olla =DW=

• ehkä* kirjoitti:

Vois olla =DW=

Minulla on tunne, että joku seuraa minua. Sillä on käsi nyrkissä ja etusormi osoittaa alas.

• korppis kirjoitti:

Minulla on tunne, että joku seuraa minua. Sillä on käsi nyrkissä ja etusormi osoittaa alas.

Sellaista on liikkeellä, minäkin olen huomannut.

Yritin etsiä yhtä hyvää Fingerporia, taitaa olla jo pari vuotta, kun se hesarissa oli, en löytänyt tähän hätään.

Jotensakin näin se meni:

Taisi olla Heimo joka oli ajanut tieltä pois, poliisi tuli paikalle, kysyi mikä on tilanne. Heimo sanoi hänelle, että kaikki hyvin, kun oli enkeli matkassa mukana. Siellähän tuo rötkötti tienpenkalla siivet levällään..

• ...

Nojoo.

Fingeri ei ole mun mielestä kylläkään oikein minkäälaista ironiaa, ehkä tuo oma kommenttinsa oli lähinnä sarkasmia. Itse kyllä pidän tyypin töistä, ne jotenkin omanlaistaan tyylilajia. Ja nimenomaan pohdittavia, ei vitsejä.Peruskaava tosin on peruskauraa, yhdistetään kaksi asiaa jotenkin poikkeavalla tavalla.

Voin kertoa vitsin, mikä ehkä kuulostaa vitsiltä, mutta missä on myös pohdittavaa. Ajatus aina tärkeintä kaikessa. Vitsi ei ole kovin vanha, ei itsekeksimäni, mutta kerron sitä innoissani kaikille, jotka haluvat vitsejä kuulla, myös niille, jotka ei missään tapauksessa halua sitä kuulla. Voi olla uusinta, mutta klassikkokamaa.

- Mitä eroa on osulassa ja suviseuroilla. Osulasta tullaan pois kassit täynnä.

Siis standardikaava. Pasanen, etenkin Virtanenasanen ja monet muut käyttäneet rakennetta todella runsaasti ja menestyksekkäästi. Kyseessä ei ole kermakakkuhuumori, mutta ei ironiakaan. Ei edes sarkasmi.Noissa jutuissa paljon idiomeja, metaforeja, ties mitä.

Vaan kun aloitus oli sarjiksista, laitan yhden stripin. Yks mun suurista suosikeista, Juho Juntunen. Juntunen tehnyt sarjiksia todella pitkään. Levynkansia, tatuointiliike jne. Kundi on typistänyt stripin yhden ruudun mittaiseksi. Joku ehkä kutsuisi nykyisin pilapiiroksiksi. Mutta kundin idea on tiivistää kertomus äärimmilleen, Ei ole turhia kuvia, on vain yksi kuva, jossa kerrotaan vaikka kuinka paljon asioita. Siis mun mielestä strippi, niiksi se Juntunen itekkin niitä sanoo.

http://www.soundi.fi/sites/default/files/styles/juntunen/public/soundi/juntunen/juntunen_2003-piru-tienristeys-mikko-alatalo.jpg

Noita löytyy paljon Soundi-lehden saitilta ja albumeja ainakin kirjastosta, kaupoista ne usein on loppuunmyytyjä. Juntunen aloitteli uraansa tekemällä "Poikamme musisoivat" sivun sarjiksia, sitten ilmaisu muutti pitemmiksikin. Nyt tiivistäminen yhden ruudun strippeihin.

Mä arvostan sarjakuvia korkealle, nimenomaan ilmaisumuotona ja taiteena.

=DW=

• Onko sinulla =DW= uskisfobia?

• Sarjakuvastrippien piirtäjä = strippari.

• |||||

Yksi Suomen parhaita tällä hetkellä, monen mielestä paras pilapiirtäjä on Kalevan Jari Elsilä.

• ...
      • Korppis*

Huomenta!

En olekaan ennen nähnyt tällaista sarjaa, Tosi hyvä.... mmmm....Pitää tarkistaa reppu kun reissuun lähtee, onhan kaikki mukana ; )

• virva-tuulia***

Markku Mäkelä piirtelee hauskoja sanaristikoita

https://www.google.fi/search?q=markku mäkelä&client=firefox-a&hs=EpI&rls=org.mozilla:fi:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=kXsWUtHZFuyM4gSlvIDAAQ&ved=0CDgQsAQ&biw=1600&bih=728#facrc=_&imgdii=_&imgrc=NR-Cu8I3smvG-M:;KUSVzgFsj7szXM;http://www.kolumbus.fi/markku.makela/Kuvat/alistus.jpg;http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=2395&alku=0&t=k1;251;310

Niillä olen nauranut kippurassa joskus ristikoita täytellessäni.

• meeriamanda

Ei hauskuuta minua, tosin en ole kovin tutustelua ytittänytkään.
      Vaan Milla Paloniemen Kiroileva siili on koukuttanut alusta asti, aiemmin hankin kaiken mahdollisen kuvavihkosen Ressu -koirasta.

Minusta ns. musta huumori / **ttuilun ero on hiuksenhieno, riippuu kuulijasta kautta lukijasta. Olkoon alussa muka muka mustaa huumoria niin ei aikaakaan kun se muuttuu sodaksi... tämä on niin nähty livessä kuin täälläkin palstailessa.

Pystyn ilmaisemaan hymiöillä jos pilkettä on mukana tai ei ole, sittenkin voidaan tulkita viesti ei tarkoitetulla tavalla.;//

http://www.youtube.com/watch?v=Mw1HuBaxGp4

• Korppis*

• meeriamanda
        Korppis* kirjoitti:

Olen ihastunut Rauta Reettaan.

Rauta Reetta sopii joukkoomme kuin sormi jne. Reetta sanoo suorat sanat asioista, joista hän ei pidä ja useimmista hän ei pidä, mutta yhdestä asiasta Reetta tykkää.

http://ethicsandi.files.wordpress.com/2011/05/rauta-reetta.jpg

No joo... taitaa liipata läheltä...;)))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      24
      2465
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      91
      1004
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      871
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      845
    5. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      827
    6. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      797
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      790
    8. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      63
      762
    9. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      684
    10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      131
      678
    Aihe