Ikävöin Suomeen Ruotsista !

odotan niin..

Yritän päästä selville kaikesta mikä pitäisi ottaa tietoon ja huomioon kun suunnittelussa paluumuutto kotimaahan.Olen Suomessa syntynyt,Ruotsissa käynyt koulut ja kasvanut (vanhempain työt) paitsi pari vuotta Vaasassa jossa avioiduin ja sitten lähdimme yhdessä Ruotsiiin työn hakuun. Nyt 40 vuotta kulunut ja minun on aina kaiho ja ikävä aalloittain takaisin Suomeen. Mietin kun meille aina sanotaan -Älkää hyvät ihmiset tulko takaisin,ette pärjää täällä.Olette tottunut siellä elämään...
Siis mihin verrataan se ettei pärjäisi Suomessa ?
Ja mitä menettäisin lähtiessäni täältä "kotitantereelle",
Ystävien ja sukulaisten seuraan ?
Ei täällä Ruotsissa kultakaivosta ole vastaan vielä tullut.
Töitä tehty,jopa vuorossa, että saatu itse lapset hoitaa.
Harvemmin olen ulkomaan matkoja tehnyt,en omista purjevenettä,enkä mansikkamaatani.Systeemit ja talolainat juoksee vaan eri tavalla kuin Suomessa,niitä täällä maksaakin Ruotsalainen ikänsä.(poikkeuksia on kaikkeen)
juuri kuulin-Älä hullu lähde sinne jääkarhujen maahan!!
On hivenen paha mieli miten arvottomana Suomalainen kokee suloisen Suomen,vapaana kansana,hyvinvointimaana

17

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oma päätös

      Suomiseura ry järjestää paluumuuttoseminaareja ja antaa tietoa.

      Jos ei viihdy Ruotsissa, niin miksi ei voisi palata Suomeen? Tottakai voi.

      Voisi kokeilla, olisit vuoden ja katsoisit tilanteen.
      Jos on hyvä, niin jää.
      Jos ei, niin tule takaisin.

      On olemassa Muuttajan opas, lue sitä.
      Onko sinulla työpaikka?
      Käänny työnvälityksen puoleen!

      • Ikävöin niin..

        KIITOS VASTAUKSESTA nimimerkki -Oma päätös- Menin heti Paluumuuttajan opas ym. sivuille ja sain paljon tietoa :)Esim. Verotus asia josta paljon puhutaan.Tämä sivu Kelalta löytyi myös,jos jollekin hyödyksi: /www.kela.fi/
        Ei minun ole paha olla Ruotsissakaan ja aikuiset lapsemmekin ovat täällä,mutta se Suomi vaan on jotenkin 'vanhetessa' ( 5 kymmppisiä) niin Rakas.
        Yritän ottaa vielä Suomi-seuralta lisää tietoa.
        Kumma kun nuorena lähdettiin tänne Ruotsiin,niin taskussa oli junalippurahat laivassa halvin, eikä yhtään muuta ja niin se elämä vaan alkoi.Nyt kun aikoo takaisin pelkää kuin oisi joku karhu vastassa !
        Myös kannattaa ottaa selville autopaperien säännöt tarkkaan ja se että kannattaako nostaa rahansa suoraan Ruotsin puolelta kukkaroon tai sitten Visa. Jos pankkien kautta,Suomi vie siitäkin osansa,sain kuulla.Että näin ja vielä kiitos ja hyvää syksyä kaikille SuomRuotsalaisille tai toisinpäin :)


      • Oma päätös
        Ikävöin niin.. kirjoitti:

        KIITOS VASTAUKSESTA nimimerkki -Oma päätös- Menin heti Paluumuuttajan opas ym. sivuille ja sain paljon tietoa :)Esim. Verotus asia josta paljon puhutaan.Tämä sivu Kelalta löytyi myös,jos jollekin hyödyksi: /www.kela.fi/
        Ei minun ole paha olla Ruotsissakaan ja aikuiset lapsemmekin ovat täällä,mutta se Suomi vaan on jotenkin 'vanhetessa' ( 5 kymmppisiä) niin Rakas.
        Yritän ottaa vielä Suomi-seuralta lisää tietoa.
        Kumma kun nuorena lähdettiin tänne Ruotsiin,niin taskussa oli junalippurahat laivassa halvin, eikä yhtään muuta ja niin se elämä vaan alkoi.Nyt kun aikoo takaisin pelkää kuin oisi joku karhu vastassa !
        Myös kannattaa ottaa selville autopaperien säännöt tarkkaan ja se että kannattaako nostaa rahansa suoraan Ruotsin puolelta kukkaroon tai sitten Visa. Jos pankkien kautta,Suomi vie siitäkin osansa,sain kuulla.Että näin ja vielä kiitos ja hyvää syksyä kaikille SuomRuotsalaisille tai toisinpäin :)

        Onnea vain matkaan!

        Tule joskus kertomaan miten hurisee!


    • dfsgfhsghsgh

      Työttömänä ei tänne kannata tulla. Eläkeläisenä voi olla parempi, varsinkin, jos on varaa ostaa oma asunto.

    • tuem

      Vuosikymmeniä sitten Ruotsista paluumuuttanut rupattelisi mielellään tänne pohjanmaan suuntaan haikailevan kanssa vakkapa otsikolla ystävyyttä tosirarkoituksella!

    • oikea asennoituminen

      18v. vierähti Tukholmassa mutta lopulta tuli mitta täyteen,ja muutin suomeen.Minun ei tarvinnut paljon asioita selvitellä,yksinäinen mies kun olin,kaveri tuli suomesta autolla hakeen loppuja tavaroitani,sillä olin myynyt jo suurimman osan.Suomessa sitten velipojan kämpään asuun ja ilmoittautuun työkkäriin,pientä sähläystä oli siinä alussa jonkun asian hoidossa - mutta kaikki lutviutui hyvin.

      Kesän siinä katselin pikkukaupungin elämää,jossa olin muutaman vuoden nuorena asunut.Sitten otin yhteyttä erääseen vuokrafirmaan josta soitettiin lähes heti minulle,seuraavana päivänä sinne vantaalle haastatteluun ja duunipaikka järjestyi heti.Sovittiin että aloittaisin viikon päästä,sillä vuokrafirman kautta järjestyi myös pieni asunto helsingistä,tarvitsin siis vähän aikaa hoitaa muuttoni jne.

      Mutta näin se homma lähti käyntiin,enkä ole katunut.Selvää on että täälläkin on omat huonot puolensa,mutta niin on ruotsissakin.

      Mielestäni monet vanhemmat ruotsinsuomalaiset ovat aika katkeria jostain syystä,minuakin jotkut varoittelivat lähtemästä sinne "sarvikuonojen"maahan.Ehkä ovat katkeria kun tietävät että heistä itsestään ei ole koskaan enää suomeen muuttamaan.

      Mutta nyt sitä ollaan lähes 10v. täällä stadissa pyöritty ja ns.kotona ollaan,tämä on myös paljon turvallisempi paikka kuin Tukholma.

    • Yleisesti

      Koko ikänsä suomessa asuneiden mielipiteitä ei kannata ottaa kovinkaan vakavasti, koska supisuomalaiset vaan eivät osaa arvostaa mitään positiivisia juttuja mitä meillä on, jos kysyt jotain positiivista niin sinulle lyödään jotain negatiivista iso pino, ja todennäköisesti todetaan kylmästi, että ei kannata muuttaa, se vaan on niin että ihmisen mieli muistaa vain negatiiviset asiat.




      Kannattaa tulla itse tämä kokemaan, silloin siitä sen parhaan kuvan saa.

      • ++++++

        Tässä olet oikeassa.


    • "Ehdotus!"

      Älkää missään nimessä muuttako tänne Suomeen takaisin! Teillä on kaikki hyvä ja koko sosiaalinen elämä siellä Ruotsissa.
      Muuttakaa Rannikkoruotsiin josta on aina helppoo ikäänkuin piipahtaa Suomen puolella.
      Ottakaa huomioon että täällä on kaikki muuttunut siitä kun Ruotsiin aikanaan lähditte. Ette koskaan enää tavoita sitä samaa tunnelmaa kuin aikaisemmin eikä asiaa auta tippaakaan se että ympäristö on siellä kotipaikalla on ehkä muuttunut ja kasvaa koiranputkea ja pensittynyt. Kaiken lisäksi täällä on karua asuskella muutoinkin. Jokaisessa virastossa missä asioit, saat toisen luokan kansalaisen leiman, olit sitten vaikka kuinka "hienostunut" ja hyväkäytöksinen.
      Pisteenä Iin päälle sinut kohtaa kohtuuton verokarhu..."robotti" joka ei ymmärrä sinun puheettasi ja vakuutteluja että maksat Ruotsin eläkkeestäsi jopa kaksinkertaisesti veroja lisänä vielä sairausvakuutusmaksu jonka olet automaattisesti jo Ruotsissa maksanut. Veroviranomainen Suomessa on siis aivoton, kasvoton ja todella häikäilemätön joka ei ymmärrä selvää puhetta.

      Itse tein aikanaan tuon virheen kun muutin sieltä Ruotsin lihapatojen äärestä tänne jossa koen taloudellista ahdinkoa päivittäin ja aina ja jatkuvasti minulle annetaan ymmärtää että olin rotta joka hylkäsi hukkuvan laivan.
      Minua mätkäistiin kolmen vuoden takautuvilla veroilla kun en ollut muka ilmoittanut saavani eläkettä myöskin Ruotsista. Eihän minulla sellaisia tuhansia euroja ollut, niinpä jouduin sen maksamaan kulutusluotolla jossa silloin oli hurja 22% korko kun pankista en saanut nk. "tavallista lainaa", vaan pankkikin otti kaiken hyödyn ahdingostani irti. Sitä tässä maksetaan edelleenkin, se laina vaan on muuttanut ajan olossa muotoaan ja jota minun on pakko välillä "puskuroida" pikavipeillä. Niin että sellaista elämää täällä hölmölässä jossa meitä "suuren ikäluokan" eläkeläisiä ei todellakaan arvosteta. Älkää muuttako tänne! Minäkin tulisin takaisin mutta enää sekään ei onnistu.

      • pekka1

        Ei pidäpaikkaa että saa maksaa tuplaveron jos muuttaa Suomeen Ruotsin Eläkeestä Ruotsi perii veron joka on 25 prosentia ja vuoden vaiteen jälkeen verotus on 20 prosentia ja siinä kaikki Suomella ei ole oikeutta periä sinun ruotsin Eläkeestä yhtään mitään että ottakaa selvää asioista Kelan maksu on maksu minkä joutuu maksaan ja kirkonvero siinä se on Hyvää jatkoa no muuten mukava lukea näitä mielipiteitä niintä on moneksi


    • Samaa mieltä!!!!

      Mieki olen ihan tuossa samassa koukussa! Olen joutunu maksamaan itteni kipiäksi tuon "harkintaveron"- tai mie kuttun sitä ihan nöyryytysveroksi- vuoksi!
      Ruotsissa minulla sentään oli ystäviä jotka tuli- ja joita voin itsekin halata mutta meneppä täällä halailemaan miespuolista ystävää!
      Tein elämäni suurimman ja pahimman virheen kun muutin ruottista tänne junttimaahan jossa kaikki on kateellisia toisilleen!!!!!!!!!!!!! Täällä olen itkeny enemmän kuin koskaan ja kehtaan sanua että olen mies! Minulla ei ole enää miespuolisia ystäviä ja saatanavieköön en ole homo!

      • paluumuuttaja++

        Juu kyllä näitä katkeria ihmisiä aina löytyy,ja aina joillain menee asiat pieleen eikä se ihan aina ole edes oma vika - aika usein kyllä.

        Kyllä jokaisen täytyy tarkkaan miettiä että kannattaako enää suomeen muuttaa,jos nyt vaikka ruotsissa on tullut kauan asuttua,ja asiat täytyy hyvin selvittää että miten kaikki nykyään suomessa toimii.

        Minä ole Helsingissä tavannut muutamia ruotsista takaisin muuttaneita,ja he olivat ihan tyytyväisiä.


      • paluumuuttaja++
        paluumuuttaja++ kirjoitti:

        Juu kyllä näitä katkeria ihmisiä aina löytyy,ja aina joillain menee asiat pieleen eikä se ihan aina ole edes oma vika - aika usein kyllä.

        Kyllä jokaisen täytyy tarkkaan miettiä että kannattaako enää suomeen muuttaa,jos nyt vaikka ruotsissa on tullut kauan asuttua,ja asiat täytyy hyvin selvittää että miten kaikki nykyään suomessa toimii.

        Minä ole Helsingissä tavannut muutamia ruotsista takaisin muuttaneita,ja he olivat ihan tyytyväisiä.

        Jatkan vielä sen verran että minua ei missään virastossa kohdeltu toisen luokan kansalaisena,eivätkä työkaverit koskaan ole haukkuneet "luopioksi" tai muuksi.

        Ihan saman veroisena minua on pidetty kuin täällä aina asuneita suomalaisia.


      • Joo, mutta...
        paluumuuttaja++ kirjoitti:

        Jatkan vielä sen verran että minua ei missään virastossa kohdeltu toisen luokan kansalaisena,eivätkä työkaverit koskaan ole haukkuneet "luopioksi" tai muuksi.

        Ihan saman veroisena minua on pidetty kuin täällä aina asuneita suomalaisia.

        ...kun käännät selän niin heti olet "sekundasuomalainen". Puhun ihan kokemuksesta!

        2001- paluumuuttanut


      • elämä tässä ja nyt!
        Joo, mutta... kirjoitti:

        ...kun käännät selän niin heti olet "sekundasuomalainen". Puhun ihan kokemuksesta!

        2001- paluumuuttanut

        JA Ruotsissa oli tietenkin "prima vara"?
        Tulin 2010 enkä kadu hetkeäkään,en tietenkään kadu myöskään Ruotsin 40v.koska elämä on "färskvara" jota ei voi saada uusintana.Mutta niinhän se on että "pessimisti ei koskaan pety"!


    • maahanmuuttaja

      Lapsena Ruotsista Suomeen muuttaneena en osaa ap:ta neuvoa mutta mitä joitain muistoja on Suomeen takaisin muutosta niin koulussa kiusattiin minua ja sisaruksiani järjestelmällisesti sekä oppilaiden että opettajien taholta, isäni työllistyi vain hanttihommiin ja koki kyllä virastoissa asioidessa rasismia ja äitiäni taasen ei oikein koskaan täällä (pieni kyläpahanen) hyväksytty, ei päässyt "piireihin". Kuitenkin ihan tavallisia ihmisiä ollaan, ei mitään leuhkoja "maailmanvalloittajia" eikä edes rikkaita. Nyt aikuisena en kuitenkaan osaa ajatellakaan asuvani missään muualla kuin Suomessa=))) ja uskon sisarieni ajattelevan samoin.

    • 14-14

      Apinalla ilman aivoja---kirjoitukset---paskaa--Suomi-Romania sama.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe