Voinko korottaa vuokraa?

Hajamielinen vuokraaja

Mites on, olen vuokrannut asuntoni v. 2011 ja sopimuksessa on vuokran tarkistus laitettu heinäkuun alusta. En ole korottanut vuokraa koko aikana, mutta nyt yhtiövastike on noussut ja haluaisin vähän korottaa vuokraa... Täytyykö nyt odottaa heinäkuu-14 asti, ennenkuin voin korottaa sitä? Ainakin itse tulkitsen niin. Tosin ilmoitin vuokralaiselle toukokuussa korotuksesta, mutta se jäi tekemättä. No onpa nyt tyytyväinen vuokralainen :)

8

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

      Täytyy

    • saat tarkastaa

      Jos olet sopinut vain tarkastavasi vuokraa, saat tarkastaa sen, mutta et voi korottaa sitä.

      Vuokran korotuksen ehdot on aina sovittava vuokrasopimuksessa, jos niitä ei ole sovittu, et voi korottaa vuokraa kuin sopimalla siitä vuokralaisen kanssa ja luultavasti hän on sitä mieltä että jatketaan vaan vanhalla vuokralla.

    • näin se menee

      Mitä olet sopinut vuokrankototusehdoksi? Jos et mitään, et voi korottaa vuokraa. Jos ehtona on yleisesti käytetty elinkustannusindeksi, niin et voi periä korotettua vuokraa takautuvasti, mutta toki voit nyt ilmoittaa indeksin mukaisesta korotuksesta ja alkaa periä jatkossa korotettua vuokraa. Vokralainenhan on vain saanut pari kuukautta alennetulla hinnalla ja on siitä iloinen.

      • vuokranantaja94949

      • ilmoituksesta
        vuokranantaja94949 kirjoitti:

        Väärin!

        Vuokrankorotuksia voi periä takautuvasti enintään 3 vuodelta.

        Threadin aloittaja: Lue alla olevasta linkistä ohjeita.

        http://www.vuokraturva.fi/?page_id=334

        Tuo oli vain vuokranantajan edustajan näkemys asiasta.

        Periaate on se että korotus astuu voiman ilmoituksesta, kuten linkissäsi lukee.

        "Sellaisissakin vuokrankorotusehdoissa, joissa sopimukseen kirjatusta korotusehdosta käy ilmi korotuksen tarkka voimaantulopäivä ja tarkat laskentaperusteet, on suositeltavaa, että vuokranantaja ilmoittaa vuokralaiselle korotuksesta."


    • asunnonvälittäjä

      Tähän sanoisin että kyllä ainakin minun tietääkseni vielä toistaiseksi Suomessa lait säätää eduskunta eikä Vuokraturva. yksittäisten välittäjien sivuille voi toisinaan olla syystä tai toisesta varsin eriskummallisiakin väittämiä. Niitä sitten täällä silloin tällöin siteerataan totuutena. Ja jos joku haluaa asian tarkastaa muualta kuin Vuokraturvan nettisivuilta suosittelisin huoneenvuokralakia pykälä 27, eipä jää asia kovin epäselväksi.

    • asunnonvälittäjä

      Kyllä minun tietääkseni Suomessa lait säätää ainakin toistaiseksi eduskunta eikä vuokraturva niminen välittäjä. Kaikenlaisia lapsuksia sitä ohjeiden joukkoon aina joutuukin. Valitettavaa tietysti on että joku voi pitää niitä totuutena. Asian voi tietysti tarkistaa huoneenvuokralaista pykälä 27, ei pitäisi jäädä paljon tulkinnanvaraa.

    • asunnonvälittäjä

      No tulipa sählättyä koneen kanssa, meni jotenkin jumiin ja luulin että viesti hävisi ja kirjoitin uuden, no nyt niitä on oikein kaksin kappalein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1890
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      915
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      106
      872
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      713
    Aihe