Minkä pituisia lenkkejä ja missä teette päivittäin koiranne kanssa ja mikä on rotu? (Kilometrimäärä tai käytetty aika).
Itselläni on berninpaimenkoira, jonka kanssa käyn 3 kertaa päivässä kävelyllä, aamulla vain kilometri, jolloin koira on vapaana ja yleensä nuuhkuttelee ja pissii/kakkii rauhassa ja kävelee ojan pohjia, aikaa kuluu jopa 20min. Saattaa kirmailla pellollakin.
Päivällä kävellään tavallisessa talutushihnassa n. 2km lenkki pyöräteillä, aikaa kuluu n. 20-30min (saa nuuskia puskia 5 sekunnin säännöllä).
Iltapäivällä on vapaana pihalla n. 4 h. Ja illalla lähdetään lenkille, ennen lenkkiä tehdään 5-10min tokotreenit ja sitte mennään fleksissä (n. 2km) autotien laidat ja muuten saa olla vapaana, mennään metsälenkki samalla, aikaa kuluu n. 1,5-2h riippuu miten innostutaan metsässä touhuamaan. Matkaa ei varmaan ole kuin 6km, mutta metsässä kuluu aikaa.
Kerran viikossa käydään parin muun koiran kanssa kauempana lenkki jossa koirat saa juosta metsässä vapaana, itse kävellään metsätietä n. 6km, koirat juoksee varmaan tuplasti tai triplasti. Aikaa menee 1,5h, mutta koirat on ihan poikki.
Minkä pituisia lenkkejä koiran kanssa?
28
1272
Vastaukset
- taivasjaq
Aamulla 20-25 min, josta koira vapaana n. 15 min
Töiden jälkeen n. tunnin lenkki, koira vapaana tuosta n. 40-45 min
Illalla n. 50-70 min lenkki, koira vapaana n. 30-50 minuuttia tuosta.
Vapaanaolot käytännössä kaikki metsässä tai niitty- tai nurmiaukeilla, eli saa juosta sinne tänne vapaana ja mennä hajujen perässä.
Keppiä tulee heitettyä aika paljon, mikäs sen parempaa väsytystä kun koira pomppii innosta soikeena :)
Seropi.- mun maille ei
Onko sinulla maanomistajan lupa metsä- ja niittynurmilenkkeihin?
- jokamiehenoikeus
mun maille ei kirjoitti:
Ei lenkkeilyyn tarvitse lupaa maanomistajalta, koska se kuuluu jokamiehen oikeuksiin. Pellot, joilla kasvatetaan viljaa yms. ovat eri asia, mutta toisten metsissä saa kulkea vapaasti, kunhan ei aiheuta luonnolle mitään haittaa.
- Jos pidät
jokamiehenoikeus kirjoitti:
Ei lenkkeilyyn tarvitse lupaa maanomistajalta, koska se kuuluu jokamiehen oikeuksiin. Pellot, joilla kasvatetaan viljaa yms. ovat eri asia, mutta toisten metsissä saa kulkea vapaasti, kunhan ei aiheuta luonnolle mitään haittaa.
koiraasi vapaana, aiheutat myöskin "luonnolle mitään haittaa". Joten pidetään ne rekut kytkettyinä siellä metsissä, niityillä ja kesantopelloilla vaeltaessa. Fleksi on hyvä värkki antamaan vapauden illuusiota. Moni tämän ymmärtää, mutta miksi se on niin vaikeata joillekin.
- 12+4
Jos pidät kirjoitti:
koiraasi vapaana, aiheutat myöskin "luonnolle mitään haittaa". Joten pidetään ne rekut kytkettyinä siellä metsissä, niityillä ja kesantopelloilla vaeltaessa. Fleksi on hyvä värkki antamaan vapauden illuusiota. Moni tämän ymmärtää, mutta miksi se on niin vaikeata joillekin.
Miten koira muka voisi aiheuttaa haittaa luonnolle? Samalla tavalla siellä metiköissä ja pelloilla liikkuu ihmisiä, rusakoita, oravia ja jossakin jopa karhuja! Eiköhän laiteta nekin narunnokkaan.
- Supinassu
jokamiehenoikeus kirjoitti:
Itse saat kävellä jokamiehenoikeudella, mutta koira ei voi olla vapaana muiden omistamissa metsissä ellet omaa siihen lupaa maanomistajalta.
- ap811
mun maille ei kirjoitti:
Itse pidän koiraani vapaana ainoastaan omilla mailla tai mailla joihin olen saanut maanomistajan luvan. Itselläni on 210 ha maata, joissa voin mielinmäärin kulkea koiran kanssa ja treenata. Otan myös muita koirakavereita mukaan, mutta muilla ei ole lupaa ilman minua mennä juoksuttamaan koiriaan minun maille. Syy on se, että siellä pesii metsäkanalintuja ja en luota toisten koiriin. Lisäksi metsätien rakentaminen ja ylläpito on kallista, eikä se kestä kovin suurta käyttöä. Joten kerran käydään viikon aikana aina yhdessä paikassa, se ei häiritse metsän eläimiä ja ne voivat edelleen pesiä maillani.
- kärykävi nyt
ap811 kirjoitti:
Itse pidän koiraani vapaana ainoastaan omilla mailla tai mailla joihin olen saanut maanomistajan luvan. Itselläni on 210 ha maata, joissa voin mielinmäärin kulkea koiran kanssa ja treenata. Otan myös muita koirakavereita mukaan, mutta muilla ei ole lupaa ilman minua mennä juoksuttamaan koiriaan minun maille. Syy on se, että siellä pesii metsäkanalintuja ja en luota toisten koiriin. Lisäksi metsätien rakentaminen ja ylläpito on kallista, eikä se kestä kovin suurta käyttöä. Joten kerran käydään viikon aikana aina yhdessä paikassa, se ei häiritse metsän eläimiä ja ne voivat edelleen pesiä maillani.
Metsätie ei kestä kovin suurta käyttöä...siis jos koira siellä kanssasi vapaana juoksentelee,tuskin metsätie siitä pilalle menee.Ei mene koiran juoksemisesta,vaikka olis kavereidenkin koirat vapaana sellä.Ei meilläpäin ainakaan XD
- a p
kärykävi nyt kirjoitti:
Metsätie ei kestä kovin suurta käyttöä...siis jos koira siellä kanssasi vapaana juoksentelee,tuskin metsätie siitä pilalle menee.Ei mene koiran juoksemisesta,vaikka olis kavereidenkin koirat vapaana sellä.Ei meilläpäin ainakaan XD
Metsätie ei kestä AUTOJA. Sori vaan mutta meillä on 1km itse rakennettua ja ylläpidettävää tietä hiekkakankaalla ja se todellakin kärsii autolla ajamisesta märkään aikaan, kesällä pölisee ja kuopat vaan syvenee. Lisäksi on yhteisomistustie 17 muun kanssa ja muutama satanen joka vuosi sinnekin menee ja lisäksi pitää lingota 5km tietä talvisin. Ei ole ilmaista. Sinne ei tarvi tulla ruovittamaan autoilla ja kuluttamaan tietä jota ei ole tarkoitettu ajettavaksi montaa kertaa vuodessa. Tiekilometrin rakentaminen maksaa n. 10000e, kunnossa pito-ojitus tuhansia...
- rijoirjwijawe
remmilenkkejä 3x päivässä ja kaikki 15min
- Nimetön34
Itselläni on sekarotuinen amstaffimix. 1v.
Aamulla perus pissalenkki 20min (1-2km)
Iltapäivällä yleensä puistoillaan, käydään uimassa (koira ui), vaelletaan metsässä, harjotellaan noutamista, etsimistä, agilityä, nähdään koirakavereita, pääsee olemaan yleensä tuolla lenkillä vapaana. Päivästä riippuen 1-3h.
Illalla ennen nukkumaanmenoa sitten pissalenkki n30min (n. 2km). Joskus iltalenkilläkin koira pääsee olemaan vapaana jolloin harjoitellaan sivullakävelyä ja luoksetuloa, ei tietenkään semmoisissa paikoissa missä saattaa muita koiria tai ihmisiä/autoja liikkua.
Kerran viikossa on meillä palautuspäivä, jolloin emme tee pitkiä lenkkejä, mutta yleensä päivää ennen tehdään useamman tunnin energiapurkaus, jossa saa olla suuren osan päivästä puuhaamassa. - Mars, seis, mene
Minulla pari rekkua, siis seropeja ja alta 15 kg. Aamulla peruslenkki 2 km, päivällä/iltapäivällä 2-5 km ja illalla 2 km. Tämän lisäksi saavat peuhata omassa aitauksessa ja katselle muiden pihahommia. Kaupunkikävelyä kerran viikossa. Vapaana metsäreisulla, mutta niin että näen vähintään 200-300 m päähän ja saan kutsuttua luokse ja kytkettyä. Kaikki eivät pidä koirista eikä tarvitsekkaan. Pallottelua, toko ja kotiagia joskus. Hierontaa ja huoltoa ulkona jos sää sallii. Hoitopöytä aitauksessa. Kun mahdollista lähdetään kävellen keskustaan 10-12 km edestakaisin. Tämä lenkki ajan kanssa patukoineen ja vesipulloineen. Osa lenkistä samalla tokoa ja osa matkaa metsätiellä. Tuon lenkin jälkeen seuraavana päivänä enemmän leikkimistä kuin lenkitystä. Lyhyt pyrähdys lähimetsässä. Jos mennään viikonloppuna mökille saavat tehdä melkein mitä lystäävät eli tutkimusmatkailua lähimaastossa ja vaan pihalla makoilua. Lomalla ollessa käydään landelenkillä ihmettelemässä muita kotieläimiä ulko-aitauksissaan. Joskus haistellaan vaan mamman puutarhan tuoksuja ja lellutellaan kuumina päivinä.
- Vapaa, tänne, sivu
Ai niin, aikaa lenkkeilyyn päivässä menee kokonaisuudessaa 2-3 h kävelynopeudesta riippuen.
- Rottweilersssss<3
Aamulla 30min/90min lenkki.
Päivällä 30min-2h lenkki.
Illalla 1-5h lenkki.
Kesällä uintia ja metsä lenkkejä varjossa.
Loppu syksystä - loppu kevääseen vapaana oloa metsissä ja katu lenkkejä.
Koira pääsee pihalle leikkimään useasti päivässä.
Sairaslomalla ollessaan 15-30min lenkkejä koiran kunnosta riippuen.
Rotu: Rottweiler - Lisäystä Rottweiler
Kilometrien määrästä en ole varma mutta kävelemme yleensä suht rivakkaan.
- Lapparikoira
Aamulla 20min, päivällä 1-3tuntia ja illalla 20-40min
- skicross
Kiva kuulla että joillakin on on aikaa:)
Ite aamulla päästän koirat ulos. Ja kun olen tankannut nopeet hiilaarit juoksen toisen kanssa n.4km ja toisen kanssa pyöräilen 6-10km. Vaihtelen joka toinen päivä koiraa. Juokseminesta koitan tehdä intervalli lenkkejä itelleni. Täyspitkiä 6km juoksen n. kerran kuussa, Joskus jopa molemmat koirat mukana
Talvella hiihdän n, 5-10km/per koira ja pidän päivän palautumisen pidempien lenkkien jälkeen. Lisäksi päälajinani on PK laji, johon kuuluu 3 osa aluetta, joiden reenaaminen vie hyvin paljon aikaa. Hiihdossa tähtäämme taas rotumestaruuksiin... - 5+14
Yleensä teen 2-3x40-50min päivässä mutta nyt viime päivinä olemme käyneet vaan talon kulmalla koska kenkäni hajosivat ja ne olivat ainoat kenkäni =)
- great ill be there
Luuletko että klapisi kestäisi Kauniaisiin ens perjantana? Varmaan nähhään siellä...? Kenkiä tosin mulla ei ole sulle antaa...
- tarkka mitta
Minulla Malinois. Aamulla kävelen sen kanssa 328 m 43 cm. Sitten iltapäivällä kavelytän 521 m 56 cm. Ja illalla 6 km 460 m 15 cm.
- labukka1
Meidän labukka saa yhteensä 5km päivässä lenkkiä...
- lizbet3
Kysymys on hyvä, mutta täälläkin sen näkee,että ei nämä johda mihinkään nämä keskustelut.Mitä enempi koira saa liikuntaa, aina parempi, mutta eikö olennaisinta ole, että liikunta on säännöllistä, eli joka päiväistä.Liikaa puhutaan kilometreistä ja minuuteista.Ei joka päivä tarvitse käydä sitä tunnin lenkkiä, riittää jos käy vaikka 45 min.Pääasia,että käy.Mutta kuten alussa totesin, ei sitä kannate liikaa murehtia kuinka paljon pitää lenkkeillä, lenkkeilee niin kuin parhaaksi näkee ja ehtii, ja sitten harrastaa jotain muuta aktiviteettiä koiran kanssa.Tärkeää on,että sinulla ja koiralla on yhdessä hauskaa!!
- ...
Nyt kiinnipito aikaan mentiin rytmillä 4-6 km pyöräilyä kaksi kerta päivässä, aamulla ennen lämminta ja illasta lämpimän jälkeen, täällä kotonamme maaseudulla. Koira siis todellakin juoksee ja vetää matkat, eli meillä pyöräily on työskentelyä koiralle, nuuskuttelu tai kävely on erikseen. Parin kilometrin hihnalenkki kaupungissa vähintään viisi kertaa viikkoon, maalaistollon sivistämiseksi. Muutaman sadan metrin mittaisia tarpeillakäynti reissuja monia tarvittaessa päivässä. Hihnalenkkeilyä kävellen kotona tulee joitain lyhyitä pätkiä, kun lapsemme haluaa esim pyöräillä ja muutamia kertoja viikossa pidempiä 4-6 km kun ystäväni tulee lenkkikaveriksi. Aina kun olemme kotona, koira on vapaana pihassa.
Nyt kun kiinnipito velvollisuus on päättynyt olemme jättäneet pyöräilyn yhteen kertaan päivässä ja toinen päivän lenkki on metsässä juoksentelua. Ja on maanomistajan lupa, liikumme yleensä omilla mailla, sekä metsästysseuran mailla, johon miehelläni on jäsenyys.
Kyseessä seisoja. - cc3333333333
Meillä näin että kerran päivässä tunnin lenkki ja 2-3 x päivässä 30min pallon heittämistä pihalla eli yhteensä noin 60-90min (laaja aidattu piha), ovat kyllä ihan poikki pallohommien jälkeen, toisin kuin tunnin lenkin jälkeen.. Virtaa vaan piisaa.
Niin ja pihalla saavat olla miten haluavat vaikka koko päivän, peuhaavat jonkin verran yhdessäkin.
Koirat sekarotuinen 33kg painava, toinen terrieri ja kolmas englanninspringlespanieli.
Lisäksi tietty aktivointia, namien piilottelua ja kongi on kovassa käytössä myös. - ap88
Kiva kun monet panostaa koiran ulkoiluun. Tai ehkä tähän kysymykseen vastasivat ne jotka todella käyttävät koiria ulkona tarpeeksi ja pitävät sitä tärkeänä.
- Joobaxx
Tässä oli erittäin paljon pointtia.
Kuinkahan paljon keskimäärin saa liikuntaa sellainen keskiverto "kotikoira", ihmisillä jotka ei tuohon koiransa tai ehkä itsensäkään liikutukseen satsaa...
- ap88
Naapurustossakin on muutama koira joita en ole nähnyt käytettävän ikinä lenkillä. Luulen että on paljon koiria jotka eivät pääse joka viikkokaan lenkille. Häkissä ja juoksunarussa saavat päivänsä viettää räksyttämässä tai neljän seinän sisällä ja häthätää pissillä pihalla.
- -----------
Minulla kääpiöpinseri.
Aamulla jos vapaata töistä, niin 2 km lenkki. Työaamuna vain 1 km.
Iltapäivällä 3-6 km riippuen säästä. Illalla 2km. Lisäksi näiden välillä käydään pissalla tarpeen mukaan.
Naapuritalon susikoiraa viedään aamu- ja iltalenkille ulko-oven viereiselle ruohokaistaleella, josta eivät edes kerää kilon pask*koja pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693