Nettiä selattuani aloin kiinnostua Tonavan mutkasta. Kuinka sinne pääsee Budapestistä? Mitä kaupunkia suosittelevat Unkaria paremmin tuntevat. Tarkoitus olisi tehdä päivän reissu sinne.
Tonavan mutka
13
413
Vastaukset
Minä lähtisin Váciin - se ei ole niin turistia täynnä kohde - mutta junamatkana 30 minuuttia. Junan lähtö on Nyugati rautatieasema (M3 Nyugati metro, ja suurkaarikadultakin löytyy) Ihana vanha kaupunki, barokkikeskusta täynnä kirkkoja.
Klassillinen Tonavan mutka on Szentendre-Visegrád-Esztergom reitti. (Turistibussilla on yksinkertaista) Jalan olisi haasteellista Visegrádin pilvilinnaan mennä ylös... Esztergomiin on huonot yhteydet sekä junalla (kaukana on keskustasta juna-asema) että linja-autolla. Autolla kyllä olisi helppoa - omatoimimatkanakin. Budapestista Szentendre onnistuu helposti HÉV junalla Battyhányi tériltä (M2 -kin siellä) HUOM jos on voimassa oleva kaupunkikortti, muista ostaa siihen lisalippu Szentendreen, se on jo Budapestin rajan yli ;-)- Laituri
Tuo Vac kuulostaa reissulta sen lyhyen matkan vuoksi. Jos menee junalla tuonne Vasiin, niin kuinka kaukana asema on kaupungin nähtävyyksistä? Ja mitä nähtävyyksiä opasmonica suosittelee yhden päivän reissulla? Ja kiitos kivasta a asiallisesta vastauksesta.
- vácin asemasta
Laituri kirjoitti:
Tuo Vac kuulostaa reissulta sen lyhyen matkan vuoksi. Jos menee junalla tuonne Vasiin, niin kuinka kaukana asema on kaupungin nähtävyyksistä? Ja mitä nähtävyyksiä opasmonica suosittelee yhden päivän reissulla? Ja kiitos kivasta a asiallisesta vastauksesta.
Vácin asema on aivan keskellä kaupunkia. Jos kävelet sieltä mihin tahansa suuntaan kilometrin verran olet jo kaupungin ulkoreunalla. Nähtävyydet ovat niin lähellä että päivän aikana ne ehtii katsoa vaikka moneen kertaan.
Vácin rautatieasemalta päärakennuksesta suoraan noin kilometria ja olet barokkikeskustassa ja Tonavan rannalla myös. Siis suoraan :-) eteenpäin.
- Mutkitellem
Sinne mennään. Kiitos Opasmonica.
- 16+6
Mä arvoin viime kesänä Vacin ja Esztergomini välillä. Me päädyttiin jälkimmäiseen. Eniten vaakakupissa painoi se että me haluttiin mennä mahdollisimman pitkälle jokilaivalla ja nauttia siitä matkasta sekä maisemista (jotka paranee mitä kauemmas Budapestistä mennään).
Meidän suunnitelmiin ei kuulunut käydä Sturovossa Slovakian puolella, mutta kun me nähtiin Maria Valeria -silta niin se oli pakko ylittää ja käydä pyörähtämässä Sturovossa. Jokilaivan laituri on ihan sillan kupeessa.
Esztergomin basilika oli myönteinen yllätys. Netistä luetun perusteella mulla oli jokseenkin laimea käsitys siitä. Jotekin vaan tullut luettua juu, on siellä krypta, näköalatasanne ja jonkilainen aarrekammiokin, blää blää blää. Ehkä tuon laimean ennakkokäsityksen takia basilika nousi mun listoilla yhdeksi kivoimmista paikoista missä olen käynyt ja muistot siitä on todella hyvät. Aarrekammio ei vastannut ollenkaan mun mielikuvaa siitä. Mun ajatuksissa oli tyyliin emaliset kipot ja pari pronssipatsasta. Vähänkö olin väärässä :D
Jokatapauksessa valitsipa sitten minkä tahansa paikan Tonavan mutkasta niin tuskin kovin pieleen menee valintansa kanssa. Vacissa olisi ollut muumiot, mutta pitäähän sitä jättää jotain seuraavaankin kertaan ;)
http://www.atlasobscura.com/places/mummies-v-c-hungary- 16+6
Se jäi sanomatta että me tultiin bussilla takaisin Budapestiin.
- Mutkitellem
16+6 kirjoitti:
Se jäi sanomatta että me tultiin bussilla takaisin Budapestiin.
Teittekö reissun yhden päivän aikana vai yövyittekö jossain?
- 16+6
Mutkitellem kirjoitti:
Teittekö reissun yhden päivän aikana vai yövyittekö jossain?
Päivän aikana, reilu 12 tunnin reissu :) Jos haluaa tehdä ajallisesti tehokkaamman reissun niin bussilla pääsee mennen tullen.
http://www.volanbusz.hu/menetrend.php?menetrend=2855&menetrend_id=128&type=helykozi&dir=to
- HiddenBudapest
Jos päädytte Váciin, älkää missatko aidosta suklaasta tehtyä kuumaa suklaata...Choco Cafe Váci Csokizó, Március 15. tér 20 (pitää mennä sisään sellaiseen mahdollisesti suljetun näköiseen rakennukseen, kahvilan sisäänkäynti löytyy sieltä). Kokeilin itse hunaja-kanelisuklaata, aivan taivaallista. Jo pelkästään sen takia kannattaa mennä Váciin ;-)
- Syömään kanssa
Oliko hyviä ruokapaikkoja ? Tuliko syötyä monta kertaa ko. matkallasi?
Joo Váci Csokizó on paras valinta - ja Tonavan rannalla (mista lossikin löytyy) on ravintola : Halászkert étterem
- Itälänso
opasmonika kirjoitti:
Joo Váci Csokizó on paras valinta - ja Tonavan rannalla (mista lossikin löytyy) on ravintola : Halászkert étterem
Onnistuuko päivän reissuna Vaciin meno Tonavan länsipuolta ja paluu itäpuolta tai päinvastoin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882