Palvelutalot

Parina päivänä on mediassa pidetty esillä ikääntyneiden ihmisten asumisongelmia. Suurin osa vanhuksista haluaisi asua kotonaan, vaikka vaihtoehdoksi tarjottu palvelutaloasuminen olisi ilmainen.
(Ihmettelen, minkä tasoinen ilmainen asunto voisi olla!)
Yleensä palvelutalot ovat kalliis asumismuoto, uutisissa eräs henkilö kertoi asumisestaan ja mainitsi, että maksaa 1500 €/kk.

Oma äitini asui yksityisessä palvelutalossa 12 v. aikanaan. Minusta talon säännöt olivat ahdistavia.
Aamupala tarjottiin melko aikaisin, joten ikäihmisten oli noustava ja pukeuduttava mielestäni turhan aikaisin, sillä monellakin on yöuni katkonaista. Se sääntö kyllä oli ihan hyvä, että missään aamutakeissa ei saanut tulla ruokasaliin.

Viikonloppuisin tarjottiin vain aamupala ja yksi ateria muistaakseni klo 16 maissa. Jos eii ollut kyllin näppärä ja osannut hoitaa välipaloja omin avuin, sai kyllä varmasti olla nälässä. Kyllä asukkaat saivat ottaa jotain evästä ruokapöydästä omiin huoneisiinsa, mutta arvelen, että varsinkin vanhat papparaiset olivat siinä melko avuttomia. Talossa ei myöskään ollut henkilökuntaa viikonloppuna, niin että sairaskohtausten iskiessä oli hälytettävä apua rannekkeella. Se oli minusta pelottavaa. Samoin oli pelottavaa se, että joku ärtyisä ikäihminen saattoi loukkaantua jostakin, vihastua ja nostaa metelin. Jos ei henkilökuntaa ei ollut, olivat toiset asukkaat pulassa.
Aikataulut olivat aika tiukat, esim. kaikkien oli mentävä samalla kellonlyömällä ruokailuun, jossa pidettiin hartaushetki ennen ateriaa. Ulko-ovet suljettiin klo 20.00.

Kristillisyys oli esillä kaiken aikaa. Yhteisiä matkoja suunnattiin kirkkoihin ja hengellisiin tilaisuuksiin, mutta en muista, että olisi kertaakaan järjestetty esim. teatterimatkaa.

Palvelutalot olivat noina aikoina uusi asumismuoto. Varmaan sääntöihin nyt on jo vuosien kuluessa saatu joustoa. Enää ei pidetä ilman muuta selvänä, että 75 ikäiset ovat ehdottomasti kirkkokansaa ja saavat mielenvirkistyksensä parhaiten hengellisistä kokouksista.

25

284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohta 75

Kyllähän kun tuosta pitäisi maksaa 1500 euroa, niin on vitsit vähissä!

• vanhunen

Neljä tonniahan makasetaan kuoleville kuukaudessa ja vielä verovaroista.Muutenhan ei rahaa tuollaiseen "kuolinhoitoon" saataisikaan.

• ???

Ilmainen? Mikään ei ole ilmaista.

Harvoihin yksityisiin palvelutaloihin kykenee normieläkeläinen pääsemään, koska niiden taksat maksavat maltaita.

Mitä tarkoitit ilmiasella. Laitoksessa maksaa ylläpito koko eläkkeen.
      Asukkaalle jää vain pieni käyttöraha.

• Sitä ei artikkelissa selitetty ja ihmettelen sitä suuresti. Ei varmaan ole palvelu kummoista.
        Voi tosiaan olla, että tarkoitettiin niitä kunnallisia asuntoloita, joissa mummot ahdetaan kahden hengen huoneisiin ja koko eläke menee ylläpidolle, ja asukkaalle annetaan pieni taskuraha, jolla ei saa ostetuksi juuri mitään. Köyhäinhoitoa pahimmillaan.
        Totta mooses se ei kenellekään olisi vapaaehtoinen vaihtoehto!

• eräs omainen
        Makriina kirjoitti:

Sitä ei artikkelissa selitetty ja ihmettelen sitä suuresti. Ei varmaan ole palvelu kummoista.
        Voi tosiaan olla, että tarkoitettiin niitä kunnallisia asuntoloita, joissa mummot ahdetaan kahden hengen huoneisiin ja koko eläke menee ylläpidolle, ja asukkaalle annetaan pieni taskuraha, jolla ei saa ostetuksi juuri mitään. Köyhäinhoitoa pahimmillaan.
        Totta mooses se ei kenellekään olisi vapaaehtoinen vaihtoehto!

Palvelutaloissa asuu sellaisia ihmisiä, jotka voivat käyttää rahansa itsenäisesti ja valita mitä palveluja haluavat. Eikös heillä ole omat keittiöt ja pesutilat, voivat elää itsenäistä elämääkin. Olikohan kyseessä hoitokoti, jossa on tuollaiset säännölliset ruokailuajat ja kun henkilökuntaa ei tahdo saada viikonloppuina ja palkkauskin on kalliimpaa silloin, on minimoitu ruokailu. Hoitokodissa pitää olla tietääkseni aina henkilökuntaa edes jonkun verran ja mahdollisuus ottaa itse välipalaa . Minulla on omainen ollut yksityisessä hoitokodissa, jossa oli viikonloppuinakin kaksi ateriaa, plus aamupala, päiväkahvi ja iltapala joskus seitsemän aikaan. Aamulla sai tulla oman vointinsa mukaan syömään, ei ollut herätryksiä samaan aikaan. Ruokapöytään autettiin jos ei itse päässyt, moni istui pyörätulissa.
        Ohjelma oli pääsoin seurakunnan järjestämää, koska se oli ilmaista. luultavasti palvelutaloista voi lähteä porukalla teatteriin vaikka taksilla, jos itse maksaa.
        Koko eläke taskurahaa lukuunottamatta se maksoi, kunta maksoi loput.

• hevat

Kävin katsomassa ystävääni,joka on yksityisessä palvelutalossa Helsingissä.
      Hän rullatuoliin autetaan ja pukemisessa autetaan. Itse rullailee ruokapöytään,
      sekä pesuavut saa myös. Tytär on hakenut asumistuet hoitotuet,joten 1500e
      jää maksettavaksi. Kyllä oli loistava oma huone yllätyin,kun sillä leveysasteella noinkin edullinen.

• Tämä alkaa olemaan meikäläisille ajankohtainen asia, siksi toivonkin että olisi useampia kertomuksia mitenkä siellä asiat hoituu. Kertokooon ne jotka ovat voineet sivusta seurata että olisi suht oikeaa tietoa.

Sitä kun ei tiedä yhtään mikä hetki joutuu järjestämään asiansa uutteen uskoon, niin olisi jo alustavasti tietoa mikä asumis muoto on paras missä tykkää olla, kotihan se tietysti on, mutta jos joutuu luopumaan, olosuhteiden pakosta kodistaan. Niin mikä vaihtoehto olisi seuraavaksi.

Tässä olisi meille kaikille ajattelemisen aihetta.

• Makriina ek

Itse mielessäni olen ajatellut, että minkään uskonnollisen ryhmän ylläpitämään hoivakotiin en lähtisi. Äitini esimerkki mielessäni. Hän siihen sopeutui yllättävän hyvin, mutta minä olisin kapinoinut.
        Ystäväni asui Helsingin Wilhelmiinassa, ja se tuntui todella kodilta. Ruoka tarjoiltiin kuin ravintolassa konsanaan, en tiedä voiko siellä ulkopuolisetkin käydä syömässä. Ystävälläni oli kaksio,jossa oma keittiö. Hän tilasi jonkin aikaa kaupungilta ruuan, joka tuotiin määrättynä aikana ovelle.
        Huomeisto oli kokonaan hänen omilla huonekaluillaa kalustettu.
        Ongelmana vain on, että tavallisen palkansaajan eläkkeellä ei vastaavaa taida pystyä maksamaan. Hänen taloudellinen tilansa oli aivan toinen kuin esim. meikäläisen.

• kumiteräsaapas no:43
        Makriina ek kirjoitti:

Itse mielessäni olen ajatellut, että minkään uskonnollisen ryhmän ylläpitämään hoivakotiin en lähtisi. Äitini esimerkki mielessäni. Hän siihen sopeutui yllättävän hyvin, mutta minä olisin kapinoinut.
        Ystäväni asui Helsingin Wilhelmiinassa, ja se tuntui todella kodilta. Ruoka tarjoiltiin kuin ravintolassa konsanaan, en tiedä voiko siellä ulkopuolisetkin käydä syömässä. Ystävälläni oli kaksio,jossa oma keittiö. Hän tilasi jonkin aikaa kaupungilta ruuan, joka tuotiin määrättynä aikana ovelle.
        Huomeisto oli kokonaan hänen omilla huonekaluillaa kalustettu.
        Ongelmana vain on, että tavallisen palkansaajan eläkkeellä ei vastaavaa taida pystyä maksamaan. Hänen taloudellinen tilansa oli aivan toinen kuin esim. meikäläisen.

Tässä minullakin, kuten Makriinalla kulkee se raja. Mahdollisen hoitokodin toivon olevan uskonnollisuudesta vapaata vyöhykettä. Osallistuminen sellaiseen täytyy olla vapaaehtoista.
        Olen huono sopeutuja ryhmäkoteihin. Sitä toivookin että saisi sitä ennen lähteä saappaat jalassa. Onneksi tuo viimeksimainittu on vahvasti sukuun kuuluva ominaisuus.

• Juu,, kyllä on oltava uskosta vapaa paikka, ei mitään pakkosyöttöä, kun ei nytkään tule käytyä missään senlaisissa paikoissa, mutta kai se uskovaisuus mielletään vanhuuteen kuuluvaksi.

Niitä vanhoille järjestettyjä asuntomuotoja taitaa olla 3 nimittäin, kunnallineeen palveluasuminen , sitten yksityinen palveluasuminen ja olikos sairaaloissa pitkäaikainen osasto. Vai onko vielä Kaupungin tai kunnan vanhusten taloja?

Näin vähän minä tiedän noista asioista.

• Vanhusten asuttaminen on vähän eri säännöillä eri kunnissa. Oman kuntani päätös vuosikymmenet sitten oli, että palvelutaloja ei rakenneta, vaan ikäihmisille rakennetaan kerrostaloja, joissa on vuokrayksiöitä ja -kaksioita. Niihin pääseminen edellytti omasta huoneustosta luopumista. Jotain huolenpitoa siellä asukkaille on järjestetty, en sen tarkemmin ole perillä.

Kun ei asia ollut minulle ajankohtainen, niin en ole ottanut selvää miten tilanne on nyt, koska tietääkseni joitakin uudentyyppisiä ikäihmisten asuntosysteemejä paikkakunnalle on ilmaantunut. Mm. rivitaloja, joissa pieniä asuntoja ja yhteiset saunat ja muut, ja talkkari pihatöihin ym Mutta miten niihin pääsee? Ei tietoa.

Onkohan palstan kolleegoilla kokemuksia? Varmaankin monella on harkinnassa asunnon vaihto, syystä tai toisesta.

• On ikäänkuin valinnanvaraa:

Yksityinen, jossa ainakin pitäisi saada hyvä hoito vanhuudenpäiviksi. Ogelmana on ylisuuret kustannukset kun tästäkin hoidosta on tehty businesstä.

Kunnallisen hoidon pitäisi olla hyvää tai parasta, mutta sekin pilataan poliitikkojen osaamattomuudella ja saaliinjaolla.

Rikkaat ihmiset tuskin koskaan menevät hoitokoteihin, vaan rahoillaan järjestävät tarpeellisen hyvän hoidon.

Kotona asumista pidän itse parhaana.

• ei äitini psikka

outoa minsta esim yksityinen Foibe Vantaalla, syrjässä, viikonloppuisin päätalo vain ruokailun ajan auki, EI lehtienluku mahfollisuutta EI kuntosslun käytröä, lähellä EI kahvilaa EI kioskia, kalliit vuokrat plus jojainen palvelu hinnoiteltuna erikseen, vanhukset pitkästyvät vuikonloppuna.

• sama4

Sairaala on vieressä, Foibe Peijaksen sairaalan vieressä.muutoin syrjässä

• Tänään on lehdessä uutinen, että taas on löytynyt yksi menehtynyt ikäihminen vanhusten talosta. Ollut siellä kuolleena n. 3 viikkoa.
      Mikä PALVELUtalo se on? Olettaisi, että palvelutalossa otetaan selvää asiakkaiden voinnista, vaikkapa vain 2 krt viikossa, jos olisi liikaa vaivaa henkilökunnalle kysyä vointia päivittäin.
      Puolustukseksi mainitaan, että ei sitä voi noin vain mennä asuntoon tarkastuskäynnille. Ei tietenkään, mutta ovikelloa voi soittaa ja kuunnella, liikutaanko asunnossa.
      Voisi myös esim. postin jakamisen järjestää asuntoon siten, että henkilökunta voi tarkistaa, onko siihen koskettu. Onko päivälehti otettu luettavaksi. Pieni ikkuna oven alaosaan. Siitä voi huomata, palaako valo yötäpäivää.
      Ei todellakaan ole palvelua, jos ihminen voi maata kuoliaana viikkotolkulla, kuten uutinen kertoi. Jossakin palvelutalossa vainaja oli ollut kuukausia ja löytyi vasta, kun kaukaiset sukulaiset tulivat kylään.

• .....

Sehän olisi kuin putkassa.
        Kukaan ei tykkää olla kytätty.

• Minullakin on kokemusta palvelutaloista.
      En kuitenkaan pysty sanomaan mikä on huonoa mikä hyvää.Mieheni kuoleman jälkeen muutin pois palvelutalosta Kyllä hoito oli ihan ok, mutta hinnat hirvittivät

Sain pienen yksiön rivitalosta, jossa vuokra on alhainen, mutta kaikki hoidot mitä tarvitset joudut maksamaan ja ne ovat lisä menoa.

Joten kuten kuitenkin on vielä vähän aikaa askelta eteen nostettava.....

• näitä mietin joskus

just tuossa ehdin miettiä tulevaa, ennenkuin aukasin koneen,
      ajattelin yksikseni,
      että kuolis pois ennen kuin koko huusholli muuttuu kaatopaikasi,
      en jaksa enää oikein siivota,
      vaikka joskus on pakko, kun pölyä ja tavarat seksi alkaa mennä,
      mietin sitäki,
      mitenkä yksinäinen vanha ihminen osaa hankkia apua arkiaskereisiin,
      vai saako sitä nykyään kukaan
      ku toi suomen politiikka on vieny rahat ulkomaille,
      eikä rahaa riitä enään kenekään avustamiseen,
      mitekähän kuolis omatoimisesti nopeesti,
      joskus tulee jo mieleen lopullinen poislähtö,
      eipä tarvis olla ennää yhteiskunnan riesana,
      tähän asti olen ollu hyvin itseellinen ihminen,
      kukaan ei ole apuaan tarjonnu, enkä oo pyytäny,

• suuret setelit

Tottakai saa apua, suurella rahalla.
        Siivous-, ynnä muita kodinhoitoon liittyvia firmoja syntyy kuin sieniä sateella.
        Kunta antaa seteleitä, jos on tarpeeksi vammaa tai sairautta, joita voi käyttää oman rahan lisäksi ostopalveluun.

• Kyllähän sinullekin apua löytyy, mutta sinun täytyy pyytää.
        Kukaan ei sitä tule tarjoamaan, kyllä nykyiset säännöt ovat sellaisia.
        Ota yhteyttä kuntasi sosiaalitoimistoon, sieltä neuvovat eteenpäin.

Varaudu kuitenkin esittämään kaikki omaisuutesi eläkkeesi, rahasi.
        Salassa ei pysy mikään,pankitkin ovaat avoinna kaikille.
        Ottavat selvää siitäkin jos olet viettänyt "Kunnotonta"elämää.

Minulta evättiin lesken eläke sekä toimeentulotuki sen takia kun olenpelaillut Bingoa

Ota lungisti vaan

• minä vaan
        fiiuliin kirjoitti:

Kyllähän sinullekin apua löytyy, mutta sinun täytyy pyytää.

Minulta evättiin lesken eläke sekä toimeentulotuki sen takia kun olenpelaillut Bingoa

Ota lungisti vaan

Niinhän se menee, Ara ja kunta valvoo tiukasti tulorajojen ja varallisuuden määrää hakiessasi palvelu taloon asukiksi joudut jonoon jossa ratkaisu tehdään ensisijaisesti sosiaalisin perustein ei niinkään terveyllisten syiden takia, toisin sanoen mitä kehnommin olet raha asiasi hoitanut sitä parremmin pääset palvelu talon asukiksi jossa tarvitsemasi lisä palvelut ovat vielä kohtuu hintaisia.
        Yksityisen hoitokodin perus kuukausi maksu on useasti noin kolmetuhatta kuukaudessa niinpä se ryhmä vanhuksia joka on veroillaan saanut aikaiseksi kunnan valvomat palvelutalot ovat väliin putoajia joilla ei rahat riitä pidempi aikaiseen asumiseen tuhansia euroja kuukaudessa maksaviin palvelukoteihin usen asuvat yksin omistus asunnossa ja säästöjäkin on pahanpäivän varalle. Usein saakn lukea näistä useinkin yksin asuvien kuolemisista asuntoonsa, jossa ovat olleet kuoleina jopa viikonkin.

• ,,,,,,,
        fiiuliin kirjoitti:

Kyllähän sinullekin apua löytyy, mutta sinun täytyy pyytää.

Ota lungisti vaan

Leskeneläkkeelle on omat sääntönsä.

Miksei saisi Bingota. Ei varmaan moni vanha saisi eläkettä, jos se estäisi sen saannin.

• fiiuliin*
        ,,,,,,, kirjoitti:

Leskeneläkkeelle on omat sääntönsä.

Miksei saisi Bingota. Ei varmaan moni vanha saisi eläkettä, jos se estäisi sen saannin.

Tiedän, tiedän.Mutta leskeneläke oon nyt nimikkeellä perheeläke
        Olin rahavaikeuksissa mieheni kuoleman jälkeen ja yritin tukea jos jostakin.
        Sosiaalitantta teki selväksi---toimeentukea en saa ennenkuin lopetan bingon peluun.
        Perheeläke peruttiin jo heti Varmasta ennenkuin edes ehdin"kerjuulle" lähteä.
        Syytä ei ole mainittu,
        Tarkistelen joskus noita Kelan omia sivuja, mutta mitään uutta ei ole ilmestynyt
        Tarttis olla kai itse vähän aktiivisempi noissa haku toiminnoissa, mutta kun en jaksa enää kuunnella noita vihjauksia "kerjäläisistä"

• sunnuntaina.
        fiiuliin* kirjoitti:

Sosiaalitantta teki selväksi---toimeentukea en saa ennenkuin lopetan bingon peluun.
        Syytä ei ole mainittu,
        Tarkistelen joskus noita Kelan omia sivuja, mutta mitään uutta ei ole ilmestynyt
        Tarttis olla kai itse vähän aktiivisempi noissa haku toiminnoissa, mutta kun en jaksa enää kuunnella noita vihjauksia "kerjäläisistä"

Taitaa olla kyse pienestä paikkakunnasta?

Kelan etuuksia jää paljon hakematta, kun ovat niin monen mutkan kautta.

• säännöt on
        fiiuliin* kirjoitti:

Syytä ei ole mainittu,

Oikeutta leskeneläkkeeseen on muutettu aikojen kuluessa.
        Syyn voi lukea Varman sivuilta.

"Lesken oma työeläke voi vähentää perhe-eläkettä

Milloin leskeneläkkeen vähennys tehdään?

Leski on puolison kuollessa yli 65-vuotias tai eläkeläinen:
        Vähennys tehdään heti perhe-eläkkeen alkaessa."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3372
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      45
      3184
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      2688
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      86
      1487
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82