Miten teillä on varaa?

justwonderingg

Miten kaikilla reippureissuunkin lähtijöillä on oikeasti rahaa lähteä Australiaan vähintään kuukauden oleskeluvarauksella? Koska siis että rahat riittäisit edes lentoihin (täytyy ajatella paluumatkaakin, oli se sitten vuoden tai 3 viikon päästä) ja ainakin kuukaudeks asuminen ruoka liikennöinti nähtävyydet/aktiviteetit...

Oletteko siis ensin vain asuneet vanhemmilla/jollain tutulla ilmaiseksi ja minimoineet eläminkulunne ja käyneet vain jossain hanttihommissa n.puolen vuoden ajan? Ja jos olette saaneet rahaa/säästöjä joltain muulta taholta niin voisitteko myöntää:D Samalla kun olen aina itse haaveillut mahdollisuudesta lähteä edes kuukaudeksi Australiaan ja tehnyt kunnon laskelmia yms, ihmettelen kuinka jotkut tutut vain yhtäkkiä lähtevät travellaamaan, vaikka tiedän ettei heidän elämäntyylinsä todellakaan anna taloudellisia edellytyksiä! Itseäni vähän ärsyttää laittaa aina joka kuukausi vuokraan ja kaikkeen muuhun kalliin pakolliseen rahaa. Olen oikeasti kunnon penninvenyttäjä, mutta se ei riitä sillä elämäntilanteeni ei vaan salli muutakaan keinoa. Olen myös ajatellut tekeväni niin, että päästyäni opiskelemaan otan opintolainaa ja lykkään opintoja ja lähden sitten lainalla reissuun:D ja toki käytän säästöjä niin paljon kuin mahd...

12

809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkäjänteisyyttä

      Itse säästin maailmanympärireissua varten 4 vuotta, kesätöistä ja talvellakin opiskelujen jälkeen töitä, töitä. Aluksi keittiöillä tiskarina, puhelinmyyjänä, kaupan kassalla, harjoittelupaikkojen jälkeen jo omallakin alalla vähän paremmalla palkalla.

    • cunt

      Kyllä se omalla kohdalla oli näin kun reissuun oli pirullinen polte lähtee niin jostain sitä piti tinkiä kustannuksissa jos sinne halus lähteä ja ihan omassa kämpässä majottauduin! :D Olisinko semmoset 9 kuukautta säästäny rahaa ennen kun läksin reissaamaan ja vieläki olen tällä tiellä! :) Jäi nuo kapakki reissut vähän vähemmälle, tupakointia kun harrastan niin jostain pierasin itä-naapurin tuontia tai sätkää pyöritin jne... Tää working holiday viisumi on kätevä kun voi kartuttaa samalla matkakassaa eikä tarvii lentoja olla pois maasta eli niistäkään ei tarvii heti huolehtia! Ruokavalio tahtoo vaan olla vähän kehnon sutjakkata välillä jos pitää sniiduilla. Nuudeleita kun popsii kuukauden jos toisenki samalla töitä tehden niin jää sitä mynttiä näppiin :D

    • loll

      vuosien säästämisellä

      • Anonyymi

        Kun istuu pankin päällä, ei rahahuolet paina!


    • kokemusta on.

      Itse olen yrittäjä, katson tiliä voinko lähteä.
      Vertaa !
      Söisin koton, syön ausseissa,, eipä ole paljoa sen kalliimpaa.
      Liikkuminen julkisilla on edullista ja kikkailemalla loppu osa viikkoa ilmaista liikkua.
      Suomessa Ei ole. aina menee bensaa, ym. Eikä pikkukylällä ole julkisia ensinkään.
      Biletystä ei suomessa ei ausseissa.. 0 eur 0 Aud. :D

      Pienellä järjestelyllä asuminen on edullista siellä.

      Joten matkat on suurin menoerä ausseihin mennessä.

      Ihmettelen tuota mainintaa paluumatkasta, yleensä ostan sen yhtäaikaa kuin menomatkan, koska toisinaan yksisuuntainen on jopa kalliimpi kuin menopaluu yhteensä.
      Et kai osta erikseen??

    • Cheers for roos

      Suurin osa pidempään reissussa olevista tekee kyllä jotain töitä matkan aikana. Aika hurjan määrän työtä kotimaassa vaatii, jos aikoo vaikkapa vuoden makailla rannalla ja elää säästöillä. Siitä chillailusta ja auringonotostakin nauttii aika paljon enemmän jos vastapainoks tienää välillä vähän voita leivän päälle. Mun kokemuksen mukaan täällä töitä tekemällä pääsee vähän toisella tapaa sisälle maahan, Esim. Farmitöiden kautta näkee palan toisenlaista Australiaa, melkein jopa aidompaa meininkiä ku biitsit.

      Mä muutin keväällä opiskelujen jälkeen takas vanhempien luo, painoin kesän duunia ja heti töiden loputtua lähdin matkaan. Säästöjä ei siis ollu ihan liikaa. Oon aika onnekas, sillä työpaikka oli jo valmiiks oottamassa. Täällä oon ollu nyt kaks kuukautta ja neljä vielä edessä. Sen jälkeen uskon et mulla on mahdollisuus jonkun aikaa vaan reissata ja nähdä paikkoja ennen ku etin uuden työn. Ennen tänne tuloani aattelin et tuhlaan aikaa pysymällä puol vuotta samassa paikassa, maaseudulla keskellä ei mitään. Ei suinkaan, australia se on täälläkin ja nautin siitä joka ikinen aamu, ilta ja yö kunhan muistan nostaa katseen ylös. Kengurut pomppii pellolla kirkkaan tähtitaivaan alla, lämpöä riittää (täällä välillä vähän liikaakin) ja töiden kautta sekä muutenki oon tutustunu ihan huikeisiin tyyppeihin, niin paikallisiin ku matkalaisiinki.

    • Tuula Vantaalta

      Joo, kyllä se niin on, että suomalaisen matkailijan range on lännessä Karibia ja idässä Thaimaa. Sen jälkeen loppuu useimmilta rahat. Etelässä pääsee samalla budjetilla Gambiaan, pohjoisessa Lapin sesongin iloihin. Eihän useimmilla voi Suomessa olla rahaa kun eläminen on niin kallista. Saksalainen säästää jo ruoan hinnassa yhden kaukomatkan verran joka vuosi.

    • ...

      Minä säästin tekemällä täysiaikaisia työpäiviä ja asumalla vanhempieni luona. Olin pienipalkkaisessa työssä. Maksoin heille toki asumisesta ja ruoasta 250/kk mutta jäi siitä silti paljon enemmän käteen kuin asumalla yksin esim. vuokralla. Moni pystyy säästämään sillä että kun yleensä asutaan tyttö- tai poikakaverin kanssa tai ollaan naimisissa. Molemmat käyvät töissä mutta menot pistetään puoliksi. Siitä jää kyllä rahaa käteen jos sitä rahaa osataan yhtään käyttää.

      • ...13

        Lisäys: Jos asut yksin, kokeile muuttaa jonkun kanssa kimppaan tai ehkä vanhempiesi tms luo. Huomaat että siinä säästää rahaa.


    • HelpX

      Kätevä on esimerkiksi myös HelpX työt joissa saa palkkana majoituksen ruuat muutaman tunnint työllä. Kelpaa hyvin sellaisiksi ajoiksi kun raha on tiukalla ja töitä ei jostain syystä, esim poiminta töiden kausien odottelun takia ei vielä saa.
      Tutustuu paikalliseen elämään ja saa tehdä laajasta kirjosta tötiä ja ansaita päiviä esimerkiksi toisen vuoden viisumia varten :)

    • DownUnderHereICome

      ei ole kakaroita, ei ole lainoja, ei ole velkoja, enkä maksa vuokria..ja asun omakotitalossa..matkakassan keräämiseen menny alle puol vuotta ;)

    • Anonyymi

      Australiassa on sellainen mahdollisuus kerran, työlomaviisumi eli saat tehdä töitä välillä ja lomailla. Tämä on ainoastaan kerran jokaiselle mahdollista. Hanttihommia löytyy isosta maasta aina, ravintola, hedelmien poimintaa ym maatalous duuneja .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      249
      2226
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1866
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1555
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      123
      1305
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1180
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1135
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe