Pitääpä kerran kymmeneen vuoteen kirjoitella tännekin. Suomi24:stä saa tunnetusti asiallisia vastauksia, eikä vittuilua. Rehellisesti sanoen, en jaksanut rekisteröityä rahtihemmot- foorumille, joten kirjoitampa tänne mieltäni askarruttavan asian.
Minun piti ottaa perääni satunnaisesti käytetty puoliperävaunu, jonka jalat olivat rikki ja vaunu jätetty puupölkkyjen päälle. Vaunu oli lähes tipahtanut pölkyiltä, johtuen siitä, että jouset olivat painuneet, ja kärry oli näin ollen tullut n. 10 senttiä eteenpäin johtuen jousituksen geometriasta. Fiksuna miehenä ajattelin, että ahtaudun kytkemään jarruletkun vasta kun vaunu on perässä (mersussa ei ole kärrynjarrunappia). Muut johdot kytkin etukäteen.
Huomasin kuitenkin, että kärry oli jarruton ja pyrki menemään kovasti edellä. Sain kuitenkin kytkettyä kärryn ja jarrut toimivat moitteettomasti, tosin abs valo paloi ajoittain. Kärryä irroittaessani laitoin puupölkyt jalkojen alle, ja päästin kärryn jouset valmiiksi alas, jottei kärry tipahtaisi pölkyiltä. Pyörien eteen ja taakse laitoin kiilat. Olin vetänyt autoa jo hieman pois kärryn alta ja laskenut auton perän, ja olin aikeissa irroittaa jarruletkun, kun mieleeni juolahti eräs asia. Mersun käsijarru kytkee kärryn käyttöjarrun, eikä käsijarrukelloja. Jarruletkun irroitus siis saattaa tehdä kärryn jälleen jarruttomaksi(?) ja pahimmassa tapauksessa jään kärryn ja auton väliin. Vedin autoa vielä eteenpäin ja laitoin lisää pyöräkiiloja pyörien eteen. Siihen se jäi.
Kysymys kuuluu: Miten leimassa oleva kärry voi olla jarruton, jos jarruletku on irti. Onko kaikki jousijarrukellot rikki? En muista onko kärry levyjarrullinen. Olen aina luullut, että jarrujen vapautuminen oli vain jousijarrukellottomien kärryjen ongelma, tai venttiilivika, joka päästi painetta kelloihin. Tämä kärry oli taatusti paineeton, vai oliko??
Aiheeseen liittyvä linkki onnettomuustutkintakeskuksen sivulta. Ei heikkohermoisille. http://totti.tvl.fi/totcasepublic.view?action=openTotCaseReportAttachment&id=658
Miksi perävaunu menee jarruttomaksi paineiden laskettua?
11
3225
Vastaukset
- el toro
oliko kärrissä pieni punainen kahva,siinä mustan kahvan vieressä...siinä syy...
- jokurekkamies
Oli varmaan, mutta se oli "peltilaatikossa" jota ei varmaan ollut vuoteen avattu ruosteesta päätellen. Ja kärry oli seissyt kuukausia, joten se (luultavasti) oli täysin paineeton, ja vapautettukin käsijarru olisi pitänyt kytkeytyä paineen laskun seurauksena.
- qwwwwwq2e
jokurekkamies kirjoitti:
Oli varmaan, mutta se oli "peltilaatikossa" jota ei varmaan ollut vuoteen avattu ruosteesta päätellen. Ja kärry oli seissyt kuukausia, joten se (luultavasti) oli täysin paineeton, ja vapautettukin käsijarru olisi pitänyt kytkeytyä paineen laskun seurauksena.
Siinä ei ollut jousijarrukello joka vetää jarrut päälle kun letku irroitetaan tai paine laskee.
- Jokurekkamies
qwwwwwq2e kirjoitti:
Siinä ei ollut jousijarrukello joka vetää jarrut päälle kun letku irroitetaan tai paine laskee.
Kärry on kuitenkin 2000 luvulta, tai ainakin 90 luvulta. Kai siinä jousijarrukellot on, pitää tarkastaa kun menen töihin seuraavaksi. Aika laiskasti käytetään kiiloja pyörien alla, otaen huomioon, että täysperävaunu voisi lähteä itsekseen liikkeelle hyvinkin helposti. Talvella ei kiilatkaan paljon auta.
- omistajakuljettaja
Jokurekkamies kirjoitti:
Kärry on kuitenkin 2000 luvulta, tai ainakin 90 luvulta. Kai siinä jousijarrukellot on, pitää tarkastaa kun menen töihin seuraavaksi. Aika laiskasti käytetään kiiloja pyörien alla, otaen huomioon, että täysperävaunu voisi lähteä itsekseen liikkeelle hyvinkin helposti. Talvella ei kiilatkaan paljon auta.
jarruventtiili jumissa. eli sejoka on lähellänappia mista jarrut vapautetaan.. siinä syy että painet häviää ja jarrut poissa. itse yllätyin samasta syystä kun uudehko kärri ja jarruja ei olutkaan vaikka jousikiristeiset käsijarrut pitäis olla. toisin sanoen jarrujen pitäisi mennä päälle kun ilmat häviää...
- Jokurekkamies
omistajakuljettaja kirjoitti:
jarruventtiili jumissa. eli sejoka on lähellänappia mista jarrut vapautetaan.. siinä syy että painet häviää ja jarrut poissa. itse yllätyin samasta syystä kun uudehko kärri ja jarruja ei olutkaan vaikka jousikiristeiset käsijarrut pitäis olla. toisin sanoen jarrujen pitäisi mennä päälle kun ilmat häviää...
Onhan niitä näköjään mahdollisuuksia. En ole jaksanut vieläkään katsoa, onko siinä jousikellot, mutta kaveri arveli, ettei välttämättä ole, eivätkä edes ole pakolliset. Käsittämätöntä, että määrätään jos jonkinmoista tarranauhaa kopan kylkeen, ja silti ei jousikellot ei ole pakolliset. Kaveri sanoi myös, että hänellä on lähtenyt täysperävaunu karkuun samalla hetkellä kun koukun avasi, ei kytkeytynyt mikään jarru, vaikka oli paineet kärryssä. Sai juostua kiinni, ja kytkettyä jarruventtiilin. Ikäviä tapaturman aineksia...hölkätä jossain pimeässä ja liukkaalla jonkun kärryn vieressä yksin ja keskellä yötä :S
- irtoperä
Jokurekkamies kirjoitti:
Onhan niitä näköjään mahdollisuuksia. En ole jaksanut vieläkään katsoa, onko siinä jousikellot, mutta kaveri arveli, ettei välttämättä ole, eivätkä edes ole pakolliset. Käsittämätöntä, että määrätään jos jonkinmoista tarranauhaa kopan kylkeen, ja silti ei jousikellot ei ole pakolliset. Kaveri sanoi myös, että hänellä on lähtenyt täysperävaunu karkuun samalla hetkellä kun koukun avasi, ei kytkeytynyt mikään jarru, vaikka oli paineet kärryssä. Sai juostua kiinni, ja kytkettyä jarruventtiilin. Ikäviä tapaturman aineksia...hölkätä jossain pimeässä ja liukkaalla jonkun kärryn vieressä yksin ja keskellä yötä :S
onhan niissä vanhoissa vaunuissa joissa ei ole jousijarruja niin sellanen käsin veivattava kampi jossain kohtaa, monesti esim. kärrin alla. Se vetää vaijerin välityksellä kengät kiinne rumpuun
- Jokurekkamies
irtoperä kirjoitti:
onhan niissä vanhoissa vaunuissa joissa ei ole jousijarruja niin sellanen käsin veivattava kampi jossain kohtaa, monesti esim. kärrin alla. Se vetää vaijerin välityksellä kengät kiinne rumpuun
Olen nähnyt vanhoissa kärryissä semmoisia kampia. Olen tosin luullut, että sillä saa irroitettua jarrut paineettomasta kärrystä. En ole tutkinut tarkemmin, katselin vaan kerran, että jotku vaijerit sinne jarruille menee siitä veivistä. Oli niin ruosteessa, että ei varmaan olisi kestänyt veivata.
- jokubemmimies
Moro, osaisko joku kertoo miks mun bemmissä tuo luistoneston valo palaa jatkuvasti vaikka olisin paikalla ja kun lähen kiihdyttään abs ja luistonesto vilkkuu? Sekin myös että miulla bemarissa ei tuo käkkäri toimi kyllä vaijerit ihan kunnossa on mutta tuntuu että koko ajan joku mätää käsijarruvaijjereissa.
- OsaaKylläKertoa
Varmasti joku osaa kertoa.
- Pikahuolto
Abs pumppu yksikkö sökönä ja käsijarru kengät ja levyt vaatii uusimista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1185596Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744571791Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk201209Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111193Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861073Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.48985- 64951
- 64906
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64856Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.23837