Jollapurjehtijat keskellä väylää.

Olin tuossa viikonlopun vesillä ja panin merkille, että Espoossa oli joku isommanlainen optimistijollien skaba. Laji on hieno ja sillä saadaan aktivoitua nuoria veneilyn pariin.

MUTTA en voi ymmärtää miksi se rata piti tehdä suomen suurimman pienvenesataman sisäänajoväylälle. Keskelle sitä, tukkien sen. Viikonloppu oli mitä hienoin keli ja trafiikki oli aika kova. Lauantaina sain tosissani yrittää puikkelehtia pikku purjehtijan alkujen välistä varoen haittaamasta kisaa ja osumatta kehenkään. Tänään rataa oli siirretty hieman, että porukka pääsi puikkelehtimaan välistä satamaan. Radan voisi laittaa kyseisellä alueella muutaman sadan metrin päähän väyläalueen ulkopuolelle, jossa se ei häiritsisi ketään. Syvyyttäkään ei tuossa puuhassa juuri tarvita, kuin sen verran että kumpparit voi pyöriä ympärillä rikkomatta potkuriaan.

Samassa paikassahan on tämän tästä jollia pyörimässä väylällä, mutta muutamaa pystyy aina väistämään. Silti en voi hommaa ymmärtää. Mielestäni siinä on jo potentiaalinen turvallisuusriski. Onko hommassa joku ehdottoman erityinen syy, että sitä pitää tehdä juuri väylällä?

64

728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • POIUYLÖLM

      Älä valita Urpo....

    • Kryssari

      Se on vain niin että joskus merelläkin on ruuhkaa. Milloin on kalastuskilpailu milloin purjehduskilpailu. Kyllähän esim. Helsingin katuliikennettäkin katkaistaan aina välillä eri syiden takia: City marathon, Tall ships race, mielenosoitus, valtiovieraskulkue, jne. jne.
      Suomenojan satamastahan johtaa peräti kolme erillistä väylä, itään, etelään ja länteen, joten valinnanvaraakin on. Etelään pääsee jopa kahta reittiä Ryssjeholmenin molemmin puolin ja kuvittelisin että Skatan laituria seuraten saisi kulkea aika rauhassa. Alueen läpikulkuliikenne taas menee Svinönsalmen kautta, jossa joka tapauksessa on pitkä nopeusrajoitus, joten muutama lisäminuutti ei luulisi olevan katastrofi.
      Kilpailujärjestäjien kannalta tosiaan aika ahdas alue ja kun rataa mielellään haluaisi pois rantojen tuulikatveesta niin siinä onkin pähkäiltävää. Fiksu ratkaisuhan olisi ohjata isommat ja nopeat veneet kokonaan pois avarammille vesille minne ne kuuluvatkin ja jättää nuo rantavedet pienemmille. Helpommin sanottu kuin tehty...

      • Muualle?

        Kyllä tuo kyseinen kilpailu oli niin lähellä Suomenojan satamaa, ja myös samojen veneiden harjoittelusessiot ovat niin lähellä satamaa tuossa samassa kohdassa, ettei niitä pääse purjeveneellä mitään muuta väylää kiertämään. Itse olen ihmetelyt samaa, miksi se alue pitää olla juuri keskellä väylää.


      • Lopettakaa uikutus!
        Muualle? kirjoitti:

        Kyllä tuo kyseinen kilpailu oli niin lähellä Suomenojan satamaa, ja myös samojen veneiden harjoittelusessiot ovat niin lähellä satamaa tuossa samassa kohdassa, ettei niitä pääse purjeveneellä mitään muuta väylää kiertämään. Itse olen ihmetelyt samaa, miksi se alue pitää olla juuri keskellä väylää.

        Jäikö siellä nyt joku pääsemättä satamaan tai sieltä ulos, mitähäh!!??


    • Siksi.

      Siksi että jo pienenä on opittava, että purjevenettä pitää kaikkien aina väistää.

    • MitaanTietamaton

      Kilpailunjärjestäjällä on vastuu kilpailun turvallisuudesta niin osanottajille kuin osallistumattomille. Järjestäjillä lienee täysi työ saada kisa vietyä läpi vähällä porukalla muutenkin, joten ehkä turvallisuudesta tingitään järjestämisen helppouden eduksi.

      Kilpailuja järjestää liiton alaiset seurat, joten eikö yhteisellä liitollamme ole mitään ohjeistusta, millaisissa paikoissa kisoja saa järjestää ja missä ei? Turvallisuusohjeet ainakin luulisi löytyvän.

      • Joakim_

        Kilpailut jörjestetään yleensä aina sovituilla rata-alueilla. Niin tässäkin tapauksessa: http://eps.sporttisaitti.com/kilpailutapahtumat/optimistijollien-ranking-ja-kade/
        Käytössä olivat alueet R ("kadetit" eli vähemmän purjehtineet ~50 Optaria) ja K (varsinainen kilpasarja, ~100 Optaria).

        K-alue on syrjempänä, mutta samalla kaukana ja suojaton kovemmalla tuulella eli sopimaton kadeteille.

        Tässä vanha kartta alueista, uudempaa en ole netissä nähnyt (paperilla kylläkin): http://www.fe83.org/albums/album235/helsingin_kilparadat.png


      • MitaanTietamaton

        "Kilpailunjärjestäjällä on vastuu kilpailun turvallisuudesta niin osanottajille kuin osallistumattomille."

        Ihan potaskaa. Tutkailin SPV:n kilpailusääntöjä etsien kilpailuorganisaatiosta turvallisuuspäällikön tehtäväkuvausta. Ei ollut turvallisuuspäällikköä. Löytyi vain maininta vastuuvapaudesta, jossa kilpailija osallistuu kilpailuun täysin omalla vastuulla.

        Ei ihan heti tullut mieleen toista urheilulajia, jossa 48 lasta laitetaan kilpailemaan yleisellä kulkuväylällä. Vielä täysin omalla vastuullaan. Siis aikuisten oikeasti.


    • kalervo ee

      no nää optarit on usein telakoituna kerhon tarhassa, joten ymmärrettävää skabat lähi lahdella.

      Nassikat opettelee purjehtimaan, joten hieman suvaitsevaisuutta, saatte itsekkin hyvän mielen.

      Tosin tässä kyse peräkammarinpojasta, joka yrittää saada keskustelua väistämisestä.

    • Junnuvalmentajat joo

      Merisatamanrannassa sama juttu. Ei ole kauankaan, kun iso moottorivene lähti aallonmurtajan jälkeen blaaniin aika isossa aallokossa kohti pikkujollia, jotka harjoittelivat väylällä. Onneksi veneessä taisi olla tutka, joka hälytti esteistä edessä. Jotain järkeä valmentajillekin pitäisi päähän takoa.. Mutta mitä sitä voi odottaa, jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia..

    • Purje ja moottori

      Tuossa Joakim hieman valaisikin asiaa, mutta siis kyseessä oli 48 aloittelevaa kadettisarjan purjehtijaa. Nuo kokeneemmat (n.90 optaria) kisasivat Rysäkarilla.
      Lauantaina jouduimme tuulen suunnan takia viemään ylämerkin lähelle Kappelisalmi Svinö väylää. Siellä oli kuitenkin riittävästi vettä syvemmänkin aluksen kiertää veneet eteläpuolelta. Suomenojan satamaan vievällä väylällä emme olleet kumpanakaan päivänä, (tosin jos jättää EPS:n edustalla olevan punaisen kietämättä eli oikaisee väylältä, niin sitten olimme tiellä). Rata-alueen sivuutti useita huviveneitä suurimpien jahtien ollessa yli 40-jalkaisia moottoriveneitä.
      Kaikki huviveneilijät toimivat esimerkillisesti väistäessään näitä pikkupurjehtijoita. Siitä suuri kiitos heille, etenkin näiden suurien alusten kippareille.
      Lähes kaikki alukset kulkevat (myös purjeveneet) ajavat yleensä koneella em. alueella. Uskoisin, ettei nopeuden sovittaminen ja pieni ohjausliike ole liikaa vaadittu huviveneilijöiltä, jotta voimme edelleenkin taata lapsille turvallisen, sataman lähellä olevan harjoittelu ja kilpailupaikan. Tuo alue kun on ollut samassa käytössä yli 40-vuotta
      Jos Vanhami tarkoittaa muutaman sadan metrin siirrolla purjehtijoiden viemistä Sydänlahden edustalle, niin voin vakuuttaa, ettei siellä kannata harjoitella, saatikka kilpailla. Tuuli on aivan liian epävakaata ja lisäksi optarin kaatuessa nurin, jää masto mutapohjaan, mikä jo sinällänsä voi aiheuttaa vaaratilanteen.

      • 5+13

        Viekää ne kakarat -tuun läheltäkään väyliä! Ei todellakaan kiinnosta väistellä tuollaisia!


      • kiinnosti tai ei
        5+13 kirjoitti:

        Viekää ne kakarat -tuun läheltäkään väyliä! Ei todellakaan kiinnosta väistellä tuollaisia!

        Sinullako joku yksinoikeus mereen?


      • 5+13
        kiinnosti tai ei kirjoitti:

        Sinullako joku yksinoikeus mereen?

        Ainakin h-tin paljon isompi oikeus kuin jollain räkänokkaäpärillä. Lapset väistykööt aikuisten tieltä, aina!


    • Ei taida haitata?

      Tää on jännä asia!
      Ilmeisesti purjehtijat eivät koe ongelmaksi sitä että on ruuhkaa ja riskitilanteita kun kymmeniä jollia puikkelehtii väylillä.
      Perustelen sillä että olen veneillyt jo sen aikaa että minun veneily urani aikana ainakin toinen jollapurjehduksella aloittanut sukuolvi nykyään jo järjestää noita kisoja.

    • Kryssari

      Vielä hieman lisävalaistusta tähän. Alue, joka ketjun aloittajan silmissä näyttää sataman sisääntuloväylältä, on tosiaan ollut purjehdusurheilijoiden harjoittelualueena jo 70-luvulla jolloin itsekin siellä kilpailin. Asiaan liittyy sekin, että peräti kaksi suomalaista olympialaiskultamitalipurjehtijaa (Rechardt ja Järvi) ovat juniorivuosinaan treenanneet juuri tällä alueella ja oppineet tuulten oikkuja. Joten turhaan ne jollat eivät todellakaan ole tuolla alueella olleet, huomioon ottaen näitä saavutuksia.

      Uskoisin että palstan huvipurjehtijatkin arvostavat tällaisia saavutuksia ja voisivat suhtautua myönteisesti siihen että tulevatkin urheilijasukupolvet voivat harjoitella hyvissä olosuhteissa myös Espoossa. Se on nyt valitettavaa että paikallinen rannikko on sellainen että isosta huvivenesatamasta lähtiessä joutuu ajamaan hieman ahtailla vesillä ennen kuin pääsee avarammille vesille. Mutta edellä kuvatuista syystä itse ainakin toivoisin että huviveneilijät tässä kohtaa ottavat huomioon tämän päivän pikkupurjehtijoiden, huomispäivän mitalitoiveiden tarpeet ja vaivautuvat tekemään pari "ylimääräistä" mutkaa niinä muutamina kesäpäivinä, jolloin alueella on enemmän toimintaa.

      • 9-6

        Itsekkin ajoin tuosta läpi ja pyörin tovin miettien ohituspaikkaa. On siellä maratonillakin liikenteenohjaajat ja verovaroin maksettu poliisi ohjaamassa pahimmissa paikoissa. Pienellä järjestelyllä tuokin olisi hoitunut. Nyt joutui hetken arvailemaan. Toisekseen, mailma muuttuu. Varmaan muutama kymmenen vuotta sitten jengi pelasi fudista kurvissa. Ei onnistuisi enää.


      • MitaanTietamaton

        Rechardtin ja Järven lisäksi arvostan yhtä paljon Sami Seliötä, Kimi Räikköstä, Kyra Kyrklundia, Juha Kankkusta, Hannu Mikkolaa ihan muutamia mainitakseni. Ja tähän muutama hymiö :-) :-) :-).


      • Kaikkitietävä...
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Rechardtin ja Järven lisäksi arvostan yhtä paljon Sami Seliötä, Kimi Räikköstä, Kyra Kyrklundia, Juha Kankkusta, Hannu Mikkolaa ihan muutamia mainitakseni. Ja tähän muutama hymiö :-) :-) :-).

        Moottoriurheilu pitäisi kieltää pelkästään päästöjen vuoksi. Ja toiseksi. Jos ette osaa noita jollia ohittaa, mitä ihmettä edes teette vilkkaastiliikennöidyllä vesialueella! Johan olette vaaraksi muille.


      • MitaanTietamaton
        Kaikkitietävä... kirjoitti:

        Moottoriurheilu pitäisi kieltää pelkästään päästöjen vuoksi. Ja toiseksi. Jos ette osaa noita jollia ohittaa, mitä ihmettä edes teette vilkkaastiliikennöidyllä vesialueella! Johan olette vaaraksi muille.

        Asiantuntemusta voi myös jakaa kertomalla, miten ohitetaan 48 jollaa vilkkaastiliikennöidyn vesialueen 1,5 ja 2,4 väylien risteyksessä meidän kaikkien hyödyksi. Maalaiselle ei kartasta aukene, miten alue on luodattu ja kuinka kauaksi väylästä uskaltaa poiketa.

        Minkähän urheilulajin mestareita Kyra on? Vihjeeksi mainittakoon, jotta lajin nuorisokilpailuja ei järjestetty yleisillä kulkuväylillä 1970-luvulla eikä 2000-luvullakaan.

        PS. Kun Kimi ajaa, niin silloin 2 miljoonaa autoa seisoo ja päästöt vähenee. :-)


      • vai oikein hetken
        9-6 kirjoitti:

        Itsekkin ajoin tuosta läpi ja pyörin tovin miettien ohituspaikkaa. On siellä maratonillakin liikenteenohjaajat ja verovaroin maksettu poliisi ohjaamassa pahimmissa paikoissa. Pienellä järjestelyllä tuokin olisi hoitunut. Nyt joutui hetken arvailemaan. Toisekseen, mailma muuttuu. Varmaan muutama kymmenen vuotta sitten jengi pelasi fudista kurvissa. Ei onnistuisi enää.

        Joo... pari vuotta sitten piti käydä hakemassa HSK:lta yksi esine matkalle mukaan juuri HCM:n aikaan. Lauttasaaressa oli ystävällinen poliisisetä viittilöimässä, että tuonne et voi ajaa. Kysyttäessä miten Lauttasaareen pääsee, tarjottiin vastaukseksi "en mä tiiä, voi olla, että tuolta Karhusaaren kautta". Ja tämä, kunhan oli maratonjärjestelyjen aiheuttamassa ruuhkassa madellut liki pari tuntia keskustasta siihen saakka.

        Kaduille on sentään tuhannen kertaa helpompaa järjestää liikenteenohjaus kuin vesille, voi laittaa opasteetkin. Pitääkö kaikkien ohikulkevien luo mennä kertomaan, myös niiden, jotka jo painelevat sinne kauempaa kiertämään? Ja entäs kun tulee kaksi yhtä aikaa yhdestä suunnasta ja kolmas toisesta suunnasta?

        Melkoisen monta kilpailevaa fleettiä on tullut aikojen kuluessa kohdattua optareista 8mR:ään. Ei niiden fleettien ohittaminen ole kertaakaan vaikeaa ollut, vaikka hiukan harkintaa vaatiikiin. Se ei liene kohtuuton vaatimus.


      • 17+8

        Käytät kelvotonta argumenttia. Oletat ilman mitään perustetta, että kaikki olisivat kiinnostuneita jostain urheilusaavutuksista ja arvostaisivat niitä tai pitäisivät toivottavana, että niihin joku joskus tulevaisuudessa yltäisi. Vaan kun kaikkia ei todellakaan kiinnosta.

        Omalta osaltani sanon, että en arvosta.


    • asxxxxaxxx

      Huomasin myös samaa mutta vähän myöhemmin olivat siirtyneet
      sitten paljon kauemmaksi, toisella veneelle letkassa vetivät niitä
      jollia pois sieltä.. On se vähän vääräpaikka mennä väylälle pitämään kisoja
      että miltähän puolelta se sitten pitäisi kiertää kun alue ei ole mikään kovin suuri ja matalaa on ja kivikoita.

      Mietitään enemmin sitä että miten asian voisi ratkaista kuin vaan moititaan puolin ja toisin kuten "POIUYLÖLM
      25.8.2013 21:46
      -2
      Sulje
      Älä valita Urpo...."

      Jos joku kisan järjestäjä vastaa noin niin on asenteet kohdalla vai
      onko jonkun piltin isä kun vastailee, mitäs jos ei piitata paskanvertaa
      niistä jollista vaan mennä sekaan vaan isoilla veneillämme.

    • sacxasaaaaaaa

      http://postimg.org/image/3thbtgcef/
      Kaiun ja gps kartan kanssa pääsee kyllä ohi :)
      Tuon kaltaista reittiä menin ja oikeaalaitaa takaisin.

      Aikamoista kyllä jos tuon skatan satamn edustan väylän risteys
      laitetaan kiinni kun jollat purjehtii siinä.

      Tulee ideana mieleen että tuolle toiminnalle kun löytyisi parempi paikka jostain
      eli satama jossain muualla missä voisi olla heti sen lähellä jokin väylätön alue..
      On sekin kun ne joutuu kustaa tonne kauemmaksi niin jollat
      vetämällä kuin ne ratapömpelitkin.

      Tuossa K-alueella kyllä on tilaa niille kisoille..

    • H323

      Minusta menköön jollat missä lystää ja minä väistän, kuten määräykset määrää. Huvittavan yksityiskohtana kerrin, että ajelin siellä itse kanssa purjein, kun paikalle tuli Venäläinen vetäen kumiveneensä perässä jollaletkaa. Tämä venäläinen huusi ja huitoi, että minun olisi pitänyt väistää häntä jonnekin! Suhtauduin asiaan huumorilla enkä tietenkään väistele ketään perästä vaudilla tulevaa moottoriveneilijää.

      • 18+20

        En tiedä onko trolli vai ei, mutta ellei ollut, niin kuvaa kyllä hyvin taas jonkinlaista asennevammaa. Näin niitä kumiveneen vetämiä jollaletkoja useita viikonlopun aikana ja niissä oli aina viisi kuusi LASTA niissä jollissa kyydissä. Vähesin vauhtia ja annoin tilaa reilusti, että homma menee TURVALLISESTI. Kyse onkin nyt aloittajalla siitä, miten tuo homma saadaan hoidettua niin, että kisoista ei aiheudu vaaraa osanottajille ja toki ei aiheuta mittavaa liikenteellistä haittaa.


    • Ei ole ongelmaa

      Tulepa joskus Hoskin edustalle huviveneliikennettä katsomaan. Kyllä siellä hyvin pärjätään, enkä ole kokenut ongelmaksi edes sitä, että olen pari kertaa joutunut odottamaan kymmenisen minuuttia pelkästään satamaan pääsyä.

      Eiköhän tuo nyt ole aika turha valittamisen aihe. Kaikilla huviveneillä on vesillä selvät oikeudet ja velvollisuudet. Niitä kun noudattaa, niin kyllä homma sujuu.

    • nurin vaan

      näin ne urpot jollat siellä, kaikken hulluimmalta tuntuin juuri se kun niitä jollia vedettiin kumiveneellä ahtaimmassa kohdassa ja tietty kaikki 5000 jollaa yhtäaikaa...
      toivottavasti joku kävi tekemässä kunnon aallot että edes osa kaatui!

    • rataa

      Kyllä vanhamin aloituksessa on pointti. 50 pikkulasta jollien kanssa vilkkaalla väylällä, on selvä turvaliisuusriski näille lapsille. Näin tapahtuu valitettavasti useammassakin paikassa. Ei radan suunnittelijat voi olettaa että kyllä muut aina väistää, tietenkin pyrkii väsitämään, mutta kyllä onnettomuusriski kasvaa, joten kyllä radan suunnittelijatkin voivat miettiä rataa lasten turvallisuuden kannalta.

      • me väistellään

        Turha sitä riskiä on suurennella. Päälleajaja ajaa päälle, jos on niin vastuuton. Eivätkä ne lapsetkaan onnettomia alle jääjiä ole. Ratahan on nimenomaan suunniteltu pienimmän riskin periaatteella. Ja lisäksi tuokin rata-alue on ollut siinä kauemmin käytössä kuin useimmilla tänne kirjoittavilla on ikää. Aikaisina vuosina optipurjehtijoita on ollut nykyistä enemmänkin, eikä historia tunne menetettyjä kilpailusijoituksia pahempia onnettomuuksia.


    • kuusamox

      5 §

      Pienet alukset

      Pituudeltaan alle 7 metrin konealuksen jonka suurin nopeus on enintään 7 solmua, soutuveneen sekä pituudeltaan alle 7 metrin purjeveneen on merkityillä väylillä liikkuessaan pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 metrin pituisten alusten tieltä.

    • sicking

      Ei koske purjeveneitä

    • kuusamox

      Eihän se ole junnupurjehtijoiden vika, jos ne laitetaan kilpailemaan väylällä. Vastuu on nillä, jotka tekevät radan. Olisko toi ollut Meritien järjestämä?

      • jollailu turvalliseksi

        Aika idiootteja järjestelyjoukoissa!


      • lapset kumoon

        Meritie ei järjestele juuri muuta kuin laituripaikkoja. Mutta on se merkillistä, jos lapset koetaan tiellä oleviksi, jos niitä yhtenä päivänä muutama joutuu väistämään. Mutta jatkuvasti joutuu toteamaan tämän yhteiskunnan lapsivihamielisyyden, siitä tässä kuitenkin on vain kyse.


      • 17+18
        lapset kumoon kirjoitti:

        Meritie ei järjestele juuri muuta kuin laituripaikkoja. Mutta on se merkillistä, jos lapset koetaan tiellä oleviksi, jos niitä yhtenä päivänä muutama joutuu väistämään. Mutta jatkuvasti joutuu toteamaan tämän yhteiskunnan lapsivihamielisyyden, siitä tässä kuitenkin on vain kyse.

        Tässä mallisuoritus, miten optarifleetin läpi mennään 20knotsilla.

        http://player.vimeo.com/video/70211210?title=1&byline=1&portrait=0&fullscreen=1


      • jäsen
        lapset kumoon kirjoitti:

        Meritie ei järjestele juuri muuta kuin laituripaikkoja. Mutta on se merkillistä, jos lapset koetaan tiellä oleviksi, jos niitä yhtenä päivänä muutama joutuu väistämään. Mutta jatkuvasti joutuu toteamaan tämän yhteiskunnan lapsivihamielisyyden, siitä tässä kuitenkin on vain kyse.

        Meritie järjestää kilpailuja Suomenojan edustalla säännöllisesti. Käy kotisivuilla.


      • no joooo
        jäsen kirjoitti:

        Meritie järjestää kilpailuja Suomenojan edustalla säännöllisesti. Käy kotisivuilla.

        Näyttääpi olevan paikalliset tiistikset, joihin osallistuu kahdeksan venettä ja yksinpurjehduskilpailu kuudelle veneelle. Onhan se jotain sekin, mutta sataman kokoon nähden todella pientä näpertelyä.


      • jäsen
        no joooo kirjoitti:

        Näyttääpi olevan paikalliset tiistikset, joihin osallistuu kahdeksan venettä ja yksinpurjehduskilpailu kuudelle veneelle. Onhan se jotain sekin, mutta sataman kokoon nähden todella pientä näpertelyä.

        No on niitä muitakin.
        Tuossa on vain syksyn jämät


      • MitaanTietamaton

        Sorry kuusamox. SPV:n kilpailusääntöjen mukaan kilpailijalla on kaikki vastuu ja osallistuessaan kilpailuun hän vapauttaa järjestäjät radantekijöineen kaikesta vastuusta.


    • pölö......

      höh!
      pitää kai niiden jollienkin noudattaa lakeja!!
      yli vaan!

      • noudata itse

        Mikä laki oikeuttaa yliajoon? Pystytkö edes poimimaan yliajettaviksi vain ne, jotka ovat väistämisvelvollisia?

        Herra nähköön, mistä sontaläjästä näitä maailman omistajia löytyy...


    • kuusamox

      Ihan konkreettinen tilanne:
      Olet väylän oikeassa laidassa ja edessä on keppi.
      Etuvasemmalta tulee vene risteävällä kurssilla, joka ei näytä aikeitaan.

      Sääntöjen mukaan vene on väistämisvelvollinen.
      Sääntöjen mukaan kohtaamisessa vasemmat laidat ovat vastakkain.
      Sääntöjen mukaan väistettävän on pidettävä suunta ja nopeus.

      Jos päätät väistää ja muutat kurssia ja nopeutta, voit estää törmäyksen.
      Ainoa suunta väistää väylän reunalta on kuitenkin vasen, jolloin menisit väärältä puoleta ohi.

      Tähän asti on helppoa, mutta jos väistämisvelvollinen väistää sääntöjen mukaisesti samaan aikaan, törmäätte. Tai jos väistämisvelvollinen on päättänyt hidastaa ja mennäkseen takaa ja hidastat itse, törmäätte. Väistämällä voit myös aiheuttaa törmäyksen.

      Yleisen juridisen periaatteen mukaan jokaisella on oikeus olettaa, että muut noudattavat sääntöjä. Siksi on tärkeää, että väistettävä säilyttää suunnan ja nopeuden, muussa tapauksessa väistäjän on vaikeampi tehdä väistö.

      Jollalla purjehtijat varmasti tuntevat säännöt. Paras tapa on itse noudattaa lakia ja pitää suunta ja nopeus. Silloin jollalla purjehtijan on helpoin suunnitella väistö niin, että se haittaa häntä vähiten.

      • Joakim_

        "Sääntöjen mukaan vene on väistämisvelvollinen.
        Sääntöjen mukaan kohtaamisessa vasemmat laidat ovat vastakkain."

        Kertoisitko mistä säännöistä nämä löytyvät purjeveneen (jolla) ja jonkun toisen aluksen (et ole määritellyt) kohtaamiseen?


    • kuusamox

      Esimerkki oli konkreettinen esimerkki siitä, että jos väistettävä ei tee sitä, mitä säännöt edellyttävät, siitä voi seurata onnettomuus.

      Kyse ei ollut jollista vaikka tikkuvene olikin toisena osapuolena.

      Jos olet yhtään ollut vesillä, sinun pitäisi tietää, miltä puolelta ohitetaan ja mitä puolta kaikkien tulee väylässä käyttää. Jos et tunne sääntöjä, palataan asiaan, kun olet kerännyt hiukan oppia ja kokemusta veneilystä.

      Jotta ei menisi löpisemiseksi, viestin ydin on se, että säännöt on tehty noudatettaviksi. Jollia koskee sisävesisääntö 5§.

      Jos väistettävä alkaa tekemään omia kuvioitaan eikä ylläpidä suuntaa ja nopeutta, on jollalla hyvin vaikea suunnitella miten pysyä poissa tieltä puhumattakaan, jos palkintolusikka kiiluu silmissä.

      • Joakim_

        Lähdetään sisävesisäännöstä. 5§ koskee siis purjeveneistä vain alle 7 m veneitä ja niitäkin vain silloin kun "vastapuolena" on yli 12 m alus ja ollaan merkityllä väylällä. Lisäksi sanamuotona on " pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 metrin pituisten alusten tieltä." Siis ei sanota, että "on väistettävä" eli ko. pykälä ei käsittääkseni muuta väistämisvelvollisuutta, jos syystä tai toisesta se pieni vene ei ole pysynyt pois tieltä.

        Missään säännössä ei määritetä, että purjeveneen olisi kohtaamistilanteessa ohitettava vastaantulija oikealta puolelta. Ko. sääntö (Meriteiden Säännöt, sääntö 14) koskee kahden konealuksen kohtaamista.

        Missään säännössä ei sanota minkään aluksen osalta kummalta puolelta ohitus on tehtävä.

        Meriteiden sääntö 9:ssä määrätään, että ahtaissa kulkuväylissä on pysyteltävä oikealla. Vaikka esimerkkisi olisi ahtaasta kulkuväylästä, jonkun aluksen kulkeminen mielestäsi perusteettomasti vasemmassa laidassa ei muuta muiden sääntöjen määrittämää väistämisvelvollisuutta.

        Vertailun vuoksi turvavöiden käyttö on autoissa pakollista, mutta sinun on edelleen väistettävä oikealta tulevaa autoa, vaikka havaitsetkin kuskin ajavan ilman turvavöitä.


      • kuusamox
        Joakim_ kirjoitti:

        Lähdetään sisävesisäännöstä. 5§ koskee siis purjeveneistä vain alle 7 m veneitä ja niitäkin vain silloin kun "vastapuolena" on yli 12 m alus ja ollaan merkityllä väylällä. Lisäksi sanamuotona on " pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 metrin pituisten alusten tieltä." Siis ei sanota, että "on väistettävä" eli ko. pykälä ei käsittääkseni muuta väistämisvelvollisuutta, jos syystä tai toisesta se pieni vene ei ole pysynyt pois tieltä.

        Missään säännössä ei määritetä, että purjeveneen olisi kohtaamistilanteessa ohitettava vastaantulija oikealta puolelta. Ko. sääntö (Meriteiden Säännöt, sääntö 14) koskee kahden konealuksen kohtaamista.

        Missään säännössä ei sanota minkään aluksen osalta kummalta puolelta ohitus on tehtävä.

        Meriteiden sääntö 9:ssä määrätään, että ahtaissa kulkuväylissä on pysyteltävä oikealla. Vaikka esimerkkisi olisi ahtaasta kulkuväylästä, jonkun aluksen kulkeminen mielestäsi perusteettomasti vasemmassa laidassa ei muuta muiden sääntöjen määrittämää väistämisvelvollisuutta.

        Vertailun vuoksi turvavöiden käyttö on autoissa pakollista, mutta sinun on edelleen väistettävä oikealta tulevaa autoa, vaikka havaitsetkin kuskin ajavan ilman turvavöitä.

        Mielenkiintoisia tulkintoja. Ne ovat ristiriidassa käytännön kanssa. Onnettomuuksissa ei ole koskaan edellytetty, että laiva väistää ahtaalla väylällä venettä. Niissä on aina tuomittu veneen kippari.

        Sinun tulkintasi mukaan jos vene sattuu vain olemaan missä vaan, niin väistämisvelvollisuus tulee muille. Autovertailussa olisi osuvampi se, että jos nyt vain sattuu ajamaan vastaantulijan kaistaa, niin väistämisvelvolisuus siirtyy muille ja ajetaan ikään kuin kasitat olisvat vain siirtyneet toiseen paikkaan :D

        Poissa aluksen tieltä pysyminen kattaa paljon suuremman määrän toimia kuin pelkät väistämissäännöt.

        Mikä on sinun mielstäsi onnettomuustilanteessa sellainen selitys, jonka perusteella voi sanoa ettei ollut mahdollista pysyä poissa edestä?
        Äkkiseltään tulee mieleen tuulen täydellinen tyyntyminen tai venerikko kun on ylittämässä väylää tai kulkemassa sellaisesta kohdasta, jossa väylä on niin kapea ettei sen ulkopuolelle voi mennä.

        Ainakaan kilpailu ei ole sellainen syy, jonka perusteella ei ole mahdollista pysyä poissa edestä, eihän? Myöskään ei voi vedota siihen, ettei ymmärrä väylällä liikkuvan veneitä, joiden edestä pitää pysyä poissa.

        "Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella."
        Missä sanotaan, että ei koske purjeveneitä, se varmasti lukee jossain, mutta auta löytämään.

        On täysin perusteltua luottaa siihen, että lakia noudatetaan eikä kenenkään tarvitse veneilyssä, kuten muuallakaan, varautua siihen, että joku ei noudata lakia.

        Minusta tuntyuu, etä et oikein ymmärrä miksi säännöt ovat olemassa. Ne ovat sujuvuuden ja turvallisuuden takia. Sujuvuudella ei tarkoiteta yksilöitä vaan koko vesiliikennettä. Sinun kannattaisi talven aikana miettiä hiukan minä ensin-asennettasi.


      • jusirti
        Joakim_ kirjoitti:

        Lähdetään sisävesisäännöstä. 5§ koskee siis purjeveneistä vain alle 7 m veneitä ja niitäkin vain silloin kun "vastapuolena" on yli 12 m alus ja ollaan merkityllä väylällä. Lisäksi sanamuotona on " pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 metrin pituisten alusten tieltä." Siis ei sanota, että "on väistettävä" eli ko. pykälä ei käsittääkseni muuta väistämisvelvollisuutta, jos syystä tai toisesta se pieni vene ei ole pysynyt pois tieltä.

        Missään säännössä ei määritetä, että purjeveneen olisi kohtaamistilanteessa ohitettava vastaantulija oikealta puolelta. Ko. sääntö (Meriteiden Säännöt, sääntö 14) koskee kahden konealuksen kohtaamista.

        Missään säännössä ei sanota minkään aluksen osalta kummalta puolelta ohitus on tehtävä.

        Meriteiden sääntö 9:ssä määrätään, että ahtaissa kulkuväylissä on pysyteltävä oikealla. Vaikka esimerkkisi olisi ahtaasta kulkuväylästä, jonkun aluksen kulkeminen mielestäsi perusteettomasti vasemmassa laidassa ei muuta muiden sääntöjen määrittämää väistämisvelvollisuutta.

        Vertailun vuoksi turvavöiden käyttö on autoissa pakollista, mutta sinun on edelleen väistettävä oikealta tulevaa autoa, vaikka havaitsetkin kuskin ajavan ilman turvavöitä.

        Kun osaat säännöt, niin tiedät ämänkin:

        18 sääntö
        Alusten keskinäiset velvollisuudet
        Jollei 9, 10 ja 13 säännössä toisin määrätä

        9: Ahtaat väylät: kuljettava oikealla, koskee myös purjealuksia
        (10 reittijako)
        13:ohittaja väistää

        Nämä säännöt menevät alusten keskinäisen väistämishierarkian edelle.


      • omaa tekstiäsi
        kuusamox kirjoitti:

        Mielenkiintoisia tulkintoja. Ne ovat ristiriidassa käytännön kanssa. Onnettomuuksissa ei ole koskaan edellytetty, että laiva väistää ahtaalla väylällä venettä. Niissä on aina tuomittu veneen kippari.

        Sinun tulkintasi mukaan jos vene sattuu vain olemaan missä vaan, niin väistämisvelvollisuus tulee muille. Autovertailussa olisi osuvampi se, että jos nyt vain sattuu ajamaan vastaantulijan kaistaa, niin väistämisvelvolisuus siirtyy muille ja ajetaan ikään kuin kasitat olisvat vain siirtyneet toiseen paikkaan :D

        Poissa aluksen tieltä pysyminen kattaa paljon suuremman määrän toimia kuin pelkät väistämissäännöt.

        Mikä on sinun mielstäsi onnettomuustilanteessa sellainen selitys, jonka perusteella voi sanoa ettei ollut mahdollista pysyä poissa edestä?
        Äkkiseltään tulee mieleen tuulen täydellinen tyyntyminen tai venerikko kun on ylittämässä väylää tai kulkemassa sellaisesta kohdasta, jossa väylä on niin kapea ettei sen ulkopuolelle voi mennä.

        Ainakaan kilpailu ei ole sellainen syy, jonka perusteella ei ole mahdollista pysyä poissa edestä, eihän? Myöskään ei voi vedota siihen, ettei ymmärrä väylällä liikkuvan veneitä, joiden edestä pitää pysyä poissa.

        "Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella."
        Missä sanotaan, että ei koske purjeveneitä, se varmasti lukee jossain, mutta auta löytämään.

        On täysin perusteltua luottaa siihen, että lakia noudatetaan eikä kenenkään tarvitse veneilyssä, kuten muuallakaan, varautua siihen, että joku ei noudata lakia.

        Minusta tuntyuu, etä et oikein ymmärrä miksi säännöt ovat olemassa. Ne ovat sujuvuuden ja turvallisuuden takia. Sujuvuudella ei tarkoiteta yksilöitä vaan koko vesiliikennettä. Sinun kannattaisi talven aikana miettiä hiukan minä ensin-asennettasi.

        Tässä se sanotaan juuri niinkuin itse kirjoitit: "kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista".


      • Joakim_
        kuusamox kirjoitti:

        Mielenkiintoisia tulkintoja. Ne ovat ristiriidassa käytännön kanssa. Onnettomuuksissa ei ole koskaan edellytetty, että laiva väistää ahtaalla väylällä venettä. Niissä on aina tuomittu veneen kippari.

        Sinun tulkintasi mukaan jos vene sattuu vain olemaan missä vaan, niin väistämisvelvollisuus tulee muille. Autovertailussa olisi osuvampi se, että jos nyt vain sattuu ajamaan vastaantulijan kaistaa, niin väistämisvelvolisuus siirtyy muille ja ajetaan ikään kuin kasitat olisvat vain siirtyneet toiseen paikkaan :D

        Poissa aluksen tieltä pysyminen kattaa paljon suuremman määrän toimia kuin pelkät väistämissäännöt.

        Mikä on sinun mielstäsi onnettomuustilanteessa sellainen selitys, jonka perusteella voi sanoa ettei ollut mahdollista pysyä poissa edestä?
        Äkkiseltään tulee mieleen tuulen täydellinen tyyntyminen tai venerikko kun on ylittämässä väylää tai kulkemassa sellaisesta kohdasta, jossa väylä on niin kapea ettei sen ulkopuolelle voi mennä.

        Ainakaan kilpailu ei ole sellainen syy, jonka perusteella ei ole mahdollista pysyä poissa edestä, eihän? Myöskään ei voi vedota siihen, ettei ymmärrä väylällä liikkuvan veneitä, joiden edestä pitää pysyä poissa.

        "Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella."
        Missä sanotaan, että ei koske purjeveneitä, se varmasti lukee jossain, mutta auta löytämään.

        On täysin perusteltua luottaa siihen, että lakia noudatetaan eikä kenenkään tarvitse veneilyssä, kuten muuallakaan, varautua siihen, että joku ei noudata lakia.

        Minusta tuntyuu, etä et oikein ymmärrä miksi säännöt ovat olemassa. Ne ovat sujuvuuden ja turvallisuuden takia. Sujuvuudella ei tarkoiteta yksilöitä vaan koko vesiliikennettä. Sinun kannattaisi talven aikana miettiä hiukan minä ensin-asennettasi.

        Ajatko sinä laivaa vai mistä laiva hyppäsi tähän(kin) keskusteluun? Laivat nyt eivät oikeasti pysty väistämään, koska eivät mahdu tekemään 180 asteen käännöstä eivätkä myöskään ehdi jarruttaa riittävän nopeasti useimmilla väylillä. Nuottaniemen edustalla liikkuvat konealukset sen sijaan pystyvät helposti pysähtymään muutaman kymmenen metrin matkalla ja U-käännnöskin onnistuu lähes kaikissa kohdissa tuolla.

        Ko. veneille ahtaaksi kulkuväyläksi tulkitsiminen on mielekästä ainakin osasssa Suinonsalmea ja ehkä jopa osassa Temppelisalmea, mutta ei ko. rata-alueella.


    • naama tallella

      Voisit edes joskus noudattaa keskustelujen puurakennetta, jotta mahdollinen jatko olisi seurattavissa.

      Joakim on ollut vesillä enemmän kuin sinä. Ja minäkin sinua paljon enemmän. Me molemmat tunnemme paitsi säännöt, myös käytännön. Rakentelet kuviteltuja tilanteita, joita ei elävässä elämässä ole, eikä siksi tunneta niitä törmäämisiäkään. Itselläkin on kokemusta niin tikkuveneen kuin moottorisellaisenkin ohjaimista ja osaan katsoa tilannetta molemmin puolin.

      Sisävesisäännön toisena osapuolena pitää olla yli 12 m alus, jotta se koskisi jollia. Toisaalta, kuten asianosainen junnuvalmentaja kirjoitti, lähes kaikilla sen kokoistenkin veneiden kuljettajilla on sen verran itsetuntoa, että naamaansa menettämättä voivat ainakin kerran kesässä antaa tilaa jopa jollille. Ja siitä itsetunnosta se usein ongelmatapauksissa kiikastaa.

    • kuusamox

      Kirjoituksesi henkii täydellisen tietämättömyyden mukanaan tuomaa varmuutta. Esität itse keksimiäsi väitteitä totena ilman, että yrität perustella niintä. Joku voiksi kutsua narsistiseksi psykopaatiksi, mutta minä en ole lääkäri enkä voi ottaa siihen kantaa.

      Yli 12 metrinen alus ei ole kovin iso (40ft) onhan Suomenoja merellä.

      Ohitit tyystin teesini siitä, että kun väistettävä pitää suunnan ja nopeuden, sitä on helpompi väistää. Olisiko se laissakin juuri sen takia :D

      Väität, että suunnan ja nopeuden säilyttäminen on itsetuntokysymys niin, että ne, joilla on hyvä itsetunto eivät säilytä suuntaa ja nopeutta. Haluatko hieman tarkentaa tätä? Se tuntuu heikosti perustellulta.

      Ai niin, se tilanne. Se oli tosi, ja tikkuvene väisti sääntöjen mukaisesti eikä törmäystä tapahtunut. Jos olisin itse väistänyt muuttamalla suuntaa, olisi törmätty - ja vika olisi ollut minussa.

      • naama tallella

        No niin, pääsitkin jo henkilökohtaista diagnoosia tekemään tietämyksen tason arvioinnista puhumattakaan. Konkreettinen esimerkkisi ei vain ole tosielämästä. Tikkuvene väisti sääntöjen mukaisesti, olit siis itsekin tikkuveneellä liikkeellä, muutoinhan tilanne on välttämättä epätosi. Ja jos olit tikkuveneellä liikkeellä, tiedät toki, etteivät veneen vasemmat ja oikeat laidat ole merkittäviä.

        Kun puhutaan veneistä, eivät törmäykset synny noissa tilanteissa ikinä. Veneet kääntyvät pituutensa puitteissa, eikä tilanteita päästetä niin lähelle, ettei enempää tilaa jäisi. Ei ole ollenkaan harvinaista, että jokin muu kuin pykälien mukainen väistäminen tai väistämättä jättäminen olisi se kaikkien kannalta sujuvampi vaihtoehto. Ja normaalisti ihmiset osaavat edetä pienimmän haitan tavalla.

        Näillä eväillä on selvitty pääkaupunkiseudun liikenteessä yli 40 aktiivista vuotta ilman yhtäkään läheltä piti -tilannetta. Ja tämä on onnistunut täydellisen tietämättömyyden tuomalla varmuudella.


      • Sisennykset!
        naama tallella kirjoitti:

        No niin, pääsitkin jo henkilökohtaista diagnoosia tekemään tietämyksen tason arvioinnista puhumattakaan. Konkreettinen esimerkkisi ei vain ole tosielämästä. Tikkuvene väisti sääntöjen mukaisesti, olit siis itsekin tikkuveneellä liikkeellä, muutoinhan tilanne on välttämättä epätosi. Ja jos olit tikkuveneellä liikkeellä, tiedät toki, etteivät veneen vasemmat ja oikeat laidat ole merkittäviä.

        Kun puhutaan veneistä, eivät törmäykset synny noissa tilanteissa ikinä. Veneet kääntyvät pituutensa puitteissa, eikä tilanteita päästetä niin lähelle, ettei enempää tilaa jäisi. Ei ole ollenkaan harvinaista, että jokin muu kuin pykälien mukainen väistäminen tai väistämättä jättäminen olisi se kaikkien kannalta sujuvampi vaihtoehto. Ja normaalisti ihmiset osaavat edetä pienimmän haitan tavalla.

        Näillä eväillä on selvitty pääkaupunkiseudun liikenteessä yli 40 aktiivista vuotta ilman yhtäkään läheltä piti -tilannetta. Ja tämä on onnistunut täydellisen tietämättömyyden tuomalla varmuudella.

        Eihän toi kuusamox edes sulle vastannut. Vastasi aloitukseen.

        Katsoisit sisennyksiä!


      • kuusamox
        naama tallella kirjoitti:

        No niin, pääsitkin jo henkilökohtaista diagnoosia tekemään tietämyksen tason arvioinnista puhumattakaan. Konkreettinen esimerkkisi ei vain ole tosielämästä. Tikkuvene väisti sääntöjen mukaisesti, olit siis itsekin tikkuveneellä liikkeellä, muutoinhan tilanne on välttämättä epätosi. Ja jos olit tikkuveneellä liikkeellä, tiedät toki, etteivät veneen vasemmat ja oikeat laidat ole merkittäviä.

        Kun puhutaan veneistä, eivät törmäykset synny noissa tilanteissa ikinä. Veneet kääntyvät pituutensa puitteissa, eikä tilanteita päästetä niin lähelle, ettei enempää tilaa jäisi. Ei ole ollenkaan harvinaista, että jokin muu kuin pykälien mukainen väistäminen tai väistämättä jättäminen olisi se kaikkien kannalta sujuvampi vaihtoehto. Ja normaalisti ihmiset osaavat edetä pienimmän haitan tavalla.

        Näillä eväillä on selvitty pääkaupunkiseudun liikenteessä yli 40 aktiivista vuotta ilman yhtäkään läheltä piti -tilannetta. Ja tämä on onnistunut täydellisen tietämättömyyden tuomalla varmuudella.

        Taas henkii sitä kaikkivoipaisuutta ja kaikitietäväisyyttä. En ole tikkuveneellä liikkeellä ja tikkuveneellä oli kone liikuttamassa.

        Se sinun olisi pitänyt tajuta, eikä tehdä tikusta asiaa :D

        Mistä tiedät, miten muut ovat kokeneet sinun veneilysi?


      • kuusamox
        Sisennykset! kirjoitti:

        Eihän toi kuusamox edes sulle vastannut. Vastasi aloitukseen.

        Katsoisit sisennyksiä!

        pilkunnussija :D
        Jos eyt ymmärä jotain, se ei ole sinulle tarkoitettu.
        Mene poliiskouluun niin pääset ohjaamaan liikenettä niin ei tarvitse täällä ohjata verkkoliikennettä.


    • Voisit suomentaa!

      Siis kyllä jokainen tietää, millainen optimistijolla on. Ja mikä Suonenoja? Riippuu siitä paljonko ollaan yli 12 metrin, kyllä se "iso" lopulta syntyy.

      Miten tuo suunta ja nopeus liittyy vastaamaasi aloitukseen? Optareihin väylällä?

      Mutta onko optari tikkuvene?

      • kuusamox

        Optari on tikkuvene, siinä on tikku ja rättikin.

        Suomenojalla ei ole kovin isoja veneitä paitsi ehkä yksittäin.
        Tosin purkkarille ei 12m ole niin suuri pituus ja purkkari on koneella ajaessaan moottorivene.

        Tuolla oli jossain video purkkareista, jotka meni optareiden välistä. Näytti hurjalta, mutta perspektiivi latistui kuvassa niin, että matkaa on voinut olla kymmeniä metrejä eikä vaaraa syntynyt. Saman voi kuitenkin tehdä Suomenojalla yli 12m purkkarilla: kone käyntiin, kolmio ylös ja hanaa. Edes rättejä ei tarvitse laskea ;)


      • tieto/arvaus
        kuusamox kirjoitti:

        Optari on tikkuvene, siinä on tikku ja rättikin.

        Suomenojalla ei ole kovin isoja veneitä paitsi ehkä yksittäin.
        Tosin purkkarille ei 12m ole niin suuri pituus ja purkkari on koneella ajaessaan moottorivene.

        Tuolla oli jossain video purkkareista, jotka meni optareiden välistä. Näytti hurjalta, mutta perspektiivi latistui kuvassa niin, että matkaa on voinut olla kymmeniä metrejä eikä vaaraa syntynyt. Saman voi kuitenkin tehdä Suomenojalla yli 12m purkkarilla: kone käyntiin, kolmio ylös ja hanaa. Edes rättejä ei tarvitse laskea ;)

        Joku pystyykin kirjoittamaan tällaista soopaa ja haukkumaan muita pohjattoman tietämättömiksi! No, kaikkea voi tietämättömyyden itsevarmuudella arvailla.

        Kun tuntee tuon Gardajärven optiradan ja näkee, miltä kohtaa jonoa meglut tulevat läpi, tietää, ettei perspektiivi liikoja valehtele. Mutta eivät ainakaan häiritse ohi suhahtaessaan optarien tuulia, eivätkä aallota niitä.


      • kuusamox
        tieto/arvaus kirjoitti:

        Joku pystyykin kirjoittamaan tällaista soopaa ja haukkumaan muita pohjattoman tietämättömiksi! No, kaikkea voi tietämättömyyden itsevarmuudella arvailla.

        Kun tuntee tuon Gardajärven optiradan ja näkee, miltä kohtaa jonoa meglut tulevat läpi, tietää, ettei perspektiivi liikoja valehtele. Mutta eivät ainakaan häiritse ohi suhahtaessaan optarien tuulia, eivätkä aallota niitä.

        Kuin ei tiedä, voi epäillä.
        Täällä on ihan tarpeeksi niitä, jotka päästävät mustavalkoisia ajatuksia ilman mitään kritiikkiä.


      • sic!
        kuusamox kirjoitti:

        Kuin ei tiedä, voi epäillä.
        Täällä on ihan tarpeeksi niitä, jotka päästävät mustavalkoisia ajatuksia ilman mitään kritiikkiä.

        Selitä sitten, miten epäilet 12 m purjeveneen tekevän saman kuin meglut teki? Ensin yli 12 m purjeveneet oli tuiki tavallisia, sitten niitä siellä Suonenjoella olikin vain jokunen. Selität jotain tositilannetta, jossa osapuolena oli tikkuvene, sitten se muuttuikin konealukseksi. Osoitat tietämättömyytesi purjehduksen alkeista, mutta paljastat peittelemättömästi asenteellisuutesi tikuilla ja räteillä. Ja kaikki muut ovat olevinaan täysin tietämättömiä, kaikesta päättäen veneettömiäkin.


      • kuusamox
        sic! kirjoitti:

        Selitä sitten, miten epäilet 12 m purjeveneen tekevän saman kuin meglut teki? Ensin yli 12 m purjeveneet oli tuiki tavallisia, sitten niitä siellä Suonenjoella olikin vain jokunen. Selität jotain tositilannetta, jossa osapuolena oli tikkuvene, sitten se muuttuikin konealukseksi. Osoitat tietämättömyytesi purjehduksen alkeista, mutta paljastat peittelemättömästi asenteellisuutesi tikuilla ja räteillä. Ja kaikki muut ovat olevinaan täysin tietämättömiä, kaikesta päättäen veneettömiäkin.

        Yritä vain selitellä omaa mokaasi, kun hätäisesti väitit että tilanne oli mahdoton. Sinä vain ajattelet liian yksipuolisessti. Kannattaa kehitä ajatusmaailmaa ennen kuin dementia iskee.

        Muut osaavat ja ymmärtävät paljon enemmän kuin minä. Silti se ei tarkoita, etä olisin jokaisessa asiassa väärässä. Harvat ovat.

        Sinä todellakin tarvitse jotain aivoijumppaa. Argumentointisi on kehnompaa kuin muilla keskimäärin.


    • bye bye

      Toisella puolella kuusamox yritti kerran toisensa jälkeen väittää, että nopeusrajoitukset ovat voimassa vain väyläalueella, jos ei lisäkilvellä muuta ilmoiteta. Eivätkä vastaanväittäjät osanneet argumentoida oikein. Ei tää nyt vielä yhtä epätoivoista ole, mutta liki liippaa. Pysyisit siellä Kitkalla veneinesi ja juttuinesi, niin maailma paranisi.

    • kuusamox

      Ahistaako?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      85
      2227
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2224
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      11
      1519
    4. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      102
      1432
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1344
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      148
      1223
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      255
      1020
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      934
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      899
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      884
    Aihe