Siivooja vai sossupummi?

siivooja_pakosta

Siivooja vai sossumummi? Siinä kysymys, joka jakaa mielipiteet!
Olen toiminut siivoojana viisi vuotta ja olen jopa suorittanut ammattitutkinnon, joka kesti kolme vuotta ammattiani varten. En tiennyt 16 vuotiaana mikä musta tulee isona ja erityiskoulun käyneenä mahdollisuuteni eivät olleet normaalikouluun verrattuna samat. Itsetunto ollut aina alhaalla ja usko omiin kykyihin, joten kun äiti ja opettaja lyttäävät pari ehdotusta pois tulee sellainen olo. Isä ei antanut mitään neuvoja.
Lopulta päätin, että pitää saada ammatti mistä saa varmasti töitä. Heti valmistumisen jälkeen sain vakituisen paikan, jossa olin jo kolme vuotta opiskelun ohella tehnyt töitä.

Viimevuosina keskustelu taantuman alla on nostanut omatkin tunteet ja kysymykset pintaan. Pitääkö tyytyä työhön mitä saa vai odotellakko sossupummina parempia aikoja? Mitä jos jokin vamma tai oppimisvaikeudet estävät pääsyn parempiin ammatteihin? Onko parempi olla sossupummi kuin tehdä työtä, jota kukaan ei arvosta?

70

4199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinPn

      Neuvo, kannattaa tehdä leipänsä eteen työtä ja odottaa parempia aikoja, kartutat eläkettäsi ja mielenterveyttäsi.

    • Kirvesmiehen muija

      Älä sinä ala ihteäsi äläkä ammattiasi ala-arvioimaan. Yksikään kirurgi tai proffa ei voisi työskennellä jos siistijöitä ei olisi olemassa.
      Miksi muuten kutsut itseäsi siivoajaksi. Ei sellaista ammattinimikettä ole olemassakaan. Sinun ammattinimikkeesi on siistijä ja ole ylpeä ammatistasi.

      • ex-tikanpoika

        Kirvesmiehen muijalle: Kun yleisesti sanotaan että että siivoustyö on arvokasta hommaa niin silloin se pitää näkyä myös palkassa. On se sen verran raskasta hommaa. Pelkkä sanahelinä ei auta siivoojaa yhtään.


      • hoitoapulainen

        Sellaista ammattia kuin siistiä ei ole olemassakaan. On toimitilahuoltajia ja laitoshuoltajia. Itse työskentelen hoitoapulaisen nimikkeellä, mutta se on vain organisaation tapa ilmoittaa työnkuvani. Laitoshuoltaja minä olen kun kysytään. Ei sairaanhoitajakaan sano olevansa sisar hento valkoinen kun ammattinimikettä kysytään :-D


      • Kirvesmiehen muijalle sen verran kommenttia, että mitään siistijä nimikettä ei ole olemassakaan. On siivoja- tai tutkinnon suorittanut laitossiivooja. Mikäli on 2000 luvun tutkinto on nimike laitoshuoltaja. On myös nimikkeitä toimitilahuoltja, ja sairaalamaailmassa on ollut mitä lie...ennen vanhaan kai sairaala-apulainen, olisko nykyään sairaalahuoltaja? Mutta ne eivät ole virallisia ammattinimikkeitä.


      • Anonyymi

        Minua kutsutaan siivoojaksi harva se päivä. Kyllä siivousta arvostetaan. Tietysti riippuu,missä ympyröissä tekee,ja siitä ottaako itseensä johtavista. Siivoojan yksi tehtävä on olla eräänlainen pahan mielen purkukohde- en ota merkityksiä,jos joku ilman työhöni liittyvää aihetta haluaa masentaa,päiväni. Kun ei lähde siihen,että oma työ olisi ala-arvoista,niin kyllä se muuttuu. Vaatii kyllä jonkin aikaa hermoja,ja avarakatseisuutta. Ihmisiä vartenhan me siivoamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua kutsutaan siivoojaksi harva se päivä. Kyllä siivousta arvostetaan. Tietysti riippuu,missä ympyröissä tekee,ja siitä ottaako itseensä johtavista. Siivoojan yksi tehtävä on olla eräänlainen pahan mielen purkukohde- en ota merkityksiä,jos joku ilman työhöni liittyvää aihetta haluaa masentaa,päiväni. Kun ei lähde siihen,että oma työ olisi ala-arvoista,niin kyllä se muuttuu. Vaatii kyllä jonkin aikaa hermoja,ja avarakatseisuutta. Ihmisiä vartenhan me siivoamme.

        Totta. Samat ihmiset, jotka siivoojista puhuu sääliten tai paheksuen, valittavat taatusti sotkusta julkisella paikalla. Ilman siivoojia hukkuisimme paskaan.

        Ihmisen mielikuva siivoustyötä tekevästä on yksinkertainen ihminen, jopa alhaisen älykkyyden omaava. Nykyaikana kuitenkin avustavat työt ovat vähentyneet teollistumisen myötä, ja siivoustyötäkin saa tehdä kellokaulassa.

        Sairaalassa siivoustyö on todella tarkkaa, eikä siellä riitä yhden kerran viikossa imurointi ja moppaaminen, vaan siellä on joka hetki pidettävä huolta pintojen puhtaudesta, ettei pöpöt leviäisi sairaisiin ihmisiin. Ilman heitä sairaalan toiminta kärsisi. Välinehuoltajat tekee myös tärkeää työtä sairaaloissa, sillä ilman tarkkaa välineiden desinfioimista ei lääkärit voisi käyttää tutkimus- /hoitovälineitä.


      • Anonyymi

        Pekka Haavisto vihaa siivoojia.


    • Mielestäni teet arvo

      Itse arvostan kovasti siivoojia, putkimiehiä jne. oikean työn tekijöitä.

      Itse en (valitettavasti) arvosta kovinkaan korkealle monia muitten arvostamia ammatteja kuten filosofeja. Monet taidealan ihmiset ovat mielestäni surkeita valittajia. On erittäin hienoa, jos todella elättää itsensä tanssimalla tai maalaamalla tauluja. Kuitenkin suuri joukko ihmisiä on käynyt jonkun taide/kulttuurialan koulun ja ovat työttöminä. Yleensä he valittavat suureen ääneen yhteiskunnan palveluja, työttömyysturvaa ja muita etuuksia mutta eivät ole kuitenkaan valmiita ottamaan muiden alojen työtehtäviä vastaan.

      Kyllä esimerkiksi sairaaloiden toiminta loppuisi siihen paikkaan, jos siivoojia ei olisi. Leikkaussalit pestään perusteellisesti jokaisen potilaan välissä. Vessat ja potilashuoneet siistitään päivittäin. Tartuntataudit leviäisivät sairaaloissa huonokuntoisiin potilaisiin, jos pinnoilla olisi pölykasoja, joissa bakteerit voisivat kasvaa ja lisääntyä.

      Vammat ja oppimisvaikeudet voivat olla este moniin ammatteihin. Esimerkiksi matematiikan opettajan työhön täytyy lukea valtavat määrät vaikeita aineita. Lääketieteellisessä tiedekunnassa joutuu lukemaan tuhansia sivuja vieraskielistä kirjallisuutta. Monet opiskelevat vuosia yliopistoissa ja päätyvät kuitenkin työttömiksi tai kauppojen kassoille.

      Siivoustyö on siitä mukavaa, että ei tarvitse käydä vuosia kouluja eikä töitä tarvitse miettiä enää kotona. Toisin on monilla muilla aloilla, lääkäri miettii ehkä koko illan kotonaan, olisiko potilasta pitänyt sittenkin hoitaa toisella tapaa. Siivoustyö voi myös parantaa fyysistä kuntoa toisin kuin istuminen 8 tuntia päivässä tietokoneen ääressä.

      • Moppi heilumaan

        Mitäpä ihminen ei yrittäisi ettei tarvi ruveta siivoamaan. Voi olla että näihin jää ihmisiä joilla on alavireinen näkemys kyvyistään, aiheesta tai aiheetta.

        Mitä pummeihin tulee niin kaiketi voisi joitain suuria alan työnantajiakin sanoa pummeiksi kun keinottelevat pienillä palkoilla ym. Ei silti itse kannata ryhtyä "pummiksi", sillä esim. kunnan laitoshuoltajilla lienee kohtuulliset työehdot.

        Tottahan on, että ilman sairaalahuoltajien työtä muu lääketieteen tieto-taito (tietenkin hyvin arvostettava) mitätöityisi infektioihin, mutta ei sitä saa tai ole tapana oikein ääneen sanoa. Siisteys muutenkin on yleensä viihtyisyyden a ja o. ja tärkeä kriteeri missä tahansa. Nuoren kannattaa vaikka työn ohessa hankkia muutakin ajantasaista osaamista, niin aikojen muuttuessa on valmiutta hypätä pois siivouskomerosta, vaikka työ olisi arvokasta, yksitoikkoistahan se on.


      • Moppi heilumaan kirjoitti:

        Mitäpä ihminen ei yrittäisi ettei tarvi ruveta siivoamaan. Voi olla että näihin jää ihmisiä joilla on alavireinen näkemys kyvyistään, aiheesta tai aiheetta.

        Mitä pummeihin tulee niin kaiketi voisi joitain suuria alan työnantajiakin sanoa pummeiksi kun keinottelevat pienillä palkoilla ym. Ei silti itse kannata ryhtyä "pummiksi", sillä esim. kunnan laitoshuoltajilla lienee kohtuulliset työehdot.

        Tottahan on, että ilman sairaalahuoltajien työtä muu lääketieteen tieto-taito (tietenkin hyvin arvostettava) mitätöityisi infektioihin, mutta ei sitä saa tai ole tapana oikein ääneen sanoa. Siisteys muutenkin on yleensä viihtyisyyden a ja o. ja tärkeä kriteeri missä tahansa. Nuoren kannattaa vaikka työn ohessa hankkia muutakin ajantasaista osaamista, niin aikojen muuttuessa on valmiutta hypätä pois siivouskomerosta, vaikka työ olisi arvokasta, yksitoikkoistahan se on.

        Eihän palkkaus ole siivousalalla se suurin ongelma. Yksityisellä puolella palkka on nykyään 9.56 e/h eli tästä tulee noin 1450 e/kk, siivoustyö on usein iltatyötä kuten minulla joten käytännössä palkka on 1500 e/kk ja enemmänkin.

        Nykyään verotus on sellaista että alimmissa palkkaluokissa verotus on erittäin matalaa eli käytännössä minulla vero on n. 9% ja kun laitan verotukseen ajokilometrit työkohteisiin niin vero putoaa 4%:iin. Eli käteen jää n. 1400 e/kk. Kyllä sillä pärjää. Vuokra on nykyään tavallisella paikkakunnalla n. 300-400 euroa sijainnista sekä koosta riippuen. Joten elämiseen pitäisi jäädä n. 1000 e/kk. Kun vertaa vaikkapa työttömyysturvaan, jossa vero on aina 20%.

        Suurin ongelma siivousalalla on työn pirstaloituminen eli käytännössä sitä että kaikille ei riitä siivousta kokoaikatyönä. Jos pitäisi valita työttömyyden ja osa-aikatyön välillä siivousalalla niin valitsen työttömyyden, mutta jos on tarjolla kokoaikatyötä siivoojana niin mieluummin olen siivooja kuin työtön.

        Aiemmin siivousfirmat eivät juurikaan kokoaikatyötä tarjonneet, mutta nykyään siivousfirmat tajuavat sen että ne eivät saa kunnollista työvoimaa elleivät tarjoa kokoaikatyötä. Tämä tarkoittaa sitä että yhä useampi suuri firma laatii sopivan kokoisen työpaketin useista eri kohteista joista työajaksi tulee n. 30-37.5 tuntia/viikko jolloin ne saavat helpommin pätevän siivoojan joka pysyy.

        Osa-aikatyöllekin on tekijänsä, mutta yleensä he ovat opiskelijoita jotka tekevät työtä vuoden pari jonka jälkeen pitää hakea uusi työntekijä. Mikäli osa-aikatyötä tarjoaa muulle kuin opiskelijalle siitä ei tule tulemaan pitkäaikaista työsuhdetta.

        Mikäli kokoaikatyötä tarvitsevalle ei pysty tarjoamaan kokoaikatyötä siivoojana on todennäköisempää että työntekijä hakee työtä muualta ja myös ottaa sen työn, ja ottaa työn vastaan heti kun voi eli siivousfirman pitää hakea taas uutta työntekijää.

        Eli työntekijä joka saa kokoaikatyötä tulee pysymään varmemmin ja pidempään työntekijänä joten ei tarvitse jatkuvasti kouluttaa työntekijöitä.


      • Anonyymi
        Jari-75 kirjoitti:

        Eihän palkkaus ole siivousalalla se suurin ongelma. Yksityisellä puolella palkka on nykyään 9.56 e/h eli tästä tulee noin 1450 e/kk, siivoustyö on usein iltatyötä kuten minulla joten käytännössä palkka on 1500 e/kk ja enemmänkin.

        Nykyään verotus on sellaista että alimmissa palkkaluokissa verotus on erittäin matalaa eli käytännössä minulla vero on n. 9% ja kun laitan verotukseen ajokilometrit työkohteisiin niin vero putoaa 4%:iin. Eli käteen jää n. 1400 e/kk. Kyllä sillä pärjää. Vuokra on nykyään tavallisella paikkakunnalla n. 300-400 euroa sijainnista sekä koosta riippuen. Joten elämiseen pitäisi jäädä n. 1000 e/kk. Kun vertaa vaikkapa työttömyysturvaan, jossa vero on aina 20%.

        Suurin ongelma siivousalalla on työn pirstaloituminen eli käytännössä sitä että kaikille ei riitä siivousta kokoaikatyönä. Jos pitäisi valita työttömyyden ja osa-aikatyön välillä siivousalalla niin valitsen työttömyyden, mutta jos on tarjolla kokoaikatyötä siivoojana niin mieluummin olen siivooja kuin työtön.

        Aiemmin siivousfirmat eivät juurikaan kokoaikatyötä tarjonneet, mutta nykyään siivousfirmat tajuavat sen että ne eivät saa kunnollista työvoimaa elleivät tarjoa kokoaikatyötä. Tämä tarkoittaa sitä että yhä useampi suuri firma laatii sopivan kokoisen työpaketin useista eri kohteista joista työajaksi tulee n. 30-37.5 tuntia/viikko jolloin ne saavat helpommin pätevän siivoojan joka pysyy.

        Osa-aikatyöllekin on tekijänsä, mutta yleensä he ovat opiskelijoita jotka tekevät työtä vuoden pari jonka jälkeen pitää hakea uusi työntekijä. Mikäli osa-aikatyötä tarjoaa muulle kuin opiskelijalle siitä ei tule tulemaan pitkäaikaista työsuhdetta.

        Mikäli kokoaikatyötä tarvitsevalle ei pysty tarjoamaan kokoaikatyötä siivoojana on todennäköisempää että työntekijä hakee työtä muualta ja myös ottaa sen työn, ja ottaa työn vastaan heti kun voi eli siivousfirman pitää hakea taas uutta työntekijää.

        Eli työntekijä joka saa kokoaikatyötä tulee pysymään varmemmin ja pidempään työntekijänä joten ei tarvitse jatkuvasti kouluttaa työntekijöitä.

        Mietis yh äitiä,tolla liksalla. Vuokrat on kkorkeat.


    • merkonomi4

      Olen merkonomi ja ollut siivoojana kohta 6-vuotta. Jeeehhhh. Merkonomeja on maa pullollaan ja eivätpä ota töihin jos oot ollut siivoojana eivätkä ottaneet mua ennen siivoojaksi ryhtymistäkään. Hoitoalalla taitaa olla työntekijäpulaa mutta se voi olla vielä raskaapaa kuin siivoustyö, nimimerkillä kokemusta myös hoitoalan töistä.

    • kokenut3

      katsele muuta työtä, mutta älä lopeta siivousta ennen kuin uusi työ on varma. Palkaton työvapaakin voi olla tarpeen, jos menet vaikka jollekin kurssille.

    • lässytin

      Kokemukseni mukaan suurimmat oppimis- ja ymmärtämisvaikeudet on siivousesimiehillä ja alueiden mitoittajilla. On selvästi peruskoulun 1. luokan matikka täysin vierasta.

      eli siis töitä voit kyllä hakea, mutta älä matemaatikon tai vastaavan.

      • Anonyymi

        näin on


    • Heko Heko Heko!!

      Voi sua siivoja rukkaa, älämäsi on mennyt pilalle jo kauan sitte Heko Heko Heko!!

      Mä joka päivä siivoan kunhan luuta sä käsissäni jaksat olla aina...mä joka päivä luutuan... Heko Heko Heko!!

      • siivooja_pakosta

        Tiedän sen itsekkin. Oikeastaan se on mennyt pilalle siinä kohtaa, kun erityiskouluun jouduin ja sain tietää, että kaikki ammatit ja uravalinnat eivät ole mahdollisia. Toivottavasti sulla on mahdollisuus kaikkeen lukiosta alkaen.


      • Anonyymi

        Heh heh. Aatteleppa itse. Ihan itse.


      • Anonyymi
        siivooja_pakosta kirjoitti:

        Tiedän sen itsekkin. Oikeastaan se on mennyt pilalle siinä kohtaa, kun erityiskouluun jouduin ja sain tietää, että kaikki ammatit ja uravalinnat eivät ole mahdollisia. Toivottavasti sulla on mahdollisuus kaikkeen lukiosta alkaen.

        Erityiskoulujakin lienee erilaisia.

        Tuttu, jolla on Asperger, kävi ala-asteen 1-4 luokat erityiskoulussa ja siirtyi sen jälkeen tavalliseen kouluun avustajan kanssa. Alkoi se sujumaan niin, että avustajalle ei ollut tarvetta yläkoulussa. Haki lukioon yläkoulusta ja sen jälkeen ammattikorkeakouluun. Kyseinen tuttu on itse oppinut japania, englantia ja espanjaa.


      • Anonyymi

        Ai. Siinäpä olikin neuvo! Aloittajalke,hei. Sinä olet huomannut alan puolet.
        Itse teollisuuden sotkuja siivoilen,ja välillä tulee niitä,hetkiä kun voisin lähteä hiljaa ovesta. Mutta silloin muistan,miksi teen työtäni.
        Aina voi muutakin elämää elää kuin se työ,ja löytää uusia osaamisia itselleen.
        Lähtisin purkamaan sitä kautta
        Työelämän koulutustarpeita jos sinulla on,katselet kursseja ha mietit miten saat puljattua työn ohessa.


    • ei oppi ojaan kaada

      "Siivoustyö on siitä mukavaa, että ei tarvitse käydä vuosia kouluja eikä töitä tarvitse miettiä enää kotona."

      Entä riittääkö motivaatio vuosikausia siivoustyöhön? Tai haluaako joku olla 20-30 vuotta kaupassa kassalla tai myyjänä - 9-10 euron tuntipalkalla?

      Ja mikäs siinä koulunkäynnissä on vikana??? Koulua käymällä saa henkistä pääomaa ja osaamista. Ja työn, jota arvostetaan ja jossa on parempi palkkaus. Jos voit opiskella sairaanhoitajaksi, opettajaksi tai lääkäriksi, miksi tyytyä aliarvostettuihin ja huonosti palkattuihin siivoojan tai myyjän töihin?

      Lukivaikeuksia voidaan tutkia ja hoitaa aikuisiällä. Monella aikuisella on lukivaikeus, jota ei ole lapsena ymmärretty. Lukitestit tehdään alakoulussa, yläkoulussa, lukiossa ja ammatillisissa oppilaitoksissa ja tarvittaessa myös ammattikorkeakouluissa.

      • Eienää siivooja

        Kokemukseni mukaan motivaatio riittää siivoustyöhön, jos alue on oikein mitoitetu, palkka tulee säännöllisesti eikä esimies tai kohteen henkilöstö nipota koko aikaa. Jopa ihan mukavaa.


      • Mielestäni teet arvo

        Toki voit opiskella ihan niin pitkälle kuin sinä haluat, hae ihmeessä opiskelemaan, jos olet motivoitunut!

        Opiskeluaikana tulot ovat hyvin pienet. Eikä tutkinto nykyään takaa hyväpalkkaista työtä.

        Opiskella voi muuallakin kuin yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. Voi esimerkiksi opiskella kotona netistä sellaisia asioita, jotka oikeasti kiinnostavat. Esimerkiksi sairaanhoitaja- tai lääkäriopintoihin kuuluu paljon sellaisia kursseja, jotka eivät juuri ketään kiinnosta, esimerkiksi biokemiaa mutta pakko on suorittaa kurssit, jos haluaa todistuksen. Esimerkiksi monet kansanedustajat ovat itsenäisesti opiskelleet valtavan tietomäärän alaltaan. Heillä ei ole välttämättä mitään koulututkintoa mutta he peittoavat koulutetun kollegansa erinomaisella asiantuntemuksellaan.

        Esimerkiksi sairaanhoitajan työ voi olla hyvin raskasta 3-vuorotyötä. Yksi hoitaja osastolla, 20 sänkyyn hoidettavaa potilasta. Vaihdat heille yksinäsi yöllä vaippoja ja välillä voit joutua vaikka elvyttämään. Kyllä kaupan myyjä ja siivooja saavat palkkansa humattavasti vähemmällä rehkimisellä. Progressiivinen verotus vähentää huomattavasti palkkakuilua näiden ammattien välillä.

        Mitä on arvostus? Kannattako sen takia opiskella vuosia yliopistossa, jotta saa arvostusta? Eikö arvostusta voi saada muulla tavalla? Itse lähinnä naureskelen noille kaiken maailman filosofeille, jotka tärkeilevät joka paikassa. Sydämen sivistys on ihmisen parasta pääomaa ja sitä ei voi opiskella yliopistossa!

        Mutta sinä olet ilmeisesti motivoitunut opiskelemaan. Korkea motivaatio on tärkein tae opintojen etenemiselle. Onnea opintielle!


      • Mielestäni teet arvo
        Mielestäni teet arvo kirjoitti:

        Toki voit opiskella ihan niin pitkälle kuin sinä haluat, hae ihmeessä opiskelemaan, jos olet motivoitunut!

        Opiskeluaikana tulot ovat hyvin pienet. Eikä tutkinto nykyään takaa hyväpalkkaista työtä.

        Opiskella voi muuallakin kuin yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. Voi esimerkiksi opiskella kotona netistä sellaisia asioita, jotka oikeasti kiinnostavat. Esimerkiksi sairaanhoitaja- tai lääkäriopintoihin kuuluu paljon sellaisia kursseja, jotka eivät juuri ketään kiinnosta, esimerkiksi biokemiaa mutta pakko on suorittaa kurssit, jos haluaa todistuksen. Esimerkiksi monet kansanedustajat ovat itsenäisesti opiskelleet valtavan tietomäärän alaltaan. Heillä ei ole välttämättä mitään koulututkintoa mutta he peittoavat koulutetun kollegansa erinomaisella asiantuntemuksellaan.

        Esimerkiksi sairaanhoitajan työ voi olla hyvin raskasta 3-vuorotyötä. Yksi hoitaja osastolla, 20 sänkyyn hoidettavaa potilasta. Vaihdat heille yksinäsi yöllä vaippoja ja välillä voit joutua vaikka elvyttämään. Kyllä kaupan myyjä ja siivooja saavat palkkansa humattavasti vähemmällä rehkimisellä. Progressiivinen verotus vähentää huomattavasti palkkakuilua näiden ammattien välillä.

        Mitä on arvostus? Kannattako sen takia opiskella vuosia yliopistossa, jotta saa arvostusta? Eikö arvostusta voi saada muulla tavalla? Itse lähinnä naureskelen noille kaiken maailman filosofeille, jotka tärkeilevät joka paikassa. Sydämen sivistys on ihmisen parasta pääomaa ja sitä ei voi opiskella yliopistossa!

        Mutta sinä olet ilmeisesti motivoitunut opiskelemaan. Korkea motivaatio on tärkein tae opintojen etenemiselle. Onnea opintielle!

        Jatkan vielä, että lähde ihmeessä opiskelemaan, koska olet noin motivoitunut. Jos et et nyt lähde, niin ehkä kadut koko loppuikäsi sitä, että et lähtenyt opiskelemaan.

        Lukihäiriö ei ole este opinnoille, korkeintaan se hidastaa opiskelua. Tärkeintä on kuitenkin motivaatio opiskella itselleen ammatti tai tutkinto. Jos innostusta riittää, niin onhan vuorokaudessa tunteja! innostus ja motivaatio ovat opiskelussa tärkeintä, lukihäiriö on sivuseikka.

        Suomalainen opiskelujärjestelmä on ollut ainakin näihin päiviin asti hyvin joustava. Esimerkiksi yliopistoissa on voinut opiskella vaikka 10 vuotta. Tenttejä voi uusia niin kauan, että ne menevät läpi. Vaikeinta yliopisto-opinnoissa on ollutkin sisäänpääsy. Kun tiedekunnan ovet aukeavat, todistuksen saaminen on aivan varmaa, jos vain opiskelijalla riittää intoa.

        Arvostuksen takia yliopisto-opintoja ei kannata aloittaa mutta jos tieteen tekeminen kiinnostaa niin tervetuloa vain! Ja yliopistossahan voi opiskella melkein mitä vain. Tiesitkö, että maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa on siivoukseen liittyvä yliopistotutkinto! Eikä tutkinto ole mitään huuhaata- vaan siellä testataan esimerkiksi erilaisia siivousaineita, tutkitaan pesuainekemiaa ja kehitellään uusia siivoustekniikoita. Tutkinto on kemiapainotteinen, joten kemiasta pitää olla hyvät tiedot sinne mennessä.


      • Anonyymi

        "Lukivaikeuksia voidaan tutkia ja hoitaa aikuisiällä. Monella aikuisella on lukivaikeus, jota ei ole lapsena ymmärretty. Lukitestit tehdään alakoulussa, yläkoulussa, lukiossa ja ammatillisissa oppilaitoksissa ja tarvittaessa myös ammattikorkeakouluissa."

        Lukihäiriöinen voi olla älykäs ja voi olla ammatiltaan vaikkapa lääkäri tai opettaja. Toki lukihäiriöinen tarvitsee älyn lisäksi paljon perslihaksia kuin ne, joilla ei ole lukihäiriötä. Oppimisen eteen on käytettävä kolminkertainen määrä kovaa työtä.

        Jos kuntoutus kiinnostaa, niin kannattaa ottaa selvää sellaisesta kuin Vinke Pro. Kyseinen kuntoutuksen järjestäjä taitaa olla itsekin lukihäiriöinen, jolla on takana viisi tutkintoa ja on mm. psykoterapeutti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lukivaikeuksia voidaan tutkia ja hoitaa aikuisiällä. Monella aikuisella on lukivaikeus, jota ei ole lapsena ymmärretty. Lukitestit tehdään alakoulussa, yläkoulussa, lukiossa ja ammatillisissa oppilaitoksissa ja tarvittaessa myös ammattikorkeakouluissa."

        Lukihäiriöinen voi olla älykäs ja voi olla ammatiltaan vaikkapa lääkäri tai opettaja. Toki lukihäiriöinen tarvitsee älyn lisäksi paljon perslihaksia kuin ne, joilla ei ole lukihäiriötä. Oppimisen eteen on käytettävä kolminkertainen määrä kovaa työtä.

        Jos kuntoutus kiinnostaa, niin kannattaa ottaa selvää sellaisesta kuin Vinke Pro. Kyseinen kuntoutuksen järjestäjä taitaa olla itsekin lukihäiriöinen, jolla on takana viisi tutkintoa ja on mm. psykoterapeutti.

        Jos on erityiskoulua käynyt, niin kyllä sitä on paljon jäljessä pärjätäkseen lukiossa ja yliopistossa. Jopa tavallisessa amiksessakin pärjääminen voi olla mahdotonta. Lukihäiriön takia harvoin laitetaan lasta erityiskouluun.


    • En tajua miksi kelaat tollasta arvostustekijää työnteossa noin paljon. Ensinnäkin, ei siivoustyötä nykypäivänä pidetä ( ainakaan asiakkaan näkökulmasta ) minään turhana ja täysin hyödyttömänä luuserien hommana josta ei ole kellekkään mitään hyötyä. Sen kaltainen ajattelu on meidän omassa päässä. Jos arvostat itseäsi et kelaile tuollaisi mitä kukin nyt ammatinvalinnastasi ajattelee, Siivous on työtä siinä missä muukin. Palkka ei päätä huimaa, ja työtahti voi olla armoton- riippuu työnantajasta. Mutta, mua ainakin risoo tuo, että joku miettii ihan tosissaan kannattaako ennemmin olla sossupummi kun näyttäyyä siivoojana...toki suomalainen järjestelmä on tehnyt sen mahdolliseksi, ettei kaikkia töitä kannata ottaa vastaan kun makaamallakin saa saman. Raha on oma pointtinsa tässä, mutta ei sitä ainakaan kannata miettiä kehtaako nyt siivoomaan lähteä vai pitäiskö ennemmin lojua himassa....jo sä koet, että siitä on rahallista hyötyä tms, niin mene siivoomaan ja unohda kaikki muu joutavanpäiväinen kelailu. Ite oon ollu alalla 13 vuotta, rnkä mä ainakaan koe, että mun työni olisi jotenkin ala-arvoista.

    • Rehuska

      olen siivooja, ollut jokauan. Nyt ihan vakavissani mietin sossupummiksi ryhttymistä. Olen varmasti tehnyt niin paljon työtä kuin yksi ihminen elämänsä aikana
      pystyy tekemään. kaiken huipuksi olen pysynyt köyhänä. sairas en (onneksi) vielä ole. Eläke on niin pieni, ettei töissä kannata käydä.

      • tillona

        Minäkin olen siivooja, ollut jo kauan. Jotain syystä (kunnallinen) työpaikkani on vuosi toisensa jälkeen hyvin tuulinen, epäilemättä nytkin kun taas pitäisi säästää, voidaan vähentää siivoojista. Yli 15 vuoden työuran jälkeen bruttopalkkani on edelleen alle 2000 euroa ja koska olen jo tuhonnut terveyteni liialla työnteolla. olenkin todennut (kuten rehuska) ettei työnteko kannata tällaiselle kehäraakille. Mikäli minut säästetään ulos jonakin päivänä, orjaksi en ala - tehkööt nuoreemmat ja terveemmät, taidan itse kokeilla sossupummin uraa, Ainakin vähäiset fyysiset voimat riittäisivät vielä kotiinkin....


    • siivooja_pakosta

      No mua nolottaa tehdä työtä mitä teen. Korjaan toisten oksuja ja paskaa. Olen saanut useasti surkeita katseita, sekä ala-arvostusta. En edes kehtaa kenellekkään myöntää mitä työtä teen.

    • siiisti

      Turhaa nolostelet. Itsekin siivooja. Koulun ohella ja vähän huolestuttaa kun töihin on kivempi mennä kuin kouluun... Eikä siis rahan takia, vaan mielenkiinnon...

    • sossusta sama raha

      Ennemmin sossuun kuin rikastuttaa orjapiiskureita.
      0 työsopimus=orjuus

    • qwerty

      Itse olin osa-aikasiivoojana ja nyt olen työtön ja saan sen saman käteen mikä sain osa-aikatyöstä.

      Siivousalalla kannattaa varmasti vain jos antaa kaikkensa ja perustaa esim kotisiivousfirman.

      Itse olen ajatellut, että haen yrityskurssille ja perustan kotisiivousfirman. Uskoisin, että tällä konseptilla voisi päästä ihan kohtuu tuloihin (kunhan teen itse mahdollisimman paljon töitä).

      Muuten siivoustyö on syvältä - huonot esimiehet ja todella huono palkka.

      • karamellia

        kuinka tuo on edes mahdollista? jos tienaat liian vähän voit saada asumistukea ja oistettua työmarkkinatukea? jolloin et edes missään tilanteessa voi olla töissä ja saada vähemmän rahaa kuin työttömänä.


    • Valpo

      Köyhänä pysyy siivoamattakin.

    • respect

      Eihän siivoustyö mitään herkkua ole ja palkkakaan ei päätä huimaa mutta ennemmin sitä töitä tekee kun juoksee sossun luukulla!!! Mua ottaa aivoon sellaset maleksijat jotka vaan erinlaisilla etuuksilla elää eikä työpäivää tee. Siivous on ammatti siinä missä muutkin ja joka työtön vaan kotoa töihin vaikka siivouspuolelle!!!!!!!!!!!

      • Pirkko1

        Ja mikäs sinun siivousfirman nimi on? Oisko orjille töitä?


    • sadness face 89

      ymmärrän hyvin tilanteesi.
      kävin itse erityisluokkaa koko peruskoulun ajan.
      joudun erityisluokalle koska minulla lapsena todettiin avaruulinen hahmotushäiriö ja oppiminen oli vaikeaa.
      Päästyäni peruskoulusta hain normaaliin ammattikouluun johon pääsin sisään koulu kesti sellaiset 3-vuotta. Sieltä valmistuin huonoin arvosanoin koska minua kiusattiin ja oppiminen oli vaikeaa. En saanut tarpeeksi tukea opiskeluun.
      Nyt olen ollut 5-vuotta työtön mutta ei se johdu omasta tahdostani vaan siitä että olen yrittänyt hakeutua uudestaan opiskelemaan mutta en ole päässyt se on aina tyssännyt siihen että en ole osannut laskea pääsy kokeissa matikkaa.

      Nyt tänä vuonna päätin taas yrittää hakeutua opiskelemaan hain nimittäin te-toimiston kautta opiskelemaan siivoojaksi se alkaa syksyllä.
      Ilmeisesti siinä on taas pääsykokeet pahoin pelkään että en pääse opiskelemaan jos tulee matikka tehtviä.

      Välillä olen ajatellut itsemurhaa koska minua masentaa tämä tilanne että en voi ikinä päästä opiskeleman sellaisia aloja mitä oikeasti halusin.

      Mutta olen tähän asti tyytynyt kohtalooni vaikka se tuntuu päivä päivältä pahemmalta..

      • Anonyymi

        Oletko mitään kuntoutusta yrittänyt tuohon hahmotushäiriöösi? Et vaikuta kuitenkaan kehitysvammaiselta, vaan sinulla on mahdollisesti neurologista poikkeamaa.

        Kotityö- ja puhdistuspalvelualalle pääsee kuka vain ja pääsykokeita sinne ei ole. Voit valita ammatiksi siivoojaan (tutkinto on tällöin toimitilahuoltaja) tai kodinhuoltaja, joka on siivoojaa monipuolisempi työ, joka pitää siivouksen lisäksi sisällään ruuanlaittoa ja asiakkaan avustamista kodinomaisissa olosuhteissa.


    • siivooja1

      Kannattaa muistaa, että kaikki siivoojat eivät elä kituuttaen. Itse en pysty hankkimaan jokaista asiaa, minkä haluaisin, enkä voi kauheasti matkustella, mutta laskuni ja asuntolainani pystyn hoitamaan ja jokaista senttiä ei tarvitse laskea. Olen ollut onnekas, koska minulla on todella hyvä työnantaja, joka arvostaa minua ja tekemääni työtä. Työ on toki todella raskasta ja välillä käy mielessä, että voisinpa tehdä sen alan töitä, mihin minulla on koulutus. Sitä odotellessa teen kuitenkin mieluummin siivoustyötä, kuin siirryn sossupummiksi. Toki jos työnantaja ja palkka olisivat huonot, saattaisin ajatella toisin.

      Itseäni tympii, kun törmään jossain esim. vanhoihin tuttuihin pitkästä aikaa ja kerron heille olevani nykyään siivooja, heidän ilmeensä muuttuu jotenkin sääliväksi. Tietysti on olemassa "hohdokkaampiakin" ammatteja, mutta kaikki työ on tärkeää. Jos vaikka siivoojat, roskakuskit, putkimiehet, kaupan työntekijät, sairaanhoitajat jne, menisivät lakkoon vaikka vain päiväksi, syntyisi kaaos. Tuntuu siltä, että kaikkein aliarvostetuimmat työntekijät itse asiassa pyörittävät tätä yhteiskuntaa. Pääasia on se, että jokainen arvostaa itse omaa työtään: sossupummiksi ei kannata ryhtyä vain siksi, että ammatista ajatellaan yleisesti tietyllä tavalla. Jos kaikki suomalaiset työskentelisivät siisteissä toimistotöissä ja kaikki olisivat vaikka jotain pikkupomoja, voi vain kuvitella, mitä tapahtuisi.

      Niin ja itse ainakin olen ammatiltani siivooja, en siistijä. Siistijästä tulee mieleen sellainen essu päällä hipsutteleva sisäkkö, joka pyyhkii huiskulla pölyjä. :D

      Edelliselle kommentoijalle: Onkohan siivousalalla pääsykokeita...? Itse en ole ainakaan ikinä kuullut niistä. Ja jos onkin, niin oletko miettinyt voisiko oppisopimus olla yksi vaihtoehto? Itselläni ei myöskään ole mitään koulutusta alalle, vaan olen oppinut työn käytännössä. Työskentelin jo yläaste/lukioikäisenä siivoushommissa kaikki kesät ja siitä oli apua nykyisen työni saamisessa.

    • elämäonihanaa

      sadness face 89:

      Mihin kouluun olet hakemassa siivoustyötä opiskelemaan? Olen itse opiskellut toimitilahuoltajaksi nyt vuoden ja meidän koulussamme ei todellakaan ollut mitään pääsykokeita. Hakemusta vaan sisään ja ottaavat varmasti hyppien keikkuen. Omat kokemukseni alasta tähän mennessä ovat melkein pelkästään myönteiset. Tällä hetkellä olen kesätöissä SOLilla ja ihan mukavaa on.

      Sairastin vuosia vakavaa masennusta. Opiskelin korkeakoulussa matkailua, ja masennuin entistä enemmän, koska ala oli selkeästi väärä. Nykyisissä opinnoissani ja töissäni koen, että minulla riittää energiaa muuhunkin kuin pelkkään kouluun ja työhön. On totta, että palkka on paska, mutta sekin tuntuu todella isolle verrattuna pelkän opintotuen varassa elelyyn tai mikä pahinta sossun luukulla ramppaamiseen ja jatkuvaan huolehtimiseen, mistä saan rahaa ensi kuussa ja kuinka paljon.

      Musta on surullista, miten monet ihmiset näkee siivoustyön jotenkin huonona tai viimeisenä oljenkortena. Itselleni se ei todellakaan olisi viimeinen oljenkorsi, vaan olen huomannut sen olevan jopa mielekästä. Alan ongelma ei ehkä olekaan eniten itse työn mielekkyys vaan palkkaus, työtaakka, esimiesten ammattitaidottomuus ja kilpailutus. Mieluummin mä jynssään sitä vessanpönttöä puhtaaksi kuin toimin itse sellaisena esimerkiksi hotellin respana tms. asiakaspalvelijana, jolta vaaditaan jatkuvaa kykyä nuolla asiakkaiden aanuksia. Työ kuin työ, hyvällä asenteella pötkii jo todella pitkälle.

    • Anonyymi

      Olen molempia eli siivouksesta saa niin huonoa palkkaa,että joudun hakemaan asumistukea =S Ja välillä toimeentulotukeakin lisäksi!

    • Anonyymi

      Mielummin ikityötön kuin paskaduunissa päivääkään.

      • Anonyymi

        Siivooja tekee tärkeämpää työtä kuin joku puhelinmyyjä. Muuttuisi sinunkin mieli, jos sairaalassa ei siivottaisi ja kauppojen hyllyt täyttyisi pölyistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siivooja tekee tärkeämpää työtä kuin joku puhelinmyyjä. Muuttuisi sinunkin mieli, jos sairaalassa ei siivottaisi ja kauppojen hyllyt täyttyisi pölyistä.

        Muuttuisi mieli jos maksettaisiin normi liksaa ilman riistoa.

        Kaikki älytön kiire ja työvaatimukset ovat keinotekoista tehostamista ja riistoa jonkun kusettajan taskuun sinun selkänahastasi, normi liikevoitto on ok kuten vielä oli muutama vuosikymmen sitten, nythän kokkare paskalle ei riitä mikään vaan se haluaa sinunkin palkkasi itselleen ja ohjeistaa menemään sossuun kun palkka ei enää riitä normi elämiseen.

        Työelämä ja politiikka ovat täysin rikki ja se johtaa vain yhteiskunnan romahtamiseen, olkaa hyvät kokoomus paskapäät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttuisi mieli jos maksettaisiin normi liksaa ilman riistoa.

        Kaikki älytön kiire ja työvaatimukset ovat keinotekoista tehostamista ja riistoa jonkun kusettajan taskuun sinun selkänahastasi, normi liikevoitto on ok kuten vielä oli muutama vuosikymmen sitten, nythän kokkare paskalle ei riitä mikään vaan se haluaa sinunkin palkkasi itselleen ja ohjeistaa menemään sossuun kun palkka ei enää riitä normi elämiseen.

        Työelämä ja politiikka ovat täysin rikki ja se johtaa vain yhteiskunnan romahtamiseen, olkaa hyvät kokoomus paskapäät.

        Harva siivousfirma pitää ketään töissä jos siivouslaatu on täyttä kuraa jatkuvasti. Eiköhön sieltä äkkiä lennetä ulos..


    • Anonyymi

      Siivooja vai sossupummi? Tuohon voisi vastata, että useinkin törmää "lähihoitaja JA sossupummi"-ilmiöön. Siivoojana työskennellessäni kukaan työkaveri ei koskaan yrittänyt pummata työtovereilta rahaa. Sen sijaan lähihoitajana toimiessani silloin tällöinkin törmäsin lähihoitajiin, jotka olivat ilmeisesti entisiä sossupummeja ja työkkärin karenssin uhalla lähihoitajakouluun ja alalle pakottamia. Kuin paljon ylitöitäkin olisi ollut, oli rahat aina näillä pummeilla loppu. Ja ei kun työkavereilta kerjäämään...

      • Anonyymi

        Siivooja ja lähihoitaja. Siinä on kaksi aliarvostetuinta ammattia, kun kyseessä on ammattikoulutus ja tietysti naisvaltainen ala. Ei siivoojat ole ainoita, joita pidetään paskatyöläisinä.

        Lähihoitajistakin kuulee puhuttavan white trash-tyyppeinä ja jopa heikkolahjaisina. Totta tietysti on, että työvoimakoulutuksen kautta ollaan raahattu puoliväkisin henkilöitä alan opiskelijoiksi, jotta saataisiin työllistymistilastot näyttämään kauniimmilta. Kuitenkin pitäisi ottaa huomioon, että lähihoitaja on koulutuksestaan huolimatta ihminen, jota ei kukaan koulutetumpi ja fiksumpi ole vahtimassa ja opastamassa, vaan työtä tehdään oikeasti itsenäisesti ja tehdä hoidollisia toimenpiteitä, lääkelaskuja ja tukea lapsen kasvua ja kehitystä yms.


    • Anonyymi

      Olen välillä miettinyt samaa. Minulla on myös oppimisvaikeuksia ja olen tyhmä kuin saapas suorittaakseni korkeakoulun. Olen ollut hissukka peruskouluajan tuntiessani huonommuutta muihin luokkatovereihini verrattuna: milloin toisella oli vanhemmat yhdessä /hyvätuloisia ja milloin toiset luokkatoverit olivat kauniimpia kuin minä.

      Matematiikka takkuaa lukuun ottamatta peruslaskutoimituksia, ja peruskoulusta selvisin 7,5 keskiarvolla. Kävin ihan tavallista koulua osittain yksilöllistetyn (matematiikka ja myöhemmin fysiikka) opetuksen piirissä.

      Peruskoulun jälkeen menin tavalliseen ammattikouluun, jossa tuli alkuun vaikeuksia eteen, kun en osannut hahmottaa paljonko vaa'an ruudulla 40 tai 400 grammaa näyttää. Kuvamuistini auttoi asiassa myöhemmin. Osaan kyllä erottaa, että 40 on pienempi luku kuin 400 tai 400 on suurempi luku kuin 40.

      Omaa yritystä olen pitänyt vaihtoehtona, mutta pelottaa vain, että nämä oppimisvaikeudet tekisi asiasta mahdottoman. Lähipiirissäni ei ole ketään, joka voisi antaa neuvoja. Liikeidea minulla on kuitenkin valmiina kiinnostuessani vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta ja tuotteetkin olisi sen mukaisia.

      Voin tunnustaa potevani pessimistisyyttä ihan syystäkin. Se on sanomattakin selvää, että olen aina ollut sellainen.

    • Anonyymi

      Nykyään on monia korkeasti koulutettuja ihmisiä, jotka eivät tahdo löytää koulutusta vastaavaa työtä, vaan päätyvät siivoamaan tai kaupan kassalle. Ihan turha siis kuvitella tekevänsä "tyhmien" työtä. Tämä vain pohdittavaksi niille, jotka katsoo siivoojia alaspäin.

      Ja siivouksen kohteita on laidasta laitaan. Sairaalan siivoaminen on sellaista hommaa, jossa ei tasankaan mokata eikä riitä vain jälkien siivoaminen. Siellä tasot ja pinnatkin puhdistetaan tietyillä aineilla.

      Tänä päivänä siivoojaltakin vaaditaan koulutusta ja pitää olla auton ajokortti. Jopa keskiarvonkin pitäisi alkaa 7:stä. Opinnoissa on kieliä ja matematiikkaa.

    • Anonyymi

      Enemmän arvostan siivoojaa, välinehuoltajaa, lähihoitajaa, putkimiestä tms. kuin joitain pilipali-humanistisia tieteitä tai sukupuolen tutkimuksen lukijoita.

      • Anonyymi

        Humanisti tai mikä vaan tieteiljä on joskus voinut olla siivooja! Moni kasvatustieteiljöistäkin on ollut siivoojia opiskeluaikana! Huom! Opiskeluaikana! Sitten kun valmistuu niin pitäisi työllistyä omalle alalle. Sääli vaan kun aina pyydetään kokemusta niin se kokemus on siivoomisesta...


      • Anonyymi

        Kiitos sinulle kommentistasi :-)


    • Anonyymi

      Työn arvostus näkyy vain ja ainoastaan palkassa.
      Jos palkka on ala-arvoinen niin ei sellainen työkään ole mistään kotoisin.

    • Anonyymi

      Jos on hyvä ulkonäkö, niin etsi rikas mies ja ala vaimoksi. Miehet katsoo ulkonäköä, ei älyä.

      • Anonyymi

        No jos jonkun älykääpiön huolit noilla perusteilla niin se rikaskin voi olla täys sika joka ei arvosta mitään muuta kuin omaa mulkkuaan.


    • Anonyymi

      Sol-palvelut ym.
      He vetävät rahat välistä ja itse siivooja
      ei saa mitään ja työaika ei riitä lähimainkaan
      Firmoissa vain isännät rikastuvat kun
      vetävät itse siivoojan palkan.
      Jos siivouksen tilaaja ymmärtää palkata
      siivoojan ilman välikäsiä niin siivojalle
      riittäisi parempi palkka ja työaika vähän
      inhimillisempi.
      Mutta vastuu ihmiset ja siivouksesta
      vastuussa olevat ovat laiskoja paskoja
      eivätkä viitsi vaivautua omiin siivoojiin
      ja heän psökkaamiseen.
      Laiskuuttaan vaan tilaavat niin ei
      tartte päätä vaivata.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sairaalasiivoojat tienaa vähän paremmin verrattuna rappukäytävien siivoojiin. Suosittelisin laitoshuoltajan koulutusta, joka on vielä nykyistä toimitilahuoltajan koulutusta "korkeampi", vaikka molemmat ovat ammattikoulussa suoritettavia. Laitoshuoltajan työ on myös monipuolisempaakin verrattuna siivoojaan. Siinä työssä selviää maalaisjärjellä ja tarkkuudella.

    • Anonyymi

      Onko laitoshuoltajan ammattitutkinnon haltija nykyään nimikkeellä Siistijä? Ihan asiallisesti tätä kysyn.

      • Anonyymi

        Kyllä ne on edelleen laitoshuoltajia.


      • Anonyymi

        Laitoshuoltaja on eri asia kuin siivooja/siistijä. Laitoshuoltajan työympäristö on yleensä sairaala, jossa siivouksen lisäksi vastataan ruokahuollosta ja potilaskuljetuksista vuoteesta toiseen. Tarkkuutta vaativa työ.


    • Anonyymi

      Siivojan/siistijän ammatti on turhan aliarvostettu. Sanotaan, että siistijän työtä ei näe eikä työn merkitystä ymmärrä, ennen kuin siivooja jättää työntä tekemättä. Niinpä. Paska kasaantuu. Kaikista ei tosiaankaan ole siistijöiksi, ja olet valinnut ihan yhtä arvokkaan ammatin, kuin lääkäri tai kaupan kassa. Kaikkia näitä ammatteja tarvitaan.

      Itse arvostan siistijöitä aivan mielettömästi. Toinen vanhemmistani on siistijä ammatiltaan, ja tehnyt uransa sellaisessa pyörityksessä, että huh huh. Eipä olisi itsestäni ollut sellaiseen eläkeikään asti, ei voi kun hattua nostaa. Itse olen työskennellyt siistijänä taas kaikki opintojeni aikaiset kesät, ja nyt toista korkeakoulututkintoa aloittaessa (olen alanvaihtaja) jälleen toimin siistijänä tässä ohessa. Olen tykännyt tästä työstä, koska introverttina saa tehdä itsenäistä työtä, jonka työnjäljen näkee heti.

      Mielestäni työtä kuin työtä kannattaa tehdä, sillä eläke kertyy ja samaten työkokemus. Jos nyt jättäydyt työmarkkinoiden ulkopuolelle, on kelkkaan aina vuosien kuluessa yhä vaikeampi hypätä takaisin.

      Jaksamista, teet/teemme arvokasta työtä.

    • Anonyymi

      Ei paljon motivoi kun 5 vuotta tehnyt 8h päiviä ja eläkettä kertynyt parisen euroa. Tällä tahdilla en pääse ikinä eläkkeelle. Todennäköisemmin jäisin muutenkin sairaseläkkeelle ennen pitkää. Aluksi aion vähentää työmäärää, saa nähdä mikä tilanne vuoden päästä. Näillä älynlahjoilla (ja ihmiskammon vuoksi) en edes harkitse uuden alan opiskelua.

      • Anonyymi

        Mitenkäs sairaalan välinehuoltaja? Ei tarvitsisi olla ihmisten kanssa tekemisissä, eikä tarvitse päätä käyttää. Toki terveellä järjellä ajateltava, että työssä ei hölmöillä tai mokata desinfioitavien välineiden kanssa, koska niissä piilee infektioriskit. Tekisit kuitenkin arvostettua työtä ja palkka ok, vaikkei mikään parhainkaan ole. Vaatii ammattikoulutuksen.


    • Anonyymi

      Se eläke on aivan yhtä suuri oli ikänsä pummi tai oli ikänsä pienellä palkalla työssä. Turhaa ajatella, että kerryttää eläkettä.
      Itse olen roskakuski ja saan hieman enemmän kuin siivooja mutta eläkettä en todellakaan mieti kerryttäväni vaan ruokaa pöytään ja rahat laskuihin.

    • Anonyymi

      Siivoojan työ on fyysistä, kuumat ja kylmät olosuhteet kestettävä. Samoin ovat hoitotyön tehtävät. Olen tehnyt molempia. Nivelrikko useissa nivelissä raskaista nostoista, siirroista potilastyössä. Kuitenkaan en vastaanottanut taloushallinnon toimistotyötä, jota koulutukseni myös mahdollisti. En tahdo istua päätteen ääressä toimistossa, vaikka palkka on näitä töitä tehdessäni ollut lähes kaksinkertainen.
      Eli jos olet tekeväinen ja liikkumisesta nauttiva, käy kokeilemaan siivoustyötä. Toki 8 tunnin jälkeen särkee niveliä (ainakin 40 vuoden työelämän tehneellä) mutta siivotut kohteet ovat paras kiitos. Palkkaus ja työolosuhteet sekä aikataulun väljyys pitäisi saada inhimilliseksi. Näin jaksaisimme paremmin. Raskaat imurit pitäisi vaihtaa kevyempiin, jotta niitä jaksaisi portaissa kantaa nivelsairaskin.
      Kyllä minuakin ihmetellään ja osa sukulaisista häpeää että korkeakouluissakin opiskellut siivoaa.

    • Anonyymi

      Kannattaa lukea tämän naisen tarina, joka on ihan yrittäjäksi asti päässyt kampaajana, vaikka taustalta löytyy pienluokka ja vaikea hahmotushäiriö, adhd jne.

      https://oppimisvaikeuksistahuolimatta.blogspot.com/?m=1

      Yläkoulun opot niin helposti ehdottaa sitä helppoa alaa, jos on diagnoosi tai useampikin, vaikka olisi unelmana tulla kampaajaksi tai päätyä myöhemmin akateemiselle uralle.

    • Anonyymi

      Omista esteistään tai rajoitteistaan huolimatta voi pärjätä ja päästä pitkällekin. Se on itsestä kiinni. Jos haluaa lukihäiriöstä huolimatta oppia kieliä tai haaveilee korkeakoulutuksesa, niin kyllä, se vaatii perslihaksia, vaikka olisi älykkyyttä jakaa muillekin. On niitä ihmisiä, jotka menettävät molemmat jalkansa, mutta he silti kiipeävät vaikkapa Mount Everestille proteeseillaan, kun taas joku terveillä jaloilla varustettu luovuttaa heti ensimmäisen yrityksen jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe