Joitain vuosia sitten ostin Stigan kevytraivurin kesämökille lähinnä heinien ja ruokojen niittoa varten. Siimapään lisäksi raivurissa on nelisakarainen vesakkoterä. Kahdesti olen jo saanut rikki kulmavaihteen puoleisen pooriholkin jota vasten terä kiristetään. Terä on niin ohutta ainetta, että terän "sinkuminen" hajottaa tuon holkin. Ennen pitkää tuo sakaraterän lyöminen oksiin hajottaa myös kulmavaihteen vaikka ei juuri sormia paksumpia pajukkoja sillä ole niitetty.
Kysymys kuuluukin, että miksi ohjekirjassa kielletään sakaraterän vaihtaminen oikeaan raivurin terään? Varsinaisella vesakkoterällä ei tuollaista iskua tulisi ja muutenkin tuntuisi, että oikea vesakkoterä leikkaa risut poikki paremmin.
Kevytraivurin vesakkoterä
9
2515
Vastaukset
- vastaus kuuluu
Moottori laukee oikealla raivurin terällä. Noita Stigoja ei ole tehty kuin nimensä mukaisesti kevyiin hommiin eli heinän niittoon.
- Risuniittopilipali
Joo, leluhan se on… Mutta tarkoitus ei ollutkaan alkaa ranteenvahvuisia vesakoita kaataa. Ajattelin, että perinteinen vesakkoterä ei rasittaisi kulmavaihdetta niin paljoa noissa 1-2 vuoden vesakoissa. Glykofosfaattia on tullut käytettyä, mutta ruman näköisiä on ne pystyyn kuolleet puskat. Parempi olisi vetää sileäksi ja sitten kun on matala, niin uuteen kasvustoon ruiskuttaisi myrkyn.
Vaikuttaako se moottorin kestävyyteen kun tuo sakaraterä on selkeästi keveämpi pellin läpäre kuin oikea terä? Onhan se siimapääkin aika raskas ja selkeästi ottaa sillä hitaammin kierroksia kuin sakaraterällä. - Heitä se
neljäsakarainen terä romukoppaan ja osta raivaussahan terä ja viila silloin homma hoituu. Niitä puutarhaan ja harrastelija käytöön tarkotettuja raivurita olen nimittänyt häpykarvan sekoitajaksi.
- hyvä neuvo
Ostakaa raivuriin sirkkelin kovapalaterä niin ei tartte teroitella ja vesakko kaattuu.
- Stilisti
Se nelisakarainen terä on tarkoittu näissä harrastekoneissa ruohon niittoon.Kulmavihde ei kestä Stigassa vesakon kaatoa.
Olisiko perinteisen terän käytölle esteenä teränsuojus?Yleensä metallia,Stigassa muovia,joka ei suojaa metallinsirpalellta? - vain niin
Kuules nyt,jos raivaussahan terä on kunnossa siitä ei mitään metallin sirpaleita irtoa eikä lentele. Osta myvä mies kunnon raivuri niin työhommat tulee hoidettu kunnolla lelut ovat vain harrastelijoita varten.
- kevyt kanniskella
Minullakin on sellainen kevyt Stiga, maksoi muistaakseni 75,00 euroa. Peltiterä siinä on, kyllä sillä kuusen taimia saa esille horsmien, saniaisten ja vattujen seasta. Puun vesoja ei juuri kannata yrittää.
- Risuniittopilipali
Kiitos vastauksista, myös niistä joita en tarvitse! :)
" Stilisti " on oikeassa siinä, että miksi oikean raivurinterän käyttö on kielletty. Eli muovinen teränsuojus ei suojaa käyttäjää riittävän tehokkaasti. - Ne Stigat on
tehty harrastelijoille ja häpykasvan sekotukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156