Kevytraivurin vesakkoterä

Risuniittopilipali

Joitain vuosia sitten ostin Stigan kevytraivurin kesämökille lähinnä heinien ja ruokojen niittoa varten. Siimapään lisäksi raivurissa on nelisakarainen vesakkoterä. Kahdesti olen jo saanut rikki kulmavaihteen puoleisen pooriholkin jota vasten terä kiristetään. Terä on niin ohutta ainetta, että terän "sinkuminen" hajottaa tuon holkin. Ennen pitkää tuo sakaraterän lyöminen oksiin hajottaa myös kulmavaihteen vaikka ei juuri sormia paksumpia pajukkoja sillä ole niitetty.

Kysymys kuuluukin, että miksi ohjekirjassa kielletään sakaraterän vaihtaminen oikeaan raivurin terään? Varsinaisella vesakkoterällä ei tuollaista iskua tulisi ja muutenkin tuntuisi, että oikea vesakkoterä leikkaa risut poikki paremmin.

9

2627

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus kuuluu

Moottori laukee oikealla raivurin terällä. Noita Stigoja ei ole tehty kuin nimensä mukaisesti kevyiin hommiin eli heinän niittoon.

• Risuniittopilipali

Joo, leluhan se on… Mutta tarkoitus ei ollutkaan alkaa ranteenvahvuisia vesakoita kaataa. Ajattelin, että perinteinen vesakkoterä ei rasittaisi kulmavaihdetta niin paljoa noissa 1-2 vuoden vesakoissa. Glykofosfaattia on tullut käytettyä, mutta ruman näköisiä on ne pystyyn kuolleet puskat. Parempi olisi vetää sileäksi ja sitten kun on matala, niin uuteen kasvustoon ruiskuttaisi myrkyn.

Vaikuttaako se moottorin kestävyyteen kun tuo sakaraterä on selkeästi keveämpi pellin läpäre kuin oikea terä? Onhan se siimapääkin aika raskas ja selkeästi ottaa sillä hitaammin kierroksia kuin sakaraterällä.

• Heitä se

neljäsakarainen terä romukoppaan ja osta raivaussahan terä ja viila silloin homma hoituu. Niitä puutarhaan ja harrastelija käytöön tarkotettuja raivurita olen nimittänyt häpykarvan sekoitajaksi.

• hyvä neuvo

Ostakaa raivuriin sirkkelin kovapalaterä niin ei tartte teroitella ja vesakko kaattuu.

• Stilisti

Se nelisakarainen terä on tarkoittu näissä harrastekoneissa ruohon niittoon.Kulmavihde ei kestä Stigassa vesakon kaatoa.
      Olisiko perinteisen terän käytölle esteenä teränsuojus?Yleensä metallia,Stigassa muovia,joka ei suojaa metallinsirpalellta?

• vain niin

Kuules nyt,jos raivaussahan terä on kunnossa siitä ei mitään metallin sirpaleita irtoa eikä lentele. Osta myvä mies kunnon raivuri niin työhommat tulee hoidettu kunnolla lelut ovat vain harrastelijoita varten.

• kevyt kanniskella

Minullakin on sellainen kevyt Stiga, maksoi muistaakseni 75,00 euroa. Peltiterä siinä on, kyllä sillä kuusen taimia saa esille horsmien, saniaisten ja vattujen seasta. Puun vesoja ei juuri kannata yrittää.

• Risuniittopilipali

Kiitos vastauksista, myös niistä joita en tarvitse! :)

" Stilisti " on oikeassa siinä, että miksi oikean raivurinterän käyttö on kielletty. Eli muovinen teränsuojus ei suojaa käyttäjää riittävän tehokkaasti.

• Ne Stigat on

tehty harrastelijoille ja häpykasvan sekotukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe