Talousrakennuksen kuvien ja asemapiirroksen hinta?

mitenon.

Osaisitteko joku kertoa suunnilleen, mitä maksaa asemapiirroksen ja lämpimän talousrakennuksen kuvien (pohja-,leikkaus-, julkisivu-, perustus-) teettäminen suunnittelijalla? Osaisin vähän arvioida kustannuksia...Nyt ei osaa sinne päinkään sanoa, mitä se tulisi olemaan.

14

655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kummalekin positiolle saattaa riittää puoli päivää, eikä kummaleen positiolle voi millään mennä päivää enempää.... eli jotakuinkin 250...500 per positio.

      • mitenon.

        Hinnaksi tuli n.600 euroa, joten Rauno Kangas arviosi osui kyllä hyvin kohdalleen.

        Pitää tässä välissä sanoa myös, että olen monella palstalla (eritoten hirsitalot) täällä saanut paljon hyvää apua viesteistäsi (itse toki kysynyt eri nimimerkkien takaa, ettei oma tyhmyyteni paljastuisi). Kiitos, että olet jaksaillut vastata! Näillä foorumeilla kun niin usein saa vaan haukkumista ja mutu-vastauksia, niin on ollut ilo huomata, että kyllä täällä löytyy myös asiallista ja asiantuntevaa vastausta!


    • miteon.

      Suuri kiitos vastauksesta!

    • wwweesdsd

      itse maksoin 100e. En ehtinyt niitä itse piirtämään Autocadilla työmatkans vuoksi. Jos tunnet Autocadin ja osaat piirtää, ota mallia jostain valmiista ja tee itse.

      • rqrqwqwrqwr

        Ennemminkin kannattaa maksaa rakennesuunnittelusta, jotta rakennustarpeiden hankkiminen on helppoa.

        Eli mitä tavraa runko on. kuinka paksuja tolppia ja palkkeja jne. Lupakuvissa noita ei välttämättä näy. Hyvä suunnittelija ne toki sinne laittaa (jos osaa).


      • mitenon..
        rqrqwqwrqwr kirjoitti:

        Ennemminkin kannattaa maksaa rakennesuunnittelusta, jotta rakennustarpeiden hankkiminen on helppoa.

        Eli mitä tavraa runko on. kuinka paksuja tolppia ja palkkeja jne. Lupakuvissa noita ei välttämättä näy. Hyvä suunnittelija ne toki sinne laittaa (jos osaa).

        Hmmm...eiköhän ne tässä ole? Esim ulkoseinän kohdalla lukee runko 45x170 k600, tuulensuojalevy 9mm, koolaus 22 x100 k 600....vesikaton ja yläpohjan kohdalla vastaavia tietoja, samoin puhallusvillan määrä kerrottu. Pärjääkö näillä, vai pitääkö vielä jostain saada lisätietoa, ennenkuin lähtee hankkimaan rakennustarpeita?

        Miten se muuten on: osataanko rautakaupassa antaa oikea määrä tarvittavaa tavaraa kuvien perusteella, vai pitääkö ostajan aina itse osata laskea ja kertoa paljonko tarvitsee ja mitä? Auttakaa taas aloittelijaa...


      • mitenon.. kirjoitti:

        Hmmm...eiköhän ne tässä ole? Esim ulkoseinän kohdalla lukee runko 45x170 k600, tuulensuojalevy 9mm, koolaus 22 x100 k 600....vesikaton ja yläpohjan kohdalla vastaavia tietoja, samoin puhallusvillan määrä kerrottu. Pärjääkö näillä, vai pitääkö vielä jostain saada lisätietoa, ennenkuin lähtee hankkimaan rakennustarpeita?

        Miten se muuten on: osataanko rautakaupassa antaa oikea määrä tarvittavaa tavaraa kuvien perusteella, vai pitääkö ostajan aina itse osata laskea ja kertoa paljonko tarvitsee ja mitä? Auttakaa taas aloittelijaa...

        Kyllä noilla tiedoilla johonkin asti pärjää. Vaakarakenteiden (palkit) kannattaa kuitenkin olla pikkuisen epäileväisyyteen taipuvainen - ne ei ole iso asia tarkastuttaa, jos vaikka rakennuslupakuvien piirtä sattuisikin valikoineen rakenne-erittelyyn laitetut dimensiot jollain muulla perusteella kuin rakennelaskelmien mukaan.

        Vähänkään palvelualttiimpi rakenniuspalvelumyyjä kyllä laskee asiakkaalle tavaratkin, muttei sitä vielä tänä päivänä ihan jokaisesta kaupasta palveluna saa. Ja pienellä paneutumisella itse laskee usein huolellisemmin (=tarkemmin) kuin kauppias.


      • 123123313
        rauno_kangas kirjoitti:

        Kyllä noilla tiedoilla johonkin asti pärjää. Vaakarakenteiden (palkit) kannattaa kuitenkin olla pikkuisen epäileväisyyteen taipuvainen - ne ei ole iso asia tarkastuttaa, jos vaikka rakennuslupakuvien piirtä sattuisikin valikoineen rakenne-erittelyyn laitetut dimensiot jollain muulla perusteella kuin rakennelaskelmien mukaan.

        Vähänkään palvelualttiimpi rakenniuspalvelumyyjä kyllä laskee asiakkaalle tavaratkin, muttei sitä vielä tänä päivänä ihan jokaisesta kaupasta palveluna saa. Ja pienellä paneutumisella itse laskee usein huolellisemmin (=tarkemmin) kuin kauppias.

        Minkälaiset rakennekuvat pitäisi muuten oikeasti olla rakennuksen kokonaisjäykistyksestä? Jos vaikkapa runko on mitoitettu ja kattoristikoiden valmistajalta tulee kattoristikoiden tuentaohje niin tarvitaanko vielä lisäksi muuta suunnitelmaa jäykistykseen?


      • 123123312
        mitenon.. kirjoitti:

        Hmmm...eiköhän ne tässä ole? Esim ulkoseinän kohdalla lukee runko 45x170 k600, tuulensuojalevy 9mm, koolaus 22 x100 k 600....vesikaton ja yläpohjan kohdalla vastaavia tietoja, samoin puhallusvillan määrä kerrottu. Pärjääkö näillä, vai pitääkö vielä jostain saada lisätietoa, ennenkuin lähtee hankkimaan rakennustarpeita?

        Miten se muuten on: osataanko rautakaupassa antaa oikea määrä tarvittavaa tavaraa kuvien perusteella, vai pitääkö ostajan aina itse osata laskea ja kertoa paljonko tarvitsee ja mitä? Auttakaa taas aloittelijaa...

        Onko katosta? Onko mitoitettu tolpat ja palkit? Onko niistä laskentaa esittää rakennusvalvonnalle?


      • 123123313 kirjoitti:

        Minkälaiset rakennekuvat pitäisi muuten oikeasti olla rakennuksen kokonaisjäykistyksestä? Jos vaikkapa runko on mitoitettu ja kattoristikoiden valmistajalta tulee kattoristikoiden tuentaohje niin tarvitaanko vielä lisäksi muuta suunnitelmaa jäykistykseen?

        Aika paljon vaihtelee tarpeet sekä rakennusvalvonnalla että työmailla. Ja vähimmillään suunnittelua tehdään todella vähän. Joskus olen itsekin asiakkaan toivomuksesta tehnyt "minimirakennesuunnittelua" mikä tarkoittaa tavalliseen lupakuvien leikkauskluvaan merkittyä perustuksen kokoa, runkodimenssiota, yläjuoksudimenssiota ja muutamaa vakiotekstiä, joista ilmenee mitoituksessa käytetyt kuormat ja materiaalit... ehkä joku maininta kokonaisjäykistyksestä (aina noista jäykistyksistä ei taida suunnittelijat paljoa lausua, vaikka pitäisi).


    • jokuvaaak

      Hei. Kertokaas mitä kaikkia kuvia tarvitaan ok-talossa ja mitähän nämä mahtaisi kustantaa 1.krs n.100-120m2 taloon..
      eikös jotkut mahdollisesti käytä ns.kopiointi muitten valmistamista taloista..

      • Minimisuunnittelupaketti (sulkeissa talopakettitoiminnassa tyypillinen jako talopaketin mukana tuleviin muualta hankittaviin)
        * lupakuvat (pääpiirustukset asemapiirros)
        * rakenteet (puurakenteet perustus)
        * LVIS-kuvat eli lämmitysjärjestelmä, vesi ja viemärikuvat, ilmanvaihto ja sähkökuvat
        Tyypillisesti hinnat luokkaa:
        * lupakuvat 2.000
        * rakenteet 2.000
        * LVIS-kuvat 2.000
        Puolellakin hintaa joku selviää, kunhan tinkii kovasti laadusta ja puolitoista kertainenkaan maksu ei ole liikaa, jos kuvat on oikein hyvät. Pelkillä kopiokuluillakin saattaa selvitä, mutta se vaatii tuuria tai valmiiksi johonkin muuhun käyttöön mietittyjen ratkaisujen sokeaa hyväksymistä.


      • svaaann
        rauno_kangas kirjoitti:

        Minimisuunnittelupaketti (sulkeissa talopakettitoiminnassa tyypillinen jako talopaketin mukana tuleviin muualta hankittaviin)
        * lupakuvat (pääpiirustukset asemapiirros)
        * rakenteet (puurakenteet perustus)
        * LVIS-kuvat eli lämmitysjärjestelmä, vesi ja viemärikuvat, ilmanvaihto ja sähkökuvat
        Tyypillisesti hinnat luokkaa:
        * lupakuvat 2.000
        * rakenteet 2.000
        * LVIS-kuvat 2.000
        Puolellakin hintaa joku selviää, kunhan tinkii kovasti laadusta ja puolitoista kertainenkaan maksu ei ole liikaa, jos kuvat on oikein hyvät. Pelkillä kopiokuluillakin saattaa selvitä, mutta se vaatii tuuria tai valmiiksi johonkin muuhun käyttöön mietittyjen ratkaisujen sokeaa hyväksymistä.

        Niin, että kuvat maksais noin.6000e.
        Kyllähän niistäkin hintaa tulee.... mutta jos lähtee suorasta väsäämään, niin taitaa juuri tuollaisia kuluja joita ei edes tule mietittyä, jos hankkii talopaketin, vaikka kaippa hekin palveluistaan ja työstään jonkun prosentin nappaa;)


      • svaaann kirjoitti:

        Niin, että kuvat maksais noin.6000e.
        Kyllähän niistäkin hintaa tulee.... mutta jos lähtee suorasta väsäämään, niin taitaa juuri tuollaisia kuluja joita ei edes tule mietittyä, jos hankkii talopaketin, vaikka kaippa hekin palveluistaan ja työstään jonkun prosentin nappaa;)

        Piirtelen etupäässä vakiokumppaneille - siis ammattirakentajille. Ja palvelen joustavasti - teen tarvittaessa minimisuunnittelua tai sitten yksityiskohtaisempaa - ja kumppanit valitsevat poikkeuksetta aika kattavan suunnittelun, koskapa työmaalla ei haluta istua pohdiskelemassa erilaisia vaihtoehtoratkaisuja...

        ...ja toisekseen: kyllä nuo talopakettitalotkin suunnitellaan, eikä ne suunnittelut talopakettien yhteydessäkään tule ilmaiseksi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe