Hei.
Olen jo pitkään katsellut cairnia ja nyt kun elämäntilanne antaa myöten haluaisin tietää ennen varmoja päätöksiä enemmän rodusta ja sen hinnasta. Kokemuksia/ tietoa kenelläkään??
Cairni
9
891
Vastaukset
- mie.
Eli cairnterrieri on trimmattava rotu, joka nypitään 1-3kertaa vuodessa. Värejä on useita kuten brindle, vehnä, punainen ym. Ja noitakin löytyy vielä useita eri sävyjä. Rodun kanssa voi harrastaa esim.agilityä ja näyttelyitä. Rotu on melko terve. Ja inta pyörii 850-1100e paikkeilla. Hieman vaihtelee riippuen kasvattajasta, vanhemmista ym. Tietysti jos näyttelyissä ei varmasti tahdo käydä niin löytyy näitä pikkuviallisiakin cairneja joita saattaa saada hieman halvemmalla.
Tuossa cairnyhdistyksen kotisivut:
http://www.cairnterrieri.fi/
Ja tässä kasvattajat:
http://www.cairnterrieri.fi/?id=6BCDAFB0-FDDF476A8099-3C1BC34919DA
Muitakin kasvattajia tietysti on, eli kaikkia kasvattajia et valitettavasti löydä tuolta sivulta.
Kannattaa myös kelata tätä palstaa yksi sivu taaksepäin jossa on kysymys cairnien väreistä sekä muita kysymyksiä cairneista, niin saat enemmän tietoa.
Mitäköhän vielä. Kysyttävää?- tyttö81
Kiitoksia tosiaan vastauksesta. Oli suht tyhjentävä jos lukee tosiaan nuo aiemmatkin cairnia koskevat viestit.
Trimmauksesta vielä, että onko trimmaus miten samankaltainen westien trimmin kanssa (sitä olen kotosalla joutunut äidin opissa harjoittelemaan)? :-) - mie.
tyttö81 kirjoitti:
Kiitoksia tosiaan vastauksesta. Oli suht tyhjentävä jos lukee tosiaan nuo aiemmatkin cairnia koskevat viestit.
Trimmauksesta vielä, että onko trimmaus miten samankaltainen westien trimmin kanssa (sitä olen kotosalla joutunut äidin opissa harjoittelemaan)? :-)Eli cairn trimmataan käsin tai esim.trimmikivellä ja cairn trimmataan hieman eri tavalla kuin westie, eli cairnista nypitään kaikki muut paitsi kulmakarvat ja parta, kun westietähän ei aivan kokonaan trimmata. Ja cairn trimmataan tosiaan harvemmin kuin westie. Useasti näkee cairneja trimmattuina kuten westiet, eivätkä kaikki ammattitrimmaajatkaan aina osaa nyppiä cairnia, vaan trimmaavat sen kuten westien. Oletko suunnitellut näyttelyissä käyntiä? Periaatteessa cairnin trimmaaminen on erittäin helppoa ja sen oppii nopeasti myös itse. Toisilla kasvattajilla kuuluu kaksi ensimmäistä trimmausta pennun hintaan, mutta ei kaikilla.
Kysyttävää?
- Cairn-93
Ettei niitä lähde. Tosiaan meillä on 11-vuotias cairnuros. Terve on ollut muuten, mutta nyt tosiaan kuten jo aiemmin olen kertonut on ollut ihottumaa ja kovin on lihovaista sorttia nyt vanhana, vaikka ei paljon syö. Itsepäinen rotu, varmaankin westietä hiukan itsepäisempi, hirveän energinen ainakin nuorena ja leikkisä vielä vanhanakin. Meillä on toisena koirana 2-vuotias cockerinuorukainen ja siitä lähtee ihan älyttömästi koko ajan karvaa, ihan melkeen harmittaa rotuvalinta sen vuoksi. Auto on aivan karvoissa, kuin taas cairnista ei ole ikinä näkynyt karvan karvaa...
- mie.
Juu tämä on myös erittäin hyvä puoli cairneissa. Meillä karvaa lähtee aina ennenkuin nypitään, eli kun karvaa alkaa näkyä niin sitten tietää, että nyt voisi olla trimmauksen aika. Harvoin kyllä muuten karvaa lähtee. Vanhemmillani oli eräässä vaiheessa useampi rottweiler ja muistan kyllä kuinka paljon monesta rottiksesta lähti karvaa aina samaan aikaan. Sitä karvaa oli joka paikassa, voistakin sai karvoja nyppiä ja vaatteet olivat aina karvoissa, nyt tätäkään ongelmaa ei enää ole.
- tyttö81
mie. kirjoitti:
Juu tämä on myös erittäin hyvä puoli cairneissa. Meillä karvaa lähtee aina ennenkuin nypitään, eli kun karvaa alkaa näkyä niin sitten tietää, että nyt voisi olla trimmauksen aika. Harvoin kyllä muuten karvaa lähtee. Vanhemmillani oli eräässä vaiheessa useampi rottweiler ja muistan kyllä kuinka paljon monesta rottiksesta lähti karvaa aina samaan aikaan. Sitä karvaa oli joka paikassa, voistakin sai karvoja nyppiä ja vaatteet olivat aina karvoissa, nyt tätäkään ongelmaa ei enää ole.
Jaa-a. Olen kyllä tosiaan kotipuolesta ollut mukana näyttelyissäkin, mutta kyllä tämä koira varmaankin tulisi ihan kotikoiraksi. En sulje pois näyttelyitäkään, mutta tällä hetkellä lähinnä ajattelin saavani kaverin lenkkipolulle ja muutenkin. :-)
Miten usein järjestetään esim. trimmauskursseja cairnille? Varmaan rotusivustoilta löytyisi asiasta enemmän tietoa?
- mull on
mul on cairnterrieri.. se on 5-vuotias. Ja todella hellyyttävä ja pirteä. Sen karvat pitää "nyppiä", sen voi tehdä itse tai viedä oikealle "nyppiälle". (mutta nyppiälle vienti maksaa tietty, mutta nyppiminen tehdään vasta vanhenpana.) En ole mikään asian tuntija, mutta toivottavasti tästä on jotain hyötyä... tämä cairn maksoi vanhassa rahassa 4700mk. kysele jos haluat tietää lisää, yritän vastailla..
- tyttö
Et kertonut mitään uutta, joten enköhän pärjäile.
- *terpz**
eli mulla on ihana cairni uros!! Ihana terve rotu! Tälle koiralle ei voi olla vihanen... :) Muuta en osaa sanoa!! Ihana koira.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161