Tykkäätkö työskennellä ravintola-alalla? Oletko kokki vai tarjoilija? Miten/miksi päädyit kyseiseen ammattiin ja kauan olet työskennellyt sen parissa? Oletko haaveillut toisesta ammatista vai oletko kenties opiskelemassa uutta alaa? Ois kiva kuulla kaikkien tarinoita :)
kysely ravintola-alasta
4
337
Vastaukset
- Ärtynyt rtt
Minulla on ravintolakokin koulutus mutta se ei anna mitään valmiuksia työskennellä ravintolakokkina, ellei ole luokan parhaiden joukossa. Sain ensimmäisenä vuonna ykkösiä ammatillisista aineista (1-3 asteikolla) ja kaikki oli vaikeaa. Myöhemmin sain kakkosia muttei koskaan kolmosta, paitsi hotellipalveluista ja teoria-ainesta. Ravintola-alalla on hyvä olla sosiaalinen ja vähän ADHD tyyppinen. En ole kumpaakaan.
Olen työskennellyt enimmäkseen tiskarina, välillä ravitsemistyöntekijänä (RTT). On helppoa vääntää salaatteja ja voileipiä mutta nekin vuorot ovat kiven alla ja niihin usein sisältyy tiskausta. Varsinaisia kokkivuoroja minulla on ollut vain yksi (nimellisesti kaksi mutta toisessa työnkuva vastasi RTT/tiskarin työnkuvaa). Nyt alkaisi olla välillä kokkivuoroja tarjolla mutten tiedä mitä valmiuksia minulla on. En tahtoisi työskennellä yksin ja olla vastuussa kaikesta. Usein paikoissa ei näe kirjallisia ohjeita vaan kaikki pitäisi muistaa sanallisesti. Usein ei myöskään kuule tai saa sanoista selvää, varsinkin jos työtoveri on maahanmuuttaja joka ei osaa tarpeeksi suomea.
On syytä mainita että menin ammattikouluun yli-ikäisenä, melkein 10 v vanhempana kuin luokkatoverini, koska olen alan vaihtaja, mutta liian nuori aikuiskoulutukseen. Kun on kaksikymppinen, on väliinputoaja, joska on liian nuori aikuiskoulutukseen mutta liian vanha vasta yläasteelta tulleiden joukkoon. Jos menee ammattikouluun suoraan yläasteelta tai viimeistään lukiosta niin sopeutuu vielä joukkoon, ellei satu olemaan entinen koulukiusattu. Kokemus ravintola-alalta on että jos joku muu on urallaan samassa kohtaa kuin minä niin se on vain siitä syystä että se on ollut äitiyslomalla. Vähän ärsyttävää että itseään 8 v nuoremmilla työtovereilla on enemmän työkokemusta kuin itsellä.- wannabechef
olet kyllä aivan oikeassa että 3 vuoden koulutus anna valmiuksia, ainakaan jos olet ns "surkeampi" opiskelija. olen 3 vuoden opiskelija, ja kokiksi pitäisi valmistua. ruokasi on täyttä páskaa, mutta silti pääset kurssit läpi. keväällä on paperit kädessä mutta osaaminen 0.
- Kokki ja leipuri
Olen suurtalouskokki ja toiselta ammatiltani leipuri-kondiittori.
Työskentelen suurtalouskeittiöillä sijaisena. Vakipaikkaa ei ole, mutta kierrän sijaistamassa milloin missäkin (kouluissa, päiväkodeilla, vanhaikodeilla jne.). Ihan mukavaa tämä työ on, mutta on tylsää, kun säästösyistä lakkautetaan pienet keittiöt ja siirrytään valmiina tulevaan ruokaan ja isoihin keskuskeittiöihin. Mukavaa, jos pääsee välillä tekemään vaikka salaatteja, aamupalaa, välipalaa ja leipomaan. Muuten työ tuntuu pelkältä tiskaamiselta, siivoamiselta ja ruoan jakelulta. Huono puoli on myös se, että sijaisiin suhtaudutaan monissa paikoissa inhottavasti ja kohdellaan kuin alinta kastia. Eikä johdu vain minusta vaan olen jutellut muiden sijaisten kanssa ja jokainen tietää nämä inhottavat työpaikat.
Huonoina puolina on keittiöiden meteli, ruokasalien meteli, jatkuva seisominen ja kävely. Ainakin minulla tulee jalat kipeiksi. Työpäivien jälkeen on aina väsynyt koko illan. Vaikka käytän kuulosuojaimia esim. tiskatessa, niin silti kuuloni on muuttunut herkäksi. Kaikki kovat äänet sattuvat korviin.
Haluaisin sellaiseen keittiötyöhön, jossa pääsee enemmän ruoan kanssa tekemisiin. Sen takia alan kuitenkin valitsin. Ehkä joku henkilöstöravintola tms. olisi mukavampi tai muu, jossa voi myös itse vaikka vaikuttaa ruokiin ja ruokalistoihin. Isot keskuskeittiöt tuntuvat aika laitosmaisilta. Joku pieni tai keskikokoinen lounasravintola tai muu vastaava olisi ihan kiva.
Ja ehkä enemmän tykkäisin olla leipomossa. Tai suurkeittiöllä leipurina. Leipureille ei vain tunnu löytyvän työtä, enkä haluaisi muuttaakaan muualle työn perässä. - Tarjoilija100
Itse teen keikkatyönä tarjoilijan/baarimikon hommia,ja voin sanoa että tätä työtä en tule jaksamaan kovin kauaa. Oikea alani on aivan eri,mutta siitä valmistuminen häämöttää vielä 5 vuoden päässä. Ravintola-ala on joskus tosi mukavaa kun asiat menee putkeen ja kokee onnistumisen hetkiä,mutta joskus vituttaa rankasti. Työkaverit ovat yleensä mukavia tällä alalla , ja ymmärtävät ettet ole alkoholisti jos otat yhden tai kaksi lonkeroa töiden jälkeen. Raskas työ vaatii joskus raskaat huvit. Palkkaus on syvältä,mutta tipit piristävät päivää joskus vaikka melko harvinaista se onkin Suomessa. Nyt kun olen ekstrannut paljon on tullut nähtyä monenlaista paikkaa, melko rankkaa ollut aina vaihtaa mestaa ja opetella uusiksi aina mistä löytyy mikin asia... Opiskelijalle hyvää tienestiä ja saa arvokasta työkokemusta! Itse olen hiukan kyllästynyt kun tehnyt näitä hommia noin 3,5 vuotta nyt..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124070MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822091Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991395Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838