pk sakemanni/pk valkkari/pk holsku

Ornella

Seuraavaksi koiraksi joku em. rotujen edustaja.
Tällä hetkellä kotona pyörii tsekinpaimenkoira. Terveystilanne imee sukkaa, joten rodun vaihto edessä joskus hamassa tulevaisuudessa.

Mikähän noista roduista vastaisi lähinnä tätä tsekinpaimenkoiraa. Tiedän, että rotu on harvinainen, joten sinänsä kokemusta ei taida oikein kenelläkään muulla olla.
mutta yleiset kriteerit, joilla lähtisin rotua hakemaan olis nämä:

- Koulutettavuus kohtuu helppo, jonkun verran saa olla ohjaajapehmeä
- Sosiaalisuus, tulee toimeen toisten koirien (edes huolellisesti sosiaalistettuna)
- Pää kestää hetkittäisiä yksinoloja
- Lapsiystävällisyys

Ei mihinkään kerrostaloon tai rivitaloon. Asumme omakotitalossa.

11

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukksu

      Kaikkihan nuo on jos vain löytyy tervepäisistä vanhemmista pentu. Valkkareissa ja holskuissa suosittelen katsomaan, että paukku testit ja luonnetestit on mahdollisen pennun venhemmilta sujunut ja suoritettu. Molemmissa roduissa on kuulemma pelko arkuutta. Sakemannin nyt kaikki tietääkin jo. ÄLÄ kannata näyttelylinjaista, jalostus on saatava terveille raiteille ko. rodusta.

    • lulla2

      Hollanninpaimenkoiria on suomessa niin vähän, että oikeanlaista pentua saattaa joutua odottamaan pitkäänkin. Valkoisia (etenkin lyhyt karvasia) löytyy aika hyvin, koska rodulla on selvästi suosio nousussa. Sakemanneja saa sitten millon vaan ja melkeen mistä vaan., koska niitä on niin paljon. Käyppä katselemassa vaikka näyttelyissä millaisia yksilöitä sieltä löytyy ja juttele vaikka omistajienkin kanssa. Saatat saada jonkinlaisen hahmotuksen roduista. Omalla kokemuksella voisin sanoa, että luonteeltaan holsku ja valkkari on aika samanlaisia( en ole tavannut stressiarkaa tai pelokasta yksilöä joten niistä en sitten osaa sanoa)

    • yksi vai 40 kokemust

      Minä olen tavannut herkkiä valkkareita ja uusia kodinetsijöitä. Kun miettii miten pieni populaatio verrattuna ongelmiin niin hohhoijaa.

      Spk paljon paremmin koulutettavissa, pitää siinäkin tosin tutkailla mikä kasvattaja olisi se hyvä.

      • dssdd

        Vaikuttaako sukupuoli luonteeseen paimenkoirien kohdalla? Kumpi lempeämpi noin keskimäärin?


    • Ornella

      Unohdetaanpa se valkkari nyt ekaksi.

      Ornella ei halua hankkia sellaiseen rotujärjestöön kuuluvaa rotukoiraa, jossa salaillaan sairauksia ja peitellään muutkin viat mahdollisuuksien mukaan.
      Ulkomailta jos lähtis hakemaan, olis eri juttu, mutta kun ei ole kontakteja Suomen rajojen ulkopuolelle :(

      Pk. holsku nyt sitten mietityttää kovasti. Jos vaan joku oikein superhieno yhdistelmä osuu kohdalle, niin miksipäs ei. Täytyy vaan alkaa nyt kiinnittää holskupiirin huomiota. Ellei siellä ole sitten sama ongelma, mitä valkkarien keskuudessa. :(

      • holskuiskeis

        Saksanpaimenkoirien keskuudessa on samoja ongelmia. Koiranäyttelyissä tapaamistani holskuista kaikki ovat olleet todella sosiaalisia. Koulutuksesta kiinni, kyllä ainakin holskut ovat vahvahermoisia yhä, eli ei ylijalostettuja. Valkoinenpaimenkoira polveutuu saksanpaimenkoirasta ja käsitykseni mukaan on helpompi. Nartut ovat keskimäärin niitä lempeämpiä, urokset usein kovia isottelemaan toisilleen. Suojelussakin urokset ovat suositumpia niiden aggressiivisemman luonteen (uskaltavat helpommin hyökätä ja suojeluviettiä enemmän) vuoksi.

        Hollanninpaimenkoirat terveitäkin yleensä.

        No mielipiteensä jokaisella, tämä on minun mielipiteeni. En voi todistaa olevani oikeassa.


      • Lisään...
        holskuiskeis kirjoitti:

        Saksanpaimenkoirien keskuudessa on samoja ongelmia. Koiranäyttelyissä tapaamistani holskuista kaikki ovat olleet todella sosiaalisia. Koulutuksesta kiinni, kyllä ainakin holskut ovat vahvahermoisia yhä, eli ei ylijalostettuja. Valkoinenpaimenkoira polveutuu saksanpaimenkoirasta ja käsitykseni mukaan on helpompi. Nartut ovat keskimäärin niitä lempeämpiä, urokset usein kovia isottelemaan toisilleen. Suojelussakin urokset ovat suositumpia niiden aggressiivisemman luonteen (uskaltavat helpommin hyökätä ja suojeluviettiä enemmän) vuoksi.

        Hollanninpaimenkoirat terveitäkin yleensä.

        No mielipiteensä jokaisella, tämä on minun mielipiteeni. En voi todistaa olevani oikeassa.

        Kannattaa käydä koiranäyttelyssä tutustumassa rotujen omistajiin oikein luonnossa. Sieltä saa varminta tietoa. Koiranäyttelyiden harrastajien fiksuudesta kertoo paljon sekin, että heidän koiransa yleensä ovat todella sosiaalisia verrattuna perinteisiin katujen koiriin keskimäärin.


      • valkku.

        Mua nyt rupes vähän kiinnostaa, että mikä on valkkareilla sellasta salailtua, siis sairaudet jne?

        Ite tunnen useampia kasvattajia, jotka tuo aika hyvin esille kaikki pentueissa esiintyvät ongelmat, ja kovasti kiinnostais tietää, että kuka salailee ja mitä. Valkoinenpaimenkoira yhdistyksen foorumillakin on erikseen terveysosiossa ketju, johon koirien omistajat on kirjoitellut sairauksia.

        Ja mitä holskuihin tulee, niin keskimäärin niillä on heikompi hermorakenne, ku valkkareilla, erityisesti korostuu pitkäkarvaisilla holskuilla. Pääpiirteittäin terveitä kyllä ovat, mutta esiintyy niilläkin mm spondyloosia ihan kiitettävästi.


      • Valkkarin omistaja
        valkku. kirjoitti:

        Mua nyt rupes vähän kiinnostaa, että mikä on valkkareilla sellasta salailtua, siis sairaudet jne?

        Ite tunnen useampia kasvattajia, jotka tuo aika hyvin esille kaikki pentueissa esiintyvät ongelmat, ja kovasti kiinnostais tietää, että kuka salailee ja mitä. Valkoinenpaimenkoira yhdistyksen foorumillakin on erikseen terveysosiossa ketju, johon koirien omistajat on kirjoitellut sairauksia.

        Ja mitä holskuihin tulee, niin keskimäärin niillä on heikompi hermorakenne, ku valkkareilla, erityisesti korostuu pitkäkarvaisilla holskuilla. Pääpiirteittäin terveitä kyllä ovat, mutta esiintyy niilläkin mm spondyloosia ihan kiitettävästi.

        En lähde nyt yleisesti puolustamaan rotua, mutta mielestäni mitään yleistä salailua ei ole? Itse olin tietoinen lonkkavioista, joita yleisesti esiinyy valkoisillapaimenkoirilla kuin saksanpaimenkoirilla. Meidän valkoisella ei ole ollut mitään jalkaongelmia. On kuvautettu vuoden vanhana kasvattajan toiveesta, eikä löytynyt moitittavaa. Mutta ruokinnassa ja liikutuksessa on oltava huolellinen, ettei koira kasva/kerää painoa liian nopeasti tai rasiteta koiraa liikaa pitkillä lenkeillä ennen vuoden ikää. Sama pätee muihinkin suuriin koirarotuihin. Tietysti tämäkin on koirakohtaista, mutta saman pentueen muillakaan pennuilla ei ole esiintynyt muutakuin panosteiittiä, joka ei ole millään lailla vaarallista ja on tyypillinen kasvuvaiheessa isoilla koirilla. Itse harrastan valkkarini kanssa agia ja kesäisin uimista ja lapissa "porojen jahtaamista" ;)


    • hui3

      Mitenkäs rotujärjestö voi salailla mitään ongelmia? aika avoimestihan tuon rodun kohdalla tietoa on saatavissa epämiellyttävistäkin jutuista, niistähän on puhuttu jo ainakin kymmenen vuotta niin kauan kun tietoa tuoreesta rodusta on tihkunut. valkkarin ongelmat nyt on ihan yleisesti tiedossa, ja jos salailua on, niin se on kyllä ihan kasvattajakohtaista. ei mikään rotujärjestö voi olla sellaisessa asemassa, että kertoo mutu-tietoja tai kuulopuheita totuuksina. Rotujärjestön tehtävänähän on lähinnä byrokraattiset jutut, ja koostuu ihmisistä jotka jäsenistö itse valinnut ja byrokratiaan kuuluu pevisat ja vaatimukset siitä millaisilla koirilla pentuja tehdään.

      Totuuksia koirasta saa julkisesti kertoa vain koiran omistaja tai kasvattaja. Eikös valkkariyhdistys ole perustanut avoimen terveystietokannankin, johon OMISTAJAT voivat lisätä niitä tietoja. jos OMISTAJAT niitä lisäilevät niin kasvattajatkaan ei voi salailla niitä.

    • Täältpäiksee

      Täällä pk holsku.
      Holskuilla geenipoolia laajennetaan koko ajan kun ulkomailta tuodaan uutta kantaa, mitä tällä hetkellä olen katsonut, niin suhthyviä yhdistelmiä on tehty.

      Oma pk holsku tyttö on todella dominoiva, pärjää kyllä tuttujen koirakaverien kanssa, mutta muita pyrkii dominoimaan, haastaa siis helposti riitaa. Helppo kouluttaa, mihin vaan. Todella aulis tekemään kaiken minkä pyydän, puruihin ei sovi koska huono puruote.
      Hyvä vahti,siis todella hyvä. Loputtoman lojaali ohjaajalleen, vaikeuksia kuunnella muita kuin omaa ohjaajaa, tekeytyy kuuroksi.
      Ei mitään sairauksia eikä terveydellisiä vikoja.
      El lääkärissä käynyt vain saamassa rokotukset ja kuvauksissa.

      Vikoja on. Paukkuherkkä, mutta saatu koulutuksella todella hyvin siedätettyä, eisiis juurikaan enää reagoi pamahduksiin.
      Dominoiva. Rähjää herkästi.
      Vahtii, eisiis voi jättää kaupan eteen eikä antaa olla vapaana jos remonttimiehet tulee.

      Ei hauku ollessaan yksin eikä tuhoa paikkoja. Ruuan voi varastaa pöydältä ja avaa kaapin ja syö koiranruuan jos on myöhässä kotoa.

      Muutoin ko. Rotu on hyvä jos ei harrasta kilpatasolla, tosin pari pk holskua on tehnyt koviakin tuloksia mutta tämähän on ohjaajastakin kiinni. Terve rotu tosiaan on,verrattuna muihin paimenrotuihin.

      Itse muuten olen nähnyt hermoheikon valkkarin joka pelkäsi miltei kaikkea ja jatkuvasti häntä koipien välissä paniikkitilassa. Holskulla moinen kääntyy helposti aggressioksi. Ja kaikkihan tietää että pelkoaggressio on hankala hoitaa....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe