Meidän perheessä on pari ajokoiraa, jotka ovat metsästyskäytössä. Mitä niiden kanssa voisi harrastaa metsästyskauden jälkeen? Käyn niiden kanssa lenkeillä ja vaihtelen reittejä jotta eivät koirat kyllästyisi lenkkeihin. Itse alan kyllästyä hihnan päässä kävelyyn ja haluaisin kokeilla jotain muuta.
Koiramme eivät pysy missään vapaana ilman että karkaa, kun niillä on erittäin voimakas vietti. Eli tokot sun muut ei onnistu.
Vinkkejä, millä tavoin metsästyskoiran mielen voi pitää virkeänä "lomakaudellakin"?
Mitä metsästyskoiran kanssa voi harrastaa?
10
264
Vastaukset
- agiagi lity
Aitaa pihaan ja treeniä kehiin. Äypelit myös jees.
- treenarirenne
Kannatta itse epetella mejä-hommat ja sitten harrastaa niitä koirilla.
- sloverp
Meillä on myös ajokoira, 10v, eli mettästyshommat alkaa vähän muuttua rennommiksi tepasteluiksi metsässä ja ettei koira ihan tylsyyteen kuole, (on pihakoira) niin olen laittanut joka toinen päivä napsuja piiloon häkkiin. Ei tarvi ostaa mitään erikoista älypelilelua, mitä ei osaa ihminenkään ratkaista vaan piilotan välillä erilaisia napsuja ja välillä ihan niitä kuivamuona napsuja häkin reunoille, ruoka - ja vesikuppien väleihin, kiven alle, kopin luukkuun koloihin yms. Ei ollut yhtään vaikea saada koiraa etsimään napsuja vaan sillä aikaa kun olemme lenkillä niin joku piilottaa napsuja häkkiin ja yhden napsun koiralle näytän tai annan kädestä että se hoksaa alata etsimään niitä, hienosti löytyy ja koiralla on mielekästä tekemistä! joskus olen laittanut vaikka vaan puolet ruoasta mitä koiran pitäisi saada ja laittaa vaikka lihaa piiloon! :D
HUOM! muistakaa koiran turvallisuus - kävelijäkassu
Lernkkeily koiran kanssa luontopoluilla tuo mielenrauhaa ja kuntoa.
- koloome
Metsästyskoiralle tärkeintä metsästyksen jälkeen on lenkkeily ja kaikenlaiset virikkeet.
- TOkorally
Molemmilla ajokoirillani harrastin vähäsen tokoa, aika paljon hakua ja lisäksi agilitya. Jos koira häipyy omille teilleen heti kun silmä välttää niin ihan ekaksi kontaktiharjoituksia n. puolen kilon nakkipaketin verran (yhdestä nakista tulee n. 50 herkkupalaa), aikaa menee 1-2 viikkoa. Sitten treeneihin jälkiliina, eli kevyt pitkä liina joka antaa koiralle liikkumavapautta. Ja kas, ei se välttämättä karkaakaan heti, koska sulla on tarjota jotain jännää tekemistä. Sen takiahan se koira häipyy omille teilleen ; siellä on jotain kivaa ja jännää tai ainakin se lähtee etsimään sitä. Eli ole kiva ja jännä omalle koirallesi. Kuulostaa ikävältä ja monen mielestä liian yksinkertaiselta mutta niin se vain on. Oletko kokeillut tokoa?
- piikle
Mä olen käynyt erilaisilla koirakursseilla, viimeisimpänä ennen kesää TOKO alkeet (koirat on kurssilla kytkettyinä). Tosin emme suuntaa TOKOilemaan, sattui vaan olemaan ainoa järkevä kurssi kun alkoi koira pitkästyä. Viikolla laitan juoksuvyöhön kiinni ja lenkille. Nyt noita TOKO juttuja harjoitellaan takapihalla kun on aita, mutta mökillä niitä harjoitellaan pitkän vaierin kanssa, kun ei voi pitää vapaanakaan.
- Tokorally
No eipä noista meidänkään ajokeista tullut sen paremmin toko- kun agilityvalioitakaan, mutta aika kului, koira väsyi (minä myös) ja keskinäinen kontakti parani. Se liina / vaijeri tms. on ihan ok., kun ei tarvi hermoilla että kaveri ottaa ja häipyy kesken reenin. Lenkkeilyhän on ihan itsestään selvää rodulle joka kaipaa todella pajon liikuntaa. Lenkillä koira muuten väsyy puolet enemmän jos sen antaa haistella vapaasti, tuleepahan siinäkin nenälle treeniä.
- agiajokki
Tokorally kirjoitti:
No eipä noista meidänkään ajokeista tullut sen paremmin toko- kun agilityvalioitakaan, mutta aika kului, koira väsyi (minä myös) ja keskinäinen kontakti parani. Se liina / vaijeri tms. on ihan ok., kun ei tarvi hermoilla että kaveri ottaa ja häipyy kesken reenin. Lenkkeilyhän on ihan itsestään selvää rodulle joka kaipaa todella pajon liikuntaa. Lenkillä koira muuten väsyy puolet enemmän jos sen antaa haistella vapaasti, tuleepahan siinäkin nenälle treeniä.
Tämä ajokoira näyttää siltä, ettei aika ainakaan käy pitkäksi, kun niin ihmeissään on koko agilitysta :-D http://www.youtube.com/watch?v=SftwaiJYLck
- Tokorally
agiajokki kirjoitti:
Tämä ajokoira näyttää siltä, ettei aika ainakaan käy pitkäksi, kun niin ihmeissään on koko agilitysta :-D http://www.youtube.com/watch?v=SftwaiJYLck
jes :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1538989Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492689Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja292481- 562469
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971865- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231743Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä461285Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091197Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61146