Mitä metsästyskoiran kanssa voi harrastaa?

Ajokoirien omistaja

Meidän perheessä on pari ajokoiraa, jotka ovat metsästyskäytössä. Mitä niiden kanssa voisi harrastaa metsästyskauden jälkeen? Käyn niiden kanssa lenkeillä ja vaihtelen reittejä jotta eivät koirat kyllästyisi lenkkeihin. Itse alan kyllästyä hihnan päässä kävelyyn ja haluaisin kokeilla jotain muuta.
Koiramme eivät pysy missään vapaana ilman että karkaa, kun niillä on erittäin voimakas vietti. Eli tokot sun muut ei onnistu.
Vinkkejä, millä tavoin metsästyskoiran mielen voi pitää virkeänä "lomakaudellakin"?

10

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agiagi lity

      Aitaa pihaan ja treeniä kehiin. Äypelit myös jees.

    • treenarirenne

      Kannatta itse epetella mejä-hommat ja sitten harrastaa niitä koirilla.

    • sloverp

      Meillä on myös ajokoira, 10v, eli mettästyshommat alkaa vähän muuttua rennommiksi tepasteluiksi metsässä ja ettei koira ihan tylsyyteen kuole, (on pihakoira) niin olen laittanut joka toinen päivä napsuja piiloon häkkiin. Ei tarvi ostaa mitään erikoista älypelilelua, mitä ei osaa ihminenkään ratkaista vaan piilotan välillä erilaisia napsuja ja välillä ihan niitä kuivamuona napsuja häkin reunoille, ruoka - ja vesikuppien väleihin, kiven alle, kopin luukkuun koloihin yms. Ei ollut yhtään vaikea saada koiraa etsimään napsuja vaan sillä aikaa kun olemme lenkillä niin joku piilottaa napsuja häkkiin ja yhden napsun koiralle näytän tai annan kädestä että se hoksaa alata etsimään niitä, hienosti löytyy ja koiralla on mielekästä tekemistä! joskus olen laittanut vaikka vaan puolet ruoasta mitä koiran pitäisi saada ja laittaa vaikka lihaa piiloon! :D
      HUOM! muistakaa koiran turvallisuus

    • kävelijäkassu

      Lernkkeily koiran kanssa luontopoluilla tuo mielenrauhaa ja kuntoa.

    • koloome

      Metsästyskoiralle tärkeintä metsästyksen jälkeen on lenkkeily ja kaikenlaiset virikkeet.

    • TOkorally

      Molemmilla ajokoirillani harrastin vähäsen tokoa, aika paljon hakua ja lisäksi agilitya. Jos koira häipyy omille teilleen heti kun silmä välttää niin ihan ekaksi kontaktiharjoituksia n. puolen kilon nakkipaketin verran (yhdestä nakista tulee n. 50 herkkupalaa), aikaa menee 1-2 viikkoa. Sitten treeneihin jälkiliina, eli kevyt pitkä liina joka antaa koiralle liikkumavapautta. Ja kas, ei se välttämättä karkaakaan heti, koska sulla on tarjota jotain jännää tekemistä. Sen takiahan se koira häipyy omille teilleen ; siellä on jotain kivaa ja jännää tai ainakin se lähtee etsimään sitä. Eli ole kiva ja jännä omalle koirallesi. Kuulostaa ikävältä ja monen mielestä liian yksinkertaiselta mutta niin se vain on. Oletko kokeillut tokoa?

    • piikle

      Mä olen käynyt erilaisilla koirakursseilla, viimeisimpänä ennen kesää TOKO alkeet (koirat on kurssilla kytkettyinä). Tosin emme suuntaa TOKOilemaan, sattui vaan olemaan ainoa järkevä kurssi kun alkoi koira pitkästyä. Viikolla laitan juoksuvyöhön kiinni ja lenkille. Nyt noita TOKO juttuja harjoitellaan takapihalla kun on aita, mutta mökillä niitä harjoitellaan pitkän vaierin kanssa, kun ei voi pitää vapaanakaan.

      • Tokorally

        No eipä noista meidänkään ajokeista tullut sen paremmin toko- kun agilityvalioitakaan, mutta aika kului, koira väsyi (minä myös) ja keskinäinen kontakti parani. Se liina / vaijeri tms. on ihan ok., kun ei tarvi hermoilla että kaveri ottaa ja häipyy kesken reenin. Lenkkeilyhän on ihan itsestään selvää rodulle joka kaipaa todella pajon liikuntaa. Lenkillä koira muuten väsyy puolet enemmän jos sen antaa haistella vapaasti, tuleepahan siinäkin nenälle treeniä.


      • agiajokki
        Tokorally kirjoitti:

        No eipä noista meidänkään ajokeista tullut sen paremmin toko- kun agilityvalioitakaan, mutta aika kului, koira väsyi (minä myös) ja keskinäinen kontakti parani. Se liina / vaijeri tms. on ihan ok., kun ei tarvi hermoilla että kaveri ottaa ja häipyy kesken reenin. Lenkkeilyhän on ihan itsestään selvää rodulle joka kaipaa todella pajon liikuntaa. Lenkillä koira muuten väsyy puolet enemmän jos sen antaa haistella vapaasti, tuleepahan siinäkin nenälle treeniä.

        Tämä ajokoira näyttää siltä, ettei aika ainakaan käy pitkäksi, kun niin ihmeissään on koko agilitysta :-D http://www.youtube.com/watch?v=SftwaiJYLck


      • Tokorally

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      305
      3080
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      218
      1941
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1582
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1380
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1261
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      268
      1191
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1041
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      981
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      144
      847
    Aihe