Vammaisen avustaminen seksuaalisesti? Vai lääkkein?

akse1

Olen tullut perheeseen missä auto-onnettumuudessa vammautunut poika. Ei pysty itse käytännössä tekemään tai huonosti kommunikoimaan mitenkään. Asuu kotona ja käy päivisin pyörätuolissa päivätoiminnassa kodin ulkopuolella. Ongelmana ollut pysyä kuivana p-tuolissa tuon matkan. Yritetty kerätä pissa urinaalikondomilla pissapussiin. (urinaalikondomi kuin tavallinen kondomi, mutta letku pussiin kondomin kärjessä). Ongelma, että liima ei ole pitänyt? Tai sitten saanut erektion ja sen jälkeen kondomi irronnut? Nyt poika tuodaan taksilla märkänä kotiin kuiviin vaihdettavaksi. On ehdotettu, että erektiota hillittäisiin lääkkeillä, mutta ei tähän olla sivuvaikutusten vuoksi haluttu mennä. Toinen vaihtoehto hillitä erektiota on että auttaa purkautumaan. Tähän haluttaisiin jonkun mielipide, että kuka on sallittu tekemään tällaista. Onko moraalisesti väärin? Viranomaiset ei auta, eikä ota kantaa tällaisiin asioihin. Tiedämme, että esim. ruotsissa on asiasta edes ollut keskustelua viraomaisten keskuudessakin.

33

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      Minusta pitäisi olla jokin keino. Onhan niitä teko emättimiä ainakin nettikaupoissa. Joku voisi avustaa sellaisen vehkeen päälle panossa?
      Miksi ei voisi käydä thai-hieronnassakin, käyhän ne terveetkin?
      Moni varmasti paheksuu. Mutta olen ihan tosissani, vammaisena eläminen on muutenkin kauheata, saisi edes tähän asiaan helpotusta, koska se kuitenkin on mahdollista.

    • liis_pien

      Taitaa olla liian vaikea aihe.
      Itse olen sitä mieltä, vammaistenkin pitäisi voida nauttia seksistä.
      Kun kaikki on helppoa ja selvää, on helppo tuomita.

      • Puoliuskis

        Tiedän useitakin henkilökohtaisia avustajia jotka avustavat tässäkin asiassa.
        Eikä se ole laitonta, eikä väärin kummankaan sukupuolen kohdalla.
        Kaikenlaiset huorittelut yms. voi jättää omaan arvoonsa.


    • ??11

      osaako poika itse puhua,mitä hän on mieltä

      • kuunnelkaa!!!

        Niinpä, kaikkein tärkeintä on vammaisen oma tahto. Sitä on kuunneltava, monesti kävellään yli, tiedetään mukamas paremmin hänen henkilökohtaiset tarpeensa.


    • -----------

      Totta kai vammaisella on samat oikeudet seksiin kuin meillä terveilläkin,mutta se että hoitajat sitä toimittaisivat tuntuu minusta todella oudolta,en näe että se kuuluisin työnkuvaan..olen joskus työskennellyt vammaisen kanssa jonka luona kävi 2 naista,hän maksoi tästä..hänellä ei ollut tyttökaveria.....jos tämä poika asuu kotona ,niin eikö kotiväki voisi keskenään puhua asiasta ja tehdä asialle jotain

    • mdeol

      E i kuulu hoitajan hommiin olla seksiterapeuttina,sehän olisi öllöttävää.

      • --!!!

        Kyllä pas--kan siivoaminenkin on ällöttävää, ainakin aluksi. Kaikkeen tottuu.
        Kaikista ei ole hoitajaksi, pitää osata asettua hoidettavan asemaan.Ymmärtäväinen ja kuunteleva hoitaja auttaa paljon. Jos vammautunut puhuu itselleen äärettömän vaikeasta asiasta, pitääkö mielestäsi sanoa olet ällöttävä? Kun on oman seksuaalisuutensa kanssa sinut, voi puhua myös näistä asioista vaivautumatta.
        Seksuaalisuudesta pitäisi saada puhua, kuten kaikesta muustakin, asiallisesti.
        En tarkoita että perushoitajakoulutukseen lisättäisiin seksipalvelujen antaminen :)


    • siili9

      Mutta miten sitten, kun hoitaja itse halua olla vammaisen kanssa seksisuhteessa? Onko sellainen OK?

      • Läheltä seuraava

        On OK, puolivirallisia poika- ja tyttöystäviä on paljonkin, puhumattakaan aviopareista.
        Laitonta pakkolääkitystä käytetään paljon.
        Tilanteen näkee mm. hormoniporsaaksi lihoneista nuorista naisista joilla ei ole edes mensuja.
        He kuolevat pääsääntöisesti järjettömästä hormonien käytöstä aiheutuneisiin aivo- tai leuhkovertulppiin, maksa- ja munuaisvaurioihin.
        Miehille ovat vastaavat lääkitykset.


    • hoitaja8

      kaikkea sitä kuulee,vielä tässä kaiken kiireen ja hoitokuorman kanssa ilotytöksi voi iso p..ka.Ei kuulu hoitajan hommiin.

    • voi hoooohooo

      vammaisen oma asia miten haluaa toteuttaa itsensä seksuaalisesti,perusoikeuksia.Eihän terveidenkään seksielämä kuulu muille,vai ???

      • -----

        Nyt on kyse siitä että vammainen ei pysty toteuttamaan itseään seksuaaliesti.
        Haluja olisi mutta kyky helpotukseen puuttuu.
        Vammaisen oma mielipde on tietysti tärkein, se on asian ydin.
        Ei hoitajia pidä velvoittaa sellaiseen jota eivät hyväksy.


    • voi................

      voi h........emme ole huoria vaan hoitajia, kaikkea sitä ollaan puolustamassa.

    • No onhan niitä maksullisia naisia,joka kaupungissa!Se nyt ei vaan kuulu hoitajan hommiin purkaa seksuaaliset paineet!

      • -------

        Kun lukee tarkemmin, ei sellaista ole kukaan vaatinutkaan. Korkeintaan puhumaan asiasta, mikäli vammainen itse haluaa.


    • pussi päähän

      pojasta olisi varmaan tosi muksaa tietää että hänen erektiostaan keskustellaan

    • ------

      Kenen pojan?
      Eihän täällä ole ketään nimetty, puhutaan yleisesti. Tällaisia tapauksia on maailmassa paljon, meille ei kuulu vammaisten seksi-elämä, jos itse puhuvat, pitäisi silloin kuunnella.
      Ei kuunteleminen tarkoita itse asiaan ryhtymistä?
      Onko täällä niin suurta seksi -kielteisyyttä, sanakin on pannassa?

    • hoitsu19

      Miksi puhua ja pölistä asiasta joka ei kuukulu meille hoitajille,en ele seksuaalineuvoja ja enkä hlua edes kuunnella kenenkään seksiongelmia,Sairaalassa on töitä aivan tarpeeksi.Kuunnelkoot lääkärit.

      • --------

        Kyllä olen asiassa samaa mieltä sinun kanssa.Ei todellakaan seksualineuvonta ole meidän työtä. Hänelle täytyy vanhempien tai hoitajien työn antaja toimittaa sinne missä apua voi saada.


      • Sisar valkoinnen

        Tietääkseni sairaaloissa ovat käytössä erittäin tehokkaasti seksihalut tappavat lääkkeet miehiä varten. En tiedä käytetäänkö niitä vammattomiin mutta vammaisiin ainakin.
        Sairnnahoiajen mielestä vammautuneet tai sairaat ovat epäihmisiä joilla ei ole minkäänlaisia oikeuksia seksuaalisiin tunteisiin.
        Heidän ihmisyytensä on yhtä ohut kuin työtakki joka laitetaan työpäivän päätteeksi kaappiin.


      • .......
        Sisar valkoinnen kirjoitti:

        Tietääkseni sairaaloissa ovat käytössä erittäin tehokkaasti seksihalut tappavat lääkkeet miehiä varten. En tiedä käytetäänkö niitä vammattomiin mutta vammaisiin ainakin.
        Sairnnahoiajen mielestä vammautuneet tai sairaat ovat epäihmisiä joilla ei ole minkäänlaisia oikeuksia seksuaalisiin tunteisiin.
        Heidän ihmisyytensä on yhtä ohut kuin työtakki joka laitetaan työpäivän päätteeksi kaappiin.

        Onneksi löytyy inhimillisyyttä. Ymmärrystä tarvitaan, ei inhoa tai tuomitsemista.
        Luulisi että ammatti-ihmiset oasaavat ohjata vammaisen asiantuntijan vastaanotolle. Heillä on samat tarpeet kuin muillakin.
        Sama jos alettaisiin paheksua terveitä jotka hakevat apua seksuaaliongelmiinsa.
        Kukaan ei tuomitse heitä.


    • HOITAJA8

      Kyllä täällä on pöljiä puheita,hoitajat seksiterapeutiksi.Luikkikaa hevon kuuseen tuollaisten mielipiteitenne kanssa.Se ei ole meidän työtämme eikä edes avun toimittaminen.Hyi hitto!

      • ------

        Onko vammaisen seksuaalisuus iljettävää, mutta terveellä on ihan ok. En tarkoita muuta kuin asennettasi. Etkö puhu koskaan seksistä terveiden ystäviesi ja tuttaviesi kanssa.


    • nurse.

      Aloittaja; sillä millä lailla tullut perheeseen? Oletko hoitaja vai mikä sinun statuksesi perheessä on?

      Ja kyllä, seksuaalisuus kuuluu kaikille, mutta itse en hoitajana ala minäkään ketään seksuaalisesti auttamaan.

      • leelianlepotuoli.

        Niin, onhan alalle koulutettuja seksuaaliterapeuttejakin olemassa.
        Mutta en myös osoita inhoa jos vammainen haluaa puhua itseään vaivaavasta ongelmasta. Neuvoisin hakemaan apua vaikka terapeutilta.


    • akse1

      Olen tullut puolisoksi tähän perheeseen.

      • 1+1

        No sitten vain aikaa varaamaan seksuaaliterapeutilta.


    • auttakaasitä

      Jos olisi mun poika luulisin että hommasin jonkun laitteen. Asian voisi hoitaa sillä siististi ja kaikki ois tyytyväisiä. Oma vammaiseni osaa onneksi asiansa hoitaa itse.
      En edes antaisi kenen tahansa hoitajan kosketella lastani ja ymmärrettävää ettei sellaista ei voi velvoittaa ketään tekemään. Hoitajilla on erilaiset asenteet asiaan ja se on aivan ok.

      • yh-äiti74 mansesta

        Ottakaa nyt ainakin aluksi yhteyttä kehitysvammahuoltoon, opastavat teitä sieltä eteenpäin.
        Hoitajan tehtäviin ei kuulu prostituutio! Oleellistahan on että kykeneekö poika kommunikoimaan oman tahtonsa.


      • -----
        yh-äiti74 mansesta kirjoitti:

        Ottakaa nyt ainakin aluksi yhteyttä kehitysvammahuoltoon, opastavat teitä sieltä eteenpäin.
        Hoitajan tehtäviin ei kuulu prostituutio! Oleellistahan on että kykeneekö poika kommunikoimaan oman tahtonsa.

        ei täällä kukaan ole vaatinut hoitajilta seksipalveluja. Ainoastaan kuuntelemista ja ohjaamista oikean henkilön luo. Seksiterapeutit ovat perehtyneet asiaan.


      • akse1
        ----- kirjoitti:

        ei täällä kukaan ole vaatinut hoitajilta seksipalveluja. Ainoastaan kuuntelemista ja ohjaamista oikean henkilön luo. Seksiterapeutit ovat perehtyneet asiaan.

        Hommattu sellainen fleshligt. Mutta joutuu avustamaan siinäkin. Olisin ollut jonkun "moottori mallin" kannalla, mutta vaimo piti sitä hankalana puhtauden kannalta. Tuo helppo purkaa ja pestä, kun ei pelkoa sähköstä. Nykynen henk.koht avustaja ei halua tuohon osallistua, joten ei paljoa jää vaihtoehtoja....


    • vammaisten hoitaja

      en ole seksiterapeutti,enkä avusta hoidettavaa.Tuo on vaimon tehtävä,pystyyhän vammaisetkin seksiin ja saavat lapsiakin.Aktiivisuus riippuu vaimosta,aivan turha sitä on ulkopuolisille puhua.se on parisuhteen yksityisasia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe