S100 temppuilee

Harmin paikka

Minulla on Canon Powershot S100 -pokkari, jonka takuuaika on mennyt umpeen muutama kuukausi sitten. Mainio kamera, jonka toimintaan ja kuvien laatuun olen ollut erittäin tyytyväinen!

Nyt sen objektiivi on jumiutunut pysyvästi ulostyöntyneeseen asentoon, kameralla ei voi ottaa kuvia eivätkä muutkaan toiminnot toimi, vaan kamera pitää käynnistettäessä hetken verran piipittävää ääntä, näyttää hetken verran virheilmoitusta

”Objektiivivirhe
Kamera sammuu automaattisesti
Käynnistä kamera uudelleen”

minkä jälkeen laite pimenee ja arvatenkin sammuttaa itsensä.

Vika ilmaantui kesken turistikuvausten, sisätiloissa. Käynnistin kameran päivän mittaan useasti ja kytkin sen aina otoksen tai parin jälkeen pois päältä. Vekotin ei kolahtanut mihinkään, ei puristunut tai joutunut alttiiksi muillekaan vastaaville mekaanisille rasituksille. Täyden vara-akun vaihtaminen kameraan ei auttanut.

Osaisiko joku kertoa, kuinka kalliiksi tuollaisen vian korjauttaminen voisi tulla?

6

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos et ole kolhinut sitä niin pitäisi mennä virhevastuuseen. Minulla Ixuksesta vaihdettiin objektiivi, kun oli mennyt pölyä sisään pari kuukautta takuun jälkeen. Ota yhteyttä Jas Tekniikkaan tai kameran myyneeseen liikkeeseen. Tämä siis olettaen, että olet kuluttaja.

      • Harmin paikka

        Kiitos rohkaisusta! Olen kamerankäyttäjänä nimenomaan kuluttaja, en ammattilainen.

        Juuri JAS-tekniikan puoleen olin ajatellut joka tapauksessa kääntyä. Ajoin firman ohi Tilkassa tänään aamupäivällä bussilla matkalla hammaslääkäriin ja takaisin, mutta ei ollut aikaa hoidattaa kameraa kuntoon vielä tähän hätään.

        Nikon-järkkärin check & cleanin voisi teettää samalla – se ainakin on vielä tällä erää arvokupongin ansiosta ilmainen!


      • Harmin paikka
        Harmin paikka kirjoitti:

        Kiitos rohkaisusta! Olen kamerankäyttäjänä nimenomaan kuluttaja, en ammattilainen.

        Juuri JAS-tekniikan puoleen olin ajatellut joka tapauksessa kääntyä. Ajoin firman ohi Tilkassa tänään aamupäivällä bussilla matkalla hammaslääkäriin ja takaisin, mutta ei ollut aikaa hoidattaa kameraa kuntoon vielä tähän hätään.

        Nikon-järkkärin check & cleanin voisi teettää samalla – se ainakin on vielä tällä erää arvokupongin ansiosta ilmainen!

        Vein S100:n JAS-Tekniikkaan perjantaina 30.8. Siellä sanottiin, että vastaavanlaista vikaa (himmentimen irtoamista) on ilmennyt useammallakin ja korjaus valmistajan virhevastuun piikkiin voisi varmaankin tulla kysymykseen. Kameran kerrottiin lähtevän Canonin omaan huoltopisteeseen Saksaan.

        Saamassani työtilauksen kuittauksessa oli teksti, jonka mukaan takuun ulkopuolisesta työstä voidaan veloittaa 43 €.

        UPS:n kuriiri kiikutti kamerani kotiovelleni tiistaina 10.9. Canonin lähetteessä todettiin:

        ”Huoltotyö: Kaikki ilmoitetut viat on tarkistettu.
        Toiminnan tarkistus.
        Täydellinen säätö.
        Firmware päivitys.
        IR FPC disconnection type 1
        Varaosat: IRIS ASS'Y”

        Ymmärtääkseni himmenninasetelma on siis vaihdettu.

        Mitään laskua en ole toistaiseksi saanut. Saattaa olla, että JAS-Tekniikka sellaisen vielä lähettää omasta osuudestaan (vikadiagnoosi, paperisota, lähetyskulut), ellei sitten saa perityksi vaivojensa vastinetta Canonilta.

        Kamera palautui minulle sopivasti muutama tunti ennen kuin olin lähdössä risteilylle Tukholmaan. Räpsin siellä ja laivalla muutamia kymmeniä turistikuvia. Kamera tuntui toimivan kuten pitääkin ja kuvista tuli minun mittapuuni mukaan onnistuneita. Vaikutti siltä kuin laukaisuääni olisi hieman aiempaa äänekkäämpi (ohjelmistopäivityksestä johtuen?) Kuvien päiväykset olivat myös pielessä. Itse en ollut huomannut tarkistaa, ettei aika-asetuksiini ollut kajottu ohjelmistopäivityksen yhteydessä.

        Luottamukseni Canoniin on joka tapauksessa jälleen vahvalla tolalla.


      • Harmin paikka kirjoitti:

        Vein S100:n JAS-Tekniikkaan perjantaina 30.8. Siellä sanottiin, että vastaavanlaista vikaa (himmentimen irtoamista) on ilmennyt useammallakin ja korjaus valmistajan virhevastuun piikkiin voisi varmaankin tulla kysymykseen. Kameran kerrottiin lähtevän Canonin omaan huoltopisteeseen Saksaan.

        Saamassani työtilauksen kuittauksessa oli teksti, jonka mukaan takuun ulkopuolisesta työstä voidaan veloittaa 43 €.

        UPS:n kuriiri kiikutti kamerani kotiovelleni tiistaina 10.9. Canonin lähetteessä todettiin:

        ”Huoltotyö: Kaikki ilmoitetut viat on tarkistettu.
        Toiminnan tarkistus.
        Täydellinen säätö.
        Firmware päivitys.
        IR FPC disconnection type 1
        Varaosat: IRIS ASS'Y”

        Ymmärtääkseni himmenninasetelma on siis vaihdettu.

        Mitään laskua en ole toistaiseksi saanut. Saattaa olla, että JAS-Tekniikka sellaisen vielä lähettää omasta osuudestaan (vikadiagnoosi, paperisota, lähetyskulut), ellei sitten saa perityksi vaivojensa vastinetta Canonilta.

        Kamera palautui minulle sopivasti muutama tunti ennen kuin olin lähdössä risteilylle Tukholmaan. Räpsin siellä ja laivalla muutamia kymmeniä turistikuvia. Kamera tuntui toimivan kuten pitääkin ja kuvista tuli minun mittapuuni mukaan onnistuneita. Vaikutti siltä kuin laukaisuääni olisi hieman aiempaa äänekkäämpi (ohjelmistopäivityksestä johtuen?) Kuvien päiväykset olivat myös pielessä. Itse en ollut huomannut tarkistaa, ettei aika-asetuksiini ollut kajottu ohjelmistopäivityksen yhteydessä.

        Luottamukseni Canoniin on joka tapauksessa jälleen vahvalla tolalla.

        Päiväykset saat jälkikäteen kuntoon jheadilla. Minullakin on positiivisia kokemuksia Canonin huollosta. Ilmeisesti katsovat, että asiakastyytyväisyys on tärkeämpi kuin ryhtyä tappelemaan pikkuasioista. Tarkoitatko sitä sähköistä ääntä? Nehän saa pois enkä juuri näe niille syytä kamerassa, jossa ei ole etsintä (etsimellä palaute, että kuva otettiin voi olla hyvä)


    • povershot

      sama vika mutta oli saanut Jas-tekniikan mukaan kosteutta. Maksoi 220 euroa korjaus. Ihmeen hyvä kamera se on, jopa harmaasuodin.
      Kuvankäsittelyllä saa Lightroomissa aivan mahtavia kuvia ja kannattaa kuvata "täyttä ravia".

    • S100 temppuili

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe