Kertokaas nyt kuinka muut elävät vastaavassa tilanteessa, kun avopuolisolla on maatila ja pari yhteistä mukalaa ja kumpikin käy myös vieraalla töissä, itse osa-aikaisesti, koska hoidan kodin ja lapset , (ja miehenkin). Kuka maksaa ja mitä? MInä maksan kaikki omat kulunu, sekä lasten kulut sekä myös kaiken ruuan. MIes maksaa maatilaa ja asumisen. Riittääkö se? Jos lähden, mulle ei tietnkään jää mitään, enkä sitä ole mitenkään halajamassakaan, vaan sitä että minä en pysty maksamaan vapaaehtoista eläkettä eikä minulla ole asuntoa eron /kuoleman sattuessa, koska kaikki rahat menee arjen pyörttämiseen.
Maatilan piika :)
10
493
Vastaukset
- kkk'''
Pistäkää hynttyyt yhteen ihan virallisestikin. Eli tuohon tilanteeseen en keksi muuten oikeudenmukaista jakoa kuin menemällä aviolittoon ja yhteinen tili, jonne tulee kaikki tulot ja josta kaikki menot maksetaan.
Ja trollivahdille: mä en oo piika - Tyypillinen maajussi
Eläkkeistä ei kannatta pahemmin huolta kantaa.
Rahat on jo hassattu maailman tuuliin .- molger
Mela nyt ainakin kylvää meidän maksamia eäkevaroja patalaiskojen agronoomien ja loogien humpuukihankkeisiin.
Pari vuotta sitten joku noomi kitisi etteikö elävarojen tuottoa voitaisi käyttää heidän "työllistämiseen", on nämä per kele hävittömiä.
Näitten eläkeyhtöitten toiminta pitäisi tutkia mihin kaikkeen eläkevaroja tuhlataan, tämä kaikki on pois meidän eläkkeistä.
- navettapiika
Niin minä olen se piika tai entinen sellainen, jos oikein pilkulle mennään. Meillä oli vähän samankaltainen tilanne, kuin teillä. Paitsi maitotila ja isäntä kuleksi siinä kokopäiväisesti, minä olin tilan ulkopuolella töissä.
Minun tili meni siihen samaan tilaan ja huushollin tarpeisiin koko avioliiton ajan. Lapsiakin oli ihan omiksi tarpeiksi.
Me olimme kuitenkin naimisissa. Ja niinhän siinä sitten kävi, että ero tuli. Osituskin tehtiin, mutta yhtä tyhjän kanssa. Entinen äijä osasi nuo talousasiat hoitaa, niin tila olikin melkolailla konkurssikypsä, joten ei suuria jakoja tullut ja velkaa jäi ihan maksaa asti.
Nyt neuvoisinkin sinua välttelemään kahta asiaa, sitä avioliittoa ja yhteisiä tilejä, jos tilalla on velkaa enemmän kuin omaisuutta. Olet samalla viivalla maksajana kuin miehesi, jos huonosti käy.
Tuo vapaaehtoinen eläke on yhtä tyhjän kanssa, jos olet osa-aikatyössä täytyy sinulla olla tosi hyvä palkka, jos meinaat selviytyä sen maksamisesta ja muista perheen menoista.
Jos nyt se kuolema rouhaisisi, niin lapsethan perisisi isänsä, joten tila jäisi kuitenkin perheeseen. Lapset sitovat yllättävän hyvin, vaikka naimisissa ei olisikaan.
Itse olen siitä nyrkin ja navetan välistä päässyt pois, ja jos voisin kelata takaisin, niin koskaan en siihen enään alkaisi, mutta se nuoruus ja tyhmyys......- kkk'''
Jos rahaa ei ole, niin sitä ei ole oltiin sitten avo- tai aviolitossa. Tulkitsin aloittajaa kuitenkin niin, että heidän tapauksessa kaikki varallisuus kertyy avomiehelle ja kaikki avovaimon tulot menevät kokonaan perheen elättämiseen. Tuohon ongelmaan ei ole muuta ratkaisua kuin esittämäni.
- Noihin,
kkk''' kirjoitti:
Jos rahaa ei ole, niin sitä ei ole oltiin sitten avo- tai aviolitossa. Tulkitsin aloittajaa kuitenkin niin, että heidän tapauksessa kaikki varallisuus kertyy avomiehelle ja kaikki avovaimon tulot menevät kokonaan perheen elättämiseen. Tuohon ongelmaan ei ole muuta ratkaisua kuin esittämäni.
vedätyksiin ei kannata lähteä mukaan..
- näin se on
Noihin, kirjoitti:
vedätyksiin ei kannata lähteä mukaan..
Mitä viiitttua sinä lässytät ????
Tommonen tilanne on aika monella tilalla, jotenkihan se pitää ratkaista, avioero on nykyaikana enempi kuin todennäköistä, täytyyhän sitä joku kohtuus tossakin olla jos kerran yhdessä tehdään töitä tilan eteen. - kk+k
kkk''' kirjoitti:
Ei maatilalla asuminen ilmaista ole. Aloittajan mukaan mies vastaa asumisesta. On sähkölaskua, vesilaskua, kiinteistöveroa, tiemaksua ja ym. rakennuksien kunnosapitolaskua. Aloittajalla ei ole vuokran maksua, se on useita satoja kuussa kirkonkylälläkin. Käsitin että aloittajan palkkatulot menevät vain omien menojen ja lasten menojen sekä ruokamenojen maksuun. Jos miehen varallisuus niin kasvaa niin käytännössä se tarkoittaa rakennuksien arvon säilymistä. Maanviljelys itsessään kasvattaa tuotollaan maatilan arvoa. Onko otettu lainaa esim. asuinrakennukseen vai maatilan elinkelpoisuuden ylläpitämiseen. Kuka osallistuu näiden lainakulujen maksamiseen. Maksaako mies lainat, myös yhteisen asunnon lainamenot. Nämäkin kulut täytyy huomioida, eikä tuijottaa vain yhden menoja, että voi kauhia kun olen väärin kohdeltu, kun minun pitää vain maksaa kaikki. Ja isäntä siivellä elää.
- emäntä-piika
Minusta aika sopivalla sopimuksella on teidän yhteinen talous hoidossa. Mies vastaa asumisesta ja nainen taloudesta. Erotapauksessa et ole sen kummemassa asemassa kuin ns. tavalliset työläiset. Asunnon hommaat markkinoilta ja saa kunnalta asumistukea ym. Kuoleman sattuessa lapset perii, eli mitä olet talon puolesta aikoinaan maksanut, niin lapsesi hyötyvät siitä. Mutta toivottavasti niin ei käy lasten ollessa alaikäisiä, silloin lastesi omaisuutta hallitsee edunvalvoja ja oma asemasi on tosi heikoilla, jos puolisosi ei ole tehnyt testamenttiä hyväksesi. Jos naimisissa olisit, joudut maksamaan pakollista myel- maksua ja työttömyyden iskiessä et saisi työttömyysrahaa, koska laki tulkitsee, että työllistyisit puolisosi maatilalla. Summa summarum hae paremmin palkattu työ muualta.
- näin se on
Tästä paistaa läpi kyllä semmonen ajatus, että et ole emäntä etkä piika, mikäli et ole joku hamehessu, joka siellä pirtissä pyörii toisen samanlaisen kanssa.
Avioliitto tai avoliitto, mikäli yhdessä vastataan töistä, menoista ja tuloista, niin kyllä molempien etu on katottava, vakuutukset kuntoon, sopimus avioeron varalta miten menetellään yhdessä hankitun omaisuuden suhteen ja eläkesysteemit kuntoon.
Ei tässä maassa enää eletä sosiaaliturvajärjestelmien ulkopuolella, pitää huomioida sekin että voi sattua työtapaturmia, kuolemia, vammatumisia tai muita syitä, miksi kaikki ei jatku kuten oli nuorena kuviteltu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?671244Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47906Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51903Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 107828
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820