Minä ihmettelen nyt sitä miten on mahdollista että tämän vuoden alusta työttömän aktivointisuunnitelman tekee sosiaalityöntekijä työttömän kanssa - ilman työvoimahallinnon edustajaa.
Ennen käytäntönä oli, että suunnitelma tehdään työvoimavirkailijan kanssa. Millaisia kokemuksia teillä on aktivointisuunnitelman tekemisestä sosiaalityöntekijän kanssa. Löytyykö heiltä tarvittavaa know-howta?
Asiallisia kommentteja toivoisin.
Sosiaalitoimiston asiakkaana en ole tähän päivään saakka ollut, mutta sen sijaan olen pitkäaikaistyötön.
Aktivointisuunnitelma sosiaaliviranomaisen kanssa
17
1148
Vastaukset
- nottasoon
Aktivointisuunnitelma on pelkkä muodollisuus. Mutta pidä pääsi ja kirjauta suunnitelmaan, että haet kokoaikaista työpaikkaa sekä ammatillista koulutusta.
- erwetyj
ja videoikaa AINA nämä neuvottelut! Vaikka kännykameralla. Sillä on suuri merkitys sitten kiistaasioissa jos sossuämmä yrittää kyykyttä sua
- aloittajaxcxcxc
Kiitos vastauksesta. Minusta vaan on niin outoa, että aktivointisuunnitelma tehdään sosiaalityöntekijän kanssa...
Mutta kommentoin vielä tuohon mitä sanoit, että "haet kokoaikaista työpaikkaa sekä ammatillista koulutusta". Näin minä toki tekisin, mutta kokoaikaisen työpaikan saaminen tänä päivänä ja etenkin näin pitkällä työttömyysjaksolla, joka minulla takana on, on täysi mahdottomuus. Ikä painaa, toisaalta iäkkäiden vanhempien hoitaminen ja pienestä lapsesta huolehtiminen asettaisi haasteelliseksi palata koulunpenkille. Kai ne tämän ikäisen vielä kouluun ottaisivat, mutta en ennättäisi monta vuotta työelämässä olla koulun jälkeen ja kuka ottaisi vastavalmistuneen, ikääntyneen työntekijän, joka on ollut työttömänä todella kauan.
Olen aiemmin kirjoittanut aktivointisuunnitelman ennen ko. tilaisuutta paperille ja toimittanut sen paperilla työvoimaneuvojalle, jonka kanssa tilannetta on kartoitettu läpi. Työvoimaviranomaiset, joiden kanssa minä olen ollut tekemisissä, ovat olleet erittäin asiallisia tyyppejä.
Edelleen, jauhan tätä samaa..."sosiaalityöntekijä" tekemässä aktivointisuunnitelmaa ilman työvoimaneuvojaa tuntuu minusta "turvattomalta". Kuuluuko sosiaalityöntekijöiden koulutukseen nykyisin työvoimapolitiikkaan perehtymistä myös. Luulisi sosiaalialan olevan tarpeeksi laaja alue hallittavaksi jo nykyiselläänkin. - asadadadad
Kiitos jälleen linkistä. Tosin kävin sen aiemmin jo googlettamassa. Mielestäni siitä huolimatta se aktivointi on työvoimaviranomaisen tehtävä eikä sosiaalityöntekijän, koska en ole ikinä saanut esim. toimeentulotukea enkä asumistukea, vaikka työtön olen ollut pitkään - ja olen reippaasti yli 25v. Tuossa huomasin erityisesti korostettavan toimeentulotuen saajille aktivointia. Ehkä se sitten selittää sen, että kun en sitä ole koskaan saanut niin työvoimaviranomaisen ei tarvitse olla tekemässä aktivointisuunnitelmaa vaan sosiaalityöntekijä riittää. en kyllä ymmärrä nyt omaa logiikkaanikaan, mutta käsittämätöntä tämä viidakossa rypeminen on.
Minulla olisi hyvä ehdotus. Työvoimaneuvojat tai millä nimikkeellä he nykyisin ovatkaan, pitäisi rekrytoida meidän työttömien keskuudesta. Kyllä me ne hommat nopeasti oppisimme (olen ollut työvoimatoimistossa harjoittelijana 25 vuotta sitten) ja paremmin omaan kokemukseemme pohjaten ymmärtäisimme työttömän ihmisen tuskaa.
- wqewqeq
Kiitos. No siinä tuli lisätietoa, joka vahvisti käsitystäni siitä, että minun tapauksessani aktivointisuunnitelma pitäisi tehdä ensisijaisesti työvoimaviranomaisen kanssa. Jos sosiaalityöntekijää tarvitaan niin toki hän saa mukana olla, jos siitä hyötyä on.
Ja sitten toinen asia. Vielä viime vuonna siinä kutsussa luki mistä on kysymys. Nyt vain sosiaaliviranomainen lähettää kutsun "neuvotteluun" eikä kerro mistä tapaamisesta on kysymys (pitäisi siis mainita että on aktivointisopimus).
- ioipipip
Tutustu sosiaalihuoltolakiin ja vaadi ja pidä kiinni oikeuksistasi! Tee heti sossuämmästä muistutus, kantelu ja muut valitukset .jos yrittää jotain mikä ei sovi sinulle.
- asadsadasdasd
Ei ole vastassa varsinainen "sossuämmä" vaan nuori sosiaalialan opiskelija, joten pitää yrittää kuitenkin hoitaa tilanne niin, ettei kumpikaan osapuoli traumatisoidu. Onhan tämä tilanne melkoisen kinkkinen kun minäen osaa pitää kiinni oikeuksistani. koska en tiedä mitä ne ovat. Vaatisi niin paljon perehtymistä ja eivät näytä kaikki ammatti-ihmisetkään tietävän lakipykäliä saati että osasisivat niitä tulkita ja sama tietysti sosiaalialan opiskelijan suhteen. Ehkä minä iäkkäänä pitkäaikaistyöttömänä olen helpompi käsiteltävä hänelle kuin nuorempi ihminen. Pakkohan sinne on mennä. Katsotaan mitä tuleman pitää.
- Vapaus koittaa
Hei. Onko aktivointilikvidointisuunnitelma sellainen, että se käydään aina sossutädin ja te-virkailijan kanssa? Voiko esim. tehdä uusimisajan omalla tutulla virkailijalla ja uudet suunnitelmat, jotka mitätöi aktivointilikvidoinnit.
- OldTrout
Minulla on tullut tuntumaa aktivointisuunnitelmasta sellaista, että kunnat kun pyrkivät aktvoimaan työttömiä kuntouttavalla työtoiminnalla (siis ilmaiseksi ilman palkkaa) niin ei työkkäriä tuossa tarvita. Kunta on kun paikallinen toimija ja työkkäri taas valtukunnallinen toimija. Ja työkkäreiden toiminta näyttää kaventuvan mitä se perinteisesti on ollut. Ja kun kunnille kohtapuolee tulee vastuu pitkäaikaistyöttömien työttömyysturvan maksusta 100 %:sti, niin kunnan intressissä on siten ottaa työttömästä irti rahallisesti se mikä irti saadaan.
- näin se menee
Tuollahan se sanottiin että kuntouttavaan ohjattaessa tulee olla sossutäti läsnä kun ovat kunnan vastuulla olevia tehtäviä.
Minulla aikoinaan (pitkäaikaistyötn ei sossun asiakas) sossutäti kyllä änkesi usein te-tyypin kanssa" juttuseuraksi" kun minulla oli työkkärikäynti...
Se sossutäti noissa työkkärikäynneissä oli se joka minua oli patistamassa noihin ilmaistöihin. Jos asioin ykisn te-virkailijan kanssa hän ei koskaan puhunut muusta kuin palkkatyöstä tai koulutuksesta.
Paljon harmia koitui minulle noista ilmaistöistä ennen kuin tajusin että se ei ole pakollista jos kirjaa oikein aktivointisuunnitelman niin että siinä ei hyväksy niitä. - Aktivoinneista
Kiitti vastauksista. Mulla ollut vuoden päivät kielto kaikille orjatyönmuodoille suunnitelmissa, mutta tuo aktivointisuunnitelma onkin sitten eri juttu, eli avetaanko koneelta kokonaan uusi rekisteri tyhjältä pohjalta? Käsittääkseni ei.
- dfhfgjhjgjgfuk
Muista äänittää kaikki käynnit, varsinkin tällaiset aktivointisuunnitelmat. Jos mitään vääryyksiä ei tehdä, voithan sitten poistaa tallenteen. On viisasta varautua.
- Nuoret ennen vanhoja
No jo on...
Olen juuri 60 vuotta täyttävä ins..
50 vuotiaana jouduin työttömäksi. Alkuvuosina hain töitä 100..200 hakemusta per vuosi. Ei toivoakaan työn saanista. Ikäsyyt.
Opisto-ins. kavereitani samassa tilanteessa. Ei auta vaikka ins. koulutus ja 25 v työkokemus.
Kyllästyin.
Perustin oman yhtiön kun en muutakaan keksinyt.
Markkinat hiljentyivät ja päädyin konkurssiin. Kaikki meni. Asunto, auto ., kesämökki jne. Loppuikäni maksan mm. Finveran lainaa joka kasvaa ulosotossa. Ei olisi kannattanut yrittää.
Nyt tm-tuella ja tt-tuella. Masennuslääkkeitä ja 2. tyypin diabetespillereitä napostellen.
Ja nytkö tulisi ryhtyä laatimaan suunnitelmia jonkun sossutytön kanssa?
Toivottavasti on edes nätti. Oma puoliso kun masentui niin että kuoli 5 kk sitten .
Lisääntyvätkö työpaikat jos eläkeikä nostetaan 120 vuoteen. - Siunausta sulle
Suosittelen uskoontuloa ja Jumalan tuntemista. Ei kannata antaa periksi vaikka mitä tapahtuisi. Otan osaa puolisosi puolesta. Todella harmillista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 253790
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5422772Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial532300Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2122261Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131829Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191550Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip531522- 971409
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom621261Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951214