Onko tosiaan niin, että opintotuen korotus koskee vain syksyllä 2014 aloittavia opiskelijoita? Jos näin on, niin eikös se ole väärin? Sehän asettaa vanhat ja uudet opiskelijat taloudellisesti eriarvoiseen asemaan. Olen itse yliopisto-opiskelija, aloitin ensimmäisen opintovuoteni tämän viikon alussa. Minulle 30 euron korotus opintotukeen olisi huikea, se helpottaisi kovasti arkea esim. ruokamenojen osalta. Voisi ehkä jopa syödä joskus muutakin kuin makaronia ketsupilla.
Toki uusilla opiskelijoilla on lyhyempi aika opiskella, mutta mielestäni aikaa on silti edelleen todella ruhtinaallisesti. Itse yritän valmistua maisteriksi neljässä vuodessa, joten tuo 5,5 vuoden määräaika on enemmän kuin tarpeeksi. Ärsyttää ajatus, että uudet opiskelijat saisivat enemmän rahaa kuukaudessa vain siksi, että heillä on vain vähän vähemmän tukikuukausia käytettävissään kuin meillä muilla. Kuitenkin melko moni valmistuu määräajassa tai aiemmin ja silti me emme saa mitään korotuksia (mikäli ymmärsin lehtijutun oikein).
Koskee opintotuen korotus vain uusia opiskelijoita?
8
605
Vastaukset
- 021356
Missä lehtijutussa näin on väitetty?
- Tuleva opettaja.
Verkkolehdestä luin pari päivää sitten.
- 521745682
Verkkolehdestä? Mistä niistä kaikista parista miljoonasta?
- Epika Lainaa
Luin samoin tosta 30 euron korotuksesta. Se olis ihan hieno juttu. En mäkään usko, että toi opintoajan rajoittaminen kirpasisi kovinkaan montaa. Mukava ois, jos korotus koskis myös aikasemmin opinnot aloittaneita, mut siitä joutuu varmaan viel odottelee tietoo ja voi olla, et korotus tulee vaan uusille opiskelijoille. Koska jos tukiajan lyhennyskin sitte koskis jo opiskelevia, niin voiks niin edes tehdä takautuvasti.
- Tuleva opettaja
Tais olla Aamulehti, en kyllä muista ihan tarkkaan. Joka tapauksessa, vanhat opiskelijat saavat heille myönnetyt tukikuukaudet pitää. Ärsyttävää vaaan, että kun itse esim. valmistun todennäköisesti 4 vuodessa ja en saa tohon surkeaan opintotukeen mitään korotusta. Mun mielestä noita tukikuukausien vähentämistä törkeämpää olisi asettaa opiskelijat taloudellisesti eriarvoiseen asemaan. Joo, varmastikaan teille monelle 30 euroa ei ole raha eikä mikään, mutta mulle se on koko viikon ruokabudjetti. Ne kolme ylimäärästä kymppiä per kuukausi auttaisi valtavasti kaikkia meitä opiskelijoita.
Sille lainaerän suurentamiselle on ihan se ja sama, koska musta tää jenkkimalliin siirtyminen on ihan hanurista muutenkin. Jonkin verran olen lainaa nostanut, mutta tulevaisuudessa tuskin nostan.- 42356
Olisi ollut hyvä päästä tarkistamaan lähteesi, että oletko sinä ymmärtänyt jotain väärin vai onko lehdessä tosiaan näin kirjoitettu (ja väärinymmärtäjä löytyy ehkä lehdestä). Tuota kun ei ole sen laajemmin uutisoitu, joten voisi pitää hieman epätodennäköisenä, että asia olisi kuten olet sen ymmärtänyt. Jos ei ole tarjota sitä alkuperäistä lähdettä kuitenkaan, niin paha mennä sanomaan juuta tai jaata tähän mietiskelyysi, kun ei sillä ole oikein pohjaa.
Että ootellaan nyt sitten vaan niitä lopullisia lakipykäli ennen ku aletaan maalailla piruja seinille. - Olisiko täältä
42356 kirjoitti:
Olisi ollut hyvä päästä tarkistamaan lähteesi, että oletko sinä ymmärtänyt jotain väärin vai onko lehdessä tosiaan näin kirjoitettu (ja väärinymmärtäjä löytyy ehkä lehdestä). Tuota kun ei ole sen laajemmin uutisoitu, joten voisi pitää hieman epätodennäköisenä, että asia olisi kuten olet sen ymmärtänyt. Jos ei ole tarjota sitä alkuperäistä lähdettä kuitenkaan, niin paha mennä sanomaan juuta tai jaata tähän mietiskelyysi, kun ei sillä ole oikein pohjaa.
Että ootellaan nyt sitten vaan niitä lopullisia lakipykäli ennen ku aletaan maalailla piruja seinille.Linkki
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/3042645/opintotuki-lyhenee-suurenee-sidotaan-indeksiin
- kotikokki
Onkohan kukaan koskaan ajatellut, että Kelan myöntämä aterituki voitaisiin maksaa suoraan opiskelijoille? Valtion budjetistahan jää reilu summa käyttämättömiä ateriatukia, mutta noin 40 euron lisä opintotukeen suoraan opiskelijoille maksettavana ateriatukena olisi monelle hyvä lisä ruokabudjettiin. Ateriatuen tarkoitushan on tukea opiskelijoiden hyvinvointia eikä opiskelijaravintoloita. Ne, jotka syövät yliopistolla, syövät siellä todennäköisesti kuitenkin, olipa aterituki suoraan vähennetty lounaan hinnasta tai ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123940MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar802049Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214908Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3818