Koskee opintotuen korotus vain uusia opiskelijoita?

Tuleva opettaja

Onko tosiaan niin, että opintotuen korotus koskee vain syksyllä 2014 aloittavia opiskelijoita? Jos näin on, niin eikös se ole väärin? Sehän asettaa vanhat ja uudet opiskelijat taloudellisesti eriarvoiseen asemaan. Olen itse yliopisto-opiskelija, aloitin ensimmäisen opintovuoteni tämän viikon alussa. Minulle 30 euron korotus opintotukeen olisi huikea, se helpottaisi kovasti arkea esim. ruokamenojen osalta. Voisi ehkä jopa syödä joskus muutakin kuin makaronia ketsupilla.

Toki uusilla opiskelijoilla on lyhyempi aika opiskella, mutta mielestäni aikaa on silti edelleen todella ruhtinaallisesti. Itse yritän valmistua maisteriksi neljässä vuodessa, joten tuo 5,5 vuoden määräaika on enemmän kuin tarpeeksi. Ärsyttää ajatus, että uudet opiskelijat saisivat enemmän rahaa kuukaudessa vain siksi, että heillä on vain vähän vähemmän tukikuukausia käytettävissään kuin meillä muilla. Kuitenkin melko moni valmistuu määräajassa tai aiemmin ja silti me emme saa mitään korotuksia (mikäli ymmärsin lehtijutun oikein).

8

646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 021356

Missä lehtijutussa näin on väitetty?

• Tuleva opettaja.

Verkkolehdestä luin pari päivää sitten.

• 521745682

Verkkolehdestä? Mistä niistä kaikista parista miljoonasta?

• Epika Lainaa

Luin samoin tosta 30 euron korotuksesta. Se olis ihan hieno juttu. En mäkään usko, että toi opintoajan rajoittaminen kirpasisi kovinkaan montaa. Mukava ois, jos korotus koskis myös aikasemmin opinnot aloittaneita, mut siitä joutuu varmaan viel odottelee tietoo ja voi olla, et korotus tulee vaan uusille opiskelijoille. Koska jos tukiajan lyhennyskin sitte koskis jo opiskelevia, niin voiks niin edes tehdä takautuvasti.

• Tuleva opettaja

Tais olla Aamulehti, en kyllä muista ihan tarkkaan. Joka tapauksessa, vanhat opiskelijat saavat heille myönnetyt tukikuukaudet pitää. Ärsyttävää vaaan, että kun itse esim. valmistun todennäköisesti 4 vuodessa ja en saa tohon surkeaan opintotukeen mitään korotusta. Mun mielestä noita tukikuukausien vähentämistä törkeämpää olisi asettaa opiskelijat taloudellisesti eriarvoiseen asemaan. Joo, varmastikaan teille monelle 30 euroa ei ole raha eikä mikään, mutta mulle se on koko viikon ruokabudjetti. Ne kolme ylimäärästä kymppiä per kuukausi auttaisi valtavasti kaikkia meitä opiskelijoita.

Sille lainaerän suurentamiselle on ihan se ja sama, koska musta tää jenkkimalliin siirtyminen on ihan hanurista muutenkin. Jonkin verran olen lainaa nostanut, mutta tulevaisuudessa tuskin nostan.

• 42356

Olisi ollut hyvä päästä tarkistamaan lähteesi, että oletko sinä ymmärtänyt jotain väärin vai onko lehdessä tosiaan näin kirjoitettu (ja väärinymmärtäjä löytyy ehkä lehdestä). Tuota kun ei ole sen laajemmin uutisoitu, joten voisi pitää hieman epätodennäköisenä, että asia olisi kuten olet sen ymmärtänyt. Jos ei ole tarjota sitä alkuperäistä lähdettä kuitenkaan, niin paha mennä sanomaan juuta tai jaata tähän mietiskelyysi, kun ei sillä ole oikein pohjaa.

Että ootellaan nyt sitten vaan niitä lopullisia lakipykäli ennen ku aletaan maalailla piruja seinille.

• Olisiko täältä
        42356 kirjoitti:

Olisi ollut hyvä päästä tarkistamaan lähteesi, että oletko sinä ymmärtänyt jotain väärin vai onko lehdessä tosiaan näin kirjoitettu (ja väärinymmärtäjä löytyy ehkä lehdestä). Tuota kun ei ole sen laajemmin uutisoitu, joten voisi pitää hieman epätodennäköisenä, että asia olisi kuten olet sen ymmärtänyt. Jos ei ole tarjota sitä alkuperäistä lähdettä kuitenkaan, niin paha mennä sanomaan juuta tai jaata tähän mietiskelyysi, kun ei sillä ole oikein pohjaa.

Että ootellaan nyt sitten vaan niitä lopullisia lakipykäli ennen ku aletaan maalailla piruja seinille.

Linkki

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/3042645/opintotuki-lyhenee-suurenee-sidotaan-indeksiin

• kotikokki

Onkohan kukaan koskaan ajatellut, että Kelan myöntämä aterituki voitaisiin maksaa suoraan opiskelijoille? Valtion budjetistahan jää reilu summa käyttämättömiä ateriatukia, mutta noin 40 euron lisä opintotukeen suoraan opiskelijoille maksettavana ateriatukena olisi monelle hyvä lisä ruokabudjettiin. Ateriatuen tarkoitushan on tukea opiskelijoiden hyvinvointia eikä opiskelijaravintoloita. Ne, jotka syövät yliopistolla, syövät siellä todennäköisesti kuitenkin, olipa aterituki suoraan vähennetty lounaan hinnasta tai ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2321
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      105
      2241
    3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2197
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1512
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1426
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1392
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1161
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1126
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1106
    Aihe