Koskee opintotuen korotus vain uusia opiskelijoita?

Tuleva opettaja

Onko tosiaan niin, että opintotuen korotus koskee vain syksyllä 2014 aloittavia opiskelijoita? Jos näin on, niin eikös se ole väärin? Sehän asettaa vanhat ja uudet opiskelijat taloudellisesti eriarvoiseen asemaan. Olen itse yliopisto-opiskelija, aloitin ensimmäisen opintovuoteni tämän viikon alussa. Minulle 30 euron korotus opintotukeen olisi huikea, se helpottaisi kovasti arkea esim. ruokamenojen osalta. Voisi ehkä jopa syödä joskus muutakin kuin makaronia ketsupilla.

Toki uusilla opiskelijoilla on lyhyempi aika opiskella, mutta mielestäni aikaa on silti edelleen todella ruhtinaallisesti. Itse yritän valmistua maisteriksi neljässä vuodessa, joten tuo 5,5 vuoden määräaika on enemmän kuin tarpeeksi. Ärsyttää ajatus, että uudet opiskelijat saisivat enemmän rahaa kuukaudessa vain siksi, että heillä on vain vähän vähemmän tukikuukausia käytettävissään kuin meillä muilla. Kuitenkin melko moni valmistuu määräajassa tai aiemmin ja silti me emme saa mitään korotuksia (mikäli ymmärsin lehtijutun oikein).

8

646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 021356

Missä lehtijutussa näin on väitetty?

• Tuleva opettaja.

Verkkolehdestä luin pari päivää sitten.

• 521745682

Verkkolehdestä? Mistä niistä kaikista parista miljoonasta?

• Epika Lainaa

Luin samoin tosta 30 euron korotuksesta. Se olis ihan hieno juttu. En mäkään usko, että toi opintoajan rajoittaminen kirpasisi kovinkaan montaa. Mukava ois, jos korotus koskis myös aikasemmin opinnot aloittaneita, mut siitä joutuu varmaan viel odottelee tietoo ja voi olla, et korotus tulee vaan uusille opiskelijoille. Koska jos tukiajan lyhennyskin sitte koskis jo opiskelevia, niin voiks niin edes tehdä takautuvasti.

• Tuleva opettaja