Naapuri rakensi tien osittain meidän tontille

heppunen 3

Moro!

Tällainen ongelma. Ostettiin tontti kaupunkialueelta ja oston yhteydessä maanmittauslaitos kävi laittamassa rajapyykit kohdalleen. Yllättäen sitten kävi ilmi että naapurin viereiselle omakotitalotontille rakentama uusi tie menee lievästi meidän tontin päältä. Ei siinä nyt ole kuin metrin verran leveys suunnassa ja pituutta joku 10 metriä.

Tie olisi mahtunut hyvin hänen oman tontin puoleltakin, mutta on näköjään lipsahtanut meidän maalle. Välit heihin on erinomaiset, eikä me olla asiasta sanottu sanaakaan. Meidän tontti on siis edelleen rakentamatta.

Kannattanee lienee ollakin hiljaa? harmittaa vaan kun ei itse tulisi mieleenkään rakennella teitä toisten tonttien puolelle. :(

22

2734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raha ratkaisee

      Vaadit korvauksia tai sitten rakentakoon uuden tien.

    • ei hyvin ala

      Ei kannata olla hiljaa, ja jo siksi, että kertoo naapureista jotakin. Siis erittäin negatiivista.

      Kuten sanoit "ei itse tulisi mieleenkään rakennella teitä toisten tonttien puolelle". Tälle naapurille tuli ja katsoi oikeudekseen polkea naapurinsa oikeuksia. Ja usko vaan, että jatkoa seuraa tavalla tai toisella.

      Sellaisia ne huonotapaiset ja typerät naapurit usein ovat, omista oikeuksistaan tarkkoja, mutta muiden elämää yrittävät häiritä yhtenään. Ressukat.

      • hmmm...

        No joskushan sitä tekee virheitä ajattelemattomuuttaan. Isäni sai takavuosina uuden mökkinaapurin. Koska heillä oli koira niin ihan ymmärettävästi halusivat laittaa rajaidan. Olivat keväällä tulleet aikaisemmin mökille kuin vanhempani ja olivat jo pistäneet metalliputkesta aitatolpat paikoileen. Yhteinen raja sen verran pitkä ettei rajatolppia näkynyt läpi koko tontin. Onneksi eivät ehtineet pistää verkkoaitaa päikalle koska tolpat oli kokomatkan 1-2,5 metria meidän puolella. Siten että liiteriin ja puuseehen menevät polut olisivat jäänneet aidan väärälle puolelle. No isä veti köyden tontin molemmissa päädyissa oleviin raja tolppiin. Virhe ei naapurille käynnyt täten epäselväksi ja seuraavana viikonloppuna oli jo siirtänyt ne ja pyyteli anteeksi.
        Ongelmista vältytään parhaiten puhumalla etukäteen naapurin kanssa eikä jälkikäteen ja pahimmillaan käräjäoikeudessa.


    • heppunen3

      Kiitos vastauksista tähän asti. Mietiskelin vaan että jos siitä saa pari sataa korvauksia, niin kannattaako sen takia pilata välit jos vielä aikoo rakentaa tontille talon ja heistä tulee uudet naapurit. Uskon että eivät häiritsisi elämäämme kyllä millään lailla jatkossa.

    • eihyvinalanaapuruus

      No jaa. Kohta ne naapurit keksivät, että tien reunaan pitää tehdä oja, jotta tie pysyy kuivana. Ja sehän vie teidän tontista taas muutaman metrin.

      Usko huviksesi, jotkut ihmiset (naapurit) ovat vaan niin häikäilemättömiä ettei mitään rajaa.
      Ensin niiden kanssa pitää yrittää vain luovia riitoja välttääkseen, mutta jossain vaiheessa käämi palaa rauhallisemmaltakin, etenkin kun naapureiden häirintä ja kiusanteko jatkuu vuosikausia.

      Naapureita kun ei voi valita, valitettavasti.

    • tämmöistä.

      Älä sano sanallakaan ennen kuin on aihetta,ei kannata riidellä tai edes neuvotella.

      Meillä oli tälläinen tilanne,5000m2 kun ostimme vanhan 1950 luvun talon,peltotie halkaisee meidän tontin reunaa,eli viljelijän oma tie pyyhkii tontin ja osa tontista onkin viljelijän käytöss. tienä että peltomaana,no omalla puolella tontin laidalla kasvamassa mänty niin sanomista tuli että tielä on,en meinaa kaataa mänty on noin kolmenmetrin korkuinen.mutta vaikka heillä on noin satahehtaaria maita ja me sen keskellä niin saa vaivainen mänty kasvaa.

      Toinen tapaus,teimme aitaa toisella paikkaa,kaupungin tonttia on välissä tiepohja metsittynyt,teimme korkean aidan haja asutusalueella lepikon rajaan omalle tontille,no naapuri kaupunginmaan toisella puolen(tiepohjan eli lepikko) pitää aitaa liaan korkeana.

      Kerkisimme käytännössä tehdä jo, ja kysyimme kaupungilta onko estettä,ei ollut.No naapuri näköjään haluaa nähdä takapihallemme mutta nyt se enään kai onnistukkaan koska aita on välissä.

      Purkakoon itse jos haluaan en noteraa,koska aita on omalla puolella ja tehty yksityisalueen suojaamiseksi.Kallishan se oli mutta on sen arvoinenkin.

    • Ota kopo

      tonttikartasta ja mene keskustelemaan naapurisi kanssa asiallisesti

      • ri......

        Just näin. Vaikka teistä, ojista ja rajoista onkin tapeltu Suomessa monet jopa sukupolvelta toiselle siirtyneet tappelut niin ehkä tässä teidän tapauksessa aihetta siihen ole. Minä kiinnitin huomiota siihen että mainitsit tonttinne rajapyykkien laiton tien rakentamisen jälkeen, onkohan niin että rajan tarkka sijainti ei ole ollut naapurilla tiedossa? Vahingolta kuulostaa joka tapauksessa, tonttikartta mukaan ja juttelemaan. Ja jos tiestä ei ole haittaa niin antaa sen olla paikallaan, kunhan kumpikin tietää missä raja oikeasti kulkee


      • heppunen 3
        ri...... kirjoitti:

        Just näin. Vaikka teistä, ojista ja rajoista onkin tapeltu Suomessa monet jopa sukupolvelta toiselle siirtyneet tappelut niin ehkä tässä teidän tapauksessa aihetta siihen ole. Minä kiinnitin huomiota siihen että mainitsit tonttinne rajapyykkien laiton tien rakentamisen jälkeen, onkohan niin että rajan tarkka sijainti ei ole ollut naapurilla tiedossa? Vahingolta kuulostaa joka tapauksessa, tonttikartta mukaan ja juttelemaan. Ja jos tiestä ei ole haittaa niin antaa sen olla paikallaan, kunhan kumpikin tietää missä raja oikeasti kulkee

        No, itse en usko vahinkoon ja eikö se naapurin pitäisi aika tarkkaan selvittää missä tontin rajat menee silloin kun rupiaa teitä pykäämään. Asia on todella harmittava ja mulla ei ole oikein mitään muuta kuin menentettävää tässä.

        A. Harvat ihmiset pystyyvät ottamaan asian lunkisti jos tällaisesta menee sanomaan. Se jättää aina arven suhteisiin.

        B. Asia harmittaa minua koska en itse ikinä tekisi teitä tai mitä tahansa toimintaa toisten tonttien puolelle. Jos oikeasti näin jostain virheestä johtuen kävisi, niin tottakai olisin mennyt virheen tultua ilmi naapurille juttelemaan. nythän virhe oli kaikkien nähtävissä puoli vuotta kun rajakeppi sojotti metrin verran tien laidasta keskellä tietä.


      • eihyvinala
        heppunen 3 kirjoitti:

        No, itse en usko vahinkoon ja eikö se naapurin pitäisi aika tarkkaan selvittää missä tontin rajat menee silloin kun rupiaa teitä pykäämään. Asia on todella harmittava ja mulla ei ole oikein mitään muuta kuin menentettävää tässä.

        A. Harvat ihmiset pystyyvät ottamaan asian lunkisti jos tällaisesta menee sanomaan. Se jättää aina arven suhteisiin.

        B. Asia harmittaa minua koska en itse ikinä tekisi teitä tai mitä tahansa toimintaa toisten tonttien puolelle. Jos oikeasti näin jostain virheestä johtuen kävisi, niin tottakai olisin mennyt virheen tultua ilmi naapurille juttelemaan. nythän virhe oli kaikkien nähtävissä puoli vuotta kun rajakeppi sojotti metrin verran tien laidasta keskellä tietä.

        Asiat voi sanoa rumasti, ja voi sanoa nätisti.

        Se on pelkästään vastaanottajan ongelma, jos suuttuu siitä, kun asiasta nätisti, rauhallisesti ja asiallisesti sanotaan.

        Käsittääkseni asiasta voi pyytää maanmittareilta uutta rajankäyntiä. Se tosin maksaa, mutta maksumiehenä pitäisin tässä tapauksessa vain ja ainoastaan naapuria.

        Oletko ollut asiasta yhteydessä maanmittaustoimistoon? Ota nyt sinne ensin yhteys, jos niin naapurin suhtautumista pelkäät.


    • hoidettava asia

      Eihän tuo tien siirto oikealla paikalleen ole mitenkään vaikea homma.

      Enemmän sen paikalleen jäänti voi hankaloitaa aloittajan elämää, sehän on nyt sitten rasitteena aloittajan tontilla, vaikka naapurin tien kuuluisi olla kokonaan naapurin tontilla.
      Tällaiset rasitteet voivat myös vaikuttaa tontin arvoon, etenkin mahdollisessa myyntitilanteessa.

      Ja kuten sanottu, tien kunnossapito talviaurauksineen vie lisää tilaa aloittajan tontista, myös tontin aitaaminen voi hankaloitua, puhumattakaan niistä mahdollisista tien varteen tehtävistä ojista.

    • ---------

      Tietekin asiasta pitää huomauttaa. tuohan on kymmenen neliötä pois teidän tontistanne. Niistäkin neliöistä sitten maksat kiinteistöveroa. Eli periaatteessa maksat naapurisi tienpidon.

      Parempi että huomautat heti eikä sitten vuosien kuluttua.

    • juupa juu

      Meillä on mökkinaapuri joka siirtyy koko ajan vain enemmän meidän puolelle, hänellä on itsellä vain muutama metri rantaviivaa kun on lahden pohjukassa ja on valloittanut rantaa koko ajan. Hänen laiturinsa ja veneensä on jo kokonaan meidän puolella.

      Naapuri pyysi isää kaatamaan isän puolelta ison kuusen, joka varjosti naapurin tonttia ja se kaadettiin. Kuusi jäi pölleiksi sinne mäkeen talven loppuun ja kevään tulessa isä sanoi meidän nuorisolle, että kantakaa ne pöllit sieltä mäestä alas ja pilkkokaa polttopuiksi. Pöllejä vaan ei löytynyt yhtäkään, naapuri oli vienyt ne kaikki.

      Vanha isämme on niin kiltti ettei hänen mielestään kannata sanoa mitään mutta kun hänen päänsä kaatuu, perikunta (me lapset) kyllä hankkii sinne maanmittarin ja aidan. Kun vene ja laituri muutama hänen puupinonsa jää meidän puolelle, se on voi voi.

      Liian kiltti ei saa olla, muuten siitä ei tule loppua. Ei se tarkoita riitelyä jos pitää puolensa asiallisesti.

      • HävyttömiäOnNaapurit

        Laittakaa lasku naapurille siitä varastetetusta kuusesta. Ahneus ja hävyttömyys taas huipussaan.
        Eipä ole muuten ensimmäinen varas se teidän naapuri, meillä on samanlainen puurosvo. Kaatanut meidän tontilta puita, osa selkeästi maidän tontilla, osa lähempänä rajalinjaa.


    • Naapurit voi olla sikoja

      Vaikea "neuvoa" mitään tuntematta tontteja ja ihmisiä tarkemmin, mutta yleisen elämänkokemuksen kautta olen oppinut, että tommoisessa tilanteessa kannattaa puutua asiaan samantien. Mahdollisimman asiallisesti toki, mutta sillä lailla tiukasti että keskustelu ei saa kääntyä siihen että huomaat sanovasi että "no eihän toi tietysti meitä tuossa haittaakaan ja jos te kerran sen vahingossa teitte vähän meidän puolelle niin en minä pikkumainen ole jne jne". On nimittäin myös ihmisiä jotka tekevät tuon ihan silmää räpäyttämättä. Syyksi tälläiselle ihmiselle riittää vaikka se, että omalla tontilla oli iso kivi jonka poistaminen tieuralta olisi maksanut muutaman satasen. Helpompaa on varastaa naapurilta 10 m2 maata ja luoda vuosikymmeniksi tierasite.

      Sitten on myös se mahdollisuus, että naapuri on ihan normaali ihminen ja tien teossa on yksinkertaisesti käynyt vahinko. Normaali-ihmisen tunnistaa siitä, että kun menet asiasta puhumaan niin se sanoo heti rajatolpat nähtyään että "voi helvetti, ei voi olla totta. Okei, mä tilaan heti aamulla kaivurikuskin siirtämään sen tien meidän puolelle ja mennään yhdessä laskemaan ne teidän puolelta kaadetut puut niin saat tietenkin niistä korvauksen.." Jos taas vastaus on tyyliä "no siinä se tie nyt kuitenkin on, ei sille enää mitään voi tehdä. Mitä se nyt teitä haittaa kun ette te muutenkaan saisi rakentaa mitään noin lähelle tonttien rajaa?" niin silloin varoituskellojen pitäisi soida. Jos naapurin kanssa ei pääse yhteisymmärrykseen kertalaakista niin sitten suoraam yhteys kuntaan tai kaupunkiin.

      Asiaa voi ajatella myös niin, että miten todennäköistä on että joku täyspäinen ihminen tekee vahingossa tien naapurin tontille? Jos alat itse tekemään tietä, niin varmasti selvität aika tarkkaan että missä se raja menee ja mihin tien ylipäätään saa tehdä. Ei tollaista "vahinkoa" satu tavalliselle ihmiselle kuin äärimmäisen harvoin. Kirjoitit myös että olette kaupunkialueella. Siellähän ei luultavasti saa muutenkaan tehdä teitä mihin sattuu vaan pitäisi olla vähintään joku toimenpidelupa.

      Ole alkuun kohtelias, mutta älä ala myötäilemään ollenkaan vaikka tuntisit itsesi pikkumaiseksi nipottajaksi, koska muuten myötäilet seuraavat 20vuotta milloin mitäkin asiaa minkä naapuri keksii. Parempi on olla viileissä väleissä ja istuttaa korkea kuusiaita rajalle.

      • asiat hoitoon

        Edellinen kirjoittaja kertoo asiaa.
        Ja vaikea mihinkään "vahinkoon" tuossa tien teossa uskoa, vaan enemmänkin piittaamattomuuten toisen oikeuksista. Tyyliin: mitä sillä nyt on väliä, jos se tie naapurinkin tontille meni.
        Todennäköisesti olisi väliä, jos naapuri toimisi samoin.

        Naapureissa on joskus niitä 'euroopan omistajia', eli mistään ymmärtämättömiä, yksinkertaisia öykkäreitä, jotka omaa mitätöntä egoaan pönkittääkseen pyrkivät hallitsemaan toisia ja polkemaan heidän oikeuksiaan.
        Hyvä esimerkki sellaisista on myös edellä kerrotut, toisten tontilta puita varastelevat idiootit, jotka eivät edes rötöksistä paljastuttuaan tarjoudu korvaamaan aiheuttamaansa vahinkoa. Lisäksi ovat niin typeriä etteivät edes ymmärrä hävetä. Phthyi!


    • Tarpeeksi saanut

      Homma on laitettava lailliselle tolalle seurauksista välittämättä. Osa ihmisistä todellakin käyttää oman käden oikeutta muiden mailla ja mikäli antaa kerran periksi, niin seuraavaksi tehdään pikkusen pidemmälle meneviä toimenpiteitä. Lisäksi jos asia pitkittyy, niin viranomaistahokin voi pitää tietä vakiintuneena ja peli on silloin menetetty. Rajankäynti on aika kallista ja sen takia aika usein homma jää vilunkia yrittäneeltä yhteen kertaan, kun joutuu sen maksamaan siitä ja jos tietä ei siirretä niin tiemaalla on tälläisessä tapauksessa moninkertainen hinta normaaliin tonttimaahan. Samoin muuten jos kaataa naapurin puolelta puun, niin hinta on todella suolainen teit asian vahingossa tai tahallaan.

      Itsellä aikoinaan naapuri säästeli rakennusaikana omaa tietään ja ajatti minun tietäni tavarat. No näille naapureille ei mennyt asiat koskaan jakeluun. Pidinkin sitten liittymän kohdalla paksulla harjateräksellä terästetyt aurausviitat ympäri vuoden. Näihinkin oli kerran koitettu ajella, mutta kun auton peltiin tulikin jäljet niin homma loppui. Muutenkin näille naapureille täytyi osoittaa maastossa rajat, jottei ylilyöntejä tapahtunut. Samoin lumet heidän pihaltaan eksyivät usein meidän puolelle, josta ne ystävällisesti palautin traktorilla takaisin. Aika surullista, että kaupungista maaseudulle muuttavat ovat usein haukkoina omien rajojen suhteen, mutta muiden maita ja mantuja ei kunnioiteta lainkaan. Yksi ongelmaryhmä on myös nämä hevosia isolla tontilla pitäjät, joilla tontti on liian pieni hevosten ulkoiluttamiseen. Sitten ratsastetaan toisten pihoilla ja pelloilla ja haistatellaan kun häädät pois.

      • myöskin kyllästynyt

        Hyvä kirjoitus edellä, noin se menee.
        Ja kiitos vinkistä. Naapurilla ei ole varaa pitää talvella tietä auki mökilleen, kun sitten keväällä käyvät tien aukaisemassa, lumet kasataan toisten tontille. Seuraavan kerran kun löytävät ne lumet portaittensa edestä, niin eiköhän ala oppia sekin törkimys.


    • heppunen 3

      Vielä ei ole rohkeus riittänyt ja ei taida riittääkään. Naapurini puolustukseksi sanon vielä että he ovat oikeasti mukavia ihmisiä jotka olen jo aiemmin tuntenut tässä kaupungissa pitkältä ajalta. Silloin kun he tuon omalle pihalleen johtavan tienpätkän tekivät, he eivät siinä vaiheessa edes tienneet että tuttu mies tulee naapuriksi. Ovat todennäköisesti luulleet kaupungin omistavan sen tontin.

      Mutta eivät he toki ole asiaa puheeksi ottaneet vaikka se rajakeppi siinä tien päällä pitkät ajat olikin ja juteltiin muista asioista käydessäni siellä päin. kuinka hankalaa on se jos tuosta tontistani lohkaisisi sen pienen palan heille, eli he ostaisivat sen. Uskon että onnistuisi. Tuleeko paljon paperitöitä?

      • ri.......

        Kannattaa asia kuitenkin puhua selväksi ja sopia ettei jää hampaankoloon. Saattaa naapuriakin hävettää sen verran ettei kehtaa tulla puhumaan. Jos tontista lohkotaan osa naapurille se tarkoittaa maanmittaustoimitusta, eli asia on teidän puolestanne yksinkertainen mutta hintaa sille kertyy helposti tien siirron verran


    • jippozippo

      unohda koko juttu! helpompi elämä.

    • 12+3

      Vähän myöhään tulee nyt vastaus, mutta ehdottomasti tulisi sanoa asiasta naapurille. Jos et halua tonttisi käytöstä mitään maksua, niin älä peri. Mutta huomauta asiasta, jotta naapurisikin tietäisi tämän asian. Tästä voi tulla myöhemmin ongelmia seuraavien omistajien kanssa ja olisi hyvä, että nämä olisi tiedossa molemmin puolin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe