invalidi & mieliala

sad invalide

Onko teillä invalidisoiduttuanne tullut apeutta tai mielialan laskua? Ei ollut 5 vuotta sitten kun invalidisoituminen tapahtui leikkauksen jälkeen mutta nyt... Tiedän etten kykene seksiin, se ei kiinnosta, katetrointi tuottaa tuskaa, ulosteinkon vuoksi haisen ja kun ei pysty liikkumaan kuin ennen ja on ruoka - allergioita ettei kaikkea kevyttä ja terveellistä voi syödä ja paino on noussut on alkanut tulla häpeä invaliditeetista ja muista "oireista" kuten rakkohalvauksesta.

Ja sen tietoisuus ettei kukaan lie kiinnostunut seksuaalittomasta, lihavasta ihmisestä, harmittaa että tulee jäämään yksin.

Olen yrittänyt laihduttaa ja liikkua kykyjeni mukaan mutta oireet on pahentuneet.

Enää ei kiinnosta meikata, hävettää fysioterapiassa ja invakuskien kanssa liikkuessa hajuni ja ulkonäköni.

Olen muutoin positiivinen ja tykkään tehdä käsitöitä, valokuvata, kirjoittaa päiväkirjaa ja olla omaiseni, äitini kanssa joka pitää huolta minusta ja olen kiitollinen mutta... Onko tavanomaista että tällaisia tunteita tulee näin pitkän ajan kuluttua invalidisoitumisestani?

Olen 39 vuotias keski-ikäinen nainen.

9

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eteenpäin!

      Tervehdys sinulle!

      En ole asiantuntija, mutta yritän tässä auttaa sinua jotenkin.
      Olet analysoinut tilanteesi, mikä mielestäni on terveyden ja rohkeuden merkki.

      Entä jos ottaisit nyt yhteyttä ammatti-ihmiseen ja kertoisit nämä samat asiat hänelle?

      Hänen pitäisi osata antaa neuvoja, miten tästä eteenpäin.
      On kai niitä erilaisia kuntoutuksia ym!

      Hygieniasta voit myös kysellä, ihan luonnollinen juttu!

      Kyllä sinulla on täydet mahdollisuudet löytää hyvä suhde, jossa tulet onnelliseksi! Tietysti!
      Saattaa olla toinen kohtalotoveri "sielunveli", joka on käynyt samat asiat läpi ja hänkin toivoo lämmintä suhdetta!

      Seuraa eri ystäväpalvelupalstoja, ole myönteinen, - ja kas yhtenä päivänä sitten!

      Miten ihana asia, että olet positiivinen luonteeltasi ja katsot eteenpäin myönteisesti! Miten ihanaa myös että äitisi huolehtii ja että teillä on kaunis ja lämmin suhde! (Minulla ei ole, äitini on aina vain haukkunut minua yms).

      Olemme kaikki ihmisiä, kaikille tulee kauheita tunteita, vaikka olisivat terveitä.
      Ei pidä vain luovuttaa. Jatka meikkaamista, ota yhteyttä terveyssisareen ja pyydä neuvoja miten hoitaa hygieniaa.

      Kyllä sinä selviät!

      Saat nähdä että "aurinko paistaa risukasaan"!
      Kaikkea hyvää sinulle ja halaus minulta!

    • Reippaasti vaan

      Moikka!

      Entäs opiskelut kirjeopiston kautta?
      On myös yliopiston etäopiskelua!

      Valokuvaus-kurssi, kirjallisuus?

      Sinustahan voisi tulla vaikka professori!

      Tutki mitä mahdollisuuksia on olemassa, ja Lykkyä tykö!

    • vammaisen äiti

      tMinä mietin tuota sinun hygienia puolta, kun nämä normaalit tiet eivät toimi normaalisti ja siitä aiheutuu turhan suurta vaivaa ja otta paljon aikaa päivittäisessä rutiinissa niin minun nuori (27) omaiseni jota auttelen , on saanut ison helpotuksen kun hänelle laitettiin vatsapeitteen läpi suoraan virtsa rakkoon kateteri. Ulostuspuoli hoidettiin avanteella joka toimiin erittäin hyvin. Nykyään ovat nämö apuväliineet niin huomaamattomia ettei kukaan ulkopuolinen tiedä että hänellä on nämä pussit pureron alla. Hajupuoli on kokonaan pois, vain silloin kun hän käy vessassa vaihtamassa pussin, niinkuin meilläkin kun käymme vessassa. Hän on itse valjon vapaampi nyt kulkemaan kaupoissa ja istumin rullatuolissa helpottui ettei katetri ole alakautta. Sinun kannattaa kysyä sinua hoitavalta lääkäriltä, jos saist nämä toimenpiteet. täällä meillä käsin juuri nuorille halvauspotilaille tämä on yleistä

    • hhhhhhhiiiii

      Olen kyllä sitä mieltä, että ei kannata pyytää avanetta tai kystoa otta, jos ei ole pakko taiparas vaihtoehto. Varsinkin avanne on vaikeampi hoitaa, kun muuten.

    • Kaikkea hyvää!!!

      Pääasia että olet reippaalla mielellä ja olet eteenpäin!

      Ei oo helppoa, mutta kyllä sinä selviät! Tosi on!

      Se on niin, että kaikenmaailman ongelmaa on jokaisella, mutta kun on sillä mielellä, että hyvin tässä käy ja että minä sitä tästä vain selviän, niin onpa se vain niin, etä kaikki järjestyy!!

    • sad invalide

      Hei ja lämmin kiitos voimaa antavista viesteistänne!

      Kestokatetri / toistokatetrointi... Monet lääkärit ovat ehdottaneet keston laittoa sillä toistokatetroinnin vuoksi on lukuisia virtsatieinfektioita ja kesto vähentäisi niitä mutta urologi hankaa vastaan.

      Toivotan teille kaikille kaunista syksyä! Jospa rohkaistun vielä puhumaan ammatti - ihmisille hygieniahommistakin. Se on iän enemmän tullessa hankalampaa ( häpeä ) . Mutta kyllä se varmasti tästä!

      Lämmin kiitos ja halaus!

    • ATDT'2

      Rohkeutta muutoksiin!

      Kaikkia lomailla ei kukaan jaksa ratkaista kerralla, mutta ota tuosta yksi tai kaksi palaa, ja yritä niihin pureutua kerralla.

      Jos nyt vaikkapa ajattelet, että tunne siitä kuinka koet "haisevasi" on ikävin juttu, tuosta hygienia-astasta kannattaa tosissaan ainakin kysellä tarjolla olevat vaihtoehdot.

      Luulen, että täällä jokaisella vammaisella on elämässä omat taistelunsa, jossa on vain valittava ne tärkeimmät.

      Tsemppiä!

    • 20+5

      En tiedä muista mutta musta ainakin tuntuu että liikuntakyvyttömyys on avaintekijä masennukseen. Ennen leikkausta pystyin kuntoilemaan apuvälineen avulla, ja fiilikset oli hyvät. Leikkauksen jälkeen en pystynyt liikkumaan käytännössä mitenkään, ja mieliala laski laskemistaan. Nyt on löytynyt uusi harrastus jossa pystyn liikkumaan omaa lihasvoimaani käyttäen, ja mieliala on alkanut taas nousemaan. Jos aloittaja ei pysty syystä tai toisesta harrastamaan mitään liikuntavammaisillekaan suunniteltuja urheilulajeja, niin kannattaa ainakin johonkin harrasteporukkaan mennä mukaan. Yksin jääminen on pahin virhe mitä ihminen voi tehdä ja varmin tie masennukseen.

    • jokuvaan089

      Lievää, mutta en ole koskaan ollut kamalan masentunut. Lähinnä ärsyttää työttömyys, kun potentiaalia työelämään sentään olisi. Mutta vapaaehtoistyö sujuu ja itsenäinen opiskelu, joten eiköhän tämä tästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2840
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      212
      1828
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1512
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1270
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1188
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      255
      1128
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1032
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      973
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      78
      895
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      770
    Aihe