uuden varastolevyn hankinta

ahdas 2tb

Alkaa vanha 2TB varastolevy jo täyttyä, ja on jo hankaluuksia miettiä mitä sieltä raaskisi poistaa että tilaa tulisi enemmän. Joten edessä on taas uuden levyn osto.

Missä levyssä on tällä hetkellä kaikkein matalin terahinta? Joko pk-seudulta noudettuna tai tilattuna postikuluineen. Mikroaitassa näyttäisi olevan 4TB seagate 165,10€ eli 41.27 €/TB. Onko se tällä hetkellä järkevin mitä kannattaa ostaa? Se on 5900rpm ja tallennustiheys siinä on 1tb/platter ja 4 platteria, kirjoitus/lukunopeus 180 GB/s.

Toinen kysymys, pystyykö 4tb levyä käyttämään win7:ssa, kun siinä rajoitus on 2tb. Levy pitää ilmeisesti formatoida 2gb:ksi, ja jollain erikoiskonstilla (emolevy- tai kovalevyvalmistajien ajureilla tms) saisi loppuosankin käyttöön taas uudeksi kirjaimeksi tietokone-näkymään. Pystyykö näin alustettua levyä myöhemmin enää win8- ja uudemmissa koneissa suoraan käyttämään ilman että sitä pitää formatoida taas uudelleen? Vai onko paras suosiolla asentaa kasi ja formatoida levy yhdeksi 4gb osioksi?

6

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjdkas hdajks
      • odotellako HAMR asemia

        Toisaalta voisi odotella että WD:ltä tulee syksymmällä uusia, 7 TB 7-platterin PMR-levyjä joissa vanha pmr-tekniikka on vielä viety äärimmilleen. Ei kai kovalevyn hankinta kuitenkaan ole ihan parista kuukaudesta kiinni. Tai odottelee 2014 alkuvuoteen että myyntiin tulee ensimmäiset isot ja 5x nopeammat HAMR-levyt, jotka korvaavat 8 vuotta vanhan PMR-tekniikan. HAMRilla mennään seuraavat 8 vuotta 60 teran levyihin asti, ja kyllä ensi vuonna varmaan joka tapauksessa tulee ostettua joku 8-16-gigainen hamr-asema ja sijoitettua vanhat pienet ja hitaat varastolevyt varaston perukoille 20GB ja 80GB kovalevyjen seuraksi.
        Tilanne vähän vastaa 10 vuoden takaista tilannetta, että pitäisikö heti ostaa kuvaputki-tv, kun 4kk päästä olisi tulossa samanhintaiset, mutta paljon paremmat LCD-tv:t paljon isommalla ja tarkemmalla kuvalla ilman tynnyrivääristymiä. Ei varmaan harkitsemattomasti kannata hankkia tuollaista ongelmajäte romua.


      • HAMR asema
        odotellako HAMR asemia kirjoitti:

        Toisaalta voisi odotella että WD:ltä tulee syksymmällä uusia, 7 TB 7-platterin PMR-levyjä joissa vanha pmr-tekniikka on vielä viety äärimmilleen. Ei kai kovalevyn hankinta kuitenkaan ole ihan parista kuukaudesta kiinni. Tai odottelee 2014 alkuvuoteen että myyntiin tulee ensimmäiset isot ja 5x nopeammat HAMR-levyt, jotka korvaavat 8 vuotta vanhan PMR-tekniikan. HAMRilla mennään seuraavat 8 vuotta 60 teran levyihin asti, ja kyllä ensi vuonna varmaan joka tapauksessa tulee ostettua joku 8-16-gigainen hamr-asema ja sijoitettua vanhat pienet ja hitaat varastolevyt varaston perukoille 20GB ja 80GB kovalevyjen seuraksi.
        Tilanne vähän vastaa 10 vuoden takaista tilannetta, että pitäisikö heti ostaa kuvaputki-tv, kun 4kk päästä olisi tulossa samanhintaiset, mutta paljon paremmat LCD-tv:t paljon isommalla ja tarkemmalla kuvalla ilman tynnyrivääristymiä. Ei varmaan harkitsemattomasti kannata hankkia tuollaista ongelmajäte romua.

        "8-16-gigainen"

        Siis 8-16 -terainen.


    • gddgfdgdggd

      " pystyykö 4tb levyä käyttämään win7:ssa, kun siinä rajoitus on 2tb"
      Ei windows7:ssa ole moista rajoitusta. 32 bittisessäkin windows7:ssa levy toimii datalevynä mainiosti kunhan alustat sen GPT-tyyppiseksi (Guild Partition Table). Jos meinaat bootata yli 2TB levyltä niin sitten käyttiksen pitää olla tämän lisäksi 64 bittinen ja koneessa tulee olla UEFI-bios.

      Windows7 kysyy kyllä heti alkuun laitetaanko levy MBR-tyyppiseksi (Master Boot Record) vai GPT. Laitat sitten vaan sen GPT niin et tarvitse mitään erikoisohjelmia tai virityksiä. Ne viritykset on lähinnä xp-koneisiin yms jotka eivät tätä GPT:tä tue natiivina

      Tsekkaa täältä aiheesta
      http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

    • vanhan 2tb tilalle

      WD julkaisi tänään paljon odotetun uuden kovalevyn, 6TB Ultrastar:
      http://www.hgst.com/press-room/press-releases/hgst-ships-6TB-Ultrastar-HE6-helium-filled

      Mistähän näitä voisi ostaa? Jimmsillä ja verkkiksessä ei näy muita kuin vanhoja 4-teraisia. Ei näy muropaketin hintavertailussakaan, vaikka näiden pitäisi jo olla saatavilla ja myynnissä tuon lehdistötiedotteen mukaan.
      Verkkis ja jimms jotenkin syrjivät HDD:ta, kun ei näitä uusia levyjä ole ollut ennakkotilattavana eikä julkaisupäivänä varastossakaan. Saati että olisi ollut yömyyntitapahtumaa jonka tämä levy olisi ansainnut.

    • 200 teraa joo

      Jaa, onpas teillä paljon tavaraa, mun tietsikas on 160 gigan levy, ja vapaana on 76 gigaa, no oikeeestaan koneella on vain valokuvia ja muutamia käyttiksien ISO tiedostoja joita joskus kokeilen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe