Opintorahaa saavalle kuukausirahaa

Kummamamma.

Miten kuuluu maksaa kuukausirahaa 17 vuotiaalle sijoitetulle, joka käy lukiota tai ammattikoulua ja saa opintorahaa täydet määrät?

Peruskoululaiselle kait tuo lain mukainen 50,61€, mutta entäs muuttuuko tilanne kun opintotuki alkaa ja sitä kaiketi noin 180€ kuussa maksetaan nuoren tilille kuukaudessa.

Mitä tuolla opintotuella kuuluu nuoren maksaa?

15

1333

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raha haisee

Pitäisikö sijarin saada nekin rahat uusiin meikkeihin ja viinipulloon?

• Raha kuluu

Pitäiskö sijarin tehdä kaikki ihan ilmaiseksi ja maksaa vielä siitä ilosta.
        Viinipullolla ja meikeillä ei tuohon hommaan ala kukaan.

• Voi voi
        Raha kuluu kirjoitti:

Pitäiskö sijarin tehdä kaikki ihan ilmaiseksi ja maksaa vielä siitä ilosta.
        Viinipullolla ja meikeillä ei tuohon hommaan ala kukaan.

Sijarit pääsääntöisesti ottaa sijoitetun rahat juurikin päihteisiin ja muihin itsekkäisiin tarpeisiinsa. Minkä LISÄKSI sijoittaja maksaa sijarin tilille verottoman kulukorvauksen ja verollisen palkkion. Sijoitettu saa kirpputorilta hankitut tarpeet ja mössöä ruuaksi. Sillä tavalla sijarit pääsääntöisesti elävässä elämässä toimivat. Nämä hienot puheet täällä ja muualla ovat sanahelinää. Niin se tosielämässä menee, valitettavasti.

• AMMI MAM

Koulukirjat ja koulumatkat voivat tulla kalliiksi, joten riippuu hieman siitä. Itse olen ainakin antanut saman summan kuin ennenkin, jotta on käyttörahaakin nuorella.

• maustemtita

Selvintä olisi keskustella tuosta sos.tt kanssa, mitä teidän kuuluu maksaa, mitä nuoren ja mitä tulee sossusta esim. erikseen. Näin ei tule turhaa pahaamieltä kenellekään.

• Kurkkaa tulot

Kaikki tollainen pitäis lukea sopimuksessa, kurkkaappa sieltä. Jos lastensuojelusta maksettava määrä on vähentynyt kuukausirahan verran niin silloin sitä ei enää luultavasti makseta. Jos määrä sama silloin nuorelle kuuluu omansa.

• 2+5

Meille nyt 17-vuotias sijoitettu tuli 9 kk:n ikäisenä, joten sopimusteksistä ei ole tässä asiassa iloa. Viimeksi asiakassuunnitelmapalaverissa kysyin asiasta sosiaalityöntekijöiltä, jotka lupasivat selvittää asiaa - ei ole sen jälkeen mitään kuulunut.
        Olen tulkinnut asian niin, että koska lapsilisät loppuivat, eikä kk-raha koskaan lisännyt kulukorvauksen määrää, niin nuori saa ostaa opintorahallaan vaatteet, joihin aikaisemmin käytettiin lapsilisät ja maksaa kännykkälaskunsa ja muut jutut joihin aikaisemmin käytti kk-rahansa. Sosiaalityöntekijä oli sitä mieltä, että nuori maksaa itse koulumatkalipustaan omavastuuosuuden. Tällä nuorella ei ole ammattikoulussa oikeastaan mitään kouluun liittyviä kuluja.

• Opiskelu kunniaan
        2+5 kirjoitti:

Meille nyt 17-vuotias sijoitettu tuli 9 kk:n ikäisenä, joten sopimusteksistä ei ole tässä asiassa iloa. Viimeksi asiakassuunnitelmapalaverissa kysyin asiasta sosiaalityöntekijöiltä, jotka lupasivat selvittää asiaa - ei ole sen jälkeen mitään kuulunut.
        Olen tulkinnut asian niin, että koska lapsilisät loppuivat, eikä kk-raha koskaan lisännyt kulukorvauksen määrää, niin nuori saa ostaa opintorahallaan vaatteet, joihin aikaisemmin käytettiin lapsilisät ja maksaa kännykkälaskunsa ja muut jutut joihin aikaisemmin käytti kk-rahansa. Sosiaalityöntekijä oli sitä mieltä, että nuori maksaa itse koulumatkalipustaan omavastuuosuuden. Tällä nuorella ei ole ammattikoulussa oikeastaan mitään kouluun liittyviä kuluja.

meillä mennään ihan niinkuin omien lastenkin kanssa, puhelinlaskun, kirjat/muut koulutarvikkeet ja matkat maksamme me niin kauan kuin koulua käy, (kotona asuva 17-19 v saa opintotukea 38 € ja 20 v täyttänyt 80 € itsenäisesti asuva 17 täyttänyt saa peräti 100 €) ei niillä rahoilla kauas pötkitä sen lisäksi annamme pienen kuukausirahan. Vaatteita hankimme tarpeen mukaan, ja joo meille jääny asumaan myös täysikäisyden ylittänyt lapset, ei kävisi mielessäkään laskea että mitä nuoren nyt kuuluu itse maksaa jne, Kunhan kaikki saa mitä tarvitsee ja opiskeluinto säilyy.
        Pohdin vaan että jos nuori maksaa opintotuesta vaatteet kännykkälaskun ja vielä matkalipun omavastuuosuuden niin ei käyttörahaa leffaan kahvillakäyntiin saatika juhlimiseen/konsertteihin voi jäädä laisinkaan vai maksatteko sellaiset menot ja hän itse hoitaa perustarpeet(mihin lasken kaikki nuo aikaisemmin mainitut) Meillä siis toistepäin että perustarpeet meiltä ja muut menot itse.
        Tsemppiä kaikille jotka jaksavat/haluavat opiskella.

• kotonaja

Hei!

Sen verran lusikkaa soppaan, että perheen omat biolog. eivät yleensä edes saa lainkaan opintotukea, koska vanhempien tulot menee yli (kun tulot saa olla todella pienet ettei tulot mene yli) kun taas sijoitetun vanhempien tulot on automaattisesti 0e (vaikka olis kuinka paljon) joten sijoitetut saavat täydet tuet.

Eli on selvää että jos nuori ei saa opintotukea on vanhempien velvollisuus maksaa koulukirjat ja matkat jne. mutta jos nuori saa isosti opintotukea niin on järkevää että hän maksaa jotain itse. Koulukirjat taitaa moni sossu maksaa sijoitetulle erikseenkin.

Mielenkiintoinen aihe kuitenkin.

Itsekin ajattelen että vanhemmat maksavat perusasiat (matkat, kirjat, hygieniatuotteet, vaatteet kohtuudella, kohtuulliset puhelinlaskut, kohtuulliset kampaamokäynnit yms.) mutta sellaiset "ekstrat" nuori maksaa itse kuten musalevyt, leffaliput (ellei mene perheen mukana) meikit yms.

Mutta jos nuori saa opintotukea esim. 200e kk niin sillä rahalla on tietysti kohtuullista maksaa muutakin kun vaan "ekstroja"...

• epätietoinen 1

Moi kaikille, meillä 17v nuori joka alkoi saada opintotukea elokuussa. Onko mahdollista että sijoittaja kunta perii opintituen nuorelta hoidon korvauksiin ja itsenäistymisvara tilille.

• Periei

Ei peri

• 2+5
        Periei kirjoitti:

Ei peri

Teoriassa se on mahdollista eli kunta voisi sen kyllä periä, mutta käytännössä en ole kuullut sellaista tapahtuneen.

• epätietoinen 1
        2+5 kirjoitti:

Teoriassa se on mahdollista eli kunta voisi sen kyllä periä, mutta käytännössä en ole kuullut sellaista tapahtuneen.

Tässä meidän tapauksessa viranomaiset ovat sitä mieltä että näin tehdään, perjantaina palaveri sitten ollaan viisaampia

• epätietoinen 1
        epätietoinen 1 kirjoitti:

Tässä meidän tapauksessa viranomaiset ovat sitä mieltä että näin tehdään, perjantaina palaveri sitten ollaan viisaampia

Moi, nyt ollaan viisaanpia ja Jyväskylän kaupunki vetää tiukkaa linjaa ja vie sijoitetun alaikäisen nuoren opintotuen, tänään saatiin päätös palaverissa. Se jaetaan että 40% itsenäistymis tilille ja loput kulukorvauksiin eli kaupungille tulonsiirtona. Mielestäni outoa.

• Älkää antako
        epätietoinen 1 kirjoitti:

Moi, nyt ollaan viisaanpia ja Jyväskylän kaupunki vetää tiukkaa linjaa ja vie sijoitetun alaikäisen nuoren opintotuen, tänään saatiin päätös palaverissa. Se jaetaan että 40% itsenäistymis tilille ja loput kulukorvauksiin eli kaupungille tulonsiirtona. Mielestäni outoa.

Opintotuki on henkilökohtainen tulo. Nuoren ei pidä antaa kenellekään lupaa kajota opintotukeensa. Ei suullista eikä kirjallista. Opintotukea ei voi kukaan hakea lapsesi puolesta, vaan lapsen on hakemus tehtävä Kelaan henkilökohtaisesti. Hakemukseen vain oma tilinumero eikä keskustele asiasta sen koommin. Jos sossut tai sijarit alkaa käyttäytyä uhkaavasti niin ilmoitusta vaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      42
      2836
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      29
      2409
    3. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      436
      2408
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      19
      2193
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      142
      1796
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      142
      1762
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      24
      1295
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      3
      1187
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1089
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1007
    Aihe