Neitokakadu tulossa! (ehkä)

Neitsikka fanittaja

Mooi, oon 11v tyttö jostain päin Suomea. Mulla on 2koiraa ja kilpikonna. Oon hankkimassa neitokakadua. Ehkäpä kaksikin,mutta tuskin hankin toista... Tiedän että kun en osta kahta neitsikkaa niin pidän sille ainakin 2h/vrk seuraa.. Kesytän sen että se uskaltaa syyä käeltä. Ja myöshän se voi tulla olkapäälle tai jonnekki automaattisesti.Mulla oli 4 undulaattia. Asumme tilavassa omakotitalossa. Keskustassa.
Silloin kuin meillä oli undulaatteja niin asuimme rivitalossa. Meillä oli erikseen aina kaks.
Olen lukenut paljon tietoa Kaijuli.fi sivuilta. Myös muilta lintusivuilta olen lukenut tietoa.
Mutten ole löytänyt vastausta yhteen tai no aika moneen kysymykseen... =

-Saako linnuille antaa esim. muron hiutaleita ja tuoreita kasviksia ja hedelmiä.Tiedän kyllä että linnuille ei saa antaa Inkivääriä ja muita sellaisia.

-Olenko sopivan ikäinen ostamaan linnun itselleni? Tietenni pyydän äidiltä ja isältä apua silloin kun on hankalaa.Tiedän että linnut maksavat maltaita mutta aijon säästää rahaa siihen. Mummo auttaa minua siinä :)

-Sopiihan Neitokakadu minulle? Kun joillain sivuilla lukee et ne on aloittelioitten lintuja riippuen yksilöstä :)

-Miten voi saada neitsikan lopettamaan puremasta jos puree tai nokkii?

Aijon ostaa uroksen riippuen siitä yksilöstä :D En välttämättä aijo opettaa sitä puhumaan mutta toiveissa on :> Kunhan peruskoulutus on ohi niin ehkä sitten :D

Tiedän ettei linnut ole leluja jotka osavat tuosta vain puhua. Ne pittää opettaa. Linnun annan lennellä huoneessani noin 2h/päivä. olen aika usein omassa huoneessa jolloin se voi olla vapaana lentelemässä siellä. Neitsikka tulisi sillo talven tai keväällä :D Valjaita minä en ehkä osta..

Kiitos etukäteen vastauksista!

6

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lintutäti

      "Ehkäpä kaksikin,mutta tuskin hankin toista... Tiedän että kun en osta kahta neitsikkaa niin pidän sille ainakin 2h/vrk seuraa.."
      Neitokakadulla tulisi aina olla edes yksi lajitoveri. VARSINKIN silloin, jos aikoisit antaa sille noin minimaalisen vähän aikaa, kuin 2h/vrk. Se ei todellakaan riitä mihinkään, sillä neidot ovat sosiaalisia ja seuraa kaipaavia lintuja. Vaikka viettäisit linnun kanssa aikaa 24/7, on lajitoveri silti parhain vaihtoehto, sillä eihän ihminen koskaan korvaa lajitoveria.

      "Kesytän sen että se uskaltaa syyä käeltä. Ja myöshän se voi tulla olkapäälle tai jonnekki automaattisesti."
      Kesyttää voit kärsivällisyydellä ja lintua kunnioittaen. Tuo, että oletat linnun tulevan automaattisesti olkapäälle, ei kuulosta kovin kunnioittavalta. Kun lintu tulee kädellesi/olkapäällesi/antaa rapsuttaa, on se SUURI luottamuksen ele ja se ei todellakaan tapahdu automaattisesti.

      "Saako linnuille antaa esim. muron hiutaleita ja tuoreita kasviksia ja hedelmiä.Tiedän kyllä että linnuille ei saa antaa Inkivääriä ja muita sellaisia."
      Riippuu muroista, ei saa olla sokerisia tmv. ja niitäkin vain hyvin kohtuudella ja lähinnä esim. opetusherkkuna. Paremmin nekin korvaa hirssi, ravitsemuksellisesti, toki jonkin sortin sokerittomat murorenkaat ovat aika usein sitä halutuinta vaikkakin vähän epäterveellistä herkkua.
      Jos olisit lukenut "paljon tietoa" Kaijuleiden sivuilta tietäisit, että neitokakadujen ruokavalion SUURIN OSA tulisi koostua tuoreruoasta, eli kasviksista, vihreistä, ja hedelmistä. Niitä siis todellakin PITÄÄ antaa. Lue lisää kielletyistä ja sallituista ruoista:
      http://forum.papukaijat.net/index.php?topic=33779.0

      "Olenko sopivan ikäinen ostamaan linnun itselleni? Tietenni pyydän äidiltä ja isältä apua silloin kun on hankalaa.Tiedän että linnut maksavat maltaita mutta aijon säästää rahaa siihen. Mummo auttaa minua siinä :)"
      Hyvä että vanhempasi ja mummosi tukevat sinua. Ensisijainen vastuu lemmikistähän on aina vanhemmilla. Iältäsi olet kyllä varmastikkin sopiva ottamaan linnun, muttet tietomäärältäsi. Kannattaa opiskella paljon enemmän ennen lintujen hankintaa, ja sitä kannattaa miettiä oikein erityisen tarkkaan otatko tirpan kärsimään yksinäisyydestä, jos et pysty tarjoamaan sille lajitoveria, etkä aikaa. Myös sitä kannattaa miettiä, mitä linnulle tapahtuu kun kasvat, lähdet opiskelemaan jne.
      Neitokakadut eivät nyt kovin maltaita maksa. 100-200 euron hintahaarukka on se yleinen niin kasvattajilta kuin eläinkaupoista.

      • Lintutäti

        JATK.

        "-Sopiihan Neitokakadu minulle? Kun joillain sivuilla lukee et ne on aloittelioitten lintuja riippuen yksilöstä :)"
        Omasta mielestäni, kun linnusta ja sen hoidosta on kerännyt paljon, paljon tietoa ja ottaa realistisesti huomioon oman tulevaisuutensa ja voi yhä katsoa peiliin ja todeta, "Minä olisin hyvä linnunomistaja. Minä tiedostan linnunomistamisen haasteet ja pystyn tarjoamaan lemmikilleni hyvän elämän", on asiat kohdallaan, ja papukaijan hankkiminen aivan mahdollista. Kunhan vain tosiaan huomioi kaikki muuttujat. (Aika, tila, resurssit, jnejne). Vaikka neitokakadu on aloittelijaystävällinen, perusasiat ja valmiudet tuntuvat sinulla olevan vielä vähän hakusessa, mutta niitähän voi aina korjata lisäämällä tietämystään.

        "-Miten voi saada neitsikan lopettamaan puremasta jos puree tai nokkii?"
        Oletko kuullut termin "positiivinen vahvistaminen"? Jos et, siihen todella kannattaa perehtyä. Jos neitosi puraisee/nokkaisee, vika on yleensä ollut sinussa ja siinä, ettet ole osannut lukea lintuasi oikein. Lintu ei pure kuin ahdistavan tilanteen edessä, johon sinun ei tule lemmikkiäsi ajaa, vaan opettaa sitä positiivisella vahvistamisella. Linnun elekieltä huomioiden ja lintua kunnioittaen puremista voi ennaltaehkäistä ja siitä kärsivällisyydellä myös opettaa pois. Perussääntönä olen kuullut, että neitsikan puremaa tulisi pelätä kuin leijonan puremaa: kunnioita, anna tilaa, ole kärsivällinen. Jos lintu puree, se ei ole linnun vika, vaan omistajan.

        "Aijon ostaa uroksen riippuen siitä yksilöstä :D En välttämättä aijo opettaa sitä puhumaan mutta toiveissa on :> Kunhan peruskoulutus on ohi niin ehkä sitten :D
        Tiedän ettei linnut ole leluja jotka osavat tuosta vain puhua. Ne pittää opettaa. "
        Noh noh, rauhoitupas vähän... läheskään kaikki linnut eivät opi puhumaan vaikka niitä kuinka opettaisi. Sekään, ei jälleen, ole lainkaan itsestäänselvyys. Varsinkin neitokakadun puhelahjat eivät ole päätähuimaavia, parhaimmatkin yksilöt oppivat korkeintaan muutamia sanoja. Sen siaan vihellykset luonnistuvat useammaltakin neidolta, varsinkin koiraspuolisilta, melko taidokkaasti.Lisäksi lintumaailassa ei ole uroksia, vaan koiraita. ;)

        "Linnun annan lennellä huoneessani noin 2h/päivä"
        Ei riitä millään, ellei linnullasi ole parin / kolmen neliön lentoaviaariota. Neitokakadut ovat uskomattoman taitavia lentäjiä ja niille tulee tarjota mahdollisuus huoneessa lentämiseen paljon useammaksi tunniksi päivässä.

        Valjaskoulutus on myös asia erikseen. Siinäkin pitää muistaa sana positiivinen vahvistaminen. Valjaskoulutus voi viedä vuosia, yleensä neitokakadun kokoiselle linnulle valjaat eivät edes sovi painonsa ja jäykkyytensä vuoksi. Valjaat ovat erittäin epäluonnollinen osa lintua, ja siksi kuljetus hoituukin paremmin matkahäkissä.


      • Neitsikka fanittaja
        Lintutäti kirjoitti:

        JATK.

        "-Sopiihan Neitokakadu minulle? Kun joillain sivuilla lukee et ne on aloittelioitten lintuja riippuen yksilöstä :)"
        Omasta mielestäni, kun linnusta ja sen hoidosta on kerännyt paljon, paljon tietoa ja ottaa realistisesti huomioon oman tulevaisuutensa ja voi yhä katsoa peiliin ja todeta, "Minä olisin hyvä linnunomistaja. Minä tiedostan linnunomistamisen haasteet ja pystyn tarjoamaan lemmikilleni hyvän elämän", on asiat kohdallaan, ja papukaijan hankkiminen aivan mahdollista. Kunhan vain tosiaan huomioi kaikki muuttujat. (Aika, tila, resurssit, jnejne). Vaikka neitokakadu on aloittelijaystävällinen, perusasiat ja valmiudet tuntuvat sinulla olevan vielä vähän hakusessa, mutta niitähän voi aina korjata lisäämällä tietämystään.

        "-Miten voi saada neitsikan lopettamaan puremasta jos puree tai nokkii?"
        Oletko kuullut termin "positiivinen vahvistaminen"? Jos et, siihen todella kannattaa perehtyä. Jos neitosi puraisee/nokkaisee, vika on yleensä ollut sinussa ja siinä, ettet ole osannut lukea lintuasi oikein. Lintu ei pure kuin ahdistavan tilanteen edessä, johon sinun ei tule lemmikkiäsi ajaa, vaan opettaa sitä positiivisella vahvistamisella. Linnun elekieltä huomioiden ja lintua kunnioittaen puremista voi ennaltaehkäistä ja siitä kärsivällisyydellä myös opettaa pois. Perussääntönä olen kuullut, että neitsikan puremaa tulisi pelätä kuin leijonan puremaa: kunnioita, anna tilaa, ole kärsivällinen. Jos lintu puree, se ei ole linnun vika, vaan omistajan.

        "Aijon ostaa uroksen riippuen siitä yksilöstä :D En välttämättä aijo opettaa sitä puhumaan mutta toiveissa on :> Kunhan peruskoulutus on ohi niin ehkä sitten :D
        Tiedän ettei linnut ole leluja jotka osavat tuosta vain puhua. Ne pittää opettaa. "
        Noh noh, rauhoitupas vähän... läheskään kaikki linnut eivät opi puhumaan vaikka niitä kuinka opettaisi. Sekään, ei jälleen, ole lainkaan itsestäänselvyys. Varsinkin neitokakadun puhelahjat eivät ole päätähuimaavia, parhaimmatkin yksilöt oppivat korkeintaan muutamia sanoja. Sen siaan vihellykset luonnistuvat useammaltakin neidolta, varsinkin koiraspuolisilta, melko taidokkaasti.Lisäksi lintumaailassa ei ole uroksia, vaan koiraita. ;)

        "Linnun annan lennellä huoneessani noin 2h/päivä"
        Ei riitä millään, ellei linnullasi ole parin / kolmen neliön lentoaviaariota. Neitokakadut ovat uskomattoman taitavia lentäjiä ja niille tulee tarjota mahdollisuus huoneessa lentämiseen paljon useammaksi tunniksi päivässä.

        Valjaskoulutus on myös asia erikseen. Siinäkin pitää muistaa sana positiivinen vahvistaminen. Valjaskoulutus voi viedä vuosia, yleensä neitokakadun kokoiselle linnulle valjaat eivät edes sovi painonsa ja jäykkyytensä vuoksi. Valjaat ovat erittäin epäluonnollinen osa lintua, ja siksi kuljetus hoituukin paremmin matkahäkissä.

        Tiedän kyllä että kaikki linnut eivät opi puhumaan vaikka kuinka yrittäisin... En oo nii tyhmä :D Ja hankin lisää tietoa ja tarkoitin et oon sen kaa vähintään 2h ja oon varmasti ainaki 4h... Annan sen lennellä vapaasti huoneessani (olen tietenni aina valvomassa ettei tee mitään ylimääräistä tuhoa siellä :) Kakkaaminen minua ei haittaa.. koska se on luonnollista eläimille että ihmisillekkin :) Lupaan viettää sen kanssa paaaaaljo paaaaaaaaljon aikaaaa! Kokemusta minulla on linnuista :) En vain muista paljoa miten niitä hoidetaan. Olen haaveillut linnusta (neitsikasta) Tooosi kauan joten se ei ole vain hetkellinen toive... Kiitti avusta sullekki ja muille!


      • Lintutäti
        Neitsikka fanittaja kirjoitti:

        Tiedän kyllä että kaikki linnut eivät opi puhumaan vaikka kuinka yrittäisin... En oo nii tyhmä :D Ja hankin lisää tietoa ja tarkoitin et oon sen kaa vähintään 2h ja oon varmasti ainaki 4h... Annan sen lennellä vapaasti huoneessani (olen tietenni aina valvomassa ettei tee mitään ylimääräistä tuhoa siellä :) Kakkaaminen minua ei haittaa.. koska se on luonnollista eläimille että ihmisillekkin :) Lupaan viettää sen kanssa paaaaaljo paaaaaaaaljon aikaaaa! Kokemusta minulla on linnuista :) En vain muista paljoa miten niitä hoidetaan. Olen haaveillut linnusta (neitsikasta) Tooosi kauan joten se ei ole vain hetkellinen toive... Kiitti avusta sullekki ja muille!

        Hieno juttu, ja jokaisellahan lemmikin omistajalla tulee niitäkin päiviä, ettei aika riitä kuin pariksi tunniksi ja se on ihan ok.;) Emmehän me mitään joka paikkaan venyviä ole, eikä lemmikinottoa tietenkään kannata sen takia hylätä että on normaali elämä johon kuuluu koulu/työ ja sosialisointia jne, eihän meillä kenelläkään sitten olisi lemmikkiä. :) Hienoa että olet miettinyt noita asioita, aloitusviestistäsi sai ehkä hieman hätäisen kuvan ja siksi halusin selvennellä, hienoa jos minusta oli apua ja toivotan onnea linnunhankintaan!


      • Neitsikka fanittaja
        Lintutäti kirjoitti:

        Hieno juttu, ja jokaisellahan lemmikin omistajalla tulee niitäkin päiviä, ettei aika riitä kuin pariksi tunniksi ja se on ihan ok.;) Emmehän me mitään joka paikkaan venyviä ole, eikä lemmikinottoa tietenkään kannata sen takia hylätä että on normaali elämä johon kuuluu koulu/työ ja sosialisointia jne, eihän meillä kenelläkään sitten olisi lemmikkiä. :) Hienoa että olet miettinyt noita asioita, aloitusviestistäsi sai ehkä hieman hätäisen kuvan ja siksi halusin selvennellä, hienoa jos minusta oli apua ja toivotan onnea linnunhankintaan!

        kiitos, sinun vastauksesta oli paaaljon apua! :)


    • Neljäkin tuntia on hirveän vähän, jos tarkoitus on pitää neitsikkaa loput 20 tuntia yksin. Laumaeläintä, joka ei luonnossa ole koskaan erossa lajitovereistaan :/ Mä en voisi kuvitella pitäväni laumaeläintä yksin vaikka se olisi mun kanssa aina. Ole hyvä ja hanki ainakin kaksi, se ei tuota sinulle paljonkaan vaivaa, mutta se on hyvin tärkeää lintusi elämälle. Linnulla on vain yksi elämä, eikä ole oikein että se joutuu sen elämään yksinäisenä, vain ihmisten jääräpäisyyden takia :/ Jos vanhempasi suostuvat vain yhteen, älä hanki sitäkään. Hanki lintu vasta, kun pystyt tarjoamaan sille kunnolliset elinolosuhteet. Sulla on aikaa vielä vuosikymmeniä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2723
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2070
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1817
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1696
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 95
      1625
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe