Oikea nimetön

Tiedon haluinen

Mitä merkitystä on oikean nimettömän sormuksella.

30

24440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sade

      Minä ainakin olen kuullut että se merkitsee leskeä. Kun puoliso kuolee vihkisormukset siirretään oikean käden nimettömään.

      • ...

        ...ortodoksit pitää vihkisormusta oikean käden nimettömässä


      • Eräs
        ... kirjoitti:

        ...ortodoksit pitää vihkisormusta oikean käden nimettömässä

        Minua luultiin kerran homoksi kun pidin sormusta nimettömässä (en kuitenkaan ole homo, vaan tuohon oli aivan muu syy). Ilmeisesti homoillakin on tapana pitää sormusta oikeassa nimettömässä merkkinä yhteenkuuluvuudesta.


      • soittaja
        Eräs kirjoitti:

        Minua luultiin kerran homoksi kun pidin sormusta nimettömässä (en kuitenkaan ole homo, vaan tuohon oli aivan muu syy). Ilmeisesti homoillakin on tapana pitää sormusta oikeassa nimettömässä merkkinä yhteenkuuluvuudesta.

        Viulistit ja muut jousisoittajat pitää usein kihla- ja vihkisormuksia oikeassa kädessä, koska vasemmassa ei voi pitää kahta sormusta, kun soittaa. Toisaalta monet menee sitten kihloihin ilman sormuksia ja pitää vain vihkisormusta, niin voi pitää myös vasemmassa nimettömässä.


      • inna
        Eräs kirjoitti:

        Minua luultiin kerran homoksi kun pidin sormusta nimettömässä (en kuitenkaan ole homo, vaan tuohon oli aivan muu syy). Ilmeisesti homoillakin on tapana pitää sormusta oikeassa nimettömässä merkkinä yhteenkuuluvuudesta.

        ja lesboilla, jotka ovat kihlautuneet / rekisteröineet parisuhteensa, sormus on vasemmassa nimettömässä kuten muillakin.

        Kokemasi tilanne vaikuttaa lähinnä ennakkoluuloiselta olettamukselta ihmiseltä joka ei tunne yhtään homoa hek.koht., ja siksi kuvittelee, että homot tekevät asiat jotenkin nurinkurin. Ei sille ole mitään perustetta, ei ne tee. Jos kysyjä oikeasti on joskus nähnyt homon oikeassa nimettömässä sormuksen, luulisin sen ennemminkin johtuvan siitä yksinkertaisesta syystä, että se ei ole kihlasormus, tai sitten yksilöllisestä tavasta, kuten heteroillakin on yksilöllisiä, valtavirrasta poikkeavia tapoja paljonkin.

        Mutta siis mikään homon tunnusmerkki se ei ole.


      • Janna
        inna kirjoitti:

        ja lesboilla, jotka ovat kihlautuneet / rekisteröineet parisuhteensa, sormus on vasemmassa nimettömässä kuten muillakin.

        Kokemasi tilanne vaikuttaa lähinnä ennakkoluuloiselta olettamukselta ihmiseltä joka ei tunne yhtään homoa hek.koht., ja siksi kuvittelee, että homot tekevät asiat jotenkin nurinkurin. Ei sille ole mitään perustetta, ei ne tee. Jos kysyjä oikeasti on joskus nähnyt homon oikeassa nimettömässä sormuksen, luulisin sen ennemminkin johtuvan siitä yksinkertaisesta syystä, että se ei ole kihlasormus, tai sitten yksilöllisestä tavasta, kuten heteroillakin on yksilöllisiä, valtavirrasta poikkeavia tapoja paljonkin.

        Mutta siis mikään homon tunnusmerkki se ei ole.

        Minun tuntemillani homoilla on kihlasormus oikean käden nimettömässä, kuten heidän vanha tapansa on. Kukin tyylillään.


      • inna
        Janna kirjoitti:

        Minun tuntemillani homoilla on kihlasormus oikean käden nimettömässä, kuten heidän vanha tapansa on. Kukin tyylillään.

        Ai taas kokemuksesi ovat täysin päinvastaiset... =o)

        Mietimme asiaa ystäväni kanssa, joka on lesbo (kypsässä iässä eikä koskaan kuullutkaan, että se olisi juuri homojen tapa) Tulimme siihen, että tapa on varmaan paikkakuntakohtainen. Millä paikkakunnalla asumme, sitä en halua keskustelupalstoilla toitotella, mutta sanotaan, että suuressa, eteläsuomalaisessa kaupungissa.

        Monet tavat ja perinteethän vaihtelevat suuresti alueittain. odotappa vaikka kohta kun aletaan keskustelemaan perinneruoista joulupöydässä, niin makaroonilaaatikko (ei lihamakaroonilaatikko vaan se lihaton, makeahko versio) aiheuttaa niin voimakkaita rektioita puolin ja toisin, että ei voi muuta kuin nauraa niitä juttuja lukiessa - toinen ei voi uskoa, että sellainen missään mikään jouluperinneuoka on ja leimaa yksilölliseksi tavaksi, ja toinen kertoo pitkän, vaikuttavan tarinan makaroonilaatikon historiassa Suomalaisessa joulupöydässä.

        Joten uskon sinua kyllä.


      • Janna
        inna kirjoitti:

        Ai taas kokemuksesi ovat täysin päinvastaiset... =o)

        Mietimme asiaa ystäväni kanssa, joka on lesbo (kypsässä iässä eikä koskaan kuullutkaan, että se olisi juuri homojen tapa) Tulimme siihen, että tapa on varmaan paikkakuntakohtainen. Millä paikkakunnalla asumme, sitä en halua keskustelupalstoilla toitotella, mutta sanotaan, että suuressa, eteläsuomalaisessa kaupungissa.

        Monet tavat ja perinteethän vaihtelevat suuresti alueittain. odotappa vaikka kohta kun aletaan keskustelemaan perinneruoista joulupöydässä, niin makaroonilaaatikko (ei lihamakaroonilaatikko vaan se lihaton, makeahko versio) aiheuttaa niin voimakkaita rektioita puolin ja toisin, että ei voi muuta kuin nauraa niitä juttuja lukiessa - toinen ei voi uskoa, että sellainen missään mikään jouluperinneuoka on ja leimaa yksilölliseksi tavaksi, ja toinen kertoo pitkän, vaikuttavan tarinan makaroonilaatikon historiassa Suomalaisessa joulupöydässä.

        Joten uskon sinua kyllä.

        Tiedä sitten mistä johtuu, mutta tällaiset ovat kokemukseni. Ystävä- ja tuttavapiiriini kuuluu useampiakin homoja ja he kyllä pitävät kihlasormustaan oikeassa kädessä, ja kertovat sen olevan keskuudessaan perinteistä. Ja kyse on nyt Helsingistä. :o)


      • Homomies
        Janna kirjoitti:

        Tiedä sitten mistä johtuu, mutta tällaiset ovat kokemukseni. Ystävä- ja tuttavapiiriini kuuluu useampiakin homoja ja he kyllä pitävät kihlasormustaan oikeassa kädessä, ja kertovat sen olevan keskuudessaan perinteistä. Ja kyse on nyt Helsingistä. :o)

        Moi.
        Ostettiin mieheni kanssa sormukset ikäänkuin kihlajaisten merkiksi. Jostain syystä pidän sitä oikean käden nimettömässä. Mutta en kyllä muista että siitä mitään yleistä "homosääntöä" olisi.

        off topic:
        Maksalaatikko joulupöydässä on se joka yleensä aiheuttaa hämmennystä.. en ole makaronilaatikosta kuullutkaan. Meillä laatikoista vain porkkana ja lanttu kuuluivat mukaan. Edes imelletystä perunalaatikosta en ollut kuullut ennen "maailmalle" lähtöäni.


      • Liiisa
        ... kirjoitti:

        ...ortodoksit pitää vihkisormusta oikean käden nimettömässä

        Niin, ortodokseilla (itse olen) on kihlat ja vihkisormukset oikeassa...
        t. Juuri naimisiin mennyt

        Homoista en tiedä....heh...


      • tyttö rakkaus
        Homomies kirjoitti:

        Moi.
        Ostettiin mieheni kanssa sormukset ikäänkuin kihlajaisten merkiksi. Jostain syystä pidän sitä oikean käden nimettömässä. Mutta en kyllä muista että siitä mitään yleistä "homosääntöä" olisi.

        off topic:
        Maksalaatikko joulupöydässä on se joka yleensä aiheuttaa hämmennystä.. en ole makaronilaatikosta kuullutkaan. Meillä laatikoista vain porkkana ja lanttu kuuluivat mukaan. Edes imelletystä perunalaatikosta en ollut kuullut ennen "maailmalle" lähtöäni.

        me pidetään vasemmassa nimettömässä kuten muutkin naimisissa olevat.


      • Mää vaaa
        inna kirjoitti:

        ja lesboilla, jotka ovat kihlautuneet / rekisteröineet parisuhteensa, sormus on vasemmassa nimettömässä kuten muillakin.

        Kokemasi tilanne vaikuttaa lähinnä ennakkoluuloiselta olettamukselta ihmiseltä joka ei tunne yhtään homoa hek.koht., ja siksi kuvittelee, että homot tekevät asiat jotenkin nurinkurin. Ei sille ole mitään perustetta, ei ne tee. Jos kysyjä oikeasti on joskus nähnyt homon oikeassa nimettömässä sormuksen, luulisin sen ennemminkin johtuvan siitä yksinkertaisesta syystä, että se ei ole kihlasormus, tai sitten yksilöllisestä tavasta, kuten heteroillakin on yksilöllisiä, valtavirrasta poikkeavia tapoja paljonkin.

        Mutta siis mikään homon tunnusmerkki se ei ole.

        Minun tuntemani homomiehet pitävät sormusta oikeassa etusormessa.


    • Meri

      Kannattaa myös ottaa huomioon, että eri maissa on eri käytäntö. Ainakin saksalaisille vihkisormuksen oikea paikka on oikea nimetön.

      • Ortodoksi

        Ja se että ortodoksit Suomessa pitävät sormuksia ihan samalla tavalla vasemmissa nimettömissä kuin luterilaisetkin.


      • Päippä
        Ortodoksi kirjoitti:

        Ja se että ortodoksit Suomessa pitävät sormuksia ihan samalla tavalla vasemmissa nimettömissä kuin luterilaisetkin.

        Mun hyvä ystävä on ortodoksi ja pitää kilhlasormustaan oikeessa nimettömässä ja tuleva puolisonsa pitää vasemmassa kun on uskonnoltaan ev. lut. Voihan olla että miten kukkainenkin haluaa sormuksia pidettävän.. Toine ort. tuttavani pitää vasemmassa kihlasormustaan..


      • Liisa
        Ortodoksi kirjoitti:

        Ja se että ortodoksit Suomessa pitävät sormuksia ihan samalla tavalla vasemmissa nimettömissä kuin luterilaisetkin.

        No kukin tyylillään, mun puolestani pitäkää vaikka keskisormessa,mutta
        KAIKKI sukuni ortodoksit ovat oikeassa nimettömässä sormuksiaan pitäneet!

        Se nyt sattuu ortodoksisuuteen kuulumaan.

        "Toimihan Jeesuskin oikealla kädellään" sanotaan.

        ...Mutta siis, jokainen tyylillään, jotain tiettyä uskontoa jos noudattaa haluaa, sillon toimitaan senmukaisesti.
        Pee-iste !


      • Tia
        Ortodoksi kirjoitti:

        Ja se että ortodoksit Suomessa pitävät sormuksia ihan samalla tavalla vasemmissa nimettömissä kuin luterilaisetkin.

        Vaihtelee aika paljon...oikeasti kuuluu pitää oikeassa nimettömässä, mutta monet pitää perinteisesti vasemmassa nimettömässä. Kuten minäkin....


    • Vanha

      Jos nyt oikein muistan, niin ympyrä tarkoittaa rakkautta ja siksi sormus laitetaan vasempaan nimettömään, koska siitä menee rakkauden suoni suoraan sydämeen. Ja kultainen sormus, koska kulta on kestävää..
      Oikokoon joku, joka muistais paremmin!=)

    • minulla

      Minulle se ei henkilökohtaisesti merkitse mitään. Tai no sen verran , että koru on peritty jalempisormukseni ja nimetön on ainut mihin se sopii (vasemmassa en viitsi käyttää , kun en kihloissa ole)

    • Vaimo

      Minulla on ainakin hääpäivänä saatu paksu valkokultasormus oikeassa nimettömässä. Asumme maassa, missä vihkisormus on oikeassa nimettömässä, joten toivoin sormusta ihan sen vuoksi. Näin ei kukaan epäile ;-))) Vasurissa on sitten se tavallinen kihla-vihkisormuspaketti.

    • Ortodoksisessa uskonnossa vihki ja kihla sormuksia pidetään oikeassa nimettömässä.

      • yks vaan

        Ja roomalaiskatoliset pitävät myös sormuksia oikean käden nimettömässä, ei siis vain saksalaiset (suurin osa saksalaisista kuuluu roomalaiskatoliseen kirkkoon).


    • tsialjfölj

      Ortodokseilla vihkisormus oikeassa nimettömässä

    • Jääräpää

      Niinpä!!

      Itse olin aikasemmin jopa naimissa ja olen "PERÄTI" luterilainen ja nykysin pidän sormuksia IHAN MISSÄ SORESSA haluan. En kuitenkaan vasemmassa nimettömässä, kun en halua EX vaimni kuvittelevan minulla oleva "JO" uutta naista kierrkosessa... (onhan erosta jo kulunut seitsemän vuotta)

    • ...

      Mulla on ihan tavallinen lahjasormus oikeassa nimettömässä. Sillä sormella mulle ei oo mitään merkitystä. Se mahtuu nimettömiin, mutta vasemmassa en pidä koska en oo kihloissa.

    • ---->

      Nyt oli pakko vastata...Ihmettelin että eikö kukaan ole kuullut lupaus sormuksesta? eli rakastetaan toisia ja halutaan olla toisien kanssa elämän loppuun saakka

      • wdoo

        nyt oli pakko vastata... Etkö ole koskaan kuullut mitä kihlat tarkoittavat? Kenties lupausta haluta rakastaa ja mennä naimisiin sopivalla hetkellä/kunnes mahdollista?


    • tapa vaihtelee

      Tapa vaihtelee eri maissa. Aika yleistä on pitää sormusta poikeassa kädessä. Minun mielestäni jokainen saa itse päättää missä kädessä tai sormessa sitä pitää, pääasia on että on sormus. Itse pidän sormusta vasemmassa silloin kun sormet ovat hiukan turvoksissa (esim kesällä) ja oikeassa silloin kun se pysyy siinä paremmin. Voisin pitää keskisormessakin, jos mahtuisi, ja sitäpaitsi sormuksen symboliikka ei kuulu kenellekään muulle kuin itselleni.

    • hesolio

      Se tarkoittaa sitä, että on jokin vaikea vamma. Esimerkiksi aivovamma tai tyrä.

    • 1902

      Meri sen tuolla aikaisemmin sanoi. Itse en ole orttodoksi mutta Saksassa opin että kun pitää sormusta oikean käden sormessa niin saa pitää sormen pidempään.

      Tarkoitan tällä sitä että suorittavissa työtehtävissä sormus usein jää kiinni ja se johtaa pahuksen hyvin sähköä. Ei tarvi kuin hypätä peräkärrystä maahan ja sormus tarttuu jonnekkin niin sormi on poikki.

      Oikeakätiset pitävät myös poikkeuksetta työkalua oikeassa kädessä ja vasemmalla pidetään vastaan. Tästä seuraa se että sormus harvoin takertuu näin mihinkään kiinni tai osuus jännitteisiin osiin.

      Itse pidän siis puhtaahti Saksalaisen normituksen mukaan sormusta oikeassa nimettömästä. Ja ehkämuidenkin kannattaisi harkita sitä jos kuuluu suorittavaan portaasen.

      Homo-säännöstä en ole kuullutkaan vaikka tuttuinani niitä on. Siis kumpaakin sukupuolta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe