pakkomielle?

fotoroinaan

Tunnistaako muut harrastelijat itsessään pakkomiellettä lisähankintoihin?

Olen ihan tavis harrastelijafotaaja. Aktiivisempaa kuvailua takana vasta nelisen vuotta. Perusduunari (mutta ehkäpä säästäväinen, koska joku ropo jää ylikin arkipäivästä joskus) Siinä kun tuttavapiirini googlailee haaveillen kenkiä, koruja, autoja, matkoja... googlailen kamerasälää? Sitähän ei koskaan ole tarpeeksi! (riippumatta omista, ehkä hyvinkin rajallisista kuvaustaidoistani. Tämäkin asia on siis tiedostettu...)

Oma maniani alkoi siis vasta 2011 kanuunan 450D:stä, johon ahneuksissaan samalla pitkä L-sarjalainen. Pian tuli hankittua salamaa (nissin), Tamron zoomia ja laajakulmaa, jalustaa, kameralaukkuja ym., ja vähän ehkä viisastuneena, myös valovoimainen Canon 50mm... Nyt on laukussa C.MarkIII, ef 70-300 is usm 1:4:4,5 , ef 16-35 1:2,8 L2 usm, macro ef 100mm 1:2,8 usm, kaukolaukaisinta, uutta kameralaukkua/-reppua, uutta salamaa, uutta jalustaa, heijastinta... ja höh...

Useinmiten kuitenkin nokalla se 50mm, väittäisin, että 90% ajasta!
(onneksi olen saanut myytyä eteenpäin suurimman osan ensihankinnoista, halvalla kylläkin, mutta kiertoon)

Mikä helvetin tauti tää on, kun kuitenkin kokoajan selailen, mitäs seuraavaksi? Kuvailenkin pääasiassa yksin kuljeskellen, elvistelyyn ei ole tarvetta. Onneksi rahavarat on melko rajaliset, niin yli voi hypätä kaiken, jonka hinta alkaa mennä yli monen tonnin (tämäkin pirskatin raja tuntuu nousevan mielessä kokoajan?)

9

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin niin. Taudinkuva on tutunomainen, ja pysyy aisoissa vain lisää sälää ostamalla. Nythän on niin, että ensimmiseksi digikameraksi valikoituu yleensä pokkari ja sitten siltakameran kautta astellen järjestelmäkameraan. Itselleni kävi niin, että ensimmäiseksi digikameraksi valikoitui joku halvahko Olympus mikä sekin oli aivan ihmeinen kapistus teräväpiirtovideoineen. Itse asiassa se täyttäisi tarpeeni vielä nykyäänkin ellen olisi hurahtanut järjestelmämaniaan oikein huolella. Vaikka alun alkaen pidin hulluutena sijoittaa mihinkään jäjestelmään viittäsataa enempää, kävelin Rajalasta ulos noin kahdeksansadan kapistusten kanssa. Alun perin olin ostamassa Nikon D5100- runkoa kitillä varustettuna, mutta nähtyäni myyntitiskillä mainoksen Nikonin D90- mallista ja kun sen kouraan sain, olin myyty mies. Voi sitä kouratunumaa ja ammattilaisuuteen viittavaa olemusta ylänäyttöineen! Toki kokeilin muutamia Canoneitakin, mutta jostain syystä ne eivät herättäneet sen suurempia intohimoja. Olin vahingossa lukenut netistä Sulannon blogista, että hyvä valinta kitin lisäksi on Nikkor 35 1.8. Joten hommasin senkin saman tein. Myöhemmin ymmärsin, että sen aikainen kitti 18-105 sekä mainittu 35 millinen olivat loistavia valintoja D90- rungosta puhumattakaan. Kaikki olisi pitänyt jättää näihin mutta kuinka ollakaan härpäkehulluus voitti ja pakkotoisto seurasi toistaan. Samyang kasimillinen ja neljätoista oli seuraavana vuorossa, sitten seurasi salamalaite, Nikkor 70-300, turhanpäiväisiä polarisaatiosuodattamia ja lopulta isokennovillitys. D700 jota seurasi Nikkor 50d,Tamron 24-70 ja sitten Nikkor 70-200. Olihan sitä toki saatava myös Nikon D7000 kun halvalla sai. Loppujen lopuksi henkilökohtaisia vikahankintoja oli ainoastaan Nikkorin 50 ruuvitarkenteinen sekä Samyangin kasimillinen, joiden käyttö on jäänyt melko pieneksi. Nyttemmin härpäkehulluus on hellittänyt ja Nokian uutiset on vähentänyt intoa entisestäänkin. Siinä lehdessä kun epämääräisiä uutisia taannoin. Kaikista vempeleistä on jotenkin rakkain edelleen se D90 ja todettava on, että ei se tekeminen runkoja uusimalla juurikaan parane. Parhaat kuvat visuaalisesti olen ottanut juuri sillä dee ysikympillä sekä 18-105 ja 35- millisellä. Vaikka siihen aikaan en ymmärtänyt mitään aukoista en suljinajasta enkä ISO- arvoistakaan. Kävin jonkun lyhyen kuvauskurssinkin josta ei jäänyt hilseen alle mitään oleellista. Kaiken olen oppinut täältä, erinomaisilta kommentaattoreilta: työeläkeläinen, fotokauppias Niittyaro ja okaro etunenässä, kuolleita luitakaan unohtamatta. Ja sen olen myös oppinut ihan kantapään kautta, että hyvä objektiivi on järjestelmän tärkein osa.

    • roinaan

      Noh.
      Tää jää kakkosekseksi vaikka en ole tuohon toiseenkaan harrastukseeni hirviämmin rahoja lykkinyt.
      Harrastukset syövät aikaa ja ikävästi myös rahaa. Kukin käyttäkööt rahansa mihin haluavat.

    • Luiden laakso

      Mulla se näyttää menevän niin, että innostun milloin mistäkin näkemästäni kuvasta tai kohteesta/aiheesta. Sitten pitää saada milelstäni juuri siihen parhaiten sopivat välineet. Vanhuksella kun aikaa on niin innoituksen aihe tulee koluttua niin maan perusteellisesti ja sitten seuraa kyllästyminen ja kaikki alkaa taas alusta.
      Kaverini ja ”perikunta” kai hyötyvät jonkinverran ”taudistani” saaden kohtuuhinnalla tai lahjaksi tuttuja vähän käytettyjä välineitä

    • Sairautta täälläkin

      Taudinkuva tiedostettu.

      Fotailin filmiaikoina 1970- ja 1980-luvuilla kohtalaisen aktiivisesti. M/v-kuvia suurentelin ja vedostelin omilla harrastelijan labravehkeilläni, sittemmin homma painottui enemmän diapuolelle. Oli Canon AE-1 ja pikku laukullinen lasia.

      1990-luku oli hyvin passiivista meininkiä.

      Digikuvaukseni alkoi Canon PowerShot S20 -kompaktikameralla vuonna 2000; filmille kuvaaminen jäi samalla pois kokonaan. Filmiajan kalustoni hävitin kuitenkin pois vasta muutama vuosi sitten (jälleenmyyntiarvoa ajatellen liian myöhään). Vain tukeva ja raskas Manfrotto-tripod jäi ja on minulla käytössä edelleen.

      Ensimmäisen digijärkkärini (Nikon D3100) ostin kaksi vuotta sitten, syksyllä 2011. Sen mukana tullut kittikakkula vaihtui kuukautta, paria myöhemmin 18–200-milliseen superzoomiin. Jatkona seurasi ennen pitkää 35-millinen prime. Jossakin välissä olin ehtinyt ostaa suht' tehokkaan salamankin (Nissin Di866 Mk II) ynnä varustelaukun.

      Kesällä 2012 piti sitten saada vielä ajanmukainen kunnon pokkari ja järkkäriin 10–24-millinen laajiszoom!

      Syksyllä 2012 vaihtui runko, kun D7000:n tarjoushinta putosi riittävän alas ja D3100:lle löytyi jatkokäyttäjä lähipiiristä.

      Netistä löytyi alkukesällä 70–300-millinen telezoom niin halvalla, että sellainen piti ostaa ilman varsinaista tarvettakaan...

      Kahden viimeisen vuoden aikana on tullut ostetuksi myös satsi loittorenkaita, langallinen kaukolaukaisin, monopod-jalusta, pystykuvauskahva ja - ja - ja... Olen myös pitänyt huolen siitä, että minulla on aina ollut kuhunkin digikameraani kaksi akkua.

      Olen huomannut viime aikoina kuolaavani Micro Nikkor 105 mm f/2.8 VR -lasin perään: eihän sellainen maksa kuin 850 € ja käytettynä tuskin 700 €! Skarppi ja valovoimainen tele, jossa kuvanvakain – ja vielä täysiverinen makrokin!

      Viimeksi olen hankkinut mustesuihkarin (Canon Pixma MG5350), jolla saa aikaan kohtalaisen asiallisia valokuvatulosteitakin, tosin korkeintaan A4-koossa.

      Satsaukseni fotokalustoon ovat olleet jyrkässä ristiriidassa sekä tulotasoni että taitojeni kanssa. En ole osallistunut kameraseuratoimintaan enkä kilpailuihin saati kuvannut mitään ansiomielessä; kaikki on ollut pelkästään räpsimistä omaksi iloksi ja muiden pitkästyttämiseksi.

      Jos joku väittää, että se D3100 kittizoom olisivat olleet minulle enemmän kuin tarpeeksi, ei ole välttämättä pahastikaan väärässä!

    • hifismi on sairaus

      Uusien teknolelujen ostaminen on miehille tyypillistä. Tuohan se elämään sisältöä vähäksi aikaa, mutta kun lelun uutuudenviehätys on ohi pitäisi taas saada jotain uutta.

      Eipä siinä auta muu kuin tiedostaa ongelma ja ryhtyä tekemään jotain tilanteen korjaamiseksi. Itse olen tehnyt sellaisen päätöksen, että tyydyn keskinkertaisuuteen enkä tavoittele enää parasta. Lisäksi olen luopunut tavaran keräämisestä ja ryhtynyt päinvastoin vähentämään tavaran määrää.

      Eheytyminen on siis mahdollista eikä tee edes tiukkaa kunhan vain pääsee alkuun. Siihenkin jää tavallaan koukuun, sillä helpotus on suuri kun pääsee eroon jostain arvokkaasta tavarasta. Ei tarvitse enää pelätä että varas vie tai routa raiskaa. Huoleton on hevoseton mies kuten ennen sanottiin.

      • bartstrd

        "Eipä siinä auta muu kuin tiedostaa ongelma ja ryhtyä tekemään jotain tilanteen korjaamiseksi. Itse olen tehnyt sellaisen päätöksen, että tyydyn keskinkertaisuuteen enkä tavoittele enää parasta."
        -Ja ostat eukolles ne uudet tossut, jotka ei mahdu edelleenkään eteiseen, kuten eivät mahtuneet edellisetkään.


      • fotoroinaan

        hmmm... Aloittaja huomauttaa tässäkohtaa olevansa 50v. nainen, viitaten "hifismi on sairaus" nimimerkin ekaan lauseeseen; "Uusien teknolelujen ostaminen on miehille tyypillistä" ...


      • Hifismi on...
        fotoroinaan kirjoitti:

        hmmm... Aloittaja huomauttaa tässäkohtaa olevansa 50v. nainen, viitaten "hifismi on sairaus" nimimerkin ekaan lauseeseen; "Uusien teknolelujen ostaminen on miehille tyypillistä" ...

        Viiskymppisenä on hyvä aloittaa roinan vähentäminen, vaikka sillä periaatteella että elämän alkupuoliskolla kerätään tavaraa ja toisella puoliskolla vähennetään.

        Olen itsekin 50 v eli puolet elämästä on takana. Toivotaan näin.


      • kökkelöösii
        Hifismi on... kirjoitti:

        Viiskymppisenä on hyvä aloittaa roinan vähentäminen, vaikka sillä periaatteella että elämän alkupuoliskolla kerätään tavaraa ja toisella puoliskolla vähennetään.

        Olen itsekin 50 v eli puolet elämästä on takana. Toivotaan näin.

        Eikö näillä hifi-vehkeillä just yritetä vähentää roinan määrää. Itsellä on ainakin se tavoite. Laatu on vain noh...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      416
      8854
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      241
      6384
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2305
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1926
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1677
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1633
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1265
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      954
    Aihe