Vetokoukku

avenssis

Paljonkos maksaa uuteen aveen kiinteä vetokoukku asennettuna, kokemuksia ja missä?

29

2880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Köle

      870e marmoritiskiltä. Kallis on joo......

      -ei ole sit mikään "ryöstö"-viritys sähköissä, vaan älyboxilla, eli piippailee auto, jos kärryssä on sähkövikaa tai lamput palaneet.......

      • avenssis

        Oliko kyseessä kiinteä koukku ja mikä oli koukun valmistaja?


      • Tervetuloa nykyaika!

        Onko uudessa Avensiksessa jo CAN-väyläsähköt vai mihin sitä boksia tarvitaan?


      • The Köle
        avenssis kirjoitti:

        Oliko kyseessä kiinteä koukku ja mikä oli koukun valmistaja?

        -kiinteä.
        -en ole tullut katselleeksi valmistajaa, asennettiin jo ennen auton luovutusta.....


      • The Köle
        Tervetuloa nykyaika! kirjoitti:

        Onko uudessa Avensiksessa jo CAN-väyläsähköt vai mihin sitä boksia tarvitaan?

        -tekniikkaan en ole tutustunut, mutta itselle kävi niin, että kun ensi kerran kytkin peräkärryn autoon, auto piippasi aina kun painoin jarrua..... viaksi osoittautui irronnut johto kärryn pistokkeessa. -boxi siis tunnisti, että kärryn jarruvalot ei toimi.


      • museovehje?
        Tervetuloa nykyaika! kirjoitti:

        Onko uudessa Avensiksessa jo CAN-väyläsähköt vai mihin sitä boksia tarvitaan?

        Kai siinä Avensiksessakin on jo CAN-väylä. Ainakin kilpailevilla eurooppalaismerkeilä se on ollut jo reilut 10 vuotta.


      • eipä taida olla
        Tervetuloa nykyaika! kirjoitti:

        Onko uudessa Avensiksessa jo CAN-väyläsähköt vai mihin sitä boksia tarvitaan?

        Ei Toyotassa sentään väyläsähköjä ole. Sähköasennusta edestä saakka tarvitaan suojaamaan auton omia ohuita takavalojohtoja ja boksia suojaamaan auton sähköjärjestelmää perävaunulta tulevalta sähkökuormalta. Samalla tulee tulee ominaisuus joka väyläsähköisissä on luonnostaan eli ilmoitus palaneista polttimoista, tosin vain summerin muodossa. Linkissä lisätietoa:
        http://shop.ttnordic.fi/WebRoot/vilkas03/Shops/20120208-11092-83518-1/4FC5/E0D1/FFDA/B31E/5943/0A28/1009/1CF3/Vetokoukut_info.pdf


      • The Köle
        eipä taida olla kirjoitti:

        Ei Toyotassa sentään väyläsähköjä ole. Sähköasennusta edestä saakka tarvitaan suojaamaan auton omia ohuita takavalojohtoja ja boksia suojaamaan auton sähköjärjestelmää perävaunulta tulevalta sähkökuormalta. Samalla tulee tulee ominaisuus joka väyläsähköisissä on luonnostaan eli ilmoitus palaneista polttimoista, tosin vain summerin muodossa. Linkissä lisätietoa:
        http://shop.ttnordic.fi/WebRoot/vilkas03/Shops/20120208-11092-83518-1/4FC5/E0D1/FFDA/B31E/5943/0A28/1009/1CF3/Vetokoukut_info.pdf

        Hyvä näin.

        -ei tuo CAN-väylä tuo mitään muuta konkreettista etua, kuin että auto yksinkertaisempi kaapeloida.

        -vikatilanteessa taas ei pysty enää mittaamaan, onko vika johdossa vai laitteessa ja osat kalliimpia, joka paikassa on CAN-slave boxeja.

        -johtovika väylässä taas rampauttaa koko auton osat, jotka on kytketty samaan väylään


      • Hienoa Kölli!
        The Köle kirjoitti:

        Hyvä näin.

        -ei tuo CAN-väylä tuo mitään muuta konkreettista etua, kuin että auto yksinkertaisempi kaapeloida.

        -vikatilanteessa taas ei pysty enää mittaamaan, onko vika johdossa vai laitteessa ja osat kalliimpia, joka paikassa on CAN-slave boxeja.

        -johtovika väylässä taas rampauttaa koko auton osat, jotka on kytketty samaan väylään

        Kun Toyotan käyttämät ratkaisut, silloinkin kun ovat alkeellisia, pitää saada näyttämään hienommille, aitoon tojoterotyyliin keksit vakuudeksi ja hämäyksen vuoksi omia käsitteitäsikin, kuten "CAN-slave boxeja". Varmemmaksi vakuudeksi tyyliin sopisi vetää esiin joku insoinöörikortti, jotta oma aivopieru kuulostaisi järkevämmälle.

        Niille jotka haluavat tietoa CAN-väylätekniikasta, myös sen eduista ja haitoista, alla olevista linkeistä pääsee hiukan jyvälle mistä on kysymys:
        http://www.ele.tut.fi/teaching/ele-3350/auto.pdf
        http://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus


      • The Köle
        Hienoa Kölli! kirjoitti:

        Kun Toyotan käyttämät ratkaisut, silloinkin kun ovat alkeellisia, pitää saada näyttämään hienommille, aitoon tojoterotyyliin keksit vakuudeksi ja hämäyksen vuoksi omia käsitteitäsikin, kuten "CAN-slave boxeja". Varmemmaksi vakuudeksi tyyliin sopisi vetää esiin joku insoinöörikortti, jotta oma aivopieru kuulostaisi järkevämmälle.

        Niille jotka haluavat tietoa CAN-väylätekniikasta, myös sen eduista ja haitoista, alla olevista linkeistä pääsee hiukan jyvälle mistä on kysymys:
        http://www.ele.tut.fi/teaching/ele-3350/auto.pdf
        http://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus

        EN MINÄ mitään KEKSI......no joo kattelin noita linkkejäsi ja melkoisia teoreettisia tulkintoja eli käytännöstä mitään tietävien sepustuksia siellä oli......CAN-Device oli oli kytketty CAN-Deviceen......ENTÄS SITTEN?.

        -KÄYTÄNTÖÄ: joku niistä CAN-Devicestä on väylän isäntä eli MASTER ja muut CAN-Devicet ovat väylän orjia eli SLAVEJA. -käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esim. takavaloissa on mainitsemani SLAVE-boxi, jotta auton pääjärjestelmä pystyy niitä ohjaamaan.......

        Sorry :-) -että en tiennyt, että minun vieläkin tarvitsi palstalla muistuttaa, että olen automaatioinsinööri ja toimin teollisuudessa käytettävien väylätekniikoiden parissa...


      • Tulihan se sieltä...
        The Köle kirjoitti:

        EN MINÄ mitään KEKSI......no joo kattelin noita linkkejäsi ja melkoisia teoreettisia tulkintoja eli käytännöstä mitään tietävien sepustuksia siellä oli......CAN-Device oli oli kytketty CAN-Deviceen......ENTÄS SITTEN?.

        -KÄYTÄNTÖÄ: joku niistä CAN-Devicestä on väylän isäntä eli MASTER ja muut CAN-Devicet ovat väylän orjia eli SLAVEJA. -käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esim. takavaloissa on mainitsemani SLAVE-boxi, jotta auton pääjärjestelmä pystyy niitä ohjaamaan.......

        Sorry :-) -että en tiennyt, että minun vieläkin tarvitsi palstalla muistuttaa, että olen automaatioinsinööri ja toimin teollisuudessa käytettävien väylätekniikoiden parissa...

        ..kun oikein pinnistit!
        "Sorry :-) -että en tiennyt, että minun vieläkin tarvitsi palstalla muistuttaa, että olen automaatioinsinööri ja toimin teollisuudessa käytettävien väylätekniikoiden parissa... "
        Google tuntee satoja miljoonia hakusanoja, mutta "CAN-slave boxin" vain yhdessä yhteydessä. Tuota Lenord, Bauer & Co. GmbH:n neologismia ei käytetä autoteollisuudessa.


      • The Köle
        Tulihan se sieltä... kirjoitti:

        ..kun oikein pinnistit!
        "Sorry :-) -että en tiennyt, että minun vieläkin tarvitsi palstalla muistuttaa, että olen automaatioinsinööri ja toimin teollisuudessa käytettävien väylätekniikoiden parissa... "
        Google tuntee satoja miljoonia hakusanoja, mutta "CAN-slave boxin" vain yhdessä yhteydessä. Tuota Lenord, Bauer & Co. GmbH:n neologismia ei käytetä autoteollisuudessa.

        Pilkun nussija?

        -väitätkö, että älykkäistä ohjausyksiköistä ei käytetä tavallisessa keskusteluissa "boxi" sanaa? -vai tykkäätkö enemmän "mustasta laatikosta"?

        -no aivan sama mulle, miksi sitä ohjauseletroniikkaa pitää kutsua.

        Ei esim. sana "lastu" kovin teknillinen minusta ole, mutta lähes kaikki tietää, mitä sillä tarkoitetaan......


    • pobbari

      Hitusen vajaat 500 egee Koukkupajalla. Merkki on Aragon, Kovil taitaa olla muutaman kympin kalliimpi. Ei kannata merkkiliikkeeseen kantaa kaikkia rahojaan...

      En ymmärrä miksi autoliikkeet repii esim. suksibokseista ja lastenistuimista ihan poskettomia hintoja, kun saman tuotteen saa ilman kyseisen automerkin logoa 30 - 40 % edullisemmin.

      • yks timpermanni

        Minä ymmärrän, jollain pitää maksaa automyyjien palkat ja hallien kulut, myös hiljaisina aikoina, en kadehdi.


      • pobbari
        yks timpermanni kirjoitti:

        Minä ymmärrän, jollain pitää maksaa automyyjien palkat ja hallien kulut, myös hiljaisina aikoina, en kadehdi.

        ...joo, mutta ostaako niitä joku? Ei se paljon lämmitä, jos rojut makaa hyllyssä, ja katetta tarvikkeiden muutkin liikkeet niistä vielä ottaa. Kohtuullsiemmat hinnat, niin jengit ostaisi niitä enemmän.


    • vetoautot erikseen

      ..mutta eihän tojolla saa vetää kuin terveisiä - mihin sitä koukkua?

      • The Köle

        -mä olen hakenut terassi-värkkiä ja uuden pakastimen. -ei pakastin tai laudanpätkät montaa sataa kiloa paina......

        -että pikku harrastuksiin ym. tuota vetokoukkua tarvitaan.....


      • kakan vetoon

        vedän vaikka sun tsii kakan pajalle....


    • Skoda Jorma

      Tojotissa on tosi surkeat veto painot. Ei sovi karavaanarille voi sillä tyhjää muulia vetää

      • Potaatti2

        Ainakin mun avella saa vetää 1800kg jarrujen kanssa. Enpä ole huomannut, että muissa vastaavissa autoissa olisi oleellisesti isommat sallitut massat. Korjaa toki jos olen väärässä?


      • Oleellisesti isommat
        Potaatti2 kirjoitti:

        Ainakin mun avella saa vetää 1800kg jarrujen kanssa. Enpä ole huomannut, että muissa vastaavissa autoissa olisi oleellisesti isommat sallitut massat. Korjaa toki jos olen väärässä?

        Ainoastaan jarrullisen perävaunun massa on vertailukelpoinen muihin, mutta jarruttoman on kilpailijoissa jopa 50% suurempi. Jarruton perävaunu onkin jarrullista haastavampi jarrutustilanteissa, koska työntää autoa edessään. Siksi sen massaa rajoitetaan enemmän. Tähän haasteeseen eivät Toyotan henkilöautot pysty vastaamaan kuten etevämmät kilpailijansa. Kyse on turvallisuudesta.


    • et sillei joo
      • yks timpermanni

        Onko sähkösarja helppo asentaa?


      • vastaus ylempänä
        yks timpermanni kirjoitti:

        Onko sähkösarja helppo asentaa?

        Kölelle esitetyissä linkeissä mainittu sähkösarja ohjainbokseineen on asennettava edestä sähkökeskuksesta lähtien. Ei voi millään suositella vasta-alkajalle. Avensikseen voinee asentaa yksinkertaisemman sähkösarjan rosvoliittimillä jos perävaunussa on vähän virtaa tarvitsevat ledilamput. Muutoin saattaa ohuet johdot sulaa.


      • ppp121

        425eur oli asennettuna kun otin uuteen aveen kiinteän koukun tarvikemyyjältä(ollikainen/oulu).
        juuri oli loppunut 399 tarjous. 60euroa olis säästänyt itse asentamalla, aika paljon olis ollu hommaa kun tutustuin asennusohjeisiin. Semmoiset 3-4 tuntia ainakin esikertalaisella, toisella kerralla varmaan selviäis varmaan parilla tunnilla.


      • liikaaskeidaa
        ppp121 kirjoitti:

        425eur oli asennettuna kun otin uuteen aveen kiinteän koukun tarvikemyyjältä(ollikainen/oulu).
        juuri oli loppunut 399 tarjous. 60euroa olis säästänyt itse asentamalla, aika paljon olis ollu hommaa kun tutustuin asennusohjeisiin. Semmoiset 3-4 tuntia ainakin esikertalaisella, toisella kerralla varmaan selviäis varmaan parilla tunnilla.

        Ainoa fiksu vastaus aloittajan kysymykseen!!!


    • seniori3

      Fixus laittaa kiinteän koukun 730 eurolla. Autooni (Avensis farmari) se laitettiin viime keväänä.

    • Anonyymi

      Vetokoukku Tampere / Tammisto Vantaa Muuntotie 1 D 2 ,kiinteät koukut 620€!
      Vantaalta saa asennuksenkin jopa muutaman päivän sisällä!
      Kannattaa kilpailuttaa muualtakin kuin suurimmalta asennusketjulta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe