Apaattinen, uupunut koira, ei kuumetta

pulassa1

Kyllä, olen jo ollut yhteydessä eläinlääkäriin, mutta haluan silti kuulla kokemuksia ja neuvoja muilta koiraihmisiltä. Oma taustani koirien sairastelun kanssa on käytännössä nolla. Kaksi kuusivuotiasta koiraa löytyy, eikä kummallakaan koskaan ole ollut muuta, kuin hammaskiveä. Olen siis aika noviisi.

Koira on siis hiukan yli kuus vuotias, sekarotuinen pikkukoira (noin 2,6kg). Perusterve, mitään ei ole koskaan ainakaan löytynyt. Koira on normaalisti iloinen ja vilkas, aktiivinen, kiinnostunut kaikesta.

Muutos oli tapahtunut eilisillan aikana, kun olin töissä ja koirat kotona poikaystävän kanssa (välillä yksinkin). Olin iltavuorossa klo 14 eteenpäin, siihen asti ainakin koira ollut vielä normaali. Aamulenkillä oli iloinen, haisteli ja innostui muista koirista.
Päivän aikana oli muuttunut etäiseksi, mutta avopuoliso ajatteli koiran vain kiukuttelevan hänelle (tekee tätä joskus, kun minä en ole paikalla, mies asunut siis vasta jokusen kuukauden kanssamme, ja koira on aika "äitinmussukka"). Koira lähinnä makoili kotona eikä päivälenkilläkään ollut erityisen innostunut. Mies oli illalla vienyt koirat pitkälle lenkille (noin 1h), ajatellen sen piristävän koiraa. Koira oli kävellyt koko matkan miehen vieressä (yleensä menee sen fleksin salliman 3metriä edellä, puolelta toiselle haistellen ja merkaten). Teki kuitenkin tarpeensa normaalisti.

Kun tulin illalla kotiin ja odotin että tulevat lenkiltä, koira hädintuskin reagoi muhun. Normaalisti siis tullaan lähes adhd-maisena ovelle vastaan, pyritään syliin, hypitään ja riemuitaan. Tajusin heti että jotain on vialla. Koira kuitenkin joi lenkin jälkeen paljon. Koira antaa rapsuttaa ja selkeästi nauttii siitä, mutta on väsynyt, uupunut eikä reagoi erityisen iloisesti mihinkään. Tulee lähelle mutta on kuitenkin etäinen. Yön nukkui normaalisti sänkymme jalkopäässä.

Tänään aamulla sama jatkui. Edes lyhyt automatka vanhempieni luokse ei saanut innostumaan. Yleensä autossa katselee koko ajan ikkunasta ulos, nyt vain istui takapenkillä paikoillaan. Myöskään isäni (joka on näiden koirien lemppari-ihminen) ei saanut mitään reaktiota. Koira ei hyppää esim sohvalle itse ollenkaan.

Pissaa ja juo normaalisti. En tänään ole lenkkeilyttänyt juurikaan, vain tuossa kotinurkilla käynyt pissattamassa. Normaalisti muut koirat aiheuttaa kohtauksen, jossa haukutaan ja innostutaan, mutta nyt koira vain istui ja katsoi ohi kulkevaa koiraa. Muutos on siis todella suuri aiempaan, vaikka jollekin tämä käytös voi kuulostaa normaalilta. Ja muutos on hyvin yhtäkkinen.

Olen koko päivän soitellut kunnan eläinlääkärille ja kun hänet sain kiinni, käski mittaamaan kuumeen ja mikäli koira on kuumeinen, tulemaan lääkäriin. Koiran lämpö on 38,3, eli oikein normaali. Lääkärin mukaan nyt pitäisi vain seurata tilannetta.

Eläinlääkäripäivystys siirtyy muutaman tunnin päästä 60km päähän. Huomenna olen itse töissä illan, mutta poikaystävä lupasi olla kotona koko ajan.

Koira ei arista mitään kohtaa kehossaan. Eikä mitään ulkoista ole löytynyt.

Onko mitään kokemuksia, vinkkejä? Miten kannattaa hoitaa?

- Lenkkeily? Ajattelin, että lähinnä tuossa nurkalla käydään pissalla.
- Ruoka? Naksut purkista eivät ole maistuneet, pitäisikö tarjota jotain herkkuruokaa joka menee alas? Vettä koira tosiaan juo normaalisti.

Mitään mitä voi tehdä?

11

26994

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koti keittäjä koira

Mä syötän nyt syksyn tullen lihan seassa valkosipuli rouhetta pieniä annoksia, karpalon marjoja puristettuna, nokkosta... Itse asiassa näitä saa pakastealtaista valmiina pötköinäkin mutta tuota karpaloa joutuu usein itse lisäilemään hakemalla kaupasta tai metsästä :)

Kotikeinoin on pysynyt nyt kunnossa kun ennen sai helposti kuumetta ja nuhaa syksyisin sekä keväisin. Käytä kuitenkin ell:llä vaan arvelin oman kotireseptin jakaa.
      Maltillisesti tosiaan valkosipulia kun sisältää kuulemma jotain arvoja nostatavaa ainetta.

• 9018

Valkosipuli on vaarallista koirille. Pienetkin määrät on vaarallisia.

• Anonyymi

Valkosipuli rouhetta! Kai tiesit että sipuli on myrkkyä koiralle.

• arvuuttelija2

Kertoa onko uros vai narttu. Jos leikkaamaton narttu, märkäkohtu voisi olla. Jos uros, tämä tietysti on poissuljettu.
      Oireet ovat täysin epäspesifisiä. Kiputila jossakin esim. Käy tarpeeksi hyvinvarustellulla klinikalla heti kun mahdollista jos ei parane itsekseen.

• pulassa1

Aajoo, tosiaan uros, ja leikkaamaton sellainen on kyseessä. Oireet tosiaan on vähän mitä on, käytännössä oireita ei ole ollenkaan. Käytös vaan muuttunut kovasti.

Nyt tosin koira on illan mittaan ollut parempaan päin, luojan kiitos :) Ruokakin jo vähän maistua ja jaksoi lenkkeillä innostuneena. Tuli jopa häntä heiluen ovelle vastaan kun kävin ruokakaupassa. Mahdollisesti siis ongelmasta selvitty, ellei jotain dramaattista tule vielä eteen.

• spanieliiiiiiiiiiiii

Olisiko voinut olla juoksuisen nartun aiheuttamaa? Meillä koira meni ihan veteläksi, kun lähistöllä oli jollain juoksut. Ruoka ei maistunut, lenkillä ei jaksanut kulkea ja oli selvästi apaattinen. Vatsakin meni ajoittain sekaisin.

• Sssss

Meillä aiheutti eturauahes tulehdus tuollaista. Tosin myös tiputteli vähän eritteitä. Koira voi myös olla tuollainen juoksun hajusta, mutta meillä ainakin kun pihalle päästään niin etsitään kovalla tarmolla narttua.

• Muukalainen2

Minun koira vaan syö ja nukkuu enkä tiiä mikä sillä on, on ollu tolleen varmaan jo pari viikkoa

• jetimatik

Koira voi olla apaattinen, jos ei saa toteuttaa itseään. Omani piristyi kun kesä nyt sitten yllättäen tulikin etuajassa. Vielä pitää vähän odotella, että vedet lämpenee niin päästään uimaan. Yhdessä katsotaan sitten jääkiekon maailmanmestaruuskilpailuja ja herkutellaan.

• Fyrmästare

Mieli seo n koirallakin joka saattaa järkkyä - aika usein aktiivinen leikki ja tekeminen koiran kanssa auttavat. Monelle toisen koiran kanssa leikkiminen on terapiaa. Pitää kuitenkin huomioida rodusta johtuvat ominaisuudet. Ei siis perhoskoiraa pyörälenkille. On kuitenkin hyvä muistaa, että fyysisten sairausten poissulkeminen on ensin tehtävä.

• TonyLittle

Motivaatiosta ja energiatason nostosta kaikki lähtöö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2980
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1706
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1587
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1401
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      403
      1400
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      403
      1323
    7. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1119
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1067
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      334
      908
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      258
      875
    Aihe