miksi kirjastotädit ovat töykeitä.

numero333

Töykeitä, epäkunnioittavia ja paiskovat kirjoja.

20

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silminnäkijä

      Kerran satuin näkemään, kun takahuoneen ovi oli jäänyt raolleen, miten muudan tuhti kirjastotäti otti isokokoisen opuksen ns. kiekonheitto-otteeseen vankkaan käteensä ja sinkosi sen suurta voima käyttäen päin seinää! Kova oli pamahdus. Sitten hän meni nostamaan kirjapoloisen lattialta ja pudotti sen kolahtaen keltaiseen muovilaariin.

      Poistuin vähin äänin paikalta.

    • tädit historiaa

      Mitä ihmeettä te teette kirjastotädeillä tai -sedillä, ellei teillä ole varattua aineistoa?

      Automaatit ovat lainausta ja palautusta varten.

      • skriver

        kirjaston työntekijöillä on paljon tekemistä, esim. kirjojen hyllytys, lehtien vaihto, puhelimeen vastaaminen, uusien kirjojen hankinta, esittely pöytien tekeminen, jne.
        Joissakin kirjastoissa on esimerkiksi peli-ilta pitäähän jonkun laittaa tavarat esille ja sitten pois tieltä.


      • tädit historiaa
        skriver kirjoitti:

        kirjaston työntekijöillä on paljon tekemistä, esim. kirjojen hyllytys, lehtien vaihto, puhelimeen vastaaminen, uusien kirjojen hankinta, esittely pöytien tekeminen, jne.
        Joissakin kirjastoissa on esimerkiksi peli-ilta pitäähän jonkun laittaa tavarat esille ja sitten pois tieltä.

        Niin mutta minä kysyinkin sitä, mitä asiakas tekee kirjastovirkailijoilla?

        Käyn tiskillä ainoastaan, kun minulle on tullut ilmoitus, että varattua aineistoa on noudettavissa.

        Tottakai kaikki tietävät, etteivät ne kirjat sinne hyllyyn itsestään kulkeudy ja täytyy ne luokitellakin kun ne tulee hankinnasta. Ja sensellaista työtä. Asiakaspalveluahan sekin on, mutta ei nenäkkäin.


      • kirjastosetä-
        tädit historiaa kirjoitti:

        Niin mutta minä kysyinkin sitä, mitä asiakas tekee kirjastovirkailijoilla?

        Käyn tiskillä ainoastaan, kun minulle on tullut ilmoitus, että varattua aineistoa on noudettavissa.

        Tottakai kaikki tietävät, etteivät ne kirjat sinne hyllyyn itsestään kulkeudy ja täytyy ne luokitellakin kun ne tulee hankinnasta. Ja sensellaista työtä. Asiakaspalveluahan sekin on, mutta ei nenäkkäin.

        Aika moni asiakas KYSYY virkailijalta milloin mitäkin aineistoa: kirjaa, levyä yms.

        "Haluaisin kirjastokortin, kiitos" , on myös aika usein kuultu asiakkaan repliikki.


      • tädit historiaa
        kirjastosetä- kirjoitti:

        Aika moni asiakas KYSYY virkailijalta milloin mitäkin aineistoa: kirjaa, levyä yms.

        "Haluaisin kirjastokortin, kiitos" , on myös aika usein kuultu asiakkaan repliikki.

        Kirjastokorttia ei tarvitse kovin montaa kertaa hankkia.

        Ja materiaali ja sen paikka löytyy kirjaston tietokannasta. Varattu aineisto on kirjastovirkailijoiden takana ja varastosta on kirja tai muu pyydettävä, mutta senkin voi tehdä etukäteen netin kautta.

        Käytännössä tänä päivänä näin myös toimitaan ja ne kirjastotädit istuskelevat siellä ikävystyneinä tyhjän panttina.

        Tarkoitukseni ei ole väheksyä kirjastovirkailijoiden työtä, vaan todeta se mikä tuntuu joillekuille täällä olevan epäselvää: iso osa asioita hoituu kirjastoissa onneksi itsepalveluna. Ei muuallakaan rutiiniasioissa henkilökuntaa tarvita. Vai miltä teistä tuntuisi mennä maksamaan laskuja pankin tiskille?


      • nor.maali

        No sitkun se automaatti ei poistakaan niitä hälyjä. No sitkun se automaatti kaatuu. No sitkun pitää saada skannerin lukitus auki. No sitkun pitää tehdä tietopalvelupyyntö. No sitkun pitää löytää eilen unohtuneet lapaset. No sitkun jotain, vaikka ei noin yleensä kun asiat sujuu normaalin rajoissa.


    • fiksu henkilökunta

      Kurjaa, että teillä on niin suurta epäonnea.
      Käytän ahkerasti kolmea kirjastoa ja paria kirjastoa satunnaisemmin. Näissä kaikissa kirjastoissa on fiksu ja palveleva henkilökunta. Tarvittaessa ovat auttaneet minua aineistonhankinnassa.
      Milloin olette pyytäneet jotain erityistä palvelua kirjastosta? Tietoa jostain tietystä asiasta, esimerkiksi 1920-luvun muodista Suomessa? Tai hauskaa novellia luettavaksi 50-vuotiaan naisen juhlissa?
      Tällä hetkellä opiskelen. Meille oli kirjastonkäyttökoulutusta. Sen myötä kirjastotätien ja -setien arvostus nousi huimasti. Kirjastotietokantojen käyttö ei ole aivan yksinkertaista. Se tuntuu vaikeammalta kuin googlen käyttö. Oikeat hakusanat ovat arvokkaita.
      Entä milloin olette kysyneet kirjaehdotuksia kirjastossa? Ehkä tulee luettua jotain, mihin ei itse olisi arvannut tarttua.

    • oooooooooooooooo

      Entisenä kirjaston työntekijänä voin kertoa, että eivät kirjaston asiakkaatkaan kovin ystävällisiä ole.

    • Nurkkahiplaaja

      On se merkillistä näinä aikoina kun tietosanakirjatkaan eivät paina.

    • Kuittikammoinen

      Kirjastotädit eivät tee muuta kuin tunkevat rakkaita kuittejansa ja lippusiaan ja lappusiaan kirjojen väliin. Tilasin hiljattain yhden kirjan varastosta ja oli pakko asioida tiskillä. Huh!

      Helmet on fiksu järjestelmä, se kysyy, haluatko kuitin. Sekä palautettaessa että lainattaessa automaatilla. Miksi PallasPro ei kysy? Ei luulisi olevan ihan kauhean vaikea työ toteuttaa tietojärjestelmään.

    • Käsikirjasto

      Ne on ihan asiallisia. Ei liian seksikkäitä.
      Mutta mistä kirjastosta löytyy niin iso atlas
      että sen suojassa voisi vetää käteen?

      • tädit vetää

        Kysy niiltä tädeiltä.


    • Snusa-Handyhandlare

      Sehän vituttaa kun pitää lukea täyttä paskaa pysyäkseen ajan tasalla.

      • ei-ajantasainen

        No pysytkö ajan tasalla, kun luet sitä kakkaa?

        Miksi muuten sinun pitää pysyä ajan tasalla, kuka sellaista vaatii?


    • Ylimielinenmoukka

      Alemmalla koulutustasolla ei ole pakko esittää fiksumpaa.

    • virkailija

      Olen itse kirjastovirkailija ja en varmasti ole ollut töykeä kenellekään. Mitäs töykeyttä siinä on, jos työhuoneessa paiskii kirjoja, vaikka aika omituiselta se kuulostikin. Ehkä kirjastotäti purki siinä omia paineitaan käytöstäpoistettuun kirjaan. Ei ehkä ollut tarkoitus näkyä asiakkaalle.

      Kirjastotyö on paaaaaljon paaaaaljon muutakin kuin lainausta ja palauttamista, jotka voi siis hoitua automaatin kautta. Eikä ne automaatitkaan toimi ilman ammatti-ihmisiä. Kaikki palautuneet kirjatkin on kuitenkin vielä käsiteltävä ihmisvoimin ja hyllyynkin ne on takaisin saatava, oikeille paikoilleen. Ja se on vaan murto-osa kirjastotyöstä.

    • karwa

      tiedän 2 kirjastotätiä ja molemmat hiukan outoja en tiedä onko vikaa päässä
      voiko liika altistuminen kirjoille tehdä ihmisen huonoksi
      luen paljon voiko se olla pahaksi minulle
      en juo enää kahvi juon nykyään teetä
      laitan sinne hunajaa

      • karwa

        tarkentaisin vielä että tykkäsin toisesta kirjastotädistä
        toisesta en tykännyt ja kumpikaan ei tykännyt minusta
        olen päättänyt lopettaa välimerkkien käytön
        en tarvitse niitä enää
        annoin omani pois


    • kallekirjastonussija

      Lopettakaa turhanpäiväinen nurinanne kirjastojen henkilökunnasta.

      Minä olin nuorena kesätöissä kirjastossa, ja voin aivan rehellisesti sanoa nussineeni kirjastossa. En tosin kirjastotädin kanssa, vaan asiakkaan. Että jos siinä ei ole palveluasennetta kerrakseen, niin ei sitten missään. Yhä muistelen lämmöllä tuota kesätyöpaikkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      117
      1584
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1216
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1121
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      67
      1118
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      922
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe