Portieerilla on 30 kolikkoa: euron, viidenkymmen sentin ja kahdenkymmenen sentin kolikkoja. Kahdenkymmenen sentin kolikkoja on kaksi kertaa niin paljon, kuin viidenkymmenen sen tin kolikkoja.
Esitä rahasumma (euroina) kahdenkymmenen sentin kolikkojen lukumäärän funktiona.
-----------------------------------------
VASTAUS:
30 - 1,05x, missä x = 2, 4, 6, 8..., 18;
Mistä tuollainen vastaus?
Ensimmäisen pitkän matematiikan kurssin kirjasta tuo kysymys.
Funktiotehtävä
1
577
Vastaukset
- star
Voih, lukioajoista on jo vuosia, mutta tässä ratkaisu:
x on 20-senttisten lukumäärä
mieti eri skenaariot eli mitä x voi olla:
x=1: ei voi olla koska sillon 50-senttisiä olisi puolikas määrä
x=2: silloin 50-senttisiä on yksi ja rahasumma saadaan näin:
0,2 0,2 0,5 (30 - 3)
tuo lopun 3 on tietenkin pikkuhilujen määrä ja kertoo vaan että on 27 euron kolikkoa eli 27 euroa.
jos x=3... ai niin, ei voi olla koska sillon 50-senttisiä olisi 1,5
x=4:
4 x 0,2 2 x 0,5 (30-6)
x=6:
6 x 0,2 3 x 0,5 (30-9)
jne.
nyt pitää käyttää matikkapäätä...
huomaa miten kolikkojen lukumäärät muuttuu kun x=4 ja kun x=6
x=4: 4, 2, 30-6
x=6: 6, 3, 30-9
eli selvästikin 50-senttisten lukumäärä on puolet x:stä kuten sanottiin.
tuo viimeinen luku näyttäisi olevan 1,5 kertaa x...
saahaan:
$$$ = 0,2x 0,5(x/2) (30-(3/2)x)
= 30 - 1,5x 0,2x 0,25x
= 30 - 1,05x
ja opettajasi haluaa välttämättä nähdä merkinnän, "missä x = 2, 4, 6, 8..."
tuo maksimimäärä 18 pitää erikseen laskea ja määritellä.
Ah, tuli ihan lukioajat mieleen...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 371802
- 50818
- 69776
- 108740
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!7651Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t33639Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27580Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti
2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.15559Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta
Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.141471- 51453