Hamsterin juoksupallo

Hamsterinparhaaksi

Onko teidän hamstereilla juoksupalloa? Onko vaarallinen ja ahdistava lelu hamsterille vai riippuko yksilöstä itesetään pitääkö tai ei? Kuinka kauan pidätte hamsteria siinä ja montako kertaa viikossa? Saako laittaa jo 2 kk ikäisen hamsterin siihen?

19

3162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juoksupallo voi olla hamsterille hyvinkin ahdistava (ja vaarallinen)...

      • Hamm

        Ei ole.
        Tästä ollaan kinasteltu aika kauheasti, tästä voi olla eri mieltä kun toiset.
        Hamsteria voi ahdistua tai pitää pallosta.
        Jos hamsteri kokoajan sukii poskiaan ja pysähtyy, kakkaa, ja muuten näyttää ahdistuneelta se ei pidä siitä.
        Kyllä sen huomaa jos se ei pidä siitä.

        Ehdottomia juttuja pallosta (ja sen käytöstä)

        -Älä KOSKAAN päästä hamsteria ja palloa portaisiin, sillä hamsteri voi loukkaantua vakavasti.
        - pidä hamsteria pallossta väh. 10-20 min.
        Päästä sen jälkeen häkkiin lepäämään ja anna juoda.
        - ota kaikki mahdolliset esteet pois edestä, jos hamsteri törmää niihin siitä ei tunnu kivalta.
        Sitten vielä. Hamsteri osaa pysäyttää pallon ihan itse kunhan se on sopivan kokoinen.
        Hanki myös läpinäkyvä pallo, että hamsteri näkee sieltä jotain. Parempi olisi kuitenkin jos päästäisit sen vapaana jaloittelemaan.


      • Hamm kirjoitti:

        Ei ole.
        Tästä ollaan kinasteltu aika kauheasti, tästä voi olla eri mieltä kun toiset.
        Hamsteria voi ahdistua tai pitää pallosta.
        Jos hamsteri kokoajan sukii poskiaan ja pysähtyy, kakkaa, ja muuten näyttää ahdistuneelta se ei pidä siitä.
        Kyllä sen huomaa jos se ei pidä siitä.

        Ehdottomia juttuja pallosta (ja sen käytöstä)

        -Älä KOSKAAN päästä hamsteria ja palloa portaisiin, sillä hamsteri voi loukkaantua vakavasti.
        - pidä hamsteria pallossta väh. 10-20 min.
        Päästä sen jälkeen häkkiin lepäämään ja anna juoda.
        - ota kaikki mahdolliset esteet pois edestä, jos hamsteri törmää niihin siitä ei tunnu kivalta.
        Sitten vielä. Hamsteri osaa pysäyttää pallon ihan itse kunhan se on sopivan kokoinen.
        Hanki myös läpinäkyvä pallo, että hamsteri näkee sieltä jotain. Parempi olisi kuitenkin jos päästäisit sen vapaana jaloittelemaan.

        Väitätkö siis että juoksupallo ei voi olla vaarallinen ja ahdistava? (Väärällä tavalla) käytettynä se todellakin on sitä!

        Onko olemassa muka joku minimiaika minkä hamsterin on pakko olla pallossa. Eikö muka esim. 5 minuuttia pallossa riitä?

        Kaikki hamsterit eivät osaa pysäyttää palloa. Oikeastaan aika harva osaa tehdä sen hyvin.

        Tietääkseni juoksupalloja on olemassa vain läpinäkyvinä.


    • Hamsterinparhaaksi

      Ostin kirppikseltä kirkkaan, läpinäkyvän juoksupallon. Hamsterini oli ekaa kertaa siinä tänään. Ei ahdistunut tai näyttänyt pelkäävän. Rullaili tasaiseen, sopivaan vauhtiin siinä ja osasi pysäyttää vauhtia. Pidin sitä siinä vain 2-3 minuuttia vaikka sujuikin hyvin. Aion pidentää aikaa max. 15 min jos näyttää menevän yhtä hyvin seuraavilla kerroilla. En kuitenkaan laita hamsteria juoksupalloon joka päivä vaan saa mennä isohkossa leikkiaitauksessaan jossa paljon virikkeitä päivittäin.

    • Talvikko

      On. Kyllä Se tykkää siinä juosta :) joskus Se ei haluu ees lähtee sieltä pois O_O

    • Joo o

      Itse en juoksupalloa niinkään suosittelisi, mutta on todella hamsteri kohtaista pitäisikö hamsu juoksupallosta vai ei. Kokeilemalla selviää. Pitäisin hamsteria juoksupallossa ekoilla kerroilla vain parisen minuuttia, sen verran, että näkisin hamsterin reaktion. Mutta luulen, että en tulen sellaista koskaan ostamaan. Eli vaikea sanoa, onko nuo hyvästä vai pahasta. Aitauksessa juokseminen on kuitenkin hamsterin mielestä varmasti vapaampaa ja mukavampaa kuin pallon sisällä.

    • hamsu

      Minulla on juoksupallo 11kk ja 2kk ikäisillä hamsuilla ja hyvin osaavat molemmat käyttää pysähdykset ja tavaroiden väistämiset siis sujuu ja luulempa että ne tykkäävät olla siinä kun nehän menevät vapaa ehtoisesti juoksemaan juoksupyöräänkin :)

    • Hamsterqq

      juoksupallossa hamsteri ei pysty samalla tavalla tutkimaan paikkoja kuin vapaana ollessaan, eli jos on mahdollisuus niin kannattaisi pitää mielummin vapaana. hamsterit ovat muutenkin hyvin yksinkertaisia eläimiä, joidenka ymmärrys ympäristöstään on varsin rajallinen, eivätkä ne välttämättä pysty ilmaisemaan ahdistustaan pallon sisällä.

      • disainbolt

        Minä suunnittelen ja tutkin tässä juuri hiirelle juoksupalloa, tykkää ihan hulluna juosta pyörässä ja on tosi seurallinen ja on nenu vastakkain sekä kissojen että koiran kanssa. Seinä välissä tietysti. Olisi mukava jos hiiruli pääsis turvallisesti vähän liikuksimaan muuallekkin kuin häkin sisällä, häkki niin iso ettei sitä jaksa eestaas roudailla, helpompi pitää muut isommat elukat poissa lähistöltä.


    • Hamsu

      Meillä oli hamsteri ja Se tykkäs hirveesti olla siinä pallossa. Pallo ei välttämättä ole ahdistava jos Se on sellainen pallo missä on jotain kolosia, meillä oli sellainen pallo pissä oli pieniä kolosia. Hamsteri saa liikuntaa pallon kanssa. Olemme äitin kanssa päästänyt sitä myös vapaaksi olkkariin. Hamsteri juoksi sielä olkkatissa ja papukaija juoksi perässä ;) meillä oli 2 papukaijjaaa. Palloja on eri kokoisia ja eri värisiä.

    • Huhhhi

      Varmaan jotkut tykkää ja jotkut ei. Mun hamsterille se tuntuu olevan parasta maailmassa :D Ekalla kerralla laitoin sen itse käsin palloon, ja siitä lähtien se on mennyt itse palloon heti kun palloa sille tarjoaa. Hamsteri on karannut pari kertaa ja sitä on ollut lähes mahdotonta saada kiinni, kunnes olen tarjonnut sille palloa. Sinne se kiipeää aina kun on tilaisuus.

    • hamstre

      Ei missään nimessä juoksu palloa! Kaikista paras vaihto ehto on vapaana juoksuttaminen. Useimmat hamsterin omistajat ostavat juoksupallon vain sen takia että se on hauskaa hamsun omistajan mielestä. Hamsterin omistajan voi olla vaikea tulkita se tykkääkö hamsu juosta juoksupallossa vai ei.

    • Sulopulo

      Itse mietin juoksu palloa mutta aitaus on toinen vaihtoehto mutta luulen testaavani palloa sillä vapaana ei voi pitää hamsuani sillä vanhassa talossa on paljon koloja ja hankalia huonekaluja joiden alle hamsuni pääse itseläni on kääpiöhamsteri

    • Juoksupalloko

      Eläinrääkkäystä tunkea hamsu tuollaiseen umpinaiseen kolisevaan palloon :( sillä ei ole mitään mahdollisuutta päästä halutessaan pois. Kauhea laite.

      • Yksilöt

        Riippuu yksilöstä. Toiset rakastaa, jotkut ei tykkää. Meidän kahdeksasta hamsterista vain 3 ei koskaan oppinut sitä. Ja kyllä, sillä on mahdollisuus päästä pois, ei kai kukaan jätä palloilevaa hamsteria yksikseen juoksemaan? Hamsterin elekieltä lukemalla selviää, milloin se haluaa pois. Ja silloin se otetaan pois. Enkä nyt tunkemisestakaan puhuisi, meillä hamstereille kun laittaa avonaisen pallon lattialle, ne kiipeävät äkkiä sine kun haluavat palloilemaan :)
        Ps. Pallo ei kolise, jos ostaa hyvän, tarpeeksi tiiviin pallon jossa on sopivan kokoiset ilmareiät ja luukussa toimiva lukitussysteemi.


    • Oezbbf

      Ei ole vaarallista jotkut hamsterit tykkää pallosta ja toiset eivät jos hamsteri pissaa tai kakkaa palloon sitä ahdistaa ja se haluaa pois jos se liikkuu pallon kanssa niin se tykkää siitä itselläni on 2kk kääpiöhamsteri joka opettelee parhaillaan siihen

    • Anonyymi

      Minun milestä juoksupallo on todella hyvä mutta hamsteria saa pitää vaan max 10min kerrallaan joten pitää muistaa se ja hamsteria ei saa jättää yksin vaatimatta. Mutta olisi myös hyvä jos hamsteri pääsisi esmimerkiksi aitaukseen tai jonnekin paikkaan missä hän voi olla turvallisesti juoksemassa.

    • Anonyymi

      JUOKSUPALLO ON IHAN PASKA! HAMSTEREITA EI LAITETA NIIHIN OK? KIITOS

    • Anonyymi

      Ei hamsua juoksupalloon missään nimessä ikinä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2200
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1721
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      156
      1579
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1362
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1217
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1089
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe