Aihe

Vectran päästöt ja öljynkulutus

vekkkuli

Vectra B 1,6 xel -98 ml.320 000 km, kuluttaa öljyä lähes kaksi litraa tuhannella kilometrillä eli melko paljon. Sauhua ei normaalissa ajossa huomaa mutta kun antaa käydä tyhjäkäyntiä pari minuuttia ja sen jälkeen kaasuttelee niin piha täyttyy sinisestä savusta. Päästöt olivat seuraavanlaiset: (suluissa sallittu)

Joutokäynti:
CO 0,27 (0,50)
HC 157 (100)
O2 0,40 (5,00)

Kierroksilla:
CO 0,53 (0,30)
HC 288 (100)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)
O2 1,22 (5,00)

Vaihdoin venttiilivarren kumit kun se on kuulemma näissä tyyppivika. Vanhat olivat kuluneita ja halkinaisia ja kolmesta venttiilistä puuttui koko tiiviste. Kierteillä varmistettu uusien pysyvyys. Öljynkulutus ja päästöt eivät kuitenkaan juurikaan vähentyneet. Eli ilmeisesti männänrenkaat vaihdon tarpeessa. Eikö ne pystykkin vaihtamaan ilman moottorin irroitusta kun irroittaa vain kannen ja öljypohjan?

Vikakoodeja ei ole. Eli johtuukohan ylittyvät päästöt (HC ja CO) tuosta liiallisesta öljynkulutuksesta vai mikä mahtaa olla syynä? Vuotoja en ole havainnut imu enkä pakopuolella. Voiko lambda-anturi olla rikki jos ei kuitenkaan anna vikakoodia? Ja voiko katalysaattori olla vioittunut tuosta öljyn kärystä ja jos on niin aiheuttaako se juuri nuo HC ja CO päästöjen ylitykset?

Kiitoksia etukäteen asiallisista vastauksista. Ne tulevat tarpeeseen. :)

2

744

    Vastaukset

    • eikös HC arvo nouse sillon kun vetää ilmaa väärästä välistä. eli ettei putki vaan vuotaisi jostain? itselläkin vei vectra melkei 1.5litraa öljyä tonnilla mutta silti päästöt oli melkein ku uudessa autossa.. kattikin voi olla viallinen juuri tuosta öljystä. lambda näyttäis olevan arvoissaan. CO eli häkä voisi viitata juuri tuohon katalysaattoriin

    • Tuntuu olevan maan tapa noi Opelin ja NlSSANin tietyt moottorit. Jos öljynkulutus on tuota vajaata paria litraa 1000kilometrilla niin eikös etanoolia tankkiin ja katsastukseen auta? Katalysaattorin pitäisi ainakin teoriassa juuri puhdistaa tuo palanut öljy ennenkuin se pääsee "ihmisten ilmoille", täten sen ei pitäisi vaikuttaa hc arvoon. Eli teoriassa katin pitäisi pelastaa autoilija monelta harmilta liittyen HC pitoisuuksiin? Vai olenko väärässä.

      Ja happipitoisuus O2 sitten taas kertoo jos putki vuotaa, eli saa imettyä happea jostakin joka aikaan saa epätäydellisen palamisen. Tätä ei etanoolilla sitten "korjatakaan". Täten pakoputken päästä ei pitäisi tulla mitään ihmeellisempiä savuja. Toki auton moottori kannattaa ajaa lämpimäksi ennen katsastusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onko Stefan Therman monimiljonääri?

      Jotkut väittävät että on, toisten mielestä pelkkä velka-elvis jolle kohta käy köpelösti. Mikä on totuus?
      33
      3006