Lopuuko seksi tosiaan vaihdevuosiin?

pelottavaa

Onko niin, että sitten loppuu elimistön toiminta ja halut myös? Vai voiko käydä niin, että haluja olisi mutta kroppa ei pelaa? Ettei enää saa orgasmejakaan?

36

4280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Musta kissa

      Ei halu varmaan niihin lopu "kuin seinään". Omakohtaisesti voin sanoa, että vaihdevuodet aiheuttavat niin kurjan olon - ainakin aika monella, että voimat loppuu - ei niinkään halut (lihassäryt, kuumat aallot, väsymys, päänsärky, mielialavaihtelut, voimattomuus).

      Jos on aivan rättiväsynyt ja kipeä, valvonut kuukausia, voi olla ettei rakastelu ole ihan ekana listalla.

      Toisilla ei ole mitään vaivoja, suurella osalla jotakin krämppää ja toiselle pienellä osalla kaikki riesat.

      Itsellä, jos on parempia hetkiä, halujakin on :).

      • nuuskas

        liukasteita tosiaan kannattaa kokeilla. täältä palstalta sain oivan vinkin tuosta kookos öljystä mitä saa ihan marketinkin hyllystä. nyt mieheni kanssa käytämme sitä molemmat. sitä voi syödä ja on oiva liukkari ja muutenkin voitelen sillä alakertaa ei kuiva eikä tule sen takia haavaumia tms. ja on ihan kivan makuinenkin seksi hommissa. tosin näihin kuumiin aaltoihinhan se ei tehoa :) mutta saa seksin maistumaan paljon mukavammalta


    • Musta kissa

      Ps. saatoin saada nuorempana 5-10 orgasmia yhden rakastelukerran aikana. Nykyään sitä ei tapahdu, ja huonommin yksikin orgasmikerta onnistuu. Mutta syyt ovat nuo samat kuin yllä.

      • NäinMulla

        Mä taas sain vasta 53 vuotiaana useamman orgasmin yhdynnässä. Sitä ennen hyvä jos yksi tuli.

        Esileikki olisi tärkeää kuten on ollut aina ennenkin.


    • ball1

      Sehän on todella yksilöllistä..äitini on 60 ja vaihdevuodet alkoivat 54vuotiaana ja äidillä taitaa olla vilkkaampi seksielämä kuin minulla...(on toki parisuhteessa)
      Voimia! Ja ei kannata lukea kaikkea netistä, joista 90% on valetta..siitä vain romanttista iltaa suunnittelemaan...vaikka uudet ensi treffit, kaalimadosta tarvikkeita ja kipinä iskemään...

      • Itku pääsee

        Meillä on kokeiltu minun aloitteestani välineitä ja filmejä ja nyt on nekin muuttuneet niiiiiiiiiiin tympäiseviksi että tuntuu ettei mikään auta.

        Joku jossain täällä olevissa jutuissa mainitsi emätintulehdukset yhdynnän jälkeen. Itselläni tuntui vkl melkoista kirvelyä, ihan kuin kihinää ja oli tarve huuhtoa suihkulla paikat heti. Heitin huulta miehelleni että nykyisin ollaan sillee niin harvoin että olen tainnut tulla allergiseksi hänen vehkeelleen, mies naurahti mutta tunsin itseni surulliseksi pelleksi sillä huolestuin kirvelystä kun oli ennen kokematon. Ei hitsi, tähänkö on tultu!? :(


      • ehkäpä on
        Itku pääsee kirjoitti:

        Meillä on kokeiltu minun aloitteestani välineitä ja filmejä ja nyt on nekin muuttuneet niiiiiiiiiiin tympäiseviksi että tuntuu ettei mikään auta.

        Joku jossain täällä olevissa jutuissa mainitsi emätintulehdukset yhdynnän jälkeen. Itselläni tuntui vkl melkoista kirvelyä, ihan kuin kihinää ja oli tarve huuhtoa suihkulla paikat heti. Heitin huulta miehelleni että nykyisin ollaan sillee niin harvoin että olen tainnut tulla allergiseksi hänen vehkeelleen, mies naurahti mutta tunsin itseni surulliseksi pelleksi sillä huolestuin kirvelystä kun oli ennen kokematon. Ei hitsi, tähänkö on tultu!? :(

        Kuivuus. Ettei olisi ihan vaan pelkkää kuivumista ja ehkä limakalvojen ohentumista. Ostin apteekista jotakin vagisan nimistä voidetta ja sitä testailen. Lupaavalta vaikuttaa.


      • liukuvoidetta
        Itku pääsee kirjoitti:

        Meillä on kokeiltu minun aloitteestani välineitä ja filmejä ja nyt on nekin muuttuneet niiiiiiiiiiin tympäiseviksi että tuntuu ettei mikään auta.

        Joku jossain täällä olevissa jutuissa mainitsi emätintulehdukset yhdynnän jälkeen. Itselläni tuntui vkl melkoista kirvelyä, ihan kuin kihinää ja oli tarve huuhtoa suihkulla paikat heti. Heitin huulta miehelleni että nykyisin ollaan sillee niin harvoin että olen tainnut tulla allergiseksi hänen vehkeelleen, mies naurahti mutta tunsin itseni surulliseksi pelleksi sillä huolestuin kirvelystä kun oli ennen kokematon. Ei hitsi, tähänkö on tultu!? :(

        käyttämään. tilasin netistä,mutta paras on ollut aco-merkkinen, ihan apteekista saa.
        myös vaginaan kerran päivässsä laitetteva kapseli auttaa, sen saa reseptillä. ei kannata kuivuudesta kärsiä. orgasmintulo helpottui myös liukuvoiteen avulla.
        eikä halut ole loppuneet,vaikka lähentelen kuuttakymppiä. voiteita vaan hakemaan.


      • Ei seksille
        liukuvoidetta kirjoitti:

        käyttämään. tilasin netistä,mutta paras on ollut aco-merkkinen, ihan apteekista saa.
        myös vaginaan kerran päivässsä laitetteva kapseli auttaa, sen saa reseptillä. ei kannata kuivuudesta kärsiä. orgasmintulo helpottui myös liukuvoiteen avulla.
        eikä halut ole loppuneet,vaikka lähentelen kuuttakymppiä. voiteita vaan hakemaan.

        Seksi loppuu lasten syntymään.


      • juunou
        Ei seksille kirjoitti:

        Seksi loppuu lasten syntymään.

        Joillakin voi loppuakin, mutta vaihdevuosien jälkeen se on vähän niin kuin suihin ottaisi.


      • Kuivakko
        juunou kirjoitti:

        Joillakin voi loppuakin, mutta vaihdevuosien jälkeen se on vähän niin kuin suihin ottaisi.

        Hyvin sanottu, kuvasit just mun fiilikset :(


    • ?????

      Mitä tuolla tarkoitat? Ihan kuin et tykkäis seksistä enää

    • kikkakakkonen

      Ei ainakaan mulla ole loppunut. Päinvastoin, oikein nautinnollista on :)

    • Kammostuttavaa?!?!

      Aiheesta saa lukea monenlaista tarinaa. Toisille vaihdevuodet ovat kaikinpuolin maailmanloppu, toisille alkaa silloin uusi elämä. Kai se osaltaan on asenteistakin kiinni, miten hyväksyy muuttuvan kroppansa, ja hyväksyykö/voiko käyttää hormoneita jne. Toisilla kuulemma orgasmikykykin saattaa jopa parantua.

      Itseäni hieman pelottaa, vaikken ihan vielä pitäisi vaihdevuosi-iässä olla. Kun kostun muutenkin huonosti. Ja kun seksielämä ei järin tyydyttävää ole nytkään, niin mitä se on - vai onko sitä - 10 v päästä lainkaan...

    • Nainen

      Reseptillä Vagifemiä se on joka 50v tai alle olevalkin ja varmasti hyvä juttu, sekä sukupuolielämä onnistuu aivan hienosti. Se myös vahvistaa ohenevia limakalvoja ja säännöllinen käyttö näin myös estää mahdollisia virtsatietulehduksia joita yhdynnän jälkeen vaihdevuosi-iässä toisille helpommin tulee. Mielestäni orgasmilla ja vaihdevuosilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Epäilen vahvasti, että psyyke on se jarru sekä asenne yleensä asiaan.

      • onnetonta

        "Mielestäni orgasmilla ja vaihdevuosilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Epäilen vahvasti, että psyyke on se jarru sekä asenne yleensä asiaan. "

        Voi hyvät hyssykät näitä olettamuksia.
        Se karu todellisuus paljastuu vasta sitten kun saavuttaa menopaussin, siihen saakka sitä on vaikea ymmärtää, että kaikki voi muuttua niin totaalisesti ja seksuaalinen halu katoaa muutamassa kuukaudessa olemattomiin. Orgasmikyky säilyy jos on säilyäkseen, mutta missään tapauksessa seksi ei ole enää koskaan samaa kuin mitä se oli ennen menopaussia.


      • ononnetonta
        onnetonta kirjoitti:

        "Mielestäni orgasmilla ja vaihdevuosilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Epäilen vahvasti, että psyyke on se jarru sekä asenne yleensä asiaan. "

        Voi hyvät hyssykät näitä olettamuksia.
        Se karu todellisuus paljastuu vasta sitten kun saavuttaa menopaussin, siihen saakka sitä on vaikea ymmärtää, että kaikki voi muuttua niin totaalisesti ja seksuaalinen halu katoaa muutamassa kuukaudessa olemattomiin. Orgasmikyky säilyy jos on säilyäkseen, mutta missään tapauksessa seksi ei ole enää koskaan samaa kuin mitä se oli ennen menopaussia.

        Totta joka sana ja se vielä masentaa kun huomaa miten nopeasti se muutos tulee eikä paluuta ole entiseen. En enää ihmettele yhtään sitä miten naiset ovat salanneet koko vaihdevuosiasian ja salaavat edelleenkin tai ainakin kertovat vain muunneltua totuutta. Onhan tämä niin lopullinen ja nopea muutos naisen elämässä.
        Itselläni alkoi 50-vuotiaana oireet ja on kestänyt 10 vuotta. Vieläkin on ajoittain pahojakin oireita, hikipuuskia ja nivel-kremppaa sormissa, lonkissa, olkapäässä ja polvissa.
        50- vuotiaana harrastin liikuntaa paljonkin ja olin hyvinkin aktiivinen sosiaalisesti.
        Tietysti tuota muutosta ei ymmärrä ennenkuin oireet tulee omalle kohdalle.
        Korvaushoitoja on ollut yli 10 vuoden aikana lääk.määräyksestä useampaakin sorttia.
        Tällähetkellä ei ole mitään, jospa joskus helpottaisi. Sittenhän tuleekin ne seniili-ongelmat.


      • Jolle54
        onnetonta kirjoitti:

        "Mielestäni orgasmilla ja vaihdevuosilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Epäilen vahvasti, että psyyke on se jarru sekä asenne yleensä asiaan. "

        Voi hyvät hyssykät näitä olettamuksia.
        Se karu todellisuus paljastuu vasta sitten kun saavuttaa menopaussin, siihen saakka sitä on vaikea ymmärtää, että kaikki voi muuttua niin totaalisesti ja seksuaalinen halu katoaa muutamassa kuukaudessa olemattomiin. Orgasmikyky säilyy jos on säilyäkseen, mutta missään tapauksessa seksi ei ole enää koskaan samaa kuin mitä se oli ennen menopaussia.

        Olen yli 50-vuotias mies ja eturauhasen hyvinvointi tarvitsee säännöllistä seksuaalista toimintaa eli pitänee unohtaa treffipalstojen 50 naiset kumppanin etsinnässä.


    • Nainen

      Nimimerkille onnetonta. Sorry kohdallani vaihdevuodet selätetty jo, me ollaan jokkanen ihan yksilöllisiä kellä mitäkin ja kuinka kauan. Ei kai täs nyt kukaan mikään nuori tyttönen enää olekaan, mutta rakastelustakin voi todella silti nauttia. Totta itselläni loppui menkat 47v ja vaihtarien oireita, mutta ei ylitsepääsemättömiä, helpolla olen päässyt ja ei ole enää vuoteen ollut minkäännäköisiä oireita. Saattaa olla perintötekijöillä osuutta asiaan. Asia kun on niin, että jos joillain on erittäin vaikeat vaihtarit ja useampia vuosia kestävät ymmärrän, että se pitemmän päälle on kovin rankaa, mutta ei kaikilla silti ole niin pitkäkestoisia ja vaikeita. Kyllä ne gynetkin jotai sentää tietää ja ihan factahan se on, että joillain vaihtareis menee 2-5 vuotta ja on naisia joil kestää ikkikaudet 10-15v ja ikävä kylläkin joillain viel pitempäänkin. Itse en ole korvaushoitoja joutunut hakemaan sen verran lievinä oireina olleet. Luotan omaan lääkäriin ja uskon tutkimusten perusteella ne on onnellisesti ohi nyt. Hyvää jatkoa kaikille.

    • vaikiki

      45 alkoi esivaihtarit, tai näin jälkikäteen arvelen.
      49 vuotiaana tuli ekat kuumat aallot, kesällä. Luulin tietysti ensin, että on vain yöllä niin kuuma. Jouluna hainkin jo gyneltä apuja. Yöt óli menny valvoessa, päivällä raivótar kulki sisälläni.
      Suurin pettymys oli seksihalujen ja kyvynkin täydellinen katoaminen. Olin koko aikuisiän ollut aktiivinen ja myös hyvässä pitkässä ja vireässä parisuhteessa. Ja yhtäkkiä jouduin hakemaan itsestäni halua. Jotenkin olen saannut viritettyä itseni tyydyttävään tilaan, sanan mukaisesti :(
      Ehkä juuri miehelleni tyydyttävään tilaan - siihen rajaan ettei ihan vieraisiin karkaa.
      Aika masentavaa :/ Tuntuu, että tähän on tultu eikä enää muuta valoa ole näköpiirissäkään. Jotenkin tuntuu, että tämä seksijuttu oli osaltani tässä, surullista.

    • Hiekkaa sisällä?

      Mullakin paikat kirvelee yhdynnän aikana nykyään, paikat myös kuivahtaa ihan kuln sekunnissa ja hetkeä ennen koettu intohimo katoaa ennenkuin ehdin edes tajuta tapahtuneen - karmea pettymys valtaa pään ja mies huomaa heti kuivumisen :(
      Vaihtarit on mulle merkinneet vain surua.

      • vaikiki

        Osta Ceridal ihoöljyä apteekista. On lisäaineeton, hajustamaton ja edullinen suihkepullossa. Toimii liukkarina. Toimii myös jokapäiväisessä käytössä limakalvojen hoitajana. Jää kirvelyt pois eikä ole usein tunnetta alkavasta tulehduksesta tai hiivasta.
        Lisäksi käytän Vagifem-puikkoja 3 kertaa viikossa. Mutta ilman öljyä en voisi olla päivääkään.


    • mumma2

      Pelkäsin etukäteen seksin näivettymistä vaihdevuosien myötä, mutta seksistä nauttiminen on niin monesta asiasta kiinni. Hormonit ei sanele kaikkea. Parisuhteen laatu, turvallisuuden ja tällaisenaan hyväksytyksi tulemisen kokeminen on merkittävää. Elämänolosuhteet, työssä jaksaminen jne vaikuttavat myös haluihin. Olen 57 v. Käytin joitakin vuosia sitten Ovestinia, koska pientä virtsarakon ärsyyntymistä tunsin. Pelkäsin, että tähänkö loppuu seksi ja halut ja aloinkin ehdotella seksiä harvemmin. Suhde mieheni kanssa on niin turvallinen, ettei tilapäiset tauot haitanneet. Kului pari vuotta ja nuorin lapsi lähti kotoa. Silloin seksistä löytyi ihana uusi ulottuvuus. Talo oli tyhjä! Saimme toimia ihan fiiliksen mukaan eikä tarvinnut odotella aamuyön tunteihin, että kaikki muut nukkuisivat. Edelleen meillä rakastellaan pari kertaa viikossa. En ole muistanut käyttää Ovestiniakaan kun tuntuu, ettei sitä tarvita. Rakastelu tuntuu huoltavan paikkoja. Rohkeutta siis siskot, seksi voi vielä aktivoitua. Enkä siis käytä mitään muuta hormonihoitoa, en ole vaihdevuosien suhteen oireetonkaan, kyllä peitto lentää joka yö, mutta siihen on niin tottunut kun muuten on asiat hyvin.

    • 55vee

      on aivan totta, että kun suhde on kunnossa, ja kun lapset lentävät pesästä, alkaa uusi seksielämä. Ei tosiaan tarvitse väsyneenä sählätä, eikä odottaa sitä, että nuoriso on muissa maisemissa, vaan voidaan ihan milloin vain fiilisten mukaan toteuttaa kaikkea kivaa. Eikä tosiaan liukkaeita aina edes tarvita, sillä halu voitelee...

      • ne alkaa

        Onpas rohkaisevaa kuulla tuommoista!


      • näin on
        ne alkaa kirjoitti:

        Onpas rohkaisevaa kuulla tuommoista!

        Ja minä voin tuoda lisää rohkaisua sanomalla, että NÄIN ON ;)
        ja ikää samoin 55 vuotta.


    • Kuuma kissa

      Joo, ja vielä yks samansuuntainen kommentti: Mulla on halut vaan lisääntyneet ja ikää on pian 56v ;) Kuivuudesta ei tietoakaan eikä mitään hormonivalmisteita ole käytössä. Hommatkaa hyvät naiset apua, jos teillä on jotain kuivumis- tai kirvelyongelmaa, sillä nykyisin apua ko. vaivoihin on runsaasti saatavilla! Ei siis tarvitse vain kärvistellä ja luopua seksistä, joka on niin ihanaa ja valtavan suuri voimavara ihmiselle :) Jos ei apteekin reseptivapaista tuotteista ja liukkareista ole apua, niin rohkeasti vaan gynelle kertomaan huolenaiheesta, niin viimeistään reseptituotteilla ongelmaan saa korjauksen. Jos ei halua mitään hormonikorvaushoitoa, on hyvä vaihtoehto paikallisestrogeeni (Vagifem ym.)

    • kokemustaon

      Jaa jaa te 45-57 vuotiaat--Teillä on vielä edessäpäin ne varsinaiset vaihdevuodet.
      minäkin kirjoittelin vielä 57 vuotiaana että mitähän ne vaihtari oireet oikein ovat. Varmasti naisten keksimiä metkuja.
      Oireet tulee joku päivä niin voimakkaana että vie jalat alta ja lähtö onkin ensiapuun ensin sydäntutkimuksiin ja aitten alkaakin se lääkärissä juokseminen. Mitataan hormonitasoja..kaikki näyttää hyvältä mutta taas meni jalat alta jne. ja lääkäri-setä on ihan ymmällään ja määrääkin masennuspillerit ja arvelee paniikin olevan syynä. Ei kannata lääkäri-sedälle ainakaan mennä vaan heti nais-gynelle.
      Tätä tosikertomusta voisi jatkaa pitempäänkin. Nyt 64 vuotiaana ei ole enää kuin jokunen hikipuuska yöllä ja pari pissakäyntiä, nivelkipuja, päänsärkyä ja painon tarkkailua liikunnalla mikäli lonkat, polvet ja selkä kestää.

      • Hilma ja Vilma

        Ei ne välttämättä ole 57 vuotiaalla edessäpäin ne vaivat, olen 56v.ja kärsinyt hilimanpäivistä useemman vuoden, ja kun jouduin lopettamaan hormonikorvaushoidon n. puoli vuotta sitten, niin olen TODELLA kärsinyt : hirveitä hikikohtauksia yötä päivää, yhtään (siis huom! yhtään) yötä en ole saanut nukuttua putkeen, heräilen parin tunnin välein. paino noussut n.8 kg puolessa vuodessa vaikka olen lisännyt liikuntaa ja ruokavalio on sama kuin ennenkin. Mieliala on vaihteleva, MUTTA yhteen asiaan olen vielä tyytyväinen: seksi sujuu, jopa paremmin kuin aikaisemmin. Olen kade niille naisille jotka voivat helpottaa oloaan lääkkellä/luontaistuotteilla, meikäläinen ei voi käyttää kumpiakaan. Joten kyllä meitä naisparkoja on kaikenlaisilla vaivoilla siunattu.......yritetään kestää kuitenkin.


    • kokemustaon

      Niin.jäi vielä kertomatta että ennen vaihdevuosioireita seksihalut oli ihan huipussaan eli jatkuvasti teki mieli seksiä. Sitten kun oireet alkoivat loppuivat nekin kuin seinään. Vaihtareissa onkin se hormonitason vaihtelu kammottavaa ja se tekee niitä pahoja oireita.
      Virtsaoireet, karkailu ja jatkuva pissahätä aluksi ja sitten kirvelyt ja kutinat.
      Jos olisin tiennyt kaiken tulevan niin olisin ennakkoon jo ostellut alapäähän lääkkeet. Menee aikaa ennenkuin saa taas limakalvot kuntoon ja tuskinpa kukaan pystyy sekstaamaan jos alapää on vereslihalla.
      Gyneltähän ei saa homonihoitoa ennenkuin kuukautiset ovat loppuneet ja muutkin oireet selvästi nähtävissä.

    • Kierukkainen

      gynellä hoitoa saa, vaikka kuukautiset tulisikin. Niiden loppuminenhan EI ole hormonikorvaushoidon peruste. Esim runsaisiin vuotoihin ja kipuihinhan hormonikierukka on hyvä helpotus. Ja estrogeenivajetta voi olla syystä jos toisesta nuorempanakin kuin vv-iässä.

      • Anonyymi

        Riippuu siitä kuka gyne on kysymyksessä. Molemmanlaisia löytyy.

        N-77


    • poppop

      Seksihän harvenee ja loppuu kuitenkin jossain vaiheessa. Ei se kuus-seittemänkymppinen heiluta peittoa enää nelikymppisen malliin. Kyllä se on vaan kasvettava siihen vanhuuteen pikkuhiljaa ja ymmärrettävä, että muut asiat vaan luonnostaan ajaa seksin edelle. Henkistähän se elämä sitten alkaa enemmän olemaan.

    • yess1

      no hah! eipä kyllä lopu, ei ainakaan meillä. Olemme 50 risat vpari , tosin olleet vasta muutaman vuoden yhdessä. Itse asiassa en kärsi mistään "hilman-oireista", kun kävin heti apua sydämen tykytykseen ja ahdistukseen.

    • puumatarja

      Olen 57 ja mulla ainakaan halut ole muuttunut miksikään..enkä ole kuivakaan sanoo mieheni 😂tosin käytän ovesten emätinpuikkoja kerran viikossa ja en muita hormoneja.Tosin oli alkuvaiheessa vaihtareita haluttomuutta ja luulen johtuvan kuumistaaalloista..kun ei pystynyt nukkuun ja oli litimärkä muualta kun emättimestä 😁sen sain pois R10 homeopaattisella.Kaikkee kannattaa kokeilla...kerranviikossa meillä myllätään ja orkkuherkkyys on tallella 😛

      • Minula ei ole halut vähentneet, päinvastioin. Mieheni
        pysty enää pysty tyydytämään minua.
        Nainen 59


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1522
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1329
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1172
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1129
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      955
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      720
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      646
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    Aihe