Ei ole mitään nimilistaa eikä kukaan tiedä keitä siihen kuuluu?
Mistä tietää esimerkiksi kuka pappi kuuluu tähän järjetöön?
Onko tämä joku samantyylinen järjestö ortodoksisuuden sisällä kuin on lestadiolaisuus luterilaisten parissa?
Millaista oppia nämä Kosmas järjestöläiset kannattavat?
Miten se eroaa ortodoksisuudesta?
Kuuluvatko he ortodoksiseen kirkkoon?
Keitä ovat nämä Kosmas Aitolialaiset?
43
697
Vastaukset
- Vahtera
Ajatteletko todella, että ortodoksipappi voisi olla kuulumatta ortodoksiseen kirkkoon?
Luepa tekstisi uudelleen ja mieti, mitä olet kirjoittanut.
Anteeksi opettava ja ärtynyt sävy. Rajansa kuitenkin provokaatioillakin.- logiikkapelaaoikein?
Ajatteletko todella, että ortodoksipappi voisi olla kuulumatta ortodoksiseen kirkkoon?
Ortodoksinen kirkko ei kai ole Kosmas Aitolialaisen järjestö?
Voisitko itse ensin lukea viestin kunnolla ennenkuin vastaat?
Eli millaista oppia nämä Kosmas järjestöläiset kannattavat?
Miten se eroaa ortodoksisuudesta?
Kuuluvatko he ortodoksiseen kirkkoon?
Miten Kosmaiitit eroavat ortodokseista järjestönä?
- yx ortodoksi
Kuuluvat kaikki ortodoksiseen kirkkoon. Ei ole mityään erityisoppeja.
- Noviisin päiväkirja
Helpoimmin saat selville, mitä kosmaiitit opettvat, kun menet sivulle http://www.kosmas.fi/ ja luet niitä pdf -tekstejä.
Pappien kohdalla voit ajatella, että kuka tahansa pappi, joka ei ole yhteysliikkeen allekirjoittajien joukossa, saattaa olla kosmaiitti tai sen henkinen tukija.
Julkista jäsenlistaa ei ole, mutta jonkun viranomaisen kautta varmaan voit selvittää ainakin yhteisön virallisten vastuunkantajien nimet. Yksittäisiä kosmaiitteja löytyy varmaan jokaisesta kirkkokahviporukasta, mutta he eivät erikseen julista jäsenyyttään.
Kosmas Aitolialaisen veljestö on ortodoksisen kirkon sisällä ja opettaa ortodoksisia asioita. Varsinainen veljestö pohjautuu Kreikkalaiseen luostariin. Veljestö vastustaa muutoksia yleensä ja vaikuttaa olevat hyvin kriittinen suhteessa viime vuosikymmenien seksuaaliseen vapautumiseen. Veljestö ei tiettävästi opeta mitään, mikä olisi ortodoksisen perusopetuksen vastaista. - Vahtera
Alkuperäinen kysyjä kysyy, mistä tietää, kuka pappi kuuluu järjestöön. Sitten hän kysyy, kuuluvatko järjestöön kuuluvat ortodoksiseen kirkkoon.
Revi tästä logiikkaa.- 303030
Eli kuuluvatko kosmaiitit ortodoksiseen kirkkoon?
Ovatko saaneet siunauksen ortodoksiseslta kirkolta toimilleen ja ajatuksilleen?
Onhan lestadiolaisetkin luterilaisen kirkon alaisia vaikkakin opillisesti hyvinkin poikkeavia toisistaan.
Esimerkiksi juuri homo kysymyksissään.
Miten paljon siis kosmaiitit eroavat suomen ortodoksisen kirkon linjoista kannanotoissaan?
Olen puhunut erään kosmaiitin kanssa ja hänen palavat lauseensa eivät aina saa minun kannatustani.Pidän häntä tuomitsevaisen tyylisenä ja samaa olen myös huomannut palstallakin nimimerkki rukoilevan ortodoksin kannanottoina.
Se saa minut miettimään onko koko järjestön toimet tuollaisia vaiko onko asialla pari yksittäistä ihmistä?
Jotenkin tämä kosmaiitti ja tämä rukoileva ortodoksi heissä on jotain samaa. - away from
303030 kirjoitti:
Onhan lestadiolaisetkin luterilaisen kirkon alaisia vaikkakin opillisesti hyvinkin poikkeavia toisistaan.
Miten paljon siis kosmaiitit eroavat suomen ortodoksisen kirkon linjoista kannanotoissaan?
Olen puhunut erään kosmaiitin kanssa ja hänen palavat lauseensa eivät aina saa minun kannatustani.Pidän häntä tuomitsevaisen tyylisenä ja samaa olen myös huomannut palstallakin nimimerkki rukoilevan ortodoksin kannanottoina.
Se saa minut miettimään onko koko järjestön toimet tuollaisia vaiko onko asialla pari yksittäistä ihmistä?
Jotenkin tämä kosmaiitti ja tämä rukoileva ortodoksi heissä on jotain samaa.Ne kaksi kosmaiittia jotka tunnen eivät ole lempeitä toisia ihmisiä kohtaan vaan tuomitsevan tyylisiä.He eivät salli ihmisissä virheitä tai erilaisuutta.
Heidän mielipiteensä ovat aina jyrkkiä ja periksi antamattomia.
Kyllä he hyvääkin tekevät mutta ihmisinä ovat jotenkin sellaisia etteivät houkuttele läheisyyteensä. - Noviisin päiväkirja
303030 kirjoitti:
Jotenkin tämä kosmaiitti ja tämä rukoileva ortodoksi heissä on jotain samaa.Kosmaksen sivuilta saat selville, millainen on kosmaiittien opetus. Se ei ole ristiriidassa ortodoksisen kirkon opetuksen kanssa, mutta varmasti törmäyskurssilla kaikenlaisten auringonkukkien, yhteysliikkeen ja sateenkaariväen kanssa.
Jos joku yksittäinen kosmaiitti on puheissaan kärkevä ja tuomitseva, on se hänen henkilökohtainen syntinsä. Kenellekään ortodoksille ei ole sopivaa ryhtyä kutsumaan nimettyä henkilöä syntiseksi tai harhaoppiseksi. Tätä tarkoitusta varten meilä on katumuksen sakramentti. Jos joku yksittäinen seurakuntalainen kokee kosmaiittien opetuksen syyllistävän häntä itseään, on viisainta mennä keskustelemaan oman rippi-isänsä kanssa. Noviisin päiväkirja kirjoitti:
Kosmaksen sivuilta saat selville, millainen on kosmaiittien opetus. Se ei ole ristiriidassa ortodoksisen kirkon opetuksen kanssa, mutta varmasti törmäyskurssilla kaikenlaisten auringonkukkien, yhteysliikkeen ja sateenkaariväen kanssa.
Jos joku yksittäinen kosmaiitti on puheissaan kärkevä ja tuomitseva, on se hänen henkilökohtainen syntinsä. Kenellekään ortodoksille ei ole sopivaa ryhtyä kutsumaan nimettyä henkilöä syntiseksi tai harhaoppiseksi. Tätä tarkoitusta varten meilä on katumuksen sakramentti. Jos joku yksittäinen seurakuntalainen kokee kosmaiittien opetuksen syyllistävän häntä itseään, on viisainta mennä keskustelemaan oman rippi-isänsä kanssa.Keskustelin joskus itse kosmaiiteista oman rippi-isäni kanssa.En silloin ollut muodostanut omaa näkemystä koska omia kokemuksia ei ollut.Nyt jälkeenpäin ajatellen oman rippi-isän sanoja ne tuntuvat oikeilta ja miksi eivät olisi.
Minusta ei tulisi homoseksuaalia koska olen hetero mutta en ymmärrä oikein etät joku jaksa heistä numeroakaan tehdä.Minusta se on tuomitsemista.Tottahan minäkin tuomitsen tietyt ihmisryhmät ja vaikkei kristinusko mitään syytä tuomitsemiselle anna niin minulla on siihen omat henkilökohtaiset syyt.
Sen sijaan en näe homokeskustelussa mitään järkeä kn se saa kiihkomielisiä piirteitä.Toisia ei saa tuomita sen perusteella ettei joku asia kiinnosta itseään.
Se on eri asia minusta jos joku on kokenut jotain ns. vääryyttä tai kaltoinkohtelua jonkun ihmisen vuoksi.
Silloin tämän ihmisen negatiivisia piirteitä käytetään aseina ihmistä itseään kohtaan vaikka itse asia ei ihmisessä sitä erroria tekisikään vaan ihminen ikäänkuin syyttää lets say.. olin kännissä siksi törppöilin... ei se känni ihmistä ajanut vääärintekoonsa vaan se ihminen itse.
Hän olisi sen väärinteon osannut tehdä ilman humalatilaansakkin. No se kuka on kokenut vääryyttä voi tokaista että senkin kännikala ja käyttää tätä heikkouta antaakseen ihmiselle takaisin vaikka hyvin tietää että ihminen on heikko itsensä takia ei alkoholin. yms.
En koe kosmaiittien syyllistävän minua mutta en osaa hyväksyä sellaista ihmistenkohtelua mitä he tekevät.Vaikka mitäpä se minulle kuuluu.Eiväthän he kosketa minun elämääni eivätkä hengellistä elämää paitsi kuin että joudun joskus eräältä papilta saamaan siunauksen koska hän kuuluu ort. kirkkoon.Tulee vain tunne että haluaa kaihtaa erittäin teologisia "kirkkoisiä" jotka paneutuvat ennemmin tekstiin ja dogmeihin kuin inhimillisyyteen ja kristinuskoon.- saanut käsityksen et
away from kirjoitti:
Ne kaksi kosmaiittia jotka tunnen eivät ole lempeitä toisia ihmisiä kohtaan vaan tuomitsevan tyylisiä.He eivät salli ihmisissä virheitä tai erilaisuutta.
Heidän mielipiteensä ovat aina jyrkkiä ja periksi antamattomia.
Kyllä he hyvääkin tekevät mutta ihmisinä ovat jotenkin sellaisia etteivät houkuttele läheisyyteensä.Itse olen saanut käsityksen, että näillä isännillä olisi ongelmia oman seksuaalisuutensa kanssa, pitäneekö paikkansa? Ainakaan aikuinen, joka tuntee hyvin oman itsensä ja tunnistaa omat seksuaalisuutensa piirteen, ei koskaan lähde kiihkoilemaan näillä asioilla. Jokainen ihminen on erilainen, mutta silti hän on aina Jumalan omaksi kuvakseen luoma, näin siis ortodoksisen näkemyksen mukaan.
On tietenkin mahdollista, että jossakin on myös sellainen ortodoksi, joka esimerkiksi helluntailaisen taustansa takia jatkaa elämistä karismaattisena helluntailaisena vaikka onkin periaatteessa ortodoksisen seurakunnan jäsen.
Näistä pikkupuljuista pitää siis pysyä erossa mahdollisimman tarkkaan. Seuran jäsenistö voi sitten rauhassa tuomita toinen toisiaan ja ojentaa oikeaan seksuaalisuuteen, sillä nämä seksiasiathan heitä kovasti kiinnostavatkin. - orto vain
epitimia kirjoitti:
Keskustelin joskus itse kosmaiiteista oman rippi-isäni kanssa.En silloin ollut muodostanut omaa näkemystä koska omia kokemuksia ei ollut.Nyt jälkeenpäin ajatellen oman rippi-isän sanoja ne tuntuvat oikeilta ja miksi eivät olisi.
Minusta ei tulisi homoseksuaalia koska olen hetero mutta en ymmärrä oikein etät joku jaksa heistä numeroakaan tehdä.Minusta se on tuomitsemista.Tottahan minäkin tuomitsen tietyt ihmisryhmät ja vaikkei kristinusko mitään syytä tuomitsemiselle anna niin minulla on siihen omat henkilökohtaiset syyt.
Sen sijaan en näe homokeskustelussa mitään järkeä kn se saa kiihkomielisiä piirteitä.Toisia ei saa tuomita sen perusteella ettei joku asia kiinnosta itseään.
Se on eri asia minusta jos joku on kokenut jotain ns. vääryyttä tai kaltoinkohtelua jonkun ihmisen vuoksi.
Silloin tämän ihmisen negatiivisia piirteitä käytetään aseina ihmistä itseään kohtaan vaikka itse asia ei ihmisessä sitä erroria tekisikään vaan ihminen ikäänkuin syyttää lets say.. olin kännissä siksi törppöilin... ei se känni ihmistä ajanut vääärintekoonsa vaan se ihminen itse.
Hän olisi sen väärinteon osannut tehdä ilman humalatilaansakkin. No se kuka on kokenut vääryyttä voi tokaista että senkin kännikala ja käyttää tätä heikkouta antaakseen ihmiselle takaisin vaikka hyvin tietää että ihminen on heikko itsensä takia ei alkoholin. yms.
En koe kosmaiittien syyllistävän minua mutta en osaa hyväksyä sellaista ihmistenkohtelua mitä he tekevät.Vaikka mitäpä se minulle kuuluu.Eiväthän he kosketa minun elämääni eivätkä hengellistä elämää paitsi kuin että joudun joskus eräältä papilta saamaan siunauksen koska hän kuuluu ort. kirkkoon.Tulee vain tunne että haluaa kaihtaa erittäin teologisia "kirkkoisiä" jotka paneutuvat ennemmin tekstiin ja dogmeihin kuin inhimillisyyteen ja kristinuskoon.Eivät kosmaiitit ole enää pitkään aikaan puhuneet tai kirjoittaneet homoista mitään. Nyt he puuhaavat Athos- henkisiä luostareita Lammin Ronnille. Homoasia on selvä ortodoksisessa kirkossa, vain sateenkaariväelle ja yhteysliikeläisille se on epäselvä. Kosmaiitit eivät ole ketään kohdelleet huonosti.Veljestön jäsenethän ovat maallikoita, eivät he joudu pastoraalisessa mielessä homojen ym seksuaalivähemmistöläisten kanssa tekemisiin. Nimimerkki epitimia on ortodoksisuudesta pihalla kuin lumiukko.
- on kaikkein tärkeint
Noviisin päiväkirja kirjoitti:
Kosmaksen sivuilta saat selville, millainen on kosmaiittien opetus. Se ei ole ristiriidassa ortodoksisen kirkon opetuksen kanssa, mutta varmasti törmäyskurssilla kaikenlaisten auringonkukkien, yhteysliikkeen ja sateenkaariväen kanssa.
Jos joku yksittäinen kosmaiitti on puheissaan kärkevä ja tuomitseva, on se hänen henkilökohtainen syntinsä. Kenellekään ortodoksille ei ole sopivaa ryhtyä kutsumaan nimettyä henkilöä syntiseksi tai harhaoppiseksi. Tätä tarkoitusta varten meilä on katumuksen sakramentti. Jos joku yksittäinen seurakuntalainen kokee kosmaiittien opetuksen syyllistävän häntä itseään, on viisainta mennä keskustelemaan oman rippi-isänsä kanssa.Onpa noviisilla neuvot! Ehkäpä aivopesu on jo viety noin pitkälle?
Ainakaan minä en mene näin epämääräisen järjestön nettisivuja selaamaan ja jättämään sinne kävijätilastoihin merkkejä omasta koneestani. En halua antaa minkäänlaista tukea näille tiukkapipoisten ja ahdasmielisten käännynnäisten pietiestisille järjestöille.
Ja mikä on kaikkein tärkeintä, kyllä "kosmaiittien" itsensä pitää mennä juttelemaan rippi-isänsä kanssa, jos heidän toimintansa aiheuttaa ahdistusta ja tuskaa viattomissa lähimmäisissä. "Kosmaiittienkin" pitää oppia elämään rauhassa kaikkien lähimmäistensä kanssa heitä rakastaen ja kunnioittaen. Sellainen ahdisteleminen uskonnon varjolla on suuri synti, eikä Kristus itse koskaan olisi hyväksynyt sellaista. orto vain kirjoitti:
Eivät kosmaiitit ole enää pitkään aikaan puhuneet tai kirjoittaneet homoista mitään. Nyt he puuhaavat Athos- henkisiä luostareita Lammin Ronnille. Homoasia on selvä ortodoksisessa kirkossa, vain sateenkaariväelle ja yhteysliikeläisille se on epäselvä. Kosmaiitit eivät ole ketään kohdelleet huonosti.Veljestön jäsenethän ovat maallikoita, eivät he joudu pastoraalisessa mielessä homojen ym seksuaalivähemmistöläisten kanssa tekemisiin. Nimimerkki epitimia on ortodoksisuudesta pihalla kuin lumiukko.
Voi olla että on pihalla tai sitten haluaakin olla pihalla tietyistä asioista.Minä haluan elää Jumalalle ja Jumalan vuoksi en ihmisten tai traditioiden yms. minusta maallisen.No en osaa sitä selittää.Ettehän te edes ymmärtäisi saati että se teitä kiinnostaisi.
Ei ole minullekkaan kukaan heistä tehnyt pahaa tunnen jopa yhden hallituksen jäsenenkin ja on erittäin harras ortodoksi ja todella auttaa ihmisiä myös.Olen joskus hänestä huolissani koska eivät kaikki hallituksen jäsenet ole kuin hän.Mutta yleisesti ottaen jonkinlaiseen jyrkkyyteen olen törmännyt enkä tarkoita uskonnollista vaan ihmisiin kohdistuvaa jyrkkyyttä mitä tulee toisten hyväksymiseen.
Mutta ei kaikista tai kaikkien mielipiteistä tai tulkinnoista voi pitää vaikkapa olisivatkin kosmaiitteja, ortodokseja yms.- Voi voi
epitimia kirjoitti:
Keskustelin joskus itse kosmaiiteista oman rippi-isäni kanssa.En silloin ollut muodostanut omaa näkemystä koska omia kokemuksia ei ollut.Nyt jälkeenpäin ajatellen oman rippi-isän sanoja ne tuntuvat oikeilta ja miksi eivät olisi.
En koe kosmaiittien syyllistävän minua mutta en osaa hyväksyä sellaista ihmistenkohtelua mitä he tekevät.Vaikka mitäpä se minulle kuuluu.Eiväthän he kosketa minun elämääni eivätkä hengellistä elämää paitsi kuin että joudun joskus eräältä papilta saamaan siunauksen koska hän kuuluu ort. kirkkoon.Tulee vain tunne että haluaa kaihtaa erittäin teologisia "kirkkoisiä" jotka paneutuvat ennemmin tekstiin ja dogmeihin kuin inhimillisyyteen ja kristinuskoon.Vai taas on valeortodoksi seksiaddikti palstalla trollaamassa ja ilmapiiriä myrkyttämässä.
- sairas pelle
Voi voi kirjoitti:
Vai taas on valeortodoksi seksiaddikti palstalla trollaamassa ja ilmapiiriä myrkyttämässä.
Mielenterveys juoppo 02.00 tullut palstalle miinustelemaan ja kyttäämään.
- Noviisin päiväkirja
on kaikkein tärkeint kirjoitti:
Onpa noviisilla neuvot! Ehkäpä aivopesu on jo viety noin pitkälle?
Ainakaan minä en mene näin epämääräisen järjestön nettisivuja selaamaan ja jättämään sinne kävijätilastoihin merkkejä omasta koneestani. En halua antaa minkäänlaista tukea näille tiukkapipoisten ja ahdasmielisten käännynnäisten pietiestisille järjestöille.
Ja mikä on kaikkein tärkeintä, kyllä "kosmaiittien" itsensä pitää mennä juttelemaan rippi-isänsä kanssa, jos heidän toimintansa aiheuttaa ahdistusta ja tuskaa viattomissa lähimmäisissä. "Kosmaiittienkin" pitää oppia elämään rauhassa kaikkien lähimmäistensä kanssa heitä rakastaen ja kunnioittaen. Sellainen ahdisteleminen uskonnon varjolla on suuri synti, eikä Kristus itse koskaan olisi hyväksynyt sellaista.Toistan vielä: Kosmaiittien opetuksista saa parhana käsityksen, kun käy lukemassa heidän kirjoituksiaan.
Jos joku kosmaiitti on hieman pihalla uskonnostaan, se ei tarkoita, että koko veljeskunta olisi harhassa.
Veljeskunta ei ehkä ole vain käännysnnäisten vallassa, kun kerran heidän opettajansakin tulee kreikkalaisesta luostarista.
Homokeskustelua ylläpitävät ne, joille se on henkilökohtaisesti tärkeä. Muut ortodoksit osaavat keskittyä suurempiin uskonkysymyksiin. - vain kerätä rohkeutt
Noviisin päiväkirja kirjoitti:
Toistan vielä: Kosmaiittien opetuksista saa parhana käsityksen, kun käy lukemassa heidän kirjoituksiaan.
Jos joku kosmaiitti on hieman pihalla uskonnostaan, se ei tarkoita, että koko veljeskunta olisi harhassa.
Veljeskunta ei ehkä ole vain käännysnnäisten vallassa, kun kerran heidän opettajansakin tulee kreikkalaisesta luostarista.
Homokeskustelua ylläpitävät ne, joille se on henkilökohtaisesti tärkeä. Muut ortodoksit osaavat keskittyä suurempiin uskonkysymyksiin.No mutta, ettekö sitten voisi keskustella homoudesta ihan keskenään vain siellä omissa tupailloissanne?
Ainakaan minusta ei ole mitenkään kiinnostavaa seurata aikuisten miesten epätietoisuutta omasta seksuaalisuudestaan. Eihän näistä henkilökohtaisista ongelmista mitään sen yleisempää tai ylevämpää voi kehittyä.
Pitäisi vain kerätä rohkeutta edes sen verran, että uskaltaisi elää omaa elämäänsä. - Mielen terveys pöllö
sairas pelle kirjoitti:
Mielenterveys juoppo 02.00 tullut palstalle miinustelemaan ja kyttäämään.
Epi timia ko se siinä taas setä miehistä haavei lee?
Opettele ihmeessä suomea ja oikeinkirjoitusta, niin et heti paljastu.
- vihaxpistää
Kaikenmaailman elämälle vieraita äärihihhuleita ilmestyy joka ryhmään.
Niin luterilaisuuteen kuin ortodoksisuuteenkin. Nämä aitolilaiset kosmat ovat
mielipiteissään ähkiviä, ei henki siellä kulje. Tunnen useita ja hyvin ovat yläpuolella muita.
Ronnin laitokselle mistä ihmeestä rahaa tullut, ei ole halpa paikka.
Suomessa ortodokseja muutenkin vähän ja näin tekevät hallaa hajottamalla voimavaroja kaiken maailman laitoksiin. Tekisivät työtä vaikka Valamon hyväksi.Rahapolitiikkaa olen minäkin miettinyt.Joskus on tullut mieleen se kohu isä Efraimista hänhän on antanut Ronnille siunauksensa.Venäläisiinhän heillä on lämpimät välit.Toisaalta jos ei vie ort. kirkolta rhaa eikä resursseja mitäpä sitä vastaankaan olisi.Toisaalta suru että Valamon asiat ovat huonolla tolalla mutta toisaalta on luostareita ja yhteisöjä jotka ovat osanneet hoitaa asiansa hyvinkin.
Luulen että se yhteys ja kosmaiittien nokittelu on saanut alkunsa vain suvaitsemattomuudesta molemminpuolin.Sinänsä hengellisessä mielessä turhaa.Ei edistä hengellisyyttä ja koskee teologisia näkemyksiä.Uskon pitäisiyhdistää ei eriyttää toisistaan ja kuppikunnat eriyttävät kristittyjä.
Joku on ottanut nokkiinsa jostakin "tuohtunut" ja kiivastunut ja antanut vastauksensa homokirjallisuutena ja sitten tälläiset keskustelupalstat ovat poikineet hieman siihen keskusteluun tarpeetonta volyymiä lisää.
- minävaan6
KYllä se niin on, että joka on oman seksuaalisuutensa kanssa sinut, sen ei tarvi haaskata energiaansa huolehtimalla muiden sänkyasioista.
Tärkeämpääkin tekemistä löytyy kyllä! - hessu542
Kosmas Aitolilaisen nimi pilataan kaikenmaailman hörhöilyllä.
- uki3
On jotenkin käsittämätöntä että pitää perustaa erilaisia järjestöjä ja kuppikuntia kun ollaan eri mieltä tulkinnoista ja hengellisistä tarpeista.
Sen sijaan olisi hyvä oppia suvaitsemaan ja sietämään toisia ihmisiä.
Usko on yksilön oma asia.Mikään ryhmittyminen ei muuta ketään yksityistä ihmistä miksikään. - Höpöt
"Ei ole mitään nimilistaa eikä kukaan tiedä keitä siihen kuuluu?"
Jokainen tietää tasan keitä siihen kuuluu.- Jokainen
Tarkoittanet, että jokainen, joka ei ole allekirjoittanut Yhteysliikkeen nimilistaa, on potentiaalinen kosmaiitti?
- pitäisi aina välillä
Jokainen kirjoitti:
Tarkoittanet, että jokainen, joka ei ole allekirjoittanut Yhteysliikkeen nimilistaa, on potentiaalinen kosmaiitti?
Jonkun pitäisi nyt selittää näille ressukoille, että ortodoksisen käsityksen mukaan Jumalan on luonut jokaisen heistä omaksi kuvakseen, eikä Jumala tuomitse heitä vaikka heillä olisikin homoeroottisia kiinnostuksia. Ei niiden takia tarvitse mitään omaa homofobisten kuppikuntaa perustaa.
Fomofomisethan pelkäävät nimenomaan omaa seksuaalisuuttaan ja erityisesti omia homoseksuaalisia ajatuksiaan, mutta ei kukaan Kirkon jäsen voi sellaisella perusteella mitään omaa lahkoa perustaa.
Nämä "kosmaiitit" ovat nyt aivan omilla harhapoluillaan. Mutta eriseurana se tietenkin jatkaa toimintaansa aina siihen asti, kunnes kaikkein fanaattisin puuhamies väsyy toivottomaan yritykseensä.
"Kosmaiittienkin" pitäisi aina välillä miettiä, milloin oikein olisi jo aika elää omaa elämää? Tutustua muihinkin ihmisiin ja nähdä vähän muutakin elämää. - Hutiin meni
pitäisi aina välillä kirjoitti:
Jonkun pitäisi nyt selittää näille ressukoille, että ortodoksisen käsityksen mukaan Jumalan on luonut jokaisen heistä omaksi kuvakseen, eikä Jumala tuomitse heitä vaikka heillä olisikin homoeroottisia kiinnostuksia. Ei niiden takia tarvitse mitään omaa homofobisten kuppikuntaa perustaa.
Fomofomisethan pelkäävät nimenomaan omaa seksuaalisuuttaan ja erityisesti omia homoseksuaalisia ajatuksiaan, mutta ei kukaan Kirkon jäsen voi sellaisella perusteella mitään omaa lahkoa perustaa.
Nämä "kosmaiitit" ovat nyt aivan omilla harhapoluillaan. Mutta eriseurana se tietenkin jatkaa toimintaansa aina siihen asti, kunnes kaikkein fanaattisin puuhamies väsyy toivottomaan yritykseensä.
"Kosmaiittienkin" pitäisi aina välillä miettiä, milloin oikein olisi jo aika elää omaa elämää? Tutustua muihinkin ihmisiin ja nähdä vähän muutakin elämää.Tuo, ettei Jumala ketään tuomitse, on luterilainen höpöhöpökäsitys, eikä sillä ole mitään tekemistä ortodoksisuuden kanssa.
Jumala kyllä loi ihmisen omaksi kuvakseen, mutta ihmiselle tämä ei sopinut ja hän rupesi heti kapinoimaan, kuten edelleenkin kapinoi.
- ronninpöllöt
Ronni on yksityisen säätiön juttu, ei ole kirkon laitos eikä kirkon rahoja sinne tule
No olikos tästä jotain epäselvyyttä?
On se ihme kun mistään muusta raamatun lentävästä lauseesta ei ole kukaan kirjoittanut kirjaa?Vaikkapa sianliha kiellosta.
Ihan selkeästi tämä homo tappelu on saanut alkunsa täydellisistä ihmisistä.Toinen ovat täydelliset kristillisyyttä elämäänsä kaipaavat homoseksuaalit tai homofundamnetalistit jotka ajavat henkeen ja vereen asti tasa-arvoa jokaisessa asiassa tai kukkahatut ja toinen on täydelliset homofobiset hetero ortodoksit.
Toinen on aloittanut tasa-arvoisen homojulistuksen ja toinen osasto on sitten taas vastannut hysteerisesti takaisin homokirjalla.
Hirveästippä on järkeä ja lukeneita ihmisiä vielä.Täysin henkilökohtaista ja suvaitsematonta ja epähengellista touhua näin niinkuin yleisesti ottaen.Lapsellista.
Mikä on hengellisen elämän tila jos pitää jantella yhteiskunnallisista asioista.Ja kun olisi joku edes huolestuttava tai uhkaava asia mutta kun ei ole edes.On vain haluttu huutaa suureen ääneen.Siellä on taas pari kaveria puolin ja toisin joitten henkilökemiat ärsyttävät toisiaan että on asiasta sitten väännetty teologinen riiita.Hävettävää sinänsä kuorruttaa tuollaiset asiat hengellisiksi.
- näin on näreet
Ronni on kyhätty kokoon vain rikkomaan Suomen Ortodoksien rivejä! Jos eivät suoraan kirkon rahoja veisikään, vievät ne välillisesti ja hajottavat muutenkin pienen kirkon rivejä. Eivätkä edes häppee.
Myyräntyötä.No ei se suomen ort. kirkolta pois ole jos mitä tekevätkin.Mutta se että miksi pitää olla kuppikuntia?
En jymmärrä.Kirkon sisällä niitä kuppikuntia taitaa olla jo muutenkin yhteiskuntaluokkien muodossa.
Vähän kun joku nostaisi nenän pystyyn ja sanoisi meille ei tämä kelpaa tai jotain ei hyväksy sitten syntyy taas uusi aate.
No kukapa tässä täydellinen olisi osaahan sitä itsekkin olla yksi perkele suuttuessaan mutta että perustaisi jonkun anti-yhdistyksen ei kai koko ortodoksinen kirkko tai kaikki suomen ortodoksit niin kauheita ole että pitää lähteä siitä pois.Vai mikä tässä hommassa on oikein.Hengellisiäkin yhteisöjän on ortodokseilla jo miksi tarvitaan lisää?Tulee lähinnä mieleen joku henkilökemiallinen onkelma.- Kipa442
epitimia kirjoitti:
No ei se suomen ort. kirkolta pois ole jos mitä tekevätkin.Mutta se että miksi pitää olla kuppikuntia?
En jymmärrä.Kirkon sisällä niitä kuppikuntia taitaa olla jo muutenkin yhteiskuntaluokkien muodossa.
Vähän kun joku nostaisi nenän pystyyn ja sanoisi meille ei tämä kelpaa tai jotain ei hyväksy sitten syntyy taas uusi aate.
No kukapa tässä täydellinen olisi osaahan sitä itsekkin olla yksi perkele suuttuessaan mutta että perustaisi jonkun anti-yhdistyksen ei kai koko ortodoksinen kirkko tai kaikki suomen ortodoksit niin kauheita ole että pitää lähteä siitä pois.Vai mikä tässä hommassa on oikein.Hengellisiäkin yhteisöjän on ortodokseilla jo miksi tarvitaan lisää?Tulee lähinnä mieleen joku henkilökemiallinen onkelma.Henkilökemiat riitelee, niinpä niin. VALLANHIMO! Se se on mikä pukeutuu nyt "hengelliseksi" .
- ukko vaan
En minä ainakaa sinne senttejäni kanna. Eiköhän ne tukirahat tule vaikka Kreikasta. Niinkuin ennen vasemmistolaisille tuli toiminta-avustusta Neuvostoliitosta. Mikähän tarkoitus näilläkin tukirahoilla loppupeleissä oikein on? Ei ainakaan mikään hengellinen päämäärä!
- Urban Niemand
Luulisinpa, että näinä aikoina kreikkalaiset tarvitsevat itse rahansa.
- ............
No eikösi Efraimin luostari skiitta ole venäläistä alkuperää?Ekös venäjällä ole paljon uusrikkaita ja lahjoittajia?
- veteraani
JOo-o . Venäläiset valtaavat maan salakavalasti joka nurkasta. Ostavat maita ja mantuja ja taloja ja tontteja ja sitte vielä luikertavat ortodokisuuden avulla. Kyllä me ollaan tyhmiä, ei minkäälaista isänmaalaisuutta.
Valtaa havittelee joka ryhmittymä. - homopelkoiset ry?
HAhahaha, tuo oli hyvä analyysi, että Ronniin vetäytyvät kaikki "homofoobiset". Sehän se olikin se kriisi, mistä kaikki sai alkunsa. Homous ja suhtautuminen siihen. Voi herttinen sentäs. No ans kattoo miten käy.
Jeesus ihan aikuisten oikeesti varmasti olis kans erottautunut pois muista paitsi täydellisistä ihmisistä ja nimenomaan homoista ja lesboista, joo. - Anonyymi
Tietenkin he ovat ortodokseja. He ovat näitä nykyajan fariseuksia. Lisäksi putinisteja ja fyletistejä. Ks. esim. https://orthochristian.com/158818.html, jos englannin kieli taipuu.
- Anonyymi
Joillakin ihmisillä on vain valtava "himo" olla oikeassa.
- Anonyymi
Pyhittäjä Sofroni Saharov (k. 1993): Jumalallinen armo saadaan puoleensa vetämällä, ei väkivalloin
”Lapseni, Jumala ei piileskele pensaiden takana. Sinun ei liioin tarvitse kiipeillä vuorilla kohdataksesi Hänet. Hän tulee ja löytää sinut joka kerta, kun annat anteeksi jollekulle, joka on vahingoittanut sinua, joka kerta, kun autat jotakuta tarpeessa olevaa. Lapseni, jumalallinen armo saadaan sitä puoleensa vetämällä, ei pakottamalla, väkivalloin.”- Anonyymi
Protestantit on tämän juuri näin tajunneet aina.
- Anonyymi
Ei näy missään Pöyhösen vastausta kirkolliskokouksen kannanottoon ja helsingin ortodoksiseurakunnan yhteistyön loppumiseen.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1192990Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302415Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen262408Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631082036- 1141670
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1711378Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2891212Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2601106- 621057
- 711054