vauva puhaltaa soseet äidin naamaan...

tenkkapoo2

eli siinä se ongelma, mitä tehdä? en usko, ettei ole nälkä, syö ruuan jos kiinnitän huomion johonkin muuhun, mutta suurimman osan aikaa puhaltaa. siis ihan tosi iloisena on, hänestä näköjään hauska leikki. minusta ei sitten tippaakaan, kiva olla soseet ja puurot naamalla neljä kertaa päivässä...

onko jollain vinkkiä millä kitkeä tämän ärsyttävä tapa. pari kertaa olen koittanut näyttää tuimalta ja kieltää, ei mitään vaikutusta. suurimman osan aikaa yritän olla kuin en huomaisikaan, mutta ei se mitään järin kivaa olla bataatit silmillä päivästä toiseen.

vauva on 6,5kk, kiinteiden maistelu aloitettiin5kk iässä ja 6kk on syöty ihan aterioita.

7

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sylkyämpäri

      Vaikea antaa ohjeita kun vauva vielä pieni...
      Meillä oli myös tuota naamalle sylkemistä, mutta vasta siinä 1 vuoden ikäisenä, eikä äitiä naurattanut tippaakaan.
      Kielsin aina 3 kertaa sylkemästä ja jos ei tehoa niin sitten vaan pois pöydästä! Ja seuraava ruokailu ajallaan.
      Mutta tämä tuskin tehoaa noin pieneen:(...
      Eiköhän tuo ole vain vaihe mikä menee itsekseen ohi, toivottavasti pian!!:)

    • lusikka84

      Osa on ehdottomasti sitä vastaan, että pöydässä ei saisi leikkiä, mutta itse olen antanut lapselle oman lusikan, jota on ihmetellyt ja pyöritellyt. Se aina välillä rauhoittaa, kun voi keskittyä muuhunkin kuin pelkkään soseeseen, pelleilyyn ja syömiseen.

    • Tenkkapoo2

      Kiitos vastauksista. Vauvan oma lusikka on aina välillä käytössä, näplää sitä hetken ja sitten alkaa taas sylkeminen. Olin tänä iltana jo niin kypsä koko touhuun, että sanoin miehelle, että voisitko hoitaa syötöt kun olet kotona, häntä ei asia harmita yhtä paljon kuin minua.

      Tiedän, ettei vauva kiusaa tahallaan, mutta tämä on varmaan ainoa asia, joka lapsessani tosiaan ärsyttää. Tuntuu henkilökohtaiselta loukkaukselta, että lapsi sylkee naamalleni soseet, jotka olen kohtuullisen suurella vaivalla kaikki itse valmistanut. Ongelma tässä on tietenkin se, että sovellan aikuisten normeja vauvaan, joka ei niitä tunne. Hän on muuten minusta tosi 'kiltti' vauva, eikä turhasta kiukuttele, mutta tämä pelleily sapettaa. Sitä on kestänyt nyt parisen viikkoa ja tosiaan se neljä kertaa päivässä. Noin puolet ruokailuajasta menee puhalteluun. Olen yrittänyt sitäkin, että oikein odotan, että lapsi on nälkäinen, mutta puhaltelu alkaa joka tapauksessa jossain vaiheeessa.

      Olen jopa miettinyt että jos puhaltaa, niin syöminen loppuu siltä aterialta siihen, mutta arvelen, ettei sitä voi noin pienen kanssa tehdä. Ensinnäkin lapsi ei välttämättä tajua syy-seuraussuhdetta ja toisekseen hän tarvitsee ruuan (ei syö kovin suuri aterioita vielä - tätä asiaa ajatellen onneksi :)

      Eli pitää varmaan vaan kestää. Jos ei muu, niin luonne tässä kasvaa - kait.

      • olisiko ajatusta??

        Tuon ikäisen vauvan ruokailun keskeyttämistä kokonaan ei ehkä vielä kannata tehdä.. Mutta onnistuisiko jos tekisit niin, että kun vauva sylkee, katsoisit totisena vauvaa silmiin ja sanoisit, että EI saa tehdä noin.. Ja sen jälkeen kääntyisit pois päin vauvasta puolen minuutin ajaksi ennen kuin jatkaisit syöttämistä. Vauvahan hakee tuolla sylkemisellä huomiota ja reaktiota sinulta.. Jos taas huomion saaminen loppuu tuohon sylkemiseen, niin eihän se vauvalle ole "kannattavaa" toimintaa.

        Minä sain esikoisella hampaan puhkeamisen jälkeen nännin puremisen loppumaan kolmessa päivässä sillä kun puraisun jälkeen kiljaisin, sanoin EI saa tehdä noin ja laskin vauvan sylistä lattialle puoleksi minuutiksi... Ja sitten aloitin imetyksen taas alusta. Nopeasti esikoinen hoksasi, että jos äitiä puree niin joutuu tissiltä pois.

        Odotahan kun pääset vääntämään asioista 2-vuotiaan kanssa.... Aaaargh! :D :D Vaikka vieressä kuinka sanoisi, että älä ota sitä omenaa siitä pöydältä ja toistaa sen kymmenen kertaa (ja takuulla lapsi ymmärtää mitä sanotaan).. Niiiiin silti, silti pitää se omena ottaa. Aaargh!

        Kärsivällisyyttä! Ja tsemppiä! Kyllä tämä vääntäminen lasten kanssa ehkä 20 vuoden päästä helpottaa.. Jos silloinkaan.


    • sdfd

      Meillä oli sama tilanne ja yhden kerran kun kylmästi vein ruoan pois ja lopetin ruokahetken siihen niin ei jatkunut enää ruoan puhaltelu.

    • 3ersag

      Koitapa ottaa jo sormiruuat kehiin vaikka sen lusikkasyömisen ohelle. Menee muksulla mielenkiinto siihen vaikka sitten banaanin lätkimiseen pöytään, on sekin "soveliampaa" kuin tuo naamalle sylkeminen, jos se sinua noin ärsyttää. Eihän hän tietenkään sitä sinua loukatakseen tee, onhan se huisin kivaa tunnustella ruokaa suussa ja katsoa äidin reaktioita.

      Meidän lapsilla ruokamäärät puolivuosikkaana on olleet vielä niin pieniä, että jos on mennyt ihan pelleilyksi, meillä on kyllä evästykset lopetetttu siihen ja nautittu sitten maitoa senkin edestä. Se on meillä vielä tuossa vaiheessa ollut pääasiallisin energian lähde.

    • JokainenTavallaan

      Itse painin saman ongelman kanssa ja meillä kans alkoi toi päristely, puhallus 6 kk ikäisenä. Nyt ollaan 10 kk ja samaa tehdään silloin tällöin. Tulee sellaisina kausina meillä. Kysyin asiasta neuvolassa että mitä tuollaisen vauvelin kanssa pitäisi tehdä. Mulle sanottiin näin että pienen vauvan pitää antaa leikkiä ruualla. Ruokailun tulee aina olla hauska ja miellyttävä (kun puhutaan alle 1 v lapsesta).
      Vasta 1 v jälkeen kun vauva alkaa oikeasti ymmärtämään ruvetaan selittämään miksi ei saa tehdä näin ja näin.
      Jos pientä vauvaa kieltää ja toruu pöydässä voi seurauksena olla syömättömyys, syödessä kiukuttelu. Riippunee vauvan luonteesta.
      Ruokailusta tulee vauvalle nopeasti ikävä tapahtuma.

      Okei olen siis antanut leikkiä lusikoilla ja purnukoilla pöydässä ja huomattavasti vähemmän on näiden ansiosta siivottavaakin. Pääasia on että vauva nauttii ruokailusta. Tavat ruokapöydässä ehtii opettamaan myöhemminkin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe