Lannistumaisillaan oleva15wee tyttö

rankkaa..

Laitan tän nyt tännekkin ja toivoisin jonkinlaisia vastauksia siihen että olenko ihan toivoton tapaus...
Itse kuulin vasta pari päivää sitten että 2vuotiaana minulla diagnosoitiin masennus(en tiedä kuinka vaikea oli)en kuulemma osannut leikkiä kunnolla vaan järjestelin leluja ja erilaisia tavaroita riviin ja erilaisiin järjestyksiin(syynä pääni sisäinen mylläkkä jota yritin järjestellä tälläisellä tavalla).2 ja puoli vuotiaana en ollut sanonut mitään mutta silloin opin nyökkäämään ja pudistamaan päätäni jos halusin/en halunnut jotain ja se oli kuulemma suuri saavutus vaikka muut tuon ikäiset osasivat puhua yksittäisiä sanoja.En melkein ikinä nauranut vaan olin totinen ja enemmän yksinviihtyvä..No en pitkään aikaan puhunut melkein yhtään mitään n.4vuotiaana puhuin silloin tällöin yksittäisiä sanoja no tämä johti siihen että päivähoidossa olin yksin, eskarissa olin paljon yksin, välillä olin poikien kanssa ja muuta mutta erittäin harvoin.Kun menin ala-asteelle jouduin erkkaluokalle ekoiksi 2vuodeksi siitä lähti koulukiusaaminen jota jatkui ylä-asteen seiska luokalle jolloin päätin että nyt saa loppua ja n.17oppilasta luokaltamme kakeen..Välissä tapahtui vanhempien ero (3x),äidin kuolema,koiran kuolema ja perheen vaihto(vaihtu kun oli 1vuotias).Lukemaan oppiminen oli yhtä *elvettiä samoin kertolaskut ja englanti ja nykyisin myös ruotsi äidinkieli..Tuntuu myös että opin asiat paljon hitaammin kuin muut koska en muista melkein mitään ja olen niin epävarma.En myöskään ole sosiaalinen ja minulla on koulussa vain 1kunnon kaveri ja pari muuta kaveria.Ka on kuitenkin 8 ei sentään ihan surkea muttei paraskaan luokaltamme.Opin loppujen lopuksi puhumaan vain puheterapeutin avulla.Nyt tunnen oloni sanoin kuvaamattoman surkeaksi,masennuksesta parantuminen kesti sieltä 2vuotiaasta n.8-9vuotiaaks enkä silloinkaan puhunut oikein kellekkään.Oli ja on yleensä parempi että olen hiljaa enkä kommentoi koska olen kuulemma:idiootti,vammanen,vajaa,huumorintajuton,näsäviisas,itsekäs,tuppaaja ja paljon paljon muuta ja suurimman osan(kaikki) olen kuullut sijais-äidin suusta ja monien muidenkin joten täytyy niiden pitää osittain paikkansa..

12

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppia

      Kirjoituksen perusteella voisi sanoa, että olet hyvin fiksu. Minulla on 12 v. puhehäirioinen poika joka pärjää koulussa ihan hyvin, mutta en uskoisi, että hän pystyisi 15 v. noin hyvin ilmaisemaan tunteita. Uskon, että sinulla on hyvä tulevaisuus edessä, sun pitää löytää vaan se oma "juttu" mikä kohottaisi itsetuntoa.

    • ml213.

      Niin, kirjoituksestasi ainakin tulee esille hyvä itsetuntosi/tunnet itseäsi ja tämä on erittäin hyvä asia ajatellen tulevaisuuttasi. Sekin on huomioitava, miten me ihmiset olemme erilaisia ja tähän liittyy geneettisyys. Voi olla, jos oikein tarkkaan tutkittaisiin sinua, niin joku tarkka tutkimnus voisi löytää piirteistäsi jonkun kehitykseen liittyvän tekijän. Esim. meidän suvussa on hahmottamiseen vaikuttava geneettisyys, jossa on samankaltaisuutta. Mutta, kuten mainitsin, niin nykyään jopa erilaisuudet mielletän sairauksien piikiin.

      ."En myöskään ole sosiaalinen ja minulla on koulussa vain 1kunnon kaveri ja pari muuta kaveria."

      Oletko tuota asiaa pohtinut laajemmin. Niin, jos/kun ihminen on jollain alueella poikkeava, niin juuri tämä poikkevuus ohjaa monasti ihmisiä syrjään. Siis ympäristössä olevat toiset ihmiset "karsastavat" poikkevia ihmisiä,- pitävät heitä outoina ja vaikeammin lähestettyvinä. Niin, aatteleppa ite,- kuka vaikuttaa enitsen siihen, jos poikkeava ihminen ei saa kavereita helposti. Onko se tekijä poikkeavassa ihmisessä, vaiko ympäristössä olevassa ihmisessä, joka ei ole kehittynyt kohtaamaan poikkeavia ihmisiä.

      Niin, mitä ymmärrän sinun tilannettasi, niin voimakkain asia lie tällä hetkellä tuo itsenäistymisesi ja murrosikä/si.Tavallaan elät voimakkaasti kehitystäsi johon kuuluu menneisyyden pohtiminen/kin.Vaikka asiat tuovat ahdistusta, niin todellisuus on. Jos mahdollistut läpikäymään ja elämään ja kestämään vaikeaa elämän vaihettasi, niin tämä tekijä kasvattaa sinusta todellisen timantin ja taas aikuisuutesi on erittäin valoisa. Siis ymmärrystaso tärkeistä asioista on laajentunut keskitasoa laajemmaksi. Jo nyt tuo asia huokuu viestistäsi, olethan kokemut ja todeksielänyt voimakkaita asioita lapsuudesta lähtien.

      Niin, ihmisen epäsosiaalinen käyttäytyminen ja ilkeys toista ihmistä kohtaan ei vaadi kasvua, vaan se on luontaista ihmisen olemuksessa ja taas sosiaalisuus/toisten kunnioittaminen ja empaattisuus vaatii kasvun.Tällä kehityksellä on suurempi vaikutus ihmisen onnellisuuteen kuin kirja/koulu viisaus.

      • rankkaa..

        Kiitos kun olette jaksaneet vastata kysymyksiini ja kertoa omia näkökulmia,en tiedä mainitsinko mutta minua koulukiusattiin melkein läpi ala-asteen joka vaikutti erittäin paljon sosiaalisiin taitoihini..Tiedän että pitäisi uskaltaa hankkia kavereita mutta kaikki tuntuu olevan niin eri henkisiä kuin itse aivan toisella aallonpituudella,jos tiedätte mitä tarkoitan..


      • rankkaa..
        rankkaa.. kirjoitti:

        Kiitos kun olette jaksaneet vastata kysymyksiini ja kertoa omia näkökulmia,en tiedä mainitsinko mutta minua koulukiusattiin melkein läpi ala-asteen joka vaikutti erittäin paljon sosiaalisiin taitoihini..Tiedän että pitäisi uskaltaa hankkia kavereita mutta kaikki tuntuu olevan niin eri henkisiä kuin itse aivan toisella aallonpituudella,jos tiedätte mitä tarkoitan..

        Mietin tuossa että kun minulla oli pienenä niin vaikeaa oppia puhumaan niin eikö silloin ole aika luonnollista että äidinkieli,ruotsi ja englanti on minulle älyttömän vaikeaa?Todistuksessa noiden aineiden nmr.t oli kaikki seiskoja eli ei ihan älyttömän huonoja.Onko ihan epätodennäköistä että pääsisin lukion läpi jos nuo 3 ainetta ovat heikompia?


      • ml213.
        rankkaa.. kirjoitti:

        Mietin tuossa että kun minulla oli pienenä niin vaikeaa oppia puhumaan niin eikö silloin ole aika luonnollista että äidinkieli,ruotsi ja englanti on minulle älyttömän vaikeaa?Todistuksessa noiden aineiden nmr.t oli kaikki seiskoja eli ei ihan älyttömän huonoja.Onko ihan epätodennäköistä että pääsisin lukion läpi jos nuo 3 ainetta ovat heikompia?

        Niin, asiat eivät muutu hetkessä, mutta uskon. Tuolla tietomäärällä ja ymmärrystasollasi tulet saamaan tulevaisuudessa kavereita.Punainen lanka on juuri se, miten tiedostat asioita ja tietoisesti ja alitajuisesti vaikutat ogelmiiisi positiivisesti.

        Niin, jos koulumenestys ei ole kohdallaan, niin ihminenhän voi korjata sitä aikuisopiskelun kautta.


      • Ei ole epätodennäköi
        rankkaa.. kirjoitti:

        Mietin tuossa että kun minulla oli pienenä niin vaikeaa oppia puhumaan niin eikö silloin ole aika luonnollista että äidinkieli,ruotsi ja englanti on minulle älyttömän vaikeaa?Todistuksessa noiden aineiden nmr.t oli kaikki seiskoja eli ei ihan älyttömän huonoja.Onko ihan epätodennäköistä että pääsisin lukion läpi jos nuo 3 ainetta ovat heikompia?

        Lukion englanti ja ruotsi on pelkkää yläasteella opittujen asioiden kertaamista. Seiskan yläastenumerolla pääset aivan varmasti kielistä läpi. Äidinkieli on lukiossa melko haastavaa, koska koko lukio perustuu esseiden kirjoittamiseen. Silti, kun tiedät ongelmasi em. alueella, voit alusta asti panostaa siihen.

        Vaikka nuorella olisi vaikea tai keskivaikea lukihäiriö esimerkiksi kirjoittamisen ja kuullun prosessoinnin osioilla, hän selviää lukiosta, mikäli varsinaisen lukemisen ymmärtämisen alueella ei ole isoja ongelmia. Voit siis olla esim hidas lukemaan, kunhan pystyt ymmärtämään ja muistamaan lukemasi.

        Jos sinulla on todettu lukihäiriö, saat anteeksi siitä johtuvia virheitä ja pientä helpotusta yo-kirjoituksissa. Esim vieraiden kielten kuullunymmärtämiskokeessa pidemmät tauot ja esseissä jatkoaikaa 2 tuntia kauemmin kuin muilla.


      • rankkaa..
        Ei ole epätodennäköi kirjoitti:

        Lukion englanti ja ruotsi on pelkkää yläasteella opittujen asioiden kertaamista. Seiskan yläastenumerolla pääset aivan varmasti kielistä läpi. Äidinkieli on lukiossa melko haastavaa, koska koko lukio perustuu esseiden kirjoittamiseen. Silti, kun tiedät ongelmasi em. alueella, voit alusta asti panostaa siihen.

        Vaikka nuorella olisi vaikea tai keskivaikea lukihäiriö esimerkiksi kirjoittamisen ja kuullun prosessoinnin osioilla, hän selviää lukiosta, mikäli varsinaisen lukemisen ymmärtämisen alueella ei ole isoja ongelmia. Voit siis olla esim hidas lukemaan, kunhan pystyt ymmärtämään ja muistamaan lukemasi.

        Jos sinulla on todettu lukihäiriö, saat anteeksi siitä johtuvia virheitä ja pientä helpotusta yo-kirjoituksissa. Esim vieraiden kielten kuullunymmärtämiskokeessa pidemmät tauot ja esseissä jatkoaikaa 2 tuntia kauemmin kuin muilla.

        Kun osaan lukea nopeasti mutta äidinkielessä ja ruotsis enkussa en muista sijamuotoja,joitakin sääntöjä,jotkut menee taas ihan sekasinkeskenään ja silleen.Luulempa että itselläni on muistissani vikaa ja paljon ja olettaisin että minulla on jonkin sortin oppimishäiriö?Koska en vain ymmärrä tai sitten ymmärrän mutta viikon päästä en muista asiasta suun.mitään..


      • ml213.
        rankkaa.. kirjoitti:

        Kun osaan lukea nopeasti mutta äidinkielessä ja ruotsis enkussa en muista sijamuotoja,joitakin sääntöjä,jotkut menee taas ihan sekasinkeskenään ja silleen.Luulempa että itselläni on muistissani vikaa ja paljon ja olettaisin että minulla on jonkin sortin oppimishäiriö?Koska en vain ymmärrä tai sitten ymmärrän mutta viikon päästä en muista asiasta suun.mitään..

        Niin, ihmisen kehitys monasti kuolkee omaa kulkuaan ja voi siten olla poikkeava. Muistan, kun aikoinaan eräs psykologi kertoi miten hänen luonaan käyneellä tyttösellä oli matematiikan oppimisessa suuria vaikeuksia koulun aloittamisesta lähtien. Mutta, viimeisellä koululuokalla oli valittu matematiikan kilpailuun. Siis oli koulunsa parhaimmistoa.
        Niin, todella asian/tehtävän ymmärtämisestä on kysymys ja monasti tämä asia raksahtaa jolla kulla ihmisellä myöhemmin. Liittynee aivojen kehitykseen/kin.


      • Ei ole epätodennäköi
        rankkaa.. kirjoitti:

        Kun osaan lukea nopeasti mutta äidinkielessä ja ruotsis enkussa en muista sijamuotoja,joitakin sääntöjä,jotkut menee taas ihan sekasinkeskenään ja silleen.Luulempa että itselläni on muistissani vikaa ja paljon ja olettaisin että minulla on jonkin sortin oppimishäiriö?Koska en vain ymmärrä tai sitten ymmärrän mutta viikon päästä en muista asiasta suun.mitään..

        Ihminen muistaa asiat, joita pitää mielenkiintoisina, joten en usko että muistissasi on mitään vikaa. Sinä et vain ole tarpeeksi kiinnostunut ruotsin ja enkun sijamuodoista ja säännöistä. Yritä kehitellä itsellesi muistisäääntöjä, visualisoi piirtämällä kuvia tms.

        Itselläni on loistava lyhytkestoinen muisti eli opin pitkiäkin litanioita, mutta joudun lukemaan ne juuri ennen koetta, koska ikävä kyllä päivän tai parin päästä olen unohtanut puolet asioista. Vain ne kiinnostavimmat jäävät pysyvästi mieleen. :)


    • väh.OT

      2-vuotiaalla ei diagnosoida depressiota...

      • rankkaa..

        Jos on huostaanotettu niin kuin minä ja ei ala puhumaan eikä naura niin ennen pitkää viedään lääkärille joka tutkii sut ja silleen.Miksei muka voisi diagnosoida depressiota 2vuotiaalla?


      • ml213.
        rankkaa.. kirjoitti:

        Jos on huostaanotettu niin kuin minä ja ei ala puhumaan eikä naura niin ennen pitkää viedään lääkärille joka tutkii sut ja silleen.Miksei muka voisi diagnosoida depressiota 2vuotiaalla?

        Ymmärtääkseni masennukseen liittyy ajattelutapa ja siten kehittynyt ymmärrystaso. Siis ihminen mahdolllistuu ajattelemaan ja ymmärtämään ja siten piirtämään mielikuvan, joka aiheuttaa sen masennuksen. Pieni lapsi ei ymmärrä monasti edes vaaraa.

        Mutta, kokonaan toinen asia on pienen lapsen reagoiminen ympäristössä olevaan kielteiseen asiaan. Esim. vanhempien riitely /huutaminen. Lapsi reagoi, koska ei ymmärrä tilannetta, jonka kokee uhkaavaksi.Niin, ja mitä herkempi lapsi reagoimaan, niin sitä pelokkaammaksi lapsi kokee tilanteen.

        Niin, voi olla miten reagoit puhumisen alueella sisäisestä epävarmuudesta. Niin, ei uutta, koska juuri ihmisen puhehäiriö änkytys aktivoituu juuri sisäisestä epävarmuudesta,- johon taas liittyy persoonallisuus.

        Mutta, älä ylihuolestu lapsuuden aikaisista asioista. Ne on hyvä tiedostaa, mutta muuttaa niitä ei voi. Paremminkin lapsuuden kokemuksien/käyttäytymisen tiedostaminen auttaa ymmärtämään/tuntemaan tämän päivän onbgelmia ja siten vaikuttamaan niihin. Sekin tulee huomioida, miten joka ikisen ihmisen oma lapsuus ohjaa/vaikuttaa myös aikuisuuteen. Tosin genbeettisyyden yhteisvaikutuksena.

        Niin, vaikkei 2 vuotias pode masennusta, niin joka tapauksessa , jos 2-vuotiaalla on ongelmallisia kokemuksia, niin ymmärryksen laajetessa ne voivat aktivoida masennuksen.Näin ymmärrän.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe